Byta kassett och kedja på MTB eller bara cykla på?

Rolo

Medlem
Jag har 2 problem (se bifogade bilder)
1) kassetten är sliten
2) kedjan är sliten

Jag har tre alternativ. 1. Köpa kassett och kedja, 2. köpa bara ny kedja, 3. inte köpa nåt och bara cykla på.

Om jag väljer alternativ 3 vad är det värsta som kan hända? Grejerna är ju ändå slitna så jag kanske kan köra tills nåt går sönder och sedan köpa båda nya?
Kan min växelförare paja av dålig kedja/kassett?

Kedja: Shimano SLX M7100, 12 vxl
Kassett: Shimano SLX M7100, 10-51, 12 vxl
Växelf: Shimano XT M8100

Bilagor

• IMG_20230116_190242.jpg
    IMG_20230116_190242.jpg
    451.9 KB · Besök: 400
  • IMG_20230116_190316.jpg
    IMG_20230116_190316.jpg
    488.4 KB · Besök: 392
byt kedja o kassett alt.3 riskerar ett totalhaveri om kedjan går av o trasslar in sig så kan den slita med sig bakväxeln växelörat ryker o en överhängande risk på skadad ram dessutom med dålig kedja o kassett sliter du ut framdrev

Jag tycker du har två rimliga alternativ:
1: kör vidare.
2: renovera kassetten (sök) och byt kedja när det är gjort.

Skulle ni kunna ringa in vart ni är slitaget på min kassett? Jag googlade nämligen bilder på en ny kassett av den typ jag har och vissa tänder ser ju ut som hajfenor och är inte alls "fyrkantiga", (se bifogad bild). Varför är det så och hur ska man veta om kassetten är sliten eller ej?

Bilagor

• Screenshot_20230116-223018__01.jpg
    Screenshot_20230116-223018__01.jpg
    262.7 KB · Besök: 172
Skulle ni kunna ringa in vart ni är slitaget på min kassett? Jag googlade nämligen bilder på en ny kassett av den typ jag har och vissa tänder ser ju ut som hajfenor och är inte alls "fyrkantiga", (se bifogad bild). Varför är det så och hur ska man veta om kassetten är sliten eller ej?
Det är snarare på urgröpningarna man ser det bäst. I guiden kais01 länkade finns nån bild som illustrerar rätt bra vill jag minnas. Metoden i sig har jag dock inte provat.

Jag hade köpt en ny kedja, provat en kort sväng men om det inte funkade sen kört på. Kedjor går av ibland, det är ju därför vi cyklar runt med kedjelås i skogen, och det är obehagligt men risken för några allvarliga övriga haverier som följd av det är rätt låg utifrån min erfarenhet.

Om du tittar var kedjan slitit på dreven ser du att slitaget är på övre delen av tandprofilen och det beror på att den (ut)slitna kedjan är längre och därför rider lite på tänderna. En ny kedja passar då inte riktigt ihop med dreven och kuggar över när man belastar. Men det är ofta svårt att avgöra visuellt så jag använder en ny kedja för att testa, funkar det så är bara att cykla på.

Untitled-2.jpg

Kedjan ska ju bytas oavsett. Hur kassetten fungerar avslöjas väl genom att analysera växlandet m a p "smidighet" eller otyg t ex ofrivilliga växlingar? För att veta om kassetten är för sliten behöver kedjan vara ny. :)
Nu minns jag inte källan på rak arm men det verkar ju gå flera kedjor per byte av kassett.

Ta det försiktigt om du bara byter kedja och testar om den gamla kassetten fungerar.
Med sliten kassett finns det en risk att kedjan kuggar över. Risken blir extra stor då du trampar tungt t ex i branta backar om du har missat att växla ned. I backarna ökar samtidigt risken för en marksyning alternativt (om du trampar stående) för en hård landning på sadeln.

Du borde skaffa ett par mittemellan branta backar, de två näst översta dreven e ju inte alls använda. ?

Skämt åsido, jag kan rekommendera att om du byter till ny kassett köpa två nya kedjor och sen växla mellan dem med för att slita dem "jämnt" ihop med kassetten. Då får du ut mer av din kassett.
Jag kör med framklinga (1x) i rostfritt istället för alu (ingen större viktskillnad på en 30t) då aluklingorna äts upp ganska fort med singelklinga tycker jag.

Tror du att jag kan renovera kassetten enligt din metod?
6an och uppåt är slitna, slitaget är måttligt men lär räcka till för att få en ny kedja att hoppa.

att renovera skulle vara enkelt. man kan som ejma skriver byta vanligen minsta 1-2 dreven, men är du ändå igång med dremeln är det mindre besvär att slipa till dem än att anskaffa nytt.

Tack för många rikigt bra svar!
Har köpt en ny kedja på 126 länkar så det räcker till 2 st efter att jag delat den då kedjan som sitter på har ca 58 länka...visst kan man göra så? ?

Då får jag byta dem lite då och då. Och så kollar jag upp det där med renoveringen och ser om jag förstår processen :)

Har köpt en ny kedja på 126 länkar så det räcker till 2 st efter att jag delat den då kedjan som sitter på har ca 58 länka...visst kan man göra så? ?

Då får jag byta dem lite då och då. Och så kollar jag upp det där med renoveringen och ser om jag förstår processen :)
Cyklar du på en barncykel så det räcker med 58 länkar? Det låter väldigt kort.

Du måste räkna fel, 116 låter mycket rimligare än 58.
Edit: tvåa

aha...är det såååå man räknar xD ja då köpte jag lite för lång kedja med får la kapa den lite

6an och uppåt är slitna, slitaget är måttligt men lär räcka till för att få en ny kedja att hoppa.

att renovera skulle vara enkelt. man kan som ejma skriver byta vanligen minsta 1-2 dreven, men är du ändå igång med dremeln är det mindre besvär att slipa till dem än att anskaffa nytt.
Kais01, jag är osäker om jag förstår din bild korrekt (bifogar den). Menar att man ska slipa i själva halvcirkeln för att "bredda den" eller hur? Och det svarta markerade slitaget, är det där metall har försvunnit eller där metallen krypit upp på in och utsidan av kuggen?

Om slitaget har gjort att metallen krypit upp på "utsidorna" (alltså mot hjulet och mot mig) räker det inte bra att slipa ner dem genom att hålla demeln lite snett (se bild 2 med pennan)? Hooapas du förstår mina funderingar.

Bilagor

• Skärmklipp1.PNG
    Skärmklipp1.PNG
    88 KB · Besök: 126
  • Skärmklipp2.PNG
    Skärmklipp2.PNG
    145.2 KB · Besök: 127
följdfråga: Ska jag slipa där de röda markeringarna är, där den blåa är, eller både där röda och bå är?

(bilden är på näst största till 4e största klingan)

Bilagor

• Skärmklipp3.PNG
    Skärmklipp3.PNG
    241.9 KB · Besök: 117
Hur ska kuggarna ens se ut? De vekar ha väldigt olika form på olika kasetter och kan variera mycekt i formen på en och samma klinga (se bild på Shimano Deore XT CS-M8000 Cassette)
Vet någon varför det är så? ...det gör det nämligen svårt för mig som nybörjare att veta om min kasett är sliten och om jag ska renovera den, var jag ska slipa.

Bilagor

• Skärmklipp4.PNG
    Skärmklipp4.PNG
    223 KB · Besök: 110
du pekar med pilar och de två vänstra ringarna på icke-drivsidan av kuggdreven. de görs varierande i bredd, med ramper och annat jox för att underlätta växling. de har inget med kedjans drivning att göra. det är den högra delen av halvcirkeln som alltid vara en del av en cirkel, och det är där kedjerullen hamnar när den driver.

i ditt fall har det blivit på de mindre dreven blivit sedvanligt slitage kl tre till halvfem det har blivit en kälkbacke i stället för del av en cirkel. för att återskapa att inte den nya kedjan klättrar upp i kälkbacken behöver man slipa litegrann, så typ kl halvfem till halvsex kommer ifatt slitagemässigt

i annat fall klättrar den nya kedjan och börjar hoppa.

…vissa tänder ser ju ut som hajfenor och är inte alls "fyrkantiga", (se bifogad bild).
Vitsen med olika utformning på gaddarna är väl att växling både upp och ner ska gå smidigare. Kedjan får lättare att byta tandrad.
Kan det heta typ Hyperglide på Shimanospråk?

du pekar med pilar och de två vänstra ringarna på icke-drivsidan av kuggdreven. de görs varierande i bredd, med ramper och annat jox för att underlätta växling. de har inget med kedjans drivning att göra. det är den högra delen av halvcirkeln som alltid vara en del av en cirkel, och det är där kedjerullen hamnar när den driver.

i ditt fall har det blivit på de mindre dreven blivit sedvanligt slitage kl tre till halvfem det har blivit en kälkbacke i stället för del av en cirkel. för att återskapa att inte den nya kedjan klättrar upp i kälkbacken behöver man slipa litegrann, så typ kl halvfem till halvsex kommer ifatt slitagemässigt

i annat fall klättrar den nya kedjan och börjar hoppa.
tacktacktack! mycekt bra förklarat. Nu är jag äntligen med :D

det är ju inte någon direkt risk du tar om du vill försöka dig på detta, den gamla kassetten är med stor säkerhet redo för skrotning.

tänka bara på att absolut inte slipa kl sex. tjatar om det:)

även om en ny kedja inte hoppar går den tydligt smidigare och lättare om den inte klättrar. du vet det där kurr-kurr-ljudet som kommer när kedjans smörja börjar blir torr.

Jag hade nog "offrat" pengar på en ny kassett. "Renovera" låter som ett dåligt trick i mina öron iaf.
Köp en billig kassett = fler drev i stål = håller längre.
Jag kör med de billiga Sunracemodellerna, där är alla tänder i stål.

Jag hade nog "offrat" pengar på en ny kassett. "Renovera" låter som ett dåligt trick i mina öron iaf.
Om renoveringen går åt skogen och jag behöver köpa ny kassett. Har du nån du rekommenderar som inte är för dyr?

Har detta på min cykel: Shimano MicroSpline frihjul, Boost141, 5 mm QR.

EDIT: läste detta online: "Shimano Microspline freehub bodies are only compatible with Shimano 11 and 12-speed mountain bike cassettes that feature a 10T smallest sprocket. These wide-range cassettes will not fit any other freehub body, and similarly, no other cassette design (including Shimano 12-speed road) will fit a Microspline freehub body."

Så att...jag mottager gärna tips på en billig men hållbar (vikt spelar ingen roll) kassett som jag kan köpa om renoveringen failar ?

Senast ändrad:
är det en billig kassett är det inget offer att köpa en ny.

men är den sliten är det en gyllene chans att lära sig hantverket att renovera, och bli trygg med det. rätt som det är har man en cykel med en fyratusenkronorskassett:)

Senast ändrad:
Om renoveringen går åt skogen och jag behöver köpa ny kassett. Har du nån du rekommenderar som inte är för dyr?

EDIT: läste detta online: "Shimano Microspline freehub bodies are only compatible with Shimano 11 and 12-speed mountain bike cassettes that feature a 10T smallest sprocket. These wide-range cassettes will not fit any other freehub body, and similarly, no other cassette design (including Shimano 12-speed road) will fit a Microspline freehub body."

Så att...jag mottager gärna tips på en billig men hållbar (vikt spelar ingen roll) kassett som jag kan köpa om renoveringen failar ?

Bra erbjudande här, en slx för mindre än deore. https://www.biketown.se/sv/articles...wykROVDmo7Vf6ZcOWxZ6OWbA7NqImScsaAjuGEALw_wcB

Micro Spline är 12-delad om jag förstår rätt. Jag väljer medvetet (snål) 11-delat på mina cyklar då det blir billigare med slitdelar. Så tyvärr vet jag inte om det går att hitta "billiga" kassetter.

Micro Spline är 12-delad om jag förstår rätt. Jag väljer medvetet (snål) 11-delat på mina cyklar då det blir billigare med slitdelar. Så tyvärr vet jag inte om det går att hitta "billiga" kassetter.
Jag får inte ihop dessa båda svar. Du borde väl kalla dig ”lat” snarare än ”snål” utifrån det du skriver?

Tillbaka
Topp