Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Sorry jag har nu ändrat texten så att det är lite mer specifikt. Jag tänker på framförallt dagsturer/långlopp som t ex Vätternrundan. Ska själv cykla Vättern i år och troligtvis flera dagsturer på ca 10-15mil.Jag har testat olika varianter men nu packar jag allt på bakpakethållaren, tycker det har flera fördelar. Är det dagsturer eller flerdagars du tänker på? Vilken typ av vägar?
Tack för tips men jag har cyklat i ett par år nu och fastnade för lvg cykling efter att jag gjorde vätternrundan första gången 2018 och i år blir det min andra gång. Första gången gjorde jag det på en hybridracer men idag har jag en riktig racer. Jag gillar att köra långa turer med många mil och har med min racer bara använt sadelväska som är maxad med prylar för att kunna fixa cykeln på vägen. Proviant och annat har jag förvarat i ryggfickorna.Håller med om ovanstående tips.
Om du inte har cyklat 10-15 milaturer tidigare kommer du kanske cykla på ställen som du tidigare inte ha varit på.
Om jag själv gör sådana rundor, brukar jag alltid reka lite hemma framför datorn (kartor) så att jag vet var jag kan få tag på vatten( t ex kyrkor)och extraproviant( café, mataffärer och bensinmackar) om det skulle "krisa" lite med energin.
Lycka till på Vätternrundan!
Ja, det kan vara ovärderligt om man har vit styrlinda och får chainsuck. ?En engångshandske.
Var tvungen att googla på UTU och jäklar vilken utmaning! Grymt jobbat? Där förstår jag att man packar med noggrann planeringNär jag kör 20-milare själv eller rando max 40 mil tar jag med normala verktyg inkl laglappar i sadelväskan + några bars i en ryggficka som reserv. Den mer planerade näringen fixar jag i caféer, bensinmackar eller matbutiker.
På UTU förra året hade jag en stor sadelväska med lite utbyteskläder utöver verktyg, en ramväska med förstärkningsplagg (regnjacka, armvärmare mm), batterier, hygienprylar inkl solskydd och lite annat smått samt en väska på styret för diverse energi.
På cykeln har jag alltid dubbla uppsättningar lysen, ett laddbart och ett med engångsbatterier. På ramen har jag även alltid en cykelpump.
Skulle bara lägga till en sak på de där kedjelås/nit om du har otur å drar kedjan.Min lista på saker jag har med mig på dagsturer på landsväg:
Sadelväska som innehåller,
Multitool
Minipump
C02 pump med 1 patron
2 slangar
2 däckjärn
Konverterare från bilventil-presta.
2 buntband
1 tvättlapp
I ryggfickorna
Proviant (oftast gel)
Bankkort
Telefon
Cykeljacka (beroende på vädret)
Visa bilaga 603512
Och kedjebrytare om det inte finns i verktyget. Jag försöker även att ha med laglappar för däcken. Det är en kraftigare variant än för slang och tar nästan ingen plats.Skulle bara lägga till en sak på de där kedjelås/nit om du har otur å drar kedjan.
När det är blött samlas det en hel del smuts på däcken.
För sådana förhållanden har jag även med mig ett par plasthandskar, typJag har därför med mig en liten trasa så att jag kan torka bort det mesta av smutset på däcket INNAN jag påbörjar punkteringslagandet. Är det torrt och fint är det däremot inget problem.
Tänker att jag tar med mig buntband istället för snöre och multitool istället för kniv? men ja, vatten är ett måste såklart och tar alltid med mig två vattenflaskor om jag cyklar mer än 3 mil.Vätska är tungt att bära på, men måste ju finnas nära till hands. Vättern har täta kontroller - 3 mil är det, va - och hjälpsamma medcyklister, men 2 "sjuttifemmor" har jag med mig och fyller på vid kontrollerna om de sinar. Saft eller annat energigivande i den ena flaskan.
I militären skulle vi alltid ha vatten, kniv och snöre, och helst något för att kunna göra upp eld. En snusnäsduk eller annan liten klut är också bra; ser att du har med en tvättlapp. Om regn hotar cykeldagen tar jag med ett par extra strumpor: Det är gudomligt att byta när regnet upphör!!
Riktigt snygg, vad är det för väska?Min lista på saker jag har med mig på dagsturer på landsväg:
Sadelväska som innehåller,
Multitool
Minipump
C02 pump med 1 patron
2 slangar
2 däckjärn
Konverterare från bilventil-presta.
2 buntband
1 tvättlapp
I ryggfickorna
Proviant (oftast gel)
Bankkort
Telefon
Cykeljacka (beroende på vädret)
Visa bilaga 603512
Det är en Sahoo Drypak 0,5 liter. Billig och bra! Gav 149kr för den om jag minns rätt. Ville ha en som satt fast stadigt och det gör denna. Enda minuset är att insidan är helt öppen så sakerna skramlar omkring. Löste det genom att packa ihop sakerna med ett kardborrband.Riktigt snygg, vad är det för väska?
Det beror inte bara på hur långt utan även hur långt bort från hemmet jag är samt väder. Vad är långt för dig?
....hela min verkstad
Det är bara på 1000k du har en extra bakväxel numera?Endagstur ryggfickorna eller miniväska för slangar, verktyg och patron. Pump, någon bar ev väst i ryggfickorna. Försöka minimera packningen. Såväl väskor som knökade ryggfickor ser sådär ut på racer.
seriös ?
oavsett hur kort eller lång för den delen har jag med mig : däckjärn 2st. Minipump . 2 slangar. Telefon. Bankkort finns i klockan ( fenix7) .
sen kan jag ha med mig en sadelväska för benvärmare och evtl. en liten jacka för kalla nätter på en 60 milare.
Nej. varför skulle jag få för mig att , efter typ 200 000km utan besvär, ändra sadelhöjden ??Du har inte med ett miniverktyg för att ens justera en sadel eller vad som?
Nej. varför skulle jag få för mig att , efter typ 200 000km utan besvär, ändra sadelhöjden ??
Måste dock erkänna att en gång på en uppgrävd väg med MYCKET grovt grus har expandern åkt upp och det glappade i styrlagret. Då önskade jag att jag hade insex nycklar med mig. Nästa bensin mack kunde jag få hjälp dock.
Håller helt med dig. Skulle aldrig vilja ta mig ut utan mitt multitool. Man vet aldrig vad som händer eller vart man är när något händer. Känns tryggt att kunna skruva åt/tillbaka något eller få på en bruten kedja igen om man t ex fått stopp mitt ute på landet eller långt in i en skog. Har alltid med mig buntband också.Man kan ha missat ett potthål och smällt hårt i det och sadeln glidit lite t ex. Jag menar klart inte att man gör en spontan bikefit mitt på en 400k.
Skönt att inte vara beroende av bensinmackar till priset av några gram imho. Men var och en till sitt.
Jag kör med handen. Man vill ju gärna vara lika noga med lagningen i vägkanten som i verkstaden, men tyvärr inträffar den förra lagningen sällan dagtid på en lugn landsväg utan regn. En sak man dock inte får slarva med är att kolla så problemet försvinner med slangbytet, och inte sitter kvar i däck, fälg eller nåt.För sådana förhållanden har jag även med mig ett par plasthandskar, typ
Kökshandskar
Utforska vårt sortiment av kökshandskar, även kallade vinylhandskar eller engångshandskar. Handla online eller i närmsta varuhus.www.biltema.se
Jag menar klart inte att man gör en spontan bikefit mitt på en 400k.
Fast cyklar man riktigt riktigt långt (längre än 5 dagar säg) så är det lätt hänt att man behöver en ny bikefit några gånger per dygn för att flytta på skavsåren så att säga. Funkar faktiskt rätt bra :)
Edit: Rövkräm är altså bra att ta med om turen pågår längre än middagstid