Lätt herrcykel för jobbpendling

matti77

Medlem
Jag letar efter en lätt herrcykel för pendling (8km enkel väg). Tre-fyra mellanlånga/långa tunga backar, så en klassisk herrcykel blir för tung för mina klena ben. Har haft en racerhybrid tidigare (stulen) men gillade inte att sitta framåtlutad.

Har hittat denna på dryga 13.6 kg: https://www.cykloteket.se/sv/articles/2.370.51704/electra-loft-7d-step-over

Andra bättre förslag mottages mycket tacksamt!

Jag har ingen aning om cykeln men jag blir lite rädd när de staplar generella klyschor och påståenden utan fakta.
Några exempel är, pedaler i aluminium (det är minst sagt ont om pedaler i gjutjärn, dock är det en stor fördel om delar av pedalen är gjorda i stål), fälgbromsar som ger låg vikt (det stämmer men viktskillnaden mot mycket bättre skivbromsar är inte stor), robust hjulet (låter som en omskrivning för tungt, välbyggda hjul går sällan sönder).
Utöver det är inte 13,6 kg en lätt cykel.

Jag har ingen aning om cykeln men jag blir lite rädd när de staplar generella klyschor och påståenden utan fakta.
Några exempel är, pedaler i aluminium (det är minst sagt ont om pedaler i gjutjärn, dock är det en stor fördel om delar av pedalen är gjorda i stål), fälgbromsar som ger låg vikt (det stämmer men viktskillnaden mot mycket bättre skivbromsar är inte stor), robust hjulet (låter som en omskrivning för tungt, välbyggda hjul går sällan sönder).
Tack för inspel. Ja, texten är skriven som om det vore bostadsmäklare som skrev den. Det är den lättaste herrcykeln jag har lyckats hitta. Jag är helt oinsatt vad gäller allt annat. Kan man byta ut styret på exempelvis hybridracers, alltså från rakt till "gubbstyre"?

Håller med i allt som du skriver (inkl. att jag inte vet något i detalj om cykeln ska sägas).

I vilken landsända bor du @matti77?

I Gbg vet jag en bra gubbe i en bra affär som säljer bra cyklar som visserligen kan kosta lite mer (är 5-6000 din budget?), men han är allt annat än ”krängaren” som säljer iväg varesig uppsminkat skräp eller onödigt flådiga/dyra grejer.

Kan du tänka dig att skruva själv också, dvs kunde begagnat eller cykelkök vara ett alternativ? Isf öppnas oändliga möjligheter (till fina cykelbyggen, genomröten privatekonomi och äktenskapliga konflikter om hur man bäst utnyttjar en fredag-/lördagkväll).

Om du inte vill skruva/bygga själv så är en bra lokal butik/mek (lbs) guld värd, både för att kunna prova ut rätt cykel och för framtida service.

En bra lbs är för övrigt guld värd oavsett.

Hoppas att du hittar något bra och bekvämt som du trivs med!

Håller med i allt som du skriver (inkl. att jag inte vet något i detalj om cykeln ska sägas).

I vilken landsända bor du @matti77?

I Gbg vet jag en bra gubbe i en bra affär som säljer bra cyklar som visserligen kan kosta lite mer (är 5-6000 din budget?), men han är allt annat än ”krängaren” som säljer iväg varesig uppsminkat skräp eller onödigt flådiga/dyra grejer.

Kan du tänka dig att skruva själv också, dvs kunde begagnat eller cykelkök vara ett alternativ? Isf öppnas oändliga möjligheter (till fina cykelbyggen, genomröten privatekonomi och äktenskapliga konflikter om hur man bäst utnyttjar en fredag-/lördagkväll).

Om du inte vill skruva/bygga själv så är en bra lokal butik/mek (lbs) guld värd, både för att kunna prova ut rätt cykel och för framtida service.

En bra lbs är för övrigt guld värd oavsett.

Hoppas att du hittar något bra och bekvämt som du trivs med!
Tack! Bor i Stockholm och har faktiskt en lokal handlare. Aldrig kommit på tanken att gå dit i tron om att lokala är dyrare än kedjor. Jag kan ingenting om cyklar och är inte sugen på att meka mer än nödvändigt.

Jag letar efter en lätt herrcykel för pendling (8km enkel väg).
..
Har hittat denna på dryga 13.6 kg: https://www.cykloteket.se/sv/articles/2.370.51704/electra-loft-7d-step-over

Andra bättre förslag mottages mycket tacksamt!
Canyon Roadlite 5 annonserad som 10 kg för 10k SEK
Men det verkar inte finnas så många strl kvar.

Spontant känns det som det borde bli mer aggressiv sittställning på Roadliten än på den i första inlägget.

Tillbaka
Topp