Zwift - The tråd, frågor och svar, allmänt om Zwift

Högtalarna använder jag nästan aldrig, det är ungarna som spelar musik i garaget.. Airpods is the shit på trainern!

Finns det nått sätt att synka Zwift aktiviteter till Suunto appen? Suunto finns inte att välja i Companion appen ?
Jag vill ju kunna se utvecklingen i Suunto appen som jag använder till gymträning och stigcykling på sommaren.
Synkning till Strava funkar ju men då måste jag ju betala för Strava också. Det slipper jag helst om det går. Nån som vet?

Finns det nått sätt att synka Zwift aktiviteter till Suunto appen? Suunto finns inte att välja i Companion appen ?
Jag vill ju kunna se utvecklingen i Suunto appen som jag använder till gymträning och stigcykling på sommaren.
Synkning till Strava funkar ju men då måste jag ju betala för Strava också. Det slipper jag helst om det går. Nån som vet?
RunGap funkade bra som mellanlandnings-app innan minns jag, kunde både ta emot och skicka till de flesta plattformar. Inte kollat på ett tag dock.

Finns Rungap bara till iOS? Kan inte hitta det hos Google ?
Så länge din klocka har stöd för sensorerna du behöver så är det väl bara att logga dubbelt. Så gör jag med min Garmin. Strartar inomhuscykling som aktivitet på min Garmin och låter det gå till Garmin Connect. GPS data som karta och låtsashöjdmeter följer ju såklart inte med till Connect men det är ändå ointressant tycker jag. Puls och effektdata är det som är av intresse.

Innan så blev ju synken till Garmin ändå inte en del av ens träningsstatistik eftersom det måste loggas på en garminenhet och inte kan komma via tredjepart. Kanske samma för Suunto?

Nu är det väl visserligen fixat på Garmin från Zwift (tror jag, har för mig att det ändå inte fullt ut bidrar till ens träningsbelastning etc, men jag kan ha fel.)

Senast ändrad:
Så länge din klocka har stöd för sensorerna du behöver så är det väl bara att logga dubbelt. Så gör jag med min Garmin. Strartar inomhuscykling som aktivitet på min Garmin och låter det gå till Garmin Connect. GPS data som karta och låtsashöjdmeter följer ju såklart inte med till Connect men det är ändå ointressant tycker jag. Puls och effektdata är det som är av intresse.

Innan så blev ju synken till Garmin ändå inte en del av ens träningsstatistik eftersom det måste loggas på en garminenhet och inte kan komma via tredjepart. Kanske samma för Suunto?

Nu är det väl visserligen fixat på Garmin från Zwift (tror jag, har för mig att det ändå inte fullt ut bidrar till ens träningsbelastning etc, men jag kan ha fel.)

Ja, det borde ju funka ? Kan ett Suunto pulsband ha anslutning till 2 grejer samtidigt, Zwift å Suunto? Så är det ju bara att plocka bort Suunto aktiviteten från Strava efteråt ? Eller är jag ute/inne å cyklar?

Ja, det borde ju funka ? Kan ett Suunto pulsband ha anslutning till 2 grejer samtidigt, Zwift å Suunto? Så är det ju bara att plocka bort Suunto aktiviteten från Strava efteråt ? Eller är jag ute/inne å cyklar?
Precis. Synka du redan Suunto-Strava så tar du bort det ena passet i Strava. Lättare än att gå omvägen via en tredjepart tycker jag.

Etapp 6 av TdZ ikväll, körde B-klass eftersom jag inte har tid med för långa etapper. Räckte gott och väl, hade inte riktigt i skallen för att blåsa ur fullständigt men blev ändå skönt trött. Även med köttfärssåsen från middagen som åkte hiss i halsgropen.

Cyklade upp för Alpe du zwift idag. Det var ju en upplevelse.
Den är bra, kul med upplägget med "segment" för varje serpentinsträcka, gör det lite roligare, kan man jämföra sig med tidigare gånger.
Minuset är att motståndet varierar så mycket, från att det går tungt med 10-12% lutning så pang på 2 sekunder blir det plan mark i serpentinsvängarna och knappt nåt motstånd på trainern....

Tycker du sen att Alpen blir för lätt kan du köra Ven-Top med sina 1500 höjdmeter!

Den är bra, kul med upplägget med "segment" för varje serpentinsträcka, gör det lite roligare, kan man jämföra sig med tidigare gånger.
Minuset är att motståndet varierar så mycket, från att det går tungt med 10-12% lutning så pang på 2 sekunder blir det plan mark i serpentinsvängarna och knappt nåt motstånd på trainern....

Tycker du sen att Alpen blir för lätt kan du köra Ven-Top med sina 1500 höjdmeter!

Ja det är riktigt kul, de sista 4 km satt dock långt inne.
Värmen gjorde sitt på slutet, visst jag är deltidsbrandman och väldigt värmetålig men det gick inte få ned pulsen på slutet.

Fläkt är införskaffat så förhoppningsvis går det lite lättare nästa gång.

Jag slog iallafall kollegan med 15min och det kommer han få höra länge ?

Tour de Zwift avslutad med två härliga sweetspot/tröskelpass.
350654DC-6A2F-4187-A429-7ECB0B0F5D3B.jpeg

Kör samma upplägg. Loggar med Garmin och med Zwift/Systm som även matar till Strava. I Garmin connect tar jag bort Zwift/Systm-passen eftersom de inte fångar belastnigen lika bra som Garmin. I Strava gör jag tvärtom eftersom det är lite kul att ha en benämning/karta/sträcka associerad med passet.

Mycket gnäll på facebook över senaste versionen. Inget som märkts här? Bland annat ska erg krånglat.
Launcher ska också ändrats så uac inte funkar. Tveksam till att det är dåligt. Det funkade värdelöst innan och silent update är väl snarare norm än en säkerhetsrisk. Om det nu blir silent. Dagens update gick in utan det vanliga tramset i alla fall.

Nej, Har inte märkt nåt (pc med ant+), men kör inte erg mode så ofta, och patchen släpptes ju rätt snabbt då, dan efter var det väl.
Iofs samma kväll som 1.33 släptes cyklade jag och då kändes nåt med watt fel, cykla en egen runda. Gjorde trainern strömlös direkt, efter det kändes det normalt med watt mm.

Senast ändrad:
Det var nog förresten över ant+ det gällde. Man får nästan känslan att hw gruppen jag gick med i är lite kritiskt lagd. (Tur vi är så enormt positiva till allt här).

Är det så att om man kör en meetup och ställer in så man ska hålla ihop så kan det max bli 6-7 sekunders skillnad mellan den som vinner och övriga? När sträckan är klar?

Kollar på GPLamas test av "Race mode" på Kickr 6, där trainern svarar mer omgående på input på pedalerna.. rätt stor fördel för alla som kör race, hoppas det sätter lite press på de andra trainertillverkarna.

Kollar på GPLamas test av "Race mode" på Kickr 6, där trainern svarar mer omgående på input på pedalerna.. rätt stor fördel för alla som kör race, hoppas det sätter lite press på de andra trainertillverkarna.
Det enda jag önskar mig är att kunna koppla trainern i datorn med en jäkla sladd så slipper man allt krångel med BT och ant+. Då hade denna "nya" feature varit ganska onödig.

Det ända jag önskar mig är att kunna koppla trainern i datorn med en jäkla sladd så slipper man allt krångel med BT och ant+. Då hade denna "nya" feature varit ganska onödig.
Det går f.o.m v5 och i o med V6 kan du välja även wifi.

Jag tror detta är nåt annat. V6 har dessutom nån erg function för att lätta på trycket om man råkar falla ner i erg hållet. Det hade varit nåt för flickan som har svårt med kadens.

Om ni vill att de ska gå att skapa segment kortare än 500 m i zwift, rösta här på Erics förslag från zwift insider
Inte för jag tror "stjärnorna" på strava kommer godkänna det, men vi kan ju försöka

Om ni vill att de ska gå att skapa segment kortare än 500 m i zwift, rösta här på Erics förslag från zwift insider
Inte för jag tror "stjärnorna" på strava kommer godkänna det, men vi kan ju försöka
Gäller 500 meter även i verkligheten?

Jag köpte precis en ny Neo 2T och reaktionstiden är allt annat än toppen särskilt om man vill matcha startlinjen på en sprint. Tycker dock Neo (med motion plates) är en bättre trainer än Kickr men nya v6 verkar riktigt skarp.

Gäller 500 meter även i verkligheten?
Det är kort i alla fall. Stort problem för "enduro" segment i alla fall i de lägre landskapen.
De villl inte ha utförssegment + de skyller på låg precision.

De kan så klart tillåta det för indoor men det ska nog kunna ta några år innan det kommer in.

EDIT. Ja, det är ungefär så det står i länken

Precis min upplevelse också, tappar lite i starten av spurten, kan vara avgörande vid race. Nu kör jag mina assioma duo som källa och låter bara neo vara controlable vid race. Vid alla andra tillfälle sköter neo allt. Pedalerna visar inte högre, bara snabbare respons

Är det någon som har erfarenhet av Elite Sterzo Smart för att kunna styra sin avatar? Jag kör själv inte Zwift, men min sambo gör. Funderar på om detta kunde vara en liten rolig överraskning åt henne. Tillför det något till spelet eller är det bara en gimmick som man inte använder?

Är det någon som har erfarenhet av Elite Sterzo Smart för att kunna styra sin avatar? Jag kör själv inte Zwift, men min sambo gör. Funderar på om detta kunde vara en liten rolig överraskning åt henne. Tillför det något till spelet eller är det bara en gimmick som man inte använder?
Det verkar ju enligt DCR och GPL’s reviews faktiskt vara funktionellt för att välja t ex innerfil i race.
Utanför race verkar det mest vara en gimmick men för min del hoppas jag att Wahoos nya manick driver på det. Hade gärna kört mtb-banor i Zwift där man måste styra för att hålla bra linje, göra whips på hopp (som man måste ligga rätt i hastighet för att komma över). Verkligen inte ”realistiskt” men kan ju vara svinkul ur arkadspelsperspektiv.

Tillbaka
Topp