[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
är det utanför nybilsgarantin så är det väl som på alla andra bilar, ägaren!
Låter ju fullständigt orimligt att man skall ansvara för en funktion/produkt som man inte köpt/använt. Dålig deal. En fälla. Skulle aldrig gå in i en sådan idiotaffär om jag kunde undvika.

De funktioner som man kan prenumerera på / köpa till i efterhand är i princip mjukvara. Eran oro är ungefär som ni skulle vara oroliga för vad som händer om Excel slutar fungera på er dator fast ni inte ens har köpt eller installerat Excel på er dator.

De funktioner som man kan prenumerera på / köpa till i efterhand är i princip mjukvara. Eran oro är ungefär som ni skulle vara oroliga för vad som händer om Excel slutar fungera på er dator fast ni inte ens har köpt eller installerat Excel på er dator.
Är tex. Stolsvärme, bara mjukvara?

Befogat eller ej, man kan konstatera att biltillverkarna har en pedagogisk utmaning att sälja in konceptet.

Frågan är vad som händer om man aktiverar den i efterhand, efter att bilens garantitid gått ut, och den sedan inte fungerar pga trasig hårdvara. Kan garantin anses börja gälla först när den aktiveras?

Frågan är vad som händer om man aktiverar den i efterhand, efter att bilens garantitid gått ut, och den sedan inte fungerar pga trasig hårdvara. Kan garantin anses börja gälla först när den aktiveras?
Detta regleras säkerligen i något juridiskt avtal mellan dig och leverantören, är det verkligen en viktig fråga för just dig bör du kolla upp innan vad som står i avtalen. Normalt sett så bör du ju kunna häva ett sådant köp med stöd av vanliga konsumentlagar om du tänker dig just efter aktiveringen att det visar sig att den komponenten är paj.

Befogat eller ej, man kan konstatera att biltillverkarna har en pedagogisk utmaning att sälja in konceptet.
Ja kanske är det så, men det är ju frivilligt och en ganska vanlig betalningsmodell inom mjukvara. Tar man t.ex. teslas autopilot så är det ju väldigt mycket pengar att köpa den permanent, för något man kanske inte ens vill ha för att man tycker att mjukvaran är kass, då kan en prenumerationsmodell vara rätt bra sätt att utvärdera om man gillar mjukvaran.

Är jag en galen ekonom om jag säger att det inte måste vara dyrare med prenumeration? Haltande exempel men Netflix, Spotify mfl är ju bra prenumerationer. Även bostadsrätt (och hyresrätt om man inte ska bo kvar i två decennier) är en rätt ok prenumeration i min värld men även det en haltande jämförelse. Har även hyrt hus. Baserat på att jag inte skulle bo mer än 1-2 år var det en bra ekonomisk affär för min del.

Det är ju också ganska lätt att se vad koncernerna lyfter på sista raden. Börjar de tälja guld på stolsvärme-prenumerationer lär man ju se det i börskurs och resultat.

Om jag tittar på sunfleet/M t.ex. gör de ju ingen imponerande vinst (enstaka procent tidigare år, negativt resultat senaste åren) trots att de hyr ut hela bilen! Jag använder move About när jag behöver bil. Väldigt prisvärt i mitt fall.

Samma sak med batterihyra hos Renault. Räkna ut vad diskonteringsräntan är på att att köpa loss batteriet och jämför den med vad man bedömer är en rimlig kapitalkostnad för en själv. Inte svårare än så.

Sedan verkar är ju SAAS hett men frågan ör om fördelen med prenumeration är att man kan ta högre pris eller om det är att man har ett förutsägbart kassaflöde (eller båda).

Men nu har jag kanske läst för mycket nationalekonomi :)

Spanade in massa Maxus, MG och några andra kinesiska elbilar som jag inte förstod vad det var för märke idag.
MGn har klart modern inredning till utseendet.

Nej, men om Excel gör att datorn slutar fungera trots vi inte köpt eller installerat det.

Stolsvärme är ett intressant exempel. Det kan räcka med ett knä ner i sätet för att ha sönder den oavsett om den varit i bruk eller inte. Jag tror att med stigande efterfrågan, mer konkurrens och kunder som är mer intresserade av att förflytta sig än att ha ett liv i bilen, kommer det bli en strid som är svår att vinna om man bara erbjuder "för mycket". Skoda var ett bra exempel när märket återkom inom VW-sfären. Nästan samma bil men enklare och till lägre pris. Nu ser det ju inte ut så längre men det kommer dyka upp liknande koncept. Ganska många är nöjda med ganska lite. Kör man få mil om året står valet mellan att unna sig något extra, eller ha låga kostnader. De som inte spelar på marknaden ännu kan nog vara lagda åt det mer "ekonomiska" hållet. Lägger in det som en personlig gissning om framtiden.

De yngre generationerna som köper bil känns inte heller så märkesbunden som de äldre var/är, så det gäller att vara med i matchen.

Dacia har väl budgetsegmentet nu. Man ser rätt mycket Duster ute på landet.

Egentligen är det klockrent, så som Skoda var förr iaf, att ligga längst ner i värdekedjan och få de väl beprövade sakerna och ett lägre pris. Numera förstår jag inte alls VAGs varumärkesstrategi, ser man på MEB-plattformen så är ID.4 den enklaste, Enyaq känns klart lyxigare i utförandet. Audi Q4 ungefär som Enyaq men dyrare utan att man får så mycket för det (kanske som det brukar med Audi iofs).

Det är ju bara som det var tänkt från början, ”Volkswagen” - en simpel bil för pöbeln.

Dacia har väl budgetsegmentet nu. Man ser rätt mycket Duster ute på landet.
Jag förstår faktiskt inte alls varför man köper Dacia. Är det inte en bättre affär att köpa en lätt begagnad bil för samma peng istället? Nybilskänslan lär ju ändå vara rätt begränsad i en Dacia? Min enda erfarenhet av Dacia är iofs ett par resor i en Duster i Brasilien för snart 10 år sedan.

Jag förstår faktiskt inte alls varför man köper Dacia. Är det inte en bättre affär att köpa en lätt begagnad bil för samma peng istället? Nybilskänslan lär ju ändå vara rätt begränsad i en Dacia? Min enda erfarenhet av Dacia är iofs ett par resor i en Duster i Brasilien för snart 10 år sedan.
För att det är en väldigt billig ny bil? Kan nog mer förstå det än att köpa en Passat för 500 tusen. Eller Duster var inte så billiga nu som de var för några år sedan vad jag kan se..

fast exemplet var mjukvara. Ja. det behövs sensorer men de används kanske till annat i alla fall.
En sak man diskuterade för 20 år sen var att man borde kunna köpa extra hk temporärt.

Åker man mest kortare resor och vill ha en robust bil med 4WD och lite markfrigång och vill köpa nytt med lite garantier så framstår den nog som ganska lockande. Fast det är bara 3 års garanti.

Tjena!

Man vill ha en ny bil med garantier men man har inte så höga krav. Få märken som har så nöjda kunder, man har inte så stora krav när man köper en bil för dom pengarna.
Dustern förstår jag verkligen att den säljer så bra, bor man på landet och vill ha fyrkrafs med lagom markfrigång så är den tamefan prisvärd. 240k för fyrhjulsdrift med en snål diesel är rätt vettigt. Tittar man på blocket i samma prisklass så är det typ Ford Kuga, Kia Sportage och Nissan Qashqai man kan hitta för samma pengar om man inte vill köpa något med +10k mil. Dom tar sig inte fram lika bra som en Duster.

Min poäng är att ganska många har sin lilla bil på en allmän parkering i väntan på några få ärenden eller kortare resor. De enda de vet är att det är en kostnad och en oro. Att man måste få någon att byta däck ibland och att den är röd. Gick det att slippa den helt med annan lösning skulle de föredra det. Ganska långt från trådens vanliga innehåll men ändå hyfsat sant.

Tjena!

Man vill ha en ny bil med garantier men man har inte så höga krav. Få märken som har så nöjda kunder, man har inte så stora krav när man köper en bil för dom pengarna.
Dustern förstår jag verkligen att den säljer så bra, bor man på landet och vill ha fyrkrafs med lagom markfrigång så är den tamefan prisvärd. 240k för fyrhjulsdrift med en snål diesel är rätt vettigt. Tittar man på blocket i samma prisklass så är det typ Ford Kuga, Kia Sportage och Nissan Qashqai man kan hitta för samma pengar om man inte vill köpa något med +10k mil. Dom tar sig inte fram lika bra som en Duster.
Fast många erbjuder väl begagnatgarantier som är rätt ok? En begagnad Toyota som är tre år gammal kostar väl inte mer än en ny Dacia men känns ju bra mkt mer lockande? Och går ofta att få med garantier i ytterligare fem år.

Det är inte likatecken mellan begagnad Dacia och begagnad Toyota.

Alla har inte prisvärt som viktigaste egenskap.

Fast många erbjuder väl begagnatgarantier som är rätt ok? En begagnad Toyota som är tre år gammal kostar väl inte mer än en ny Dacia men känns ju bra mkt mer lockande? Och går ofta att få med garantier i ytterligare fem år.
En snabbkoll på blocket visar att man får en RAV4 som är 6-7 år och gått 6-12000 mil för var en duster kostar ny. Rav4 är väl större men de har inte riktigt någon annan 4wd bil att jämföra med.

Om man köper något som är prisvärt från början borde det bli ännu mer prisvärt begagnat.. ;)

Det beror nog på när förfallet börjar. Kan ju vara att den funkar bra första 3-5 åren, men sen rasar och rostar det mesta. Då blir nog inte beg.köpet så prisvärt.

Det går ju att se det på många olika sätt. Alla bilar krånglar någon gång. Ibland känns det som att dyrare bilar har betydligt bättre "kvalitet" å andra sidan kan de har mer finneser som kan krångla. Att det skulle ske magiska saker vid vissa år- eller miltal tror jag inte så mycket på. Ju äldre och längre bilar har gått ju större risk att saker krånglar, om man ska generalisera på något sätt.

Nej, men om Excel gör att datorn slutar fungera trots vi inte köpt eller installerat det.
Hur skulle det gå till rent tekniskt menar du? Spekulerar du bara eller kan du något om detta? Om en komponent (typ värmestol) går sönder så är det ingen naturlag som säger att detta ska generera en felkod som användaren ser eller behöver agera på. Hela diskussionen känns väldigt hypotetiskt, ja man kan bygga ett system som ger felkoder för vad som helst eller slumpmässigt generar felkoder men nej man gör inte det.

Det går ju att se det på många olika sätt. Alla bilar krånglar någon gång. Ibland känns det som att dyrare bilar har betydligt bättre "kvalitet" å andra sidan kan de har mer finneser som kan krångla. Att det skulle ske magiska saker vid vissa år- eller miltal tror jag inte så mycket på. Ju äldre och längre bilar har gått ju större risk att saker krånglar, om man ska generalisera på något sätt.
Ja, så är det. Men vad som kan anses ”äldre” varierar mellan fabrikaten. Jag kollade bara snabbt nu, Dacias rostskyddsgaranti är 6 år, kutym brukar väl vara åtminstone 10-12 år. Behöver ju inte betyda något, men jag misstänker att deras rostskydd inte är det bästa. Bara som ett exempel.

Jag hade en Duster som hyrbil i Frankrike för ungefär tio år sedan. Never again..
Ac klarade inte med 30+
Det blev massor av kondens från ac på golvet = rejält blött
En morgon startade bilen först på tredje försöket. (Gått tre mil när jag hämtade ut den)
Kändes allmänt som en traktor och lät som en diesel från way back..

Fast man vågar väl gissa att det oftast blir bra mycket dyrare att reparera en dyr och avancerad bil som krånglar, än att fixa en billig, prestigelös och enkel bil som gör det.
Jag tänker typ: "Kan inte få in backen på Ferrarin" vs " Kan inte lägga i backen på Dacian". Sen kan det ju hända att Dacian är mera benägen att krångla iofs.

Tror det finns ett sug efter enkla, billiga och lättreparerade fordon på marknaden (hörde jag cykel, fast det börjar ju också bli avancerat), istället för komplicerade och dyra fordon där det blir som ett ekonomiskt åtagande och risk i klass med att köpa en liten sommarstuga att gå in i en affär. Det finns väl en anledning till att jag fått ungefär 8-10 erbjudande via posten från div Ali Babas bilar det senaste året, där de uttrycker en stark önskan att köpa min -99:a lågmilarcorolla.

Fast man vågar väl gissa att det oftast blir bra mycket dyrare att reparera en dyr och avancerad bil som krånglar, än att fixa en billig, prestigelös och enkel bil som gör det.
Jag tänker typ: "Kan inte få in backen på Ferrarin" vs " Kan inte lägga i backen på Dacian". Sen kan det ju hända att Dacian är mera benägen att krångla iofs.

Tror det finns ett sug efter enkla, billiga och lättreparerade fordon på marknaden (hörde jag cykel, fast det börjar ju också bli avancerat), istället för komplicerade och dyra fordon där det blir som ett ekonomiskt åtagande och risk i klass med att köpa en liten sommarstuga att gå in i en affär. Det finns väl en anledning till att jag fått ungefär 8-10 erbjudande via posten från div Ali Babas bilar det senaste året, där de uttrycker en stark önskan att köpa min -99:a lågmilarcorolla.

Tjena!

Om du säljer Corolla så kommer du se att den är avregistrerad inom nån vecka. Sen kan du se i ett nyhetsinslag ifrån Afrika. Alla gamla Toyotor hamnar där tillslut.

Ganska intressant statistik över Corolla generationen innan din.
Gråa linjen är hur många som exporteras varje månad, den röda är hur många som skrotats.

Screenshot_20230110_131502_Chrome.jpg

Jag har själv blivit uppringd flertal ggr av div folk och företag som vill köpa bil eller mc, det är nog inte så bra med ett öppet bilregister öht!

Exakt! Spaningen från några veckor i Moçambique är att 87,3% av bilflottan består av Toyota. Kompisens Rav4 pratade bara japanska dock :). Samt att den var lite för låg för att klara av vissa av de spännande sandvägarna vi körde på.
Tjena!

Om du säljer Corolla så kommer du se att den är avregistrerad inom nån vecka. Sen kan du se i ett nyhetsinslag ifrån Afrika. Alla gamla Toyotor hamnar där tillslut.

Ganska intressant statistik över Corolla generationen innan din.
Gråa linjen är hur många som exporteras varje månad, den röda är hur många som skrotats.

Bilagor

• IMG_9067.jpg
    IMG_9067.jpg
    547 KB · Besök: 69
Exakt! Spaningen från några veckor i Moçambique är att 87,3% av bilflottan består av Toyota. Kompisens Rav4 pratade bara japanska dock :). Samt att den var lite för låg för att klara av vissa av de spännande sandvägarna vi körde på.
I Afrika har man känsla för kvalitet! Inte tu tal om den saken.

Just det, spännande att köra vänstertrafik också.
95047604-A922-4BAA-8517-B384C398DF33.jpeg

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp