The Gravel tråd

• Trådstartare Trådstartare Paco
  • Start datum Start datum
The Gravel tråd
Frusna grusvägar.
IMG_4427.jpeg

The Gravel tråd
Gillar verkligen Shimanos nya förpackningar! Känns nästan hemtrevligt att öppna förpackningarna med de små papperspåsarna och kartongens rätt så avskalade tryck.
Några förpackningar så har Shimano tryckt instruktionerna på insidan av förpackningen, dvs inget extra pappersark för instruktioner.

Går förstås att utveckla lite till, men det känns trevligare än de gamla förpackningarna med en massa fönsterplast.

6C36B863-A9AE-4807-998B-463E0590E3AC.jpeg

BF032247-21CC-4342-AFFF-15FB3C917153.jpeg

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Nöjd med Zipp G40-däcken? Träffade du rätt på däcktrycket?
Det har varit helt ok, de sitter fortfarande på och kommer nog att göra det under våren. Däcktrycket har jag successivt sänkt vilket förbättrat upplevelsen. Om jag skall jämföra med Vittoria Terreno dry, som är rätt lika och som sitter på ett annat hjulset, så upplever jag dem som snäppet mer följsamma i dämpningen. Med det sagt, jag har inte testat dem på Zipp -hjulen.

The Gravel tråd
Kunde inte låta bli att ta en testrunda av sommarhjulen idag. Solsken och inte så mycket is kvar på byvägen.
Vad skönt med ett kort avbrott från dubbdäckstrampandet! Som att rotera fram på molntussar med sommardäck monterade. Något svårt att få ner greppet i backen när man lockades att trampa på lite hårdare.
IMG_4453.jpeg

The Gravel tråd
Tycker att det är trevliga hjul. Gillar hooklessfälgen faktiskt. Tycker att man får bättre stöd i däcksidorna än med ”hooked” i samma bredd, så jag kör något lägre däcktryck på 303 FC.
Tycker det är rena djungeln med Hookless ? Vittoria Dry är mina absoluta favoriter, men jag vågade inte montera dem på mina nya fälgar eftersom det stod att däcken inte var godkända för Hookless så nu ligger de i ladan och samlar damm…

Meen, nu kliar det ju i fingrarna att sätta dit dem ändå ?

The Gravel tråd
Tycker det är rena djungeln med Hookless ? Vittoria Dry är mina absoluta favoriter, men jag vågade inte montera dem på mina nya fälgar eftersom det stod att däcken inte var godkända för Hookless så nu ligger de i ladan och samlar damm…

Hittade det här svaret:
"I contacted Vittoria. Their official position is that only their MTB tires can be mounted on hookless rims. Not their road or gravel tires."
Men kikar man på Zipps hemsida så ligger ändå ett Vittoria landsvägsdäck med på listan:
Skärmavbild 2023-02-01 kl. 07.28.40.png

The Gravel tråd

Inte samma typ av däck men jag har Schwalbe Marathon på hooklessfälgar på en cykel fast det står "for hooked rim only". 40 mm på smala 18 mm fälgar vilket nog inte är att rekommendera men om de inte pumpas till maxtryck funkar de utan problem. Testade maxtryck 6 bar men då blåste de över fälgkanten fast de däcken är ovanligt lätta att montera, för lätta enligt mig.

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Hittade det här svaret:
"I contacted Vittoria. Their official position is that only their MTB tires can be mounted on hookless rims. Not their road or gravel tires."
Men kikar man på Zipps hemsida så ligger ändå ett Vittoria landsvägsdäck med på listan:
Visa bilaga 605856

Jag kill-gissar lite att Vittoria kommer uppdatera sina däck i sinom tid att fungera på Hookless… Meeeeen fegar lite med att montera sånt som tillverkaren säger att man inte ska göra. Kan ju göra lite ont, om det går fel… ?

The Gravel tråd
Inte samma typ av däck men jag har Schwalbe Marathon på hooklessfälgar på en cykel fast det står "for hooked rim only". 40 mm på smala 18 mm fälgar vilket nog inte är att rekommendera men om de inte pumpas till maxtryck funkar de utan problem. Testade maxtryck 6 bar men då blåste de över fälgkanten fast de däcken är ovanligt lätta att montera, för lätta enligt mig.
Har för mig att mina hooklessfälgar har maxtryck på 5 kg.

The Gravel tråd
Varför vill man ha mer än 2,5-3 bar i 40mm?
Väger du 250kg?

The Gravel tråd
Därför att däcket rullar bäst med rätt lufttryck utifrån last och underlag och det är heller inte helt orimligt att Schwalbe har en viss kunskap om vad som är lämpligast för sina däck. Marathon är ett ganska kraftigt däck och jag har ofta ganska mycket vikt på bakhjulet, att jämföra det med ett tunnare däck med liten last blir fel.

Senast ändrad:
The Gravel tråd
I väntan på lösning med fatbike ramen som sprack så tröstköptes en white gravel som rullat 50km✌️ väntar på vår och mindre snö nu? tänkte byta däck till lite större kanske 45-50 när jag kommer rulla mest grus och stig.
P_20230203_200940.jpg

The Gravel tråd
Dagens runda blev på 20 mil och åtminstone ett par av dem var på grus, med 9 plusgrader i luften och 9 sekundmeter i ryggen är det svårt att hålla nere distansen :) Cyklade Skånes sydkust och Österlen, några foton från det kanske finaste grusavsnittet vi har här nere, Kabusa skjutfält och Hammars backar:

Grinden till gruscyklingen himmelrike, Kabusa skjutfält:
4u4vkWc.jpg

Sen börjar det såhär :)
cNmbtxz.jpg

e1SMpCY.jpg

ydStsi5.jpg

gkIr2iQ.jpg

EVwiOFJ.jpg

ccvpsTx.jpg

The Gravel tråd
Dagens runda blev på 20 mil och åtminstone ett par av dem blev på grus, med 9 plusgrader i luften och 9 sekundmeter i ryggen är det svårt att hålla nere distansen :) Cyklade Skånes sydkust och Österlen, några foton från det kanske finaste grusavsnittet vi har här nere, Kabusa skjutfält och Hammars backar:

Grinden till gruscyklingen himmelrike, Kabusa skjutfält:
4u4vkWc.jpg

Sen börjar det såhär :)
cNmbtxz.jpg

e1SMpCY.jpg

ydStsi5.jpg

gkIr2iQ.jpg

EVwiOFJ.jpg

ccvpsTx.jpg
Men shit. Inte den delen av Skåne som jag brukar frekventera men det kommer det bli ändring på.

Edit: man skall alltså in där det står ”Livsfara”?

The Gravel tråd
Men shit. Inte den delen av Skåne som jag brukar frekventera men det kommer det bli ändring på.

Edit: man skall alltså in där det står ”Livsfara”?
Vägen är starkt beroendeframkallande så en varningsskylt är nog på sin plats ...

(kolla innan bara så att skjutfältet inte är avlyst, inga övningar är inplanerade under feb-mars men det kan ändras)

Tillbaka
Topp