Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Pendling på spår igår och idag p.g.a. arbetsrelaterad sammankomst utanför det vanliga arbetet. När jag såg väder och väglag var jag inte jätteledsen att jag slapp cykla i det.
Hade dock ändå varit bättre än koronaexpressen...

Allvarligt, är det röda verkligen halare än svart asfalt? Det känns ändå lite strävt när man åker på det (gamla nynäsvägen ner mot Nynäs t.ex)

Allvarligt, är det röda verkligen halare än svart asfalt? Det känns ändå lite strävt när man åker på det (gamla nynäsvägen ner mot Nynäs t.ex)
Kanske beror på hur det är gjort?
Runt Rättvik så är det en del röd asfalt och den är som vanlig asfalt. Kanske om det är målat ovanpå som det blir halt?

Jag har ingen bild idag men fasiken vad det är trögt och trist att pendla nu! Hade iaf hyffsad fart och lyckades kränka alla elcyklar uppför backar, precis som det ska vara! Latmaskar! Planen var att ta det lugnt men det slår fan slint i huvudet när jag stöter på dom. Helvete!!!! Hemresan hade pulver i benen och var helt OK.

Odramatisk och lugn pendling till och från jobbet. Men under en liten runda när jag hade ett ärende på förmiddagen, när normalt folk håller sig från gatorna, hände det lite mer. På cykelfartsgatan (som i och för sig inte är reglerad som en sådan) låg en taxibil bakom mig och tutade på mig. Efter det hamnade jag bakom en buss som det bolmade svart rök i från. Det luktade riktigt fränt, så jag var tvungen att släppa iväg den för att slippa stanken. Frågan är om den var på väg att fatta eld? Sedan var det dags för taxibil nr 2. Han orkade inte vänta på en lastbil som stod och lastade av på en enkelriktad gata, så han körde helt enkelt på cykelbanan som var separerade från gatan med kantsten. Jag var tvungen att hoppa upp över kantstenen till trottoaren för att inte krocka med honom. På slutet av turen var det en lastbil som körde parallellt med mig och skulle parkera på längsgående parkering på gatan intill cykelbanan separerad med kantsten. Han svängde in, men behövde tydligen köra upp på cykelbanan precis framför mig för att lyckas med parkeringen. Återigen fick jag kasta mig mot de gående. Det var dagens äventyr det...

Jag har ingen bild idag men fasiken vad det är trögt och trist att pendla nu! Hade iaf hyffsad fart och lyckades kränka alla elcyklar uppför backar, precis som det ska vara! Latmaskar! Planen var att ta det lugnt men det slår fan slint i huvudet när jag stöter på dom. Helvete!!!! Hemresan hade pulver i benen och var helt OK.
Roligaste inlägget jag läst på länge. ?

Ska räkna mina e-skalper imorgon. LoL

Dock all heder till en okänd e-ryttare som för några dagar sedan vid Brommaplan ursäktade sin idiotiska framfart med "Ursäkta men jag är inte van".

Senast ändrad:
Vacker morgon idag
4ACE7AE6-65B5-4C5F-80B5-A5A6EA2AB15A.jpeg

Enligt YR 15m/s rakt i facet. Som en spritlangare från förbudstiden undvek jag öppna fält och höll mig gömd bland träd och villor. Det lyckades. Dubbeldubb var wrong choice of weapon idag men hade man bytt så kommer det garanterat 3m snö ikväll. Snitt 21.8km/h. Bra med Zen idag tack vare den blåröda himlen.

Otroligt skönt att vara tillbaka i sadeln efter två dagar i lokatrafikens mörka dal. Ganska kraftig vind in från sidan och temperatur som kändes varmare än de -1 termometern visade.

Cyklisten framför mig var nära på att få en högersvängande bil i sidan i korsningen Birger Jarlsgatan/Rådmansgatan. För er som inte cyklar i området, är det en sån där usel 80/90-talscykelbana på den sträckan. Den går dold innanför parkerade bilar och svänger sedan tvärt ut i vägbanan precis innan korsningarna. Ouppmärksamma bilister missar lätt att det kommer cyklister innanför dem när de ska svänga höger. Cykelbanan är dessutom för smal för att kunna göra en omkörning på, men det är ett annat problem.

Senast ändrad:
Skitmorgon får väl medges! Kommer ut på Hammarby Allé med Kuling rätt i ansiktet, enligt SMHI mellan 18-24 m/s. Sedan börjar kedjehelvetet gnissla, och oljan ligger ju hemma, så då fick jag bonusen av att behöva lyssna på det samtidigt som man har aset till vind snett framifrån resten av vägen (förutom de härliga kastbyarna lite mer från sidan på Torsgatan). Väl vid jobbet inser jag att passerkortsfanskapet ligger i väska för spårbunden pendling, då jag nyttjade sådant igår. Och så hade fästet till sadelväskan pajat (lyckligtvis behövs bara en kattstrypare för att laga det). Väl ombytt och klar fanns det dock nybryggt kaffe, vilket helt klart lyfte humöret. Sedan var ju soluppgången fantastisk och vägarna torra.
20230209_072417.JPG

Hmmm, 2-2 eller möjligen 2-1 i kampen mot e-ryttarna i morse, lite osäker. ? Kändes bra halva rundan, åt h-vete sista delen med hög puls, kanske pga vinden och de jobbiga broarna samt noll frukost. En e-filur hade ingen i närheten den minsta chans mot dock, han flög uppför klättringen mot Stora Mossen i stolt rakryggad e-position, säkert chiptrimmad eller motor + ben i kombo. :sneaky: Blev klart kränkt av en elitpendlare utan elmotor strax innan samma backe vilket störde mitt ego. I hjärnan bearbetade jag blixtsnabbt diverse ursäkter "Hmmm, jag har säkert cyklat mycket längre än honom, han satsade väl på Strava segmentet eller om en månad tar jag honom." ?

Senast ändrad:
Ja va fan börjar man.
Tänkte dra en extra runda, råkade ju väga mig i veckan.

Planerade en rutt genom oljehamnen.
Ut ur jobbgaraget, på med lampan, cyklar 20m, får möte, var vid mötande vrålar "Aaaahhh! Blända av!". Riktade lampan lite mer nedåt.

Rullar lite sakta genom Sannegården och Eriksberg. Får bromsa för tvekande bilister och idioter som inte vet vad blinkers är.

Väl i oljehamnen kör jag fel tre gånger.
Det blåste dessutom motvind. Kvittade vilket håll jag än cyklade åt.
Förrutom över kullen, när jag körde fel och hamnade långt åt helvete..

Det hela blir ju inte bättre av att man har bylstiga kläder, det ryggsäck och dubbdäck. Blir ju som ett jävla segel

Jag kom hem iaf.
Det var nog det enda bra med dagens pendling.

Edit: Ok, det var rätt roligt iaf.

Senast ändrad:
Den sena hempendlingen var i kontrast mot gårdagens äventyr på stan. Det startade med medvind och jag kom snabbt in i mitt lunk (Z1 = Z(en) = ZEN). Vid alla konfliktpunkter med bilar så stannade samtliga bilar (nej, jag har inte köpt en lott än). Det enda stället jag var tvungen att bromsa in var för en buss när jag skulle passera en kollektivtrafikknutpunkt. Efter en sådan hempendling var det bara att sätta sig på trainern i källaren hemma och kolla ett avsnitt till av Ozark, uppvärmningen var ju redan klar.

Så många slentriancyklister som kommit ut ur dvala nu. Ingen bra kombo: grus på asfalt och idioter som inte signaler när de svänger. Så nära att åka i backen flera gånger..

Har de ändrat något med rödljusen i korsningen Ulvsundavägen-Norrbyvägen? Jag har inte haft en enda konflikt med vänstersvängande bilister på hela veckan.

Nästan sommarhastigheter i medvinden idag.Blir väl lite annorlunda hem.
Amen på de. 23.3km/h i snitt idag i låg Z2, även om jag var trött från igår kväll.

Men är det en röd dag jag inte vet om idag? Såg så få andra ute och då var det ändå rätt så ljust.
Tydligen finns det inga slentriancyklister norr om 08 iaf ;)

Rullade hem med en eker kort i bakhjulet.
Trist
Har inte varit så snäll mot det så…
Om det är ett av de hjul du byggt med avsiktligt lägre ekerspänning, som du skriver om här.
Så är det oavsett det förstås trist, men lägre ekerspänning ökar risken för utmattningsbrott.

Tack, hoppas du hinner få dit en passande eker under helgen.

Trist

Om det är ett av de hjul du byggt med avsiktligt lägre ekerspänning, som du skriver om här.
Så är det oavsett det förstås trist, men lägre ekerspänning ökar risken för utmattningsbrott.

Tack, hoppas du hinner få dit en passande eker under helgen.
I tillägg, har de gått hårt sedan 2016 så det känns ok.
Daglig vinterpendling
Som reservhjul icke vintertid
Ötzis, gruspelotoner, vinterdistanser mm

Tillbaka
Topp