Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Har ni bilarna bara för att titta på? Jag som knappt använder bilen i vardagen får iaf ihop ca 1200 mil på ett år.
Måste bli hög milkostnad?
Det är där MEB plattformen verkar ligga om man kollar teslabjörns 120 tester. Sen är ju Tesla väldigt effektiva om man jämför med de flesta andra tillverkare.Fan. Det var högt! I 110km/h drar min Model Y 1.6-1,8
Kör ännu mindre, har liten bil. Bättre för ekonomin. Men veckohandling m bil blir det.Har ni bilarna bara för att titta på? Jag som knappt använder bilen i vardagen får iaf ihop ca 1200 mil på ett år.
Gött!Mb GLB inköpt. Diesel såklart!
Super, MB levererar, väldigt tyst med.Gött!
Hur är komforten?
Glöm inte serviceavtal, det har man sparat många pengar på.Super, MB levererar, väldigt tyst med.
Ja, dock var senaste service inkluderad. Hade kostat 6300 sek annars. Rätt ok.Glöm inte serviceavtal, det har man sparat många pengar på.
En kompis privatleasade en BMW för 6000kr/månad. Efter 3 år när han lämnade tillbaka den hade den gått 1800 mil. Där kan man snacka milkostnad ?Måste bli hög milkostnad?
Har ni bilarna bara för att titta på? Jag som knappt använder bilen i vardagen får iaf ihop ca 1200 mil på ett år.
Aj!En kompis privatleasade en BMW för 6000kr/månad. Efter 3 år när han lämnade tillbaka den hade den gått 1800 mil. Där kan man snacka milkostnad ?
Nu har han leasat en till, till ungefär samma kostnad…
Måste bli hög milkostnad?
Hade varit bättre med en Eco/Performance-knapp i bilen, men det är kanske inte lika lätt att ta betalt för.Nu kan man köpa Biltematrim direkt från Tesla!
Dagens PS: Tesla säljer bromsar som är fake - Motor.
![]()
Tesla säljer bromsar som är fake
Vid beställning av en Model Y via Teslas hemsida kan fartglada elbilister välja modellvarianten Performance. Med den kan man inte bara köra fortare, utanwww.dagensps.se
På tal om bromsar..Nu kan man köpa Biltematrim direkt från Tesla!
Dagens PS: Tesla säljer bromsar som är fake - Motor.
![]()
Tesla säljer bromsar som är fake
Vid beställning av en Model Y via Teslas hemsida kan fartglada elbilister välja modellvarianten Performance. Med den kan man inte bara köra fortare, utanwww.dagensps.se
Den omänskliga faktorn...På tal om bromsar..
![]()
Här stannar självkörande Teslan mitt i biltunneln
Timmar efter Elon Musks lansering i San Fransisco – nio personer skadadeswww.expressen.se
En kompis privatleasade en BMW för 6000kr/månad. Efter 3 år när han lämnade tillbaka den hade den gått 1800 mil. Där kan man snacka milkostnad ?
Nu har han leasat en till, till ungefär samma kostnad…
Tror jag kan få tillbaka för max 500mil på min och har för mig att det är 5:-/mil. Är en VW TiguanMan brukar få tillbaka lite för undermil. Eller, det fick jag iaf. VW:n kostade 7:50 att per 10 km att köra för långt med och 3:25 fick man tillbaka om man körde för kort. Numera är det nog dyrare.
Tyvärr har jag slappat till mig lite senaste halvåret, det blir mycket bil till och från förskolan. Marginalkostnaden för att låta bilen rulla är antagligen för låg.. :)
Ändå småpengar i förhållande till de 120kr/mil 6000kr/mån i 3 år och 1800 mil totalt innebär… Tror han hade 1000 mil/år i avtalet f.ö.Man brukar få tillbaka lite för undermil. Eller, det fick jag iaf. VW:n kostade 7:50 att per 10 km att köra för långt med och 3:25 fick man tillbaka om man körde för kort. Numera är det nog dyrare.
Ändå bra att köra så få mil som möjligt. Totalkostnaden stiger ändå om man kör fler mil, även om kostnaden per körda mil minskar.Ändå småpengar i förhållande till de 120kr/mil 6000kr/mån i 3 år och 1800 mil totalt innebär… Tror han hade 1000 mil/år i avtalet f.ö.
Visst är det så. Min poäng är väl snarare att kör man så lite att man landar på den milkostnaden kanske man inte ska ha bil, eller åtminstone inte en som står och genererar en väldigt hög fast kostnad när den inte används. Men alla gör som de vill naturligtvis.Ändå bra att köra så få mil som möjligt. Totalkostnaden stiger ändå om man kör fler mil, även om kostnaden per körda mil minskar.
Ja, det är ingenting som man sparar några pengar på direkt. Har väl mer med bekvämlighet att göra.Visst är det så. Min poäng är väl snarare att kör man så lite att man landar på den milkostnaden kanske man inte ska ha bil, eller åtminstone inte en som står och genererar en väldigt hög fast kostnad när den inte används. Men alla gör som de vill naturligtvis.
Visst är det så. Min poäng är väl snarare att kör man så lite att man landar på den milkostnaden kanske man inte ska ha bil, eller åtminstone inte en som står och genererar en väldigt hög fast kostnad när den inte används. Men alla gör som de vill naturligtvis.
Tillgängligheten är ju det man betalar för också i någon mån när man äger bil, sen får man hoppas att det är ett medvetet beslut.
+1. 6000 är billigt för friheten och tillgängligheten till en ny bil imho, det är värt så mycket mer. Även om man kan skaffa liknande tillgänglighet för mindre pengar.
Lärorik tråd. Beror nog också på var man bor. Jag som bor centralt i en mellanstor stad i Västsverige ser ju inte mycket frihet i bilägande. 15 min promenad till Move About och 10 min promenad till Cirkle K:s hyrbilar. Sedan cykel + tåg för 99% av resorna i övrigt. Ser mer frihet i att inte behöva anpassa mitt liv efter en bil (parkeringsplatser, service) och att kunna använda de pengarna till exv. hotellnätter eller öka marginalerna i privatekonomin och annat som gör att jag känner mig fri. Hade jag haft barn hade lådcykel räckt för transporterna häromkring.
Men jag vet ju sedan tidigare i tråden att vi har väldigt olika förutsättningar.
Pundarbilar är väl sällan billigare om man inte mekar själv och räknar egen arbetstid som gratis? Kanske billigare än en BMW suv iof...
Jag ska köra en jäkla massa bil innan det blir dyrare att äga (Cirkel K - internetbil, 349 kr + 100 fria km per dygn t.ex.)
Dubfria vinterdäck 19", farhållaren på 110km/h, 2-4 plusgrader, fuktig väg. 10 mil så snittade jag 168Wh/km (1,68kWh/mil)Med vinterdäck och temperaturer kring nollan? Du måste ha fått ett väldigt lättrullande exemplar ?
Japp, det är skillnad på de olika plattformarna! Model Y är hal.Det är där MEB plattformen verkar ligga om man kollar teslabjörns 120 tester. Sen är ju Tesla väldigt effektiva om man jämför med de flesta andra tillverkare.
Men 15 minuter till en bil man behöver boka för att ha tillgång till är inte tillgängligt enligt mig. Vill kunna vara iväg på 30 sekunder, det är lagom. Men vi har alla såklart olika tröskel för det där. Tåget går ytterst sällan dit jag åker på mina övriga resor och för meckigt med bagaget.
För mig med 11 km till närmsta livsmedelsbutik och parkerar 5 meter från dörren ser det klart annorlunda ut.
Anpassa sitt liv efter en bil låter väldigt märkligt, det är i min värld helt tvärtom.
Enda jag kan tänka är om man inte har en fast parkeringsplats och bor i ett stort hyreshus inne i stan så man får köra runt och leta plats. Det hade jag nog ruttnat på, men då hade jag skaffat en parkering istället för att sälja bilen :).
Snyggt. Jag hamnar lite högre än så med min Model 3 nu i vinter. Jag kollar iofs mest på hela resorna inklusive uppvärmning av batteri och kupé. Sen har jag nog lite för tung högerfot för att ligga i 110 ?Dubfria vinterdäck 19", farhållaren på 110km/h, 2-4 plusgrader, fuktig väg. 10 mil så snittade jag 168Wh/km (1,68kWh/mil)
Jämn fart och få backar samt bitvis lite slipstreaming.
Handel med levande mört som bete är väl lite omodern sedan det klassades som djurplågeri för typ 10 år sedan.Ja ska man åka och kolla mörtstugorna eller kolla isen är det lite smidigare att ha bilen hemma än någon annanstans.
Tänkte att de flesta här är iväg och cyklar en hel del men gäller klart inte alla.
Mellan sista Mars och mitten på oktober är jag knappt hemma en helg.