The Gravel tråd

benjig

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Har suttit och jämfört geometri på gravel-cyklar på senaste och det känns som att samtliga har ganska lång reach? När jag gjorde en bikefit tidigare i år så var min reach från BB till hoods ca 52cm, vilket verkar vara minst 2cm kortare än de flesta gravels reach, även om jag tittar på en storlek mindre än rekommenderat av tillverkaren (är 172 med 82 grenhöjd). Hur ska jag förhålla mig? Helt enkelt acceptera att sitta mer utsträckt?

Peth

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Har suttit och jämfört geometri på gravel-cyklar på senaste och det känns som att samtliga har ganska lång reach? När jag gjorde en bikefit tidigare i år så var min reach från BB till hoods ca 52cm, vilket verkar vara minst 2cm kortare än de flesta gravels reach, även om jag tittar på en storlek mindre än rekommenderat av tillverkaren (är 172 med 82 grenhöjd). Hur ska jag förhålla mig? Helt enkelt acceptera att sitta mer utsträckt?
Tanken är väl att det ska vara en kortare stam på en gravel jämfört med en landsvägscykel.

HåkanC

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Har suttit och jämfört geometri på gravel-cyklar på senaste och det känns som att samtliga har ganska lång reach?
För mig är det tvärtom; De flesta gravel-ramar har för kort reach.
Men vi är antagligen olika inte enbart i längd utan även i längd/grenmått förhållande,
inte minst viktigt är dessutom vilka personliga preferenser om sittställning man har.

När jag gjorde en bikefit tidigare i år så var min reach från BB till hoods ca 52cm, vilket verkar vara minst 2cm kortare än de flesta gravels reach
Och för mig funkar en ram-reach på >41cm bäst, vilket många ramar inte har ens i största strl.

Hur ska jag förhålla mig? Helt enkelt acceptera att sitta mer utsträckt?
Som andra redan har skrivit så finns det styren med kortare reach och du kan även byta till en kortare stam.
Se bara till att den inte blir onödigt kort (eller onödigt lång i mitt fall) eftersom det kan påverka styrbalansen onödigt negativt. Jag har själv varit med om det.

Makten

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Jag har 45 mm styrstam till 420 mm bockstyre. Funkar hur bra som helst.
Edit: Dock med avsevärt flackare gaffel än de flesta gruscyklar.

j12d342

Aktiv medlem
The Gravel tråd
10 myggfria mil idag, mycket snor dock🤪 IMG20221211133707.jpg

Mattijas

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Hej. Går i köptankar. Men fundersam då jag kollat på en canyon grail 6 och en merida silex 400 och tycker det skiljer mycket i rekomenderad storlek för mig. Är 176 och grenmått 82. Kört endast mtb och fatbike före där jag trivs på L storlek bättre än M som rekomenderas för det mesta åt mig. Ni ser ju själva på bilden. Plus /minus med stolekarna?
66FEEC19-BE45-4BF1-8B50-152BAD427E91.png

Stumpy

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Hej. Går i köptankar. Men fundersam då jag kollat på en canyon grail 6 och en merida silex 400 och tycker det skiljer mycket i rekomenderad storlek för mig. Är 176 och grenmått 82. Kört endast mtb och fatbike före där jag trivs på L storlek bättre än M som rekomenderas för det mesta åt mig. Ni ser ju själva på bilden. Plus /minus med stolekarna? Visa bilaga 597829
Åtminstone Meridan ser för stor ut för dig.
Jag som är 183 cm skulle tycka att Canyonen vore bra, men Meridan för stor.

Lingon

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Hej. Går i köptankar. Men fundersam då jag kollat på en canyon grail 6 och en merida silex 400 och tycker det skiljer mycket i rekomenderad storlek för mig. Är 176 och grenmått 82. Kört endast mtb och fatbike före där jag trivs på L storlek bättre än M som rekomenderas för det mesta åt mig. Ni ser ju själva på bilden. Plus /minus med stolekarna? Visa bilaga 597829
200mm HT och 400mm reach på medium? Måste vara når fel på merida-måtten. Ser mer ut som L eller XL.
Edit: Surfade in på meridas hemsida och måtten verkar stämma. Visar bara att det är omöjligt att jämföra storlek utan att veta styrstamslängd och reach på styret eftersom det kan skilja motsvarande 2 ramstorlekar på dessa komponenter.
Men den har galet lång headtube, man lär ju sitta som på en damtralla ungefär. 😄

Senast ändrad:

Mattijas

Aktiv medlem
The Gravel tråd
200mm HT och 400mm reach på medium? Måste vara når fel på merida-måtten. Ser mer ut som L eller XL.
Edit: Surfade in på meridas hemsida och måtten verkar stämma. Visar bara att det är omöjligt att jämföra storlek utan att veta styrstamslängd och reach på styret eftersom det kan skilja motsvarande 2 ramstorlekar på dessa komponenter.
Men den har galet lång headtube, man lär ju sitta som på en damtralla ungefär. 😄
Hittade på nätet några som rekomenderade en storlek mindre på silex så är väl nog kanske en liten miss redan på ritbordet😀

Sambal Oelek

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Den har väl snott konceptet från Fargo lite granna. Det är tänkt att det ska vara hyffsat bekvämt att ligga i bocken. Sedan när man håller där uppe är det komfortposition. Men framförallt, när man cyklar stig och det är lite stökigt, då håller man helst i bocken för bättre kontroll och särskilt om man har en bock med mycket flare så blir det ju också bredare. Väldigt bra koncept för att cykla stök med bock.

cykloton

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Funderar på om jag ska våga ta steget och sälja min hardtail och köpa en gravel med plats för feta däck istället, HTn är för liten och har köpt en heldämpad XC racer för skogen så har igentligen inget behov av hardtail mer än för de sämsta grusvägarna.

Kolfiber (eller alu med komfort om det är möjligt), plats för 700x50c däck, vad erbjuds mer än canyon grizl? Skulle helst vilja ha 2x och Shimano, inte SRAM....

weldion

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Funderar på om jag ska våga ta steget och sälja min hardtail och köpa en gravel med plats för feta däck istället, HTn är för liten och har köpt en heldämpad XC racer för skogen så har igentligen inget behov av hardtail mer än för de sämsta grusvägarna.

Kolfiber (eller alu med komfort om det är möjligt), plats för 700x50c däck, vad erbjuds mer än canyon grizl? Skulle helst vilja ha 2x och Shimano, inte SRAM....
3T Exploro Ultra tar rejälare däck. Själva nämner de 61 mm breda, men det verkar vara i 650b.
Då får du kika på ett ramkit, för den verkar bara finnas 1x som färdig hoj.
"3T says the Exploro Ultra’s geometry will work well with 700c wheels with tyres up to around 46mm; if you want to go wider, switch to 650b wheels."

Lingon

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Den har väl snott konceptet från Fargo lite granna. Det är tänkt att det ska vara hyffsat bekvämt att ligga i bocken. Sedan när man håller där uppe är det komfortposition. Men framförallt, när man cyklar stig och det är lite stökigt, då håller man helst i bocken för bättre kontroll och särskilt om man har en bock med mycket flare så blir det ju också bredare. Väldigt bra koncept för att cykla stök med bock.
Aha, en all-mountain gravel? Fast jag förstår inte poängen med en sån cykel, en xc mtb måste ju vara bättre på allt. Utom bikepacking kanske.
Du vill ju ha en bock att ktypa ner i när det blåser mot.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Aha, en all-mountain gravel? Fast jag förstår inte poängen med en sån cykel, en xc mtb måste ju vara bättre på allt. Utom bikepacking kanske.
Du vill ju ha en bock att ktypa ner i när det blåser mot.
En XC MTB har bara den lilla nackdelen att det är en pinne där på styrstammen! 😁

Om man gillar bock så är det bättre med en cykel med bock från början. Men det är inte riktigt en MTB. Det är mer en äventyrshoj. Platten på bocken typ i höjd med sadeln. Inte som en racer där sadeln är typ 1dm högre. Går fortfarande bra att värja sig lite mot vind när man kryper ner i bocken. Men det är liksom inte prio. Om man vill ha aerodynamik osv så finns det gott om hojar för det. Gäller att få prioriteringarna rätt bara!

dardos

Aktiv medlem
The Gravel tråd

Det är inga problem med 50mm på Diverge heller, de skriver själva 47 men läser man vidare skriver de även att det är marginaler för större än så. En kompis kör med 50 på och det är goda marginaler.

weldion

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Varför hittar jag inte valet av kassett i AXS-appen för?
Enligt SRAM så skall den hittas under Settings:
iphonex-portrait-silver_drivetrainsettingspersonalize_1816x1210.png

Valde kassett på förra bakväxeln, men nu med Force XPLR så hittar jag inte valet.

C-dale

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Om den knappen hade funnits i min app så hade det kanske varit enklare.
Får bara välja på Multishift av/på.
Skall pröva att spara ett pass och se vad det står efter det. Man brukar få upp vilka växlar som man cyklat på under turen.
Jaha, trodde det var din bild. Kommer ju en massa uppdateringar hela tiden på både app o växlar, men för mig har det varit svårt att uppdatera växeln , men eftersom den funkar ok( än så länge) struntar jag i det.

weldion

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Jaha, trodde det var din bild. Kommer ju en massa uppdateringar hela tiden på både app o växlar, men för mig har det varit svårt att uppdatera växeln , men eftersom den funkar ok( än så länge) struntar jag i det.
Gick ut och startade en tur och då gick det att editera drivlinan på AXS-hemsidan, men inte i appen.
646392AB-7331-4B22-A32E-2003D9E5A7D0.jpeg

Så ser det ut i min app. Kanske jag bara blandade ihop det hur jag gjorde med förra bakväxeln.

salle

Aktiv medlem
The Gravel tråd
slirigt, soffa och kaffe!

Bilagor

• CFC44CE3-9A1C-4625-93CC-57A6763DDA0B.jpeg
    CFC44CE3-9A1C-4625-93CC-57A6763DDA0B.jpeg
    899.7 KB · Besök: 33
  • 887D149A-979F-4625-B648-6F04F491F746.jpeg
    887D149A-979F-4625-B648-6F04F491F746.jpeg
    1 MB · Besök: 27
  • F7186136-73D9-45C3-BDE4-D72FDED088B9.jpeg