[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Har ni bilarna bara för att titta på? Jag som knappt använder bilen i vardagen får iaf ihop ca 1200 mil på ett år.

Har ni bilarna bara för att titta på? Jag som knappt använder bilen i vardagen får iaf ihop ca 1200 mil på ett år.

Jag använder bilen när jag behöver den, vilket inte är särdeles ofta. Vardagsresor klaras av på cykel; antingen pendlaren till jobbet eller lådcykeln med ungar till affären/kompisar/etc. Någon gång varannan vecka behöver man släpa sig till Bauhaus för inköp av diverse mojänger till huset, eller ta skit till soptippen, men det är nog det, typ. Förutom långresor då, men det händer inte speciellt ofta i bil pga två barn i ensiffrig ålder. Max 30 mil per dag om det ska långköras.

Bilagor

• D6616DCD-2F58-46CA-BD58-1183571D25F6.jpeg
    D6616DCD-2F58-46CA-BD58-1183571D25F6.jpeg
    86.6 KB · Besök: 67
Nog inte kommit under 4000 mil något år sen millennieskiftet, förutom under pandemin.

Tjena!

Du ligger ungefär på medel då. Pre pandemi så har jag för mig det var 1250 mil per år.
Jag drar ju upp snittet, vår ena bil går 3000 per år, den andra 2000. Men blir snart ändring då jag äntligen kan börja pendla med kollektivtrafik till jobbet.

Nu kan man köpa Biltematrim direkt från Tesla!
Dagens PS: Tesla säljer bromsar som är fake - Motor.

Hade varit bättre med en Eco/Performance-knapp i bilen, men det är kanske inte lika lätt att ta betalt för.

På tal om bromsar..

En kompis privatleasade en BMW för 6000kr/månad. Efter 3 år när han lämnade tillbaka den hade den gått 1800 mil. Där kan man snacka milkostnad ?
Nu har han leasat en till, till ungefär samma kostnad…

Man brukar få tillbaka lite för undermil. Eller, det fick jag iaf. VW:n kostade 7:50 att per 10 km att köra för långt med och 3:25 fick man tillbaka om man körde för kort. Numera är det nog dyrare.

Tyvärr har jag slappat till mig lite senaste halvåret, det blir mycket bil till och från förskolan. Marginalkostnaden för att låta bilen rulla är antagligen för låg.. :)

Man brukar få tillbaka lite för undermil. Eller, det fick jag iaf. VW:n kostade 7:50 att per 10 km att köra för långt med och 3:25 fick man tillbaka om man körde för kort. Numera är det nog dyrare.

Tyvärr har jag slappat till mig lite senaste halvåret, det blir mycket bil till och från förskolan. Marginalkostnaden för att låta bilen rulla är antagligen för låg.. :)
Tror jag kan få tillbaka för max 500mil på min och har för mig att det är 5:-/mil. Är en VW Tiguan

Ändå småpengar i förhållande till de 120kr/mil 6000kr/mån i 3 år och 1800 mil totalt innebär… Tror han hade 1000 mil/år i avtalet f.ö.

Ändå bra att köra så få mil som möjligt. Totalkostnaden stiger ändå om man kör fler mil, även om kostnaden per körda mil minskar.
Visst är det så. Min poäng är väl snarare att kör man så lite att man landar på den milkostnaden kanske man inte ska ha bil, eller åtminstone inte en som står och genererar en väldigt hög fast kostnad när den inte används. Men alla gör som de vill naturligtvis.

Visst är det så. Min poäng är väl snarare att kör man så lite att man landar på den milkostnaden kanske man inte ska ha bil, eller åtminstone inte en som står och genererar en väldigt hög fast kostnad när den inte används. Men alla gör som de vill naturligtvis.
Ja, det är ingenting som man sparar några pengar på direkt. Har väl mer med bekvämlighet att göra.
Hade man bott i någon större stad hade väl någon sådan Volvo-on-demand-lösning varit brutalt mycket bättre.

Frekvensen behöver inte vara låg bara för att körsträckan är låg. Bilen kanske körs varje dag ändå?

Svårt att sia om sådant, men är han inte hjärnskadad (eller hon) så kanske det var med i beräkningen på något vis... Vem vet.

Tillgängligheten är ju det man betalar för också i någon mån när man äger bil, sen får man hoppas att det är ett medvetet beslut.

Är väl inte självklart att man räknar kostnad per mil. Själv räknar jag nog mer i relation till tillgänglighet.

Edit två på den spaningen

Senast ändrad:
Tillgängligheten är ju det man betalar för också i någon mån när man äger bil, sen får man hoppas att det är ett medvetet beslut.

+1. 6000 är billigt för friheten och tillgängligheten till en ny bil imho, det är värt så mycket mer. Även om man kan skaffa liknande tillgänglighet för mindre pengar.

Vi hade nog kunnat klara oss utan bil hemma och hyrt vid behov för längre resor och utflykter, men vi hade tappat all flexibilitet och fått pyssla massor (5-6 km till närmaste uthyrningsställe). Och tveksamt om det hade blivit billigare än 6000 kr.

Men kör man bara korta lokala resor hade jag kört pundarbil :)

+1. 6000 är billigt för friheten och tillgängligheten till en ny bil imho, det är värt så mycket mer. Även om man kan skaffa liknande tillgänglighet för mindre pengar.

Lärorik tråd. Beror nog också på var man bor. Jag som bor centralt i en mellanstor stad i Västsverige ser ju inte mycket frihet i bilägande. 15 min promenad till Move About och 10 min promenad till Cirkle K:s hyrbilar. Sedan cykel + tåg för 99% av resorna i övrigt. Ser mer frihet i att inte behöva anpassa mitt liv efter en bil (parkeringsplatser, service) och att kunna använda de pengarna till exv. hotellnätter eller öka marginalerna i privatekonomin och annat som gör att jag känner mig fri. Hade jag haft barn hade lådcykel räckt för transporterna häromkring.

Men jag vet ju sedan tidigare i tråden att vi har väldigt olika förutsättningar.

Pundarbilar är väl sällan billigare om man inte mekar själv och räknar egen arbetstid som gratis? Kanske billigare än en BMW suv iof...

Jag ska köra en jäkla massa bil innan det blir dyrare att äga (Cirkel K - internetbil, 349 kr + 100 fria km per dygn t.ex.)

Hade jag haft en bra bilpool nästgårds hade jag säkert resonerat annorlunda.

Lite får man meka själv men blir det för dyrt får man byta bil istället. Och har man tur fungerar det bra i många år utan att bli särskilt mycket pyssel!

Lärorik tråd. Beror nog också på var man bor. Jag som bor centralt i en mellanstor stad i Västsverige ser ju inte mycket frihet i bilägande. 15 min promenad till Move About och 10 min promenad till Cirkle K:s hyrbilar. Sedan cykel + tåg för 99% av resorna i övrigt. Ser mer frihet i att inte behöva anpassa mitt liv efter en bil (parkeringsplatser, service) och att kunna använda de pengarna till exv. hotellnätter eller öka marginalerna i privatekonomin och annat som gör att jag känner mig fri. Hade jag haft barn hade lådcykel räckt för transporterna häromkring.

Men jag vet ju sedan tidigare i tråden att vi har väldigt olika förutsättningar.

Pundarbilar är väl sällan billigare om man inte mekar själv och räknar egen arbetstid som gratis? Kanske billigare än en BMW suv iof...

Jag ska köra en jäkla massa bil innan det blir dyrare att äga (Cirkel K - internetbil, 349 kr + 100 fria km per dygn t.ex.)

Men 15 minuter till en bil man behöver boka för att ha tillgång till är inte tillgängligt enligt mig. Vill kunna vara iväg på 30 sekunder, det är lagom. Men vi har alla såklart olika tröskel för det där. Tåget går ytterst sällan dit jag åker på mina övriga resor och för meckigt med bagaget.

För mig med 11 km till närmsta livsmedelsbutik och parkerar 5 meter från dörren ser det klart annorlunda ut.

Anpassa sitt liv efter en bil låter väldigt märkligt, det är i min värld helt tvärtom.
Enda jag kan tänka är om man inte har en fast parkeringsplats och bor i ett stort hyreshus inne i stan så man får köra runt och leta plats. Det hade jag nog ruttnat på, men då hade jag skaffat en parkering istället för att sälja bilen :).

Ja ska man åka och kolla mörtstugorna eller kolla isen är det lite smidigare att ha bilen hemma än någon annanstans.

Har själv börjat se över mitt bilägande, äger idag en Mazda 6 kombi som i mina ögon är ganska billig med service och skit.
Men med lån och bensin så blir de ändå runt 4000-4500 i månaden.
Tråkiga är:
Kör i princip bara fram och tillbaka till jobb, sen blir de lite smårutter med familjen på helgerna.
Hade utan tvekan med elcykel (när det är pissväder och svårare att motivera sig) kunnat cykla till jobb istället. Problemet som ställer till det är att hämta barnen, hade dessa kunnat klara sig själva (kanske om 3år) så hade jag lätt cyklat för att spara in bensinpengarna. Hade fått en ganska fin elcykel som betalt sig på ett år med bensinen man lägger på det (tar ungefär lika lång tid att åka kollektivt som att cykla till jobb).
Hade jag arbetat i samma stad hade jag utan tvekan cyklat varje dag som man gjorde förr när man cykla till och från skolan i 12års tid.

Med vinterdäck och temperaturer kring nollan? Du måste ha fått ett väldigt lättrullande exemplar ?
Dubfria vinterdäck 19", farhållaren på 110km/h, 2-4 plusgrader, fuktig väg. 10 mil så snittade jag 168Wh/km (1,68kWh/mil)
Jämn fart och få backar samt bitvis lite slipstreaming.

Men 15 minuter till en bil man behöver boka för att ha tillgång till är inte tillgängligt enligt mig. Vill kunna vara iväg på 30 sekunder, det är lagom. Men vi har alla såklart olika tröskel för det där. Tåget går ytterst sällan dit jag åker på mina övriga resor och för meckigt med bagaget.

För mig med 11 km till närmsta livsmedelsbutik och parkerar 5 meter från dörren ser det klart annorlunda ut.

Anpassa sitt liv efter en bil låter väldigt märkligt, det är i min värld helt tvärtom.
Enda jag kan tänka är om man inte har en fast parkeringsplats och bor i ett stort hyreshus inne i stan så man får köra runt och leta plats. Det hade jag nog ruttnat på, men då hade jag skaffat en parkering istället för att sälja bilen :).

Vi är ju som sagt olika :)

Det är ju 15 min promenad till Move About, tar oftast fyllecykeln, då är det 5-10 min. Mindre än hälften så långt till Cirkle K.
5-10 min promenad till parkeringshuset så det kvittar :)
Har aldrig med mig mer bagage än vad som ryms i min 25l ryggsäck (har inga barn). Utom om jag cyklar och då cyklar jag ju... Packar lätt.
Lika långt till Hemköp som till parkeringshuset ;)
Japp, bor i ett halvstort hyreshus i en stad och om man inte har plats i parkeringshuset får man köra runt och leta :D

Vet liksom inte vad jag skulle med bilen till annars? Hyresrätt så bygghandlar, skräp etc. är en ickefråga. Hemköp är lika långt bort som parkeringshuset, de flesta vännerna bor i Göteborg och där vill man inte köra bil (och att köra dit lagligt tar dubbelt så lång tid som pendeln i i bästa fall, exklusive trängsel och att leta parkering). Föräldrarna bor i en järnvägsknytpunkt, svärföräldrarna är det ett byte för att komma till så då hyr vi bil ibland men dit åker man ju inte flera gånger i månaden. Ska jag någonstans i jobbet tar jag en hyrbil, jobbet betalar och jag får alltid en ny fräsch Volvo/Toyota. Övriga vänner bor i ställen som Varberg, Stockholm och Linköping. Går bra tåg/bussar och är inte där varje månad så kan hyra bil om jag känner för det.

Senast ändrad:
Dubfria vinterdäck 19", farhållaren på 110km/h, 2-4 plusgrader, fuktig väg. 10 mil så snittade jag 168Wh/km (1,68kWh/mil)
Jämn fart och få backar samt bitvis lite slipstreaming.
Snyggt. Jag hamnar lite högre än så med min Model 3 nu i vinter. Jag kollar iofs mest på hela resorna inklusive uppvärmning av batteri och kupé. Sen har jag nog lite för tung högerfot för att ligga i 110 ?

Tänkte att de flesta här är iväg och cyklar en hel del men gäller klart inte alla.
Mellan sista Mars och mitten på oktober är jag knappt hemma en helg.

Tänkte att de flesta här är iväg och cyklar en hel del men gäller klart inte alla.
Mellan sista Mars och mitten på oktober är jag knappt hemma en helg.

Kör ju landsväg (inte tävlingar utan oftare långa rundor, helst med övernattning) och gravel och då är det enklare att ta cykeln på tåget om man ska någonstans. Då slipper man cykla tillbaka och hämta en bil. Kör man nerför eller liknande är det en stor skillnad! En annan fördel är såklart att det är enstaka km från där jag bor ut till de bra vägarna.

Livet i en småstad med barn skulle ju bli orimligt omständligt utan bil, 2-4 träningar per barn och vecka. Vänner och familj bor inte på gång eller cykelavstånd (för hela familjen). Det är några i dotterns lag som inte har bil och dom måste ju ständigt tigga skjuts av oss som har, sen att dom aldrig kan ställa upp och köra på matcher/cuper är väl kanske ingen mer än dom nöjda med..

En på kontoret sa att vi förmodligen nått peak-bekvämlighet, men det är svårt att avstå bilen när man är van. Jag kom hem 16 idag, dottern har träning 17 och det är 6km dit och glashalt. Cykla är inget alternativ mer än i fantasin en sådan gång. Men när jag hämtar sambons bil från service imorgon så önskar jag antagligen att vi inte hade den bilen ??

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp