Bromsar tar dåligt på gammal racer

tommygunxs

Aktiv medlem
Hej
Jag har en gammal crescent racer, tidigt 80 talet. Jag var satt på ”nya bromsklossar” men får inte bromsarna att ta så bra.
Så- vart bromsarna såpass dåliga på gamla 80 tals racer eller är något tokigt? Nu när jag bromsar Max så låser sig inte däcken. Skickar med en bild

Bilagor

• 117E19A1-12FA-4E76-ACC3-FFFC198DF03D.jpeg
    117E19A1-12FA-4E76-ACC3-FFFC198DF03D.jpeg
    606.4 KB · Besök: 513
Hej
Jag har en gammal crescent racer, tidigt 80 talet. Jag var satt på ”nya bromsklossar” men får inte bromsarna att ta så bra.
Så- vart bromsarna såpass dåliga på gamla 80 tals racer eller är något tokigt? Nu när jag bromsar Max så låser sig inte däcken. Skickar med en bild

Det är ingen ”racer” egentligen utan en standardcykel med bockstyre (antar jag?). Det ser ut som att du har rostfria fälgar, vilka är nästan omöjliga att få bra bromsverkan på. De bästa klossarna är egentligen likadana som sitter på i dag men nya. Finns på Road Rash Workshop.

Titta över höljen och vajrar och byt gärna om de är gamla. Se till att ha så mycket fri vajer som möjligt, höljen ökar friktionen och gör bromsverkan sämre.

Shimano Tourney från tiden är heller inte särskilt bra, ganska flexiga bromsar.

Räkna med usel bromsverkan så fort det är blött.

Senast redigerad av en moderator:
Sitter klossarna upp-och-ner, eller är de gjorda med den anläggningen/-liggningen? För mig ser det ut som om ytan mot fälgen är sned, med bara liten "träffyta".

Hej
Om inte mina ögon bedrar mig är fälgen på bilden inte gjort för fälgbromsar. Kan evt vara bytt nångång? Klossen ser för mig ut att ta på en rundat yta. Förutom vad som skrivits ovan om rostfria fälgar som aldrig funkar bra med fälgbromsar, våta eller torra.

håller med föregående talare - den fälgen ser inte ut att vara för fälgbromsar. Finns ingen anläggningsyta för bromsen att ta i. Byt hjul eller cykel :)

håller med föregående talare - den fälgen ser inte ut att vara för fälgbromsar. Finns ingen anläggningsyta för bromsen att ta i. Byt hjul eller cykel :)
Då måste fälgen blivit utbytt. Ser ut att vara kassett på hjulet och fotbroms är inte så vanligt på sådan växellösning.

hmm...?

någon som är händig nog att ekra om fälg alternativt byta bort ett bromsnav och behålla fälg; skulle knappast gå på en sån mina, att förse cykeln med bromsfritt nav och rundad fälg.

någon asiatisk tillverkare skulle däremot kunna begå synden sas från fabrik. mycket hittepåndär borta. men nu var det ju en crescent, med blocklås och allt. kanske hjulet bara är utbytt av någon som inte förstår...?

verkligen intressant. men är det inte möjligen så att bilden det är någon reflex i bilden som gör att vi missar att det trots allt är en korrekt fälg??

hmm...?

någon som är händig nog att ekra om fälg alternativt byta bort ett bromsnav och behålla fälg; skulle knappast gå på en sån mina, att förse cykeln med bromsfritt nav och rundad fälg.

någon asiatisk tillverkare skulle däremot kunna begå synden sas från fabrik. mycket hittepåndär borta. men nu var det ju en crescent, med blocklås och allt. kanske hjulet bara är utbytt av någon som inte förstår...?

verkligen intressant. men är det inte möjligen så att bilden det är någon reflex i bilden som gör att vi missar att det trots allt är en korrekt fälg??
Jag kan ta en ny bild. Att byta både fram o bak till felaktig tror jag inte skett men allt är möjligt

hmm...?

Bilagor

• AC5D45F4-3150-4511-A6CB-2CC3AE18DD3E.jpeg
    AC5D45F4-3150-4511-A6CB-2CC3AE18DD3E.jpeg
    670.8 KB · Besök: 210
  • 82D7CE35-976D-471B-9491-EDB5A2E9672B.jpeg
    82D7CE35-976D-471B-9491-EDB5A2E9672B.jpeg
    781.7 KB · Besök: 167
  • DE160BD3-6888-461F-9A7D-CFF3F4649B49.jpeg
    DE160BD3-6888-461F-9A7D-CFF3F4649B49.jpeg
    585.8 KB · Besök: 187
  • 37C8E6B8-9BD2-4A24-B488-858BBA236922.jpeg
    37C8E6B8-9BD2-4A24-B488-858BBA236922.jpeg
    538.1 KB · Besök: 175
Förutom det ni sagt ovan skall jag testa att dra rent fälgsidorna med t röd om någon fet hinna ligger på dom. Föga troligt men enkelt att testa

Jag cyklade en tur nu och de tar mycket dåligt.
De bromsklossar som sitter på- de har stora v i sig, jag antar dessa v skall vara vända så när du bromsar så skall fälgen gå mot V ”öppningen” (århundradets sämsta förklaring ser jag själv här)

Ser ut att vara standard rostfria (18/8) fälgar, till dem hade man ursprungligen andra bromsklossar som tar betydligt bättre men vet inte om de går att få tag i längre. Åtminstone hade Shimano två olika bromsklossar för sina centrumdragna bromsar, grå för rostfritt stål och svarta för alufälgar. Jag använder fortfarande originalklossarna på min cykel, Shimanos grå men det fanns även andra fabrikat.

Men som skrivet ovan, de där sidodragna var svaga, de centrumdragna bromsarna var eller är bättre.

Edit. Men låsa hjulen utom möjligen på isgata har jag aldrig kunnat med den här typen av fälgbromsar oavsett klossar och fälgar.

Senast ändrad:
Jag kan ta en ny bild. Att byta både fram o bak till felaktig tror jag inte skett men allt är möjligt
det är korrekt fälgsida för fälgbroms trots allt;)

som sagt, det är ytterst svårt få till bra bromsverkan med rostfria fälgar. jag skulle lägga krut på nya och stabila vajerhöljen, t ex shimano som det står 'shimano' på, eller jagwire.

de klossar du har kan ha varit bra som nya. för att ta reda på det slipa dig in till det som är fräscht. annars har du fått förslag på bra bromsklossar på flera håll. gillar själv koolstop, men inte testat dessa på stål. frugan har en gammcykel lika din används ytterst sparsamt numera, men den bromsar ok med sina originalklossar.

Ser ut att vara standard rostfria (18/8) fälgar, till dem hade man ursprungligen andra bromsklossar som tar betydligt bättre men vet inte om de går att få tag i längre. Åtminstone hade Shimano två olika bromsklossar för sina centrumdragna bromsar, grå för rostfritt stål och svarta för alufälgar. Jag använder fortfarande originalklossarna på min cykel, Shimanos grå men det fanns även andra fabrikat.

Men som skrivet ovan, de där sidodragna var svaga, de centrumdragna bromsarna var eller är bättre.

Edit. Men låsa hjulen utom möjligen på isgata har jag aldrig kunnat med den här typen av fälgbromsar oavsett klossar och fälgar.
Tackar! Jag rotade runt och jag hade grå shimano bromsklossar (där det står höger/vänster). Jag monterade på dessa och de tar betydligt bättre än de gamla. Framdäcken nyper rätt bra, bak måste jag justera men det tar bättre. Jag slipade klossarna lite med fint sandpapper innan samt torkade även av fälgarna med t röd.
Så tackar skall ni ha! Jag har aldrig tänkt ens på olika färger på klossarna

Bilagor

• 9D40CF96-F311-4BCC-9FA5-FC5BA732FDE1.jpeg
    9D40CF96-F311-4BCC-9FA5-FC5BA732FDE1.jpeg
    748.8 KB · Besök: 124
Tackar! Jag rotade runt och jag hade grå shimano bromsklossar (där det står höger/vänster). Jag monterade på dessa och de tar betydligt bättre än de gamla. Framdäcken nyper rätt bra, bak måste jag justera men det tar bättre. Jag slipade klossarna lite med fint sandpapper innan samt torkade även av fälgarna med t röd.
Bra livslängd på de klossarna, det är väl minst trettio år sedan de tillverkades. Och de funkar faktiskt förhållandevis bra i regn också, första varvet när vattnen trycks bort händer inget men sen biter de. Bra vajrar gör förstås också sin del, särskilt till bakbromsen.

Vad är det för skillnad på de sidodragna jämfört med modernare?

Vad är det för skillnad på de sidodragna jämfört med modernare?
Tror de äldre är för klena helt enkelt, men det var så länge sedan jag testade sådana som de på bilderna i tråden att andra nog kan ge säkrare svar. Men att de tog dåligt kommer jag ihåg.

flex torde vara den största fienden för en bra bromsverkan. höljen är vanligaste problemkällan och lätt att åtgärda. men bromshandtag och själva bromsen är också uppenbara kandidater.

förstås är taskiga bromsklossar en faktor, men i torrt väglag skall det mycket till för att det skall vara något större problem.

sen kan det vara ogynnsamt utväxling både i handtag och broms. är däcket tjockt krävs för konventionella fälgbromsar lång gripvidd vilket försämrar.

Tror de äldre är för klena helt enkelt, men det var så länge sedan jag testade sådana som de på bilderna i tråden att andra nog kan ge säkrare svar. Men att de tog dåligt kommer jag ihåg.

Japp, helt rätt. Sidodragna Tourney från 80-talet är klena och flexiga, dessutom ofta med ett ”inbyggt” glapp mellan bromsarmarna. De är dåliga helt enkelt, och kombinerat med stålfälg blir det ännu sämre.

Har en gammal "MTB" (mer typ citybybrid kanske) köpt i början av 90-talet, tror det var 3x7 växlar, väger in på 18kg. Började träna cykel 2013 renoverade den då en del. Kassett istf frikrans, nytt vevparti, V-broms istf cantilever och lite annat smått och gott.

Upptäckte då att vajern var felmonterad från fabrik i bromshandtagen. Kan inte tekniska termen, men vajern kunde fästas på två olika ställen i bromshandtagen, som gav olika hävstångseffekt (jag vet, men vad heter det?) beroende på typ av broms. De var iaf monterade felaktigt så fick förklaringen på varför bromsverkan hade varit så dålig på cykeln.

Nu har det ju inte så mycket med TS problem att göra, men det finns väl alltid plats för en anekdot?

Skojsigt! Där finns ju också förklaring till varför bromsbacken tycktes mig avskuren. Är du nöjd med hur det funkar nu? ...tillräckligt nöjd.

Har en gammal "MTB" (mer typ citybybrid kanske) köpt i början av 90-talet, tror det var 3x7 växlar, väger in på 18kg. Började träna cykel 2013 renoverade den då en del. Kassett istf frikrans, nytt vevparti, V-broms istf cantilever och lite annat smått och gott.

Upptäckte då att vajern var felmonterad från fabrik i bromshandtagen. Kan inte tekniska termen, men vajern kunde fästas på två olika ställen i bromshandtagen, som gav olika hävstångseffekt (jag vet, men vad heter det?) beroende på typ av broms. De var iaf monterade felaktigt så fick förklaringen på varför bromsverkan hade varit så dålig på cykeln.

Nu har det ju inte så mycket med TS problem att göra, men det finns väl alltid plats för en anekdot?
fint du hittade felet, man kan bli galen på sådant. Innan jag startade denna tråd så hade jag först på ett par moderna bromsbelägg som tog dåligt, då drog jag på ett par från den tiden cykeln vart ny o dessa tog lika dåligt. men via denna tråd så har jag lärt mig att det är skillnad på grått och svarta bromsklossar, jag har bara noterat det varit olika färg men aldrig tänkt mer på det. Tur man sparar gamla grejor,

tanken är att cykla med denna cykel när det blir bättre väder, men vi får se, det är lite ovant med ramväxlar märker jag

Skojsigt! Där finns ju också förklaring till varför bromsbacken tycktes mig avskuren. Är du nöjd med hur det funkar nu? ...tillräckligt nöjd.
jag är nöjd med framdäcket, det tar ganska bra, dock ser jag att ena bromsklossen tar snett på fälgen då hela armen är lite böjd så antingen att jag låter det vara som det är, eller jag efter en öl kommer på iden att försöka böja den rätt (varvid jag troligtvis lyckas bryta sönder något och får byta hela bromsen men jag har en gammal liggandes)

bakbromsen tar för dåligt, men det handlar mest att ge mer lite mer utrymme på bromsvajern.

när dessa klossar kom på så ökade bromsverkan rätt så rejält, framtill bromsar det rätt rejält (fastän ena klossen tar snett)

Tillbaka
Topp