Peth
Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Fast, kan man anses vara ägare av en funktion som man aldrig köpt?är det utanför nybilsgarantin så är det väl som på alla andra bilar, ägaren!
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Fast, kan man anses vara ägare av en funktion som man aldrig köpt?är det utanför nybilsgarantin så är det väl som på alla andra bilar, ägaren!
Det är exakt det här jsg ville få fram med. Det är en rätt knepig situation. Dolda fel får en ny betydelse med.Fast, kan man anses vara ägare av en funktion som man aldrig köpt?
Låter ju fullständigt orimligt att man skall ansvara för en funktion/produkt som man inte köpt/använt. Dålig deal. En fälla. Skulle aldrig gå in i en sådan idiotaffär om jag kunde undvika.är det utanför nybilsgarantin så är det väl som på alla andra bilar, ägaren!
Trea...Låter ju fullständigt orimligt att man skall ansvara för en funktion/produkt som man inte köpt/använt. Dålig deal. En fälla. Skulle aldrig gå in i en sådan idiotaffär om jag kunde undvika.
Är tex. Stolsvärme, bara mjukvara?De funktioner som man kan prenumerera på / köpa till i efterhand är i princip mjukvara. Eran oro är ungefär som ni skulle vara oroliga för vad som händer om Excel slutar fungera på er dator fast ni inte ens har köpt eller installerat Excel på er dator.
Nej men funktionen att kunna aktivera den (dvs det är det som de säljer som prenumeration).Är tex. Stolsvärme, bara mjukvara?
Befogat eller ej, man kan konstatera att biltillverkarna har en pedagogisk utmaning att sälja in konceptet.De funktioner som man kan prenumerera på / köpa till i efterhand är i princip mjukvara. Eran oro är ungefär som ni skulle vara oroliga för vad som händer om Excel slutar fungera på er dator fast ni inte ens har köpt eller installerat Excel på er dator.
Detta regleras säkerligen i något juridiskt avtal mellan dig och leverantören, är det verkligen en viktig fråga för just dig bör du kolla upp innan vad som står i avtalen. Normalt sett så bör du ju kunna häva ett sådant köp med stöd av vanliga konsumentlagar om du tänker dig just efter aktiveringen att det visar sig att den komponenten är paj.Frågan är vad som händer om man aktiverar den i efterhand, efter att bilens garantitid gått ut, och den sedan inte fungerar pga trasig hårdvara. Kan garantin anses börja gälla först när den aktiveras?
Ja kanske är det så, men det är ju frivilligt och en ganska vanlig betalningsmodell inom mjukvara. Tar man t.ex. teslas autopilot så är det ju väldigt mycket pengar att köpa den permanent, för något man kanske inte ens vill ha för att man tycker att mjukvaran är kass, då kan en prenumerationsmodell vara rätt bra sätt att utvärdera om man gillar mjukvaran.Befogat eller ej, man kan konstatera att biltillverkarna har en pedagogisk utmaning att sälja in konceptet.
De funktioner som man kan prenumerera på / köpa till i efterhand är i princip mjukvara. Eran oro är ungefär som ni skulle vara oroliga för vad som händer om Excel slutar fungera på er dator fast ni inte ens har köpt eller installerat Excel på er dator.
Nä, och de tycker heller inte det är så viktigt att ta körkort.De yngre generationerna som köper bil känns inte heller så märkesbunden som de äldre var/är, så det gäller att vara med i matchen.
det är ju bara vi gamla gubbar som tycker det.Nä, och de tycker heller inte det är så viktigt att ta körkort.
Jag förstår faktiskt inte alls varför man köper Dacia. Är det inte en bättre affär att köpa en lätt begagnad bil för samma peng istället? Nybilskänslan lär ju ändå vara rätt begränsad i en Dacia? Min enda erfarenhet av Dacia är iofs ett par resor i en Duster i Brasilien för snart 10 år sedan.Dacia har väl budgetsegmentet nu. Man ser rätt mycket Duster ute på landet.
För att det är en väldigt billig ny bil? Kan nog mer förstå det än att köpa en Passat för 500 tusen. Eller Duster var inte så billiga nu som de var för några år sedan vad jag kan se..Jag förstår faktiskt inte alls varför man köper Dacia. Är det inte en bättre affär att köpa en lätt begagnad bil för samma peng istället? Nybilskänslan lär ju ändå vara rätt begränsad i en Dacia? Min enda erfarenhet av Dacia är iofs ett par resor i en Duster i Brasilien för snart 10 år sedan.
Nä, och de tycker heller inte det är så viktigt att ta körkort.
Jag förstår faktiskt inte alls varför man köper Dacia. Är det inte en bättre affär att köpa en lätt begagnad bil för samma peng istället? Nybilskänslan lär ju ändå vara rätt begränsad i en Dacia? Min enda erfarenhet av Dacia är iofs ett par resor i en Duster i Brasilien för snart 10 år sedan.
Jag förstår faktiskt inte alls varför man köper Dacia. Är det inte en bättre affär att köpa en lätt begagnad bil för samma peng istället? Nybilskänslan lär ju ändå vara rätt begränsad i en Dacia? Min enda erfarenhet av Dacia är iofs ett par resor i en Duster i Brasilien för snart 10 år sedan.
Fast många erbjuder väl begagnatgarantier som är rätt ok? En begagnad Toyota som är tre år gammal kostar väl inte mer än en ny Dacia men känns ju bra mkt mer lockande? Och går ofta att få med garantier i ytterligare fem år.Tjena!
Man vill ha en ny bil med garantier men man har inte så höga krav. Få märken som har så nöjda kunder, man har inte så stora krav när man köper en bil för dom pengarna.
Dustern förstår jag verkligen att den säljer så bra, bor man på landet och vill ha fyrkrafs med lagom markfrigång så är den tamefan prisvärd. 240k för fyrhjulsdrift med en snål diesel är rätt vettigt. Tittar man på blocket i samma prisklass så är det typ Ford Kuga, Kia Sportage och Nissan Qashqai man kan hitta för samma pengar om man inte vill köpa något med +10k mil. Dom tar sig inte fram lika bra som en Duster.
En snabbkoll på blocket visar att man får en RAV4 som är 6-7 år och gått 6-12000 mil för var en duster kostar ny. Rav4 är väl större men de har inte riktigt någon annan 4wd bil att jämföra med.Fast många erbjuder väl begagnatgarantier som är rätt ok? En begagnad Toyota som är tre år gammal kostar väl inte mer än en ny Dacia men känns ju bra mkt mer lockande? Och går ofta att få med garantier i ytterligare fem år.
Nä precis, priset bla? en del vill väl ha en billig enkel bil, just dustern har väl fått bra ägaromdömen trots allt vad jag sett, vet själv inget om den.Det är inte likatecken mellan begagnad Dacia och begagnad Toyota.
Det beror nog på när förfallet börjar. Kan ju vara att den funkar bra första 3-5 åren, men sen rasar och rostar det mesta. Då blir nog inte beg.köpet så prisvärt.Om man köper något som är prisvärt från början borde det bli ännu mer prisvärt begagnat.. ;)
Det beror nog på när förfallet börjar. Kan ju vara att den funkar bra första 3-5 åren, men sen rasar och rostar det mesta. Då blir nog inte beg.köpet så prisvärt.
Hur skulle det gå till rent tekniskt menar du? Spekulerar du bara eller kan du något om detta? Om en komponent (typ värmestol) går sönder så är det ingen naturlag som säger att detta ska generera en felkod som användaren ser eller behöver agera på. Hela diskussionen känns väldigt hypotetiskt, ja man kan bygga ett system som ger felkoder för vad som helst eller slumpmässigt generar felkoder men nej man gör inte det.Nej, men om Excel gör att datorn slutar fungera trots vi inte köpt eller installerat det.
Nä, och de tycker heller inte det är så viktigt att ta körkort.
Ja, så är det. Men vad som kan anses ”äldre” varierar mellan fabrikaten. Jag kollade bara snabbt nu, Dacias rostskyddsgaranti är 6 år, kutym brukar väl vara åtminstone 10-12 år. Behöver ju inte betyda något, men jag misstänker att deras rostskydd inte är det bästa. Bara som ett exempel.Det går ju att se det på många olika sätt. Alla bilar krånglar någon gång. Ibland känns det som att dyrare bilar har betydligt bättre "kvalitet" å andra sidan kan de har mer finneser som kan krångla. Att det skulle ske magiska saker vid vissa år- eller miltal tror jag inte så mycket på. Ju äldre och längre bilar har gått ju större risk att saker krånglar, om man ska generalisera på något sätt.
Fast man vågar väl gissa att det oftast blir bra mycket dyrare att reparera en dyr och avancerad bil som krånglar, än att fixa en billig, prestigelös och enkel bil som gör det.Det går ju att se det på många olika sätt. Alla bilar krånglar någon gång. Ibland känns det som att dyrare bilar har betydligt bättre "kvalitet" å andra sidan kan de har mer finneser som kan krångla. Att det skulle ske magiska saker vid vissa år- eller miltal tror jag inte så mycket på. Ju äldre och längre bilar har gått ju större risk att saker krånglar, om man ska generalisera på något sätt.
Fast man vågar väl gissa att det oftast blir bra mycket dyrare att reparera en dyr och avancerad bil som krånglar, än att fixa en billig, prestigelös och enkel bil som gör det.
Jag tänker typ: "Kan inte få in backen på Ferrarin" vs " Kan inte lägga i backen på Dacian". Sen kan det ju hända att Dacian är mera benägen att krångla iofs.
Tror det finns ett sug efter enkla, billiga och lättreparerade fordon på marknaden (hörde jag cykel, fast det börjar ju också bli avancerat), istället för komplicerade och dyra fordon där det blir som ett ekonomiskt åtagande och risk i klass med att köpa en liten sommarstuga att gå in i en affär. Det finns väl en anledning till att jag fått ungefär 8-10 erbjudande via posten från div Ali Babas bilar det senaste året, där de uttrycker en stark önskan att köpa min -99:a lågmilarcorolla.
Jag har själv blivit uppringd flertal ggr av div folk och företag som vill köpa bil eller mc, det är nog inte så bra med ett öppet bilregister öht!Fast man vågar väl gissa att det oftast blir bra mycket dyrare att reparera en dyr och avancerad bil som krånglar, än att fixa en billig, prestigelös och enkel bil som gör det.
Jag tänker typ: "Kan inte få in backen på Ferrarin" vs " Kan inte lägga i backen på Dacian". Sen kan det ju hända att Dacian är mera benägen att krångla iofs.
Tror det finns ett sug efter enkla, billiga och lättreparerade fordon på marknaden (hörde jag cykel, fast det börjar ju också bli avancerat), istället för komplicerade och dyra fordon där det blir som ett ekonomiskt åtagande och risk i klass med att köpa en liten sommarstuga att gå in i en affär. Det finns väl en anledning till att jag fått ungefär 8-10 erbjudande via posten från div Ali Babas bilar det senaste året, där de uttrycker en stark önskan att köpa min -99:a lågmilarcorolla.
Tjena!
Om du säljer Corolla så kommer du se att den är avregistrerad inom nån vecka. Sen kan du se i ett nyhetsinslag ifrån Afrika. Alla gamla Toyotor hamnar där tillslut.
Ganska intressant statistik över Corolla generationen innan din.
Gråa linjen är hur många som exporteras varje månad, den röda är hur många som skrotats.
I Afrika har man känsla för kvalitet! Inte tu tal om den saken.Exakt! Spaningen från några veckor i Moçambique är att 87,3% av bilflottan består av Toyota. Kompisens Rav4 pratade bara japanska dock :). Samt att den var lite för låg för att klara av vissa av de spännande sandvägarna vi körde på.
Just det, spännande att köra vänstertrafik också.Exakt! Spaningen från några veckor i Moçambique är att 87,3% av bilflottan består av Toyota. Kompisens Rav4 pratade bara japanska dock :). Samt att den var lite för låg för att klara av vissa av de spännande sandvägarna vi körde på.