[OT] felsöka elektronik

[OT] felsöka elektronik
oängen var att det ofta inte längre finns några komponenter att ”mäta” - inte sällan är det bara ett 6-lagers PCB med kontakter, några kondingar och en handfull BGA-kretsar.
Poängen var att det ofta inte längre finns några komponenter att ”mäta” - inte sällan är det bara ett 6-lagers PCB med kontakter, några kondingar och en handfull BGA-kretsar.
Om du tänker moderkort så stämmer det ganska bra dom slänger man när dom är kassa.
Men om man tittar i en modern reciver så går det fortfarande att mäta komponenter med en multimeter allt finns mät värden på annars så går det inte att konstruera en reciver.
Visar en bild på en ganska ny av reciver 2022 års model

Bilagor

• IMG_20220210_145313.jpg
    IMG_20220210_145313.jpg
    530 KB · Besök: 52
[OT] felsöka elektronik
Gjorde ett tafatt försök att laga vår soundbar som stått som ett dåligt samvete vid teven ett tag nu. Något strömrelaterat problem, den går på någon gång ibland men oftast är den död och reagerar inte på strömknappen. Hade hoppats på något enkelt som kondingar i nätagget eller dålig knapp, men icke.

IMG_0566.jpeg

IMG_0567.jpeg

IMG_0569.jpeg

Servicemanual här: Sony HT-CT260H Service Manual Ver. 1.1 – se MAINBOARD 1/7 på sidan 25.

Har konstaterat att strömknappen funkar fint, nätagget matar CE612 med +25 V, R837 håller IN hög, 3 V över C545, men på andra sidan U2 EUP3482 ligger ingen spänning på STB+5V eller VCC12V — 0 V över ZD535, CE542 och C549.

Några kloka förslag innan den här åker till elektronikåtervinningen?

Senast ändrad:
[OT] felsöka elektronik
Hjälp en stackars mekanikingenjör! Jag är inte bara för dum för att fatta elektronik, jag är tydligen även kass på att göra sånt andra förklarar.

Jag har köpt några TP4056 battriladdkretsar för att göra det här: https://www.thingiverse.com/thing:5222377/comments#google_vignette

Jag tog reda på vilket motstånd jag skulle byta till och utbildade mig enligt gängse standard:

Jag har inhandlat korrekt (vad jag trodde) motstånd, nya lödkolvsspetsar, lödfläta, osv.

Original:
1000010464.webp

Resultatet är nedslående. 😢

1000010462.webp

1000010463.webp

Lyckas inte mäta resultatet, antagligen har jag lyckats bränna upp nåt. Som synes är det inte 0805 det ska var heller, utan antagligen 0603. ☹️

Finns det nån elektronikguru i Gbg trakten som mot en flaska bättre öl eller liknande skulle kunna fixa mitt sista kort?
Hilfe!

[OT] felsöka elektronik
Hjälp en stackars mekanikingenjör! Jag är inte bara för dum för att fatta elektronik, jag är tydligen även kass på att göra sånt andra förklarar.

Jag har köpt några TP4056 battriladdkretsar för att göra det här: https://www.thingiverse.com/thing:5222377/comments#google_vignette

Jag tog reda på vilket motstånd jag skulle byta till och utbildade mig enligt gängse standard:

Jag har inhandlat korrekt (vad jag trodde) motstånd, nya lödkolvsspetsar, lödfläta, osv.

Original:
Visa bilaga 765890

Resultatet är nedslående. 😢

Visa bilaga 765885

Visa bilaga 765889
Lyckas inte mäta resultatet, antagligen har jag lyckats bränna upp nåt. Som synes är det inte 0805 det ska var heller, utan antagligen 0603. ☹️

Finns det nån elektronikguru i Gbg trakten som mot en flaska bättre öl eller liknande skulle kunna fixa mitt sista kort?
Hilfe!
Vad han inte talar om videon är att han använder en temperatur inställd lödkolv en över het blir
Sved på nolltid på löd punkt sedan är yt montering kompakt tät mot gamla ben kort pillig lätt få på fel ställe kräver precision vana att hantera lödkolv är så förbaskat lätt misslyckas mot gamla ben kort fast även de kräver vana.

[OT] felsöka elektronik
Om sluttrissor går brukar det säga "bang" i högtalaren. Om kondningar är dåliga, vilka de blir, de våta, elektrolyter alltså, så blir det sämre och sämre över tid. Det brukar inte vara så att det fungerar bra sen trasig ögonblickligen. Är det varmt så är den här tiden kortare, men över tid händer det här oundvikligen skulle jag säga.

Har din stärkare stått med dålig kylning? Typ i ett skåp eller bara inte luft nog över? Nu har den en fläkt men ändå.

Jag hjälpte en kompis att byta alla elektrolyter i hans "göra allt" streamer som stått varmt, den blev segare att starta tills den inte ens startade längre. Efter bytet av runt 15 kondningar fungerar den fint, det här var en fem år sen, den snurrar bra nu, med luft omkring den så den inte blir så varm.

Tillbaka
Topp