The Gravel tråd

liveforthis

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Gårdagens runda va kylig och disigt. Med Siktet inställt mot danskar..tror jag det va iaf på den gamla tiden (varbergs fästning) syns ju inte för dimman.
IMG_20221216_121607_646.jpg
IMG_20221216_121551_296.jpg
IMG_20221216_123024_887.jpg
IMG_20221216_114629_340.jpg

Lite info om kanonen

Bilagor

• SAM_0209.JPG
    SAM_0209.JPG
    208.6 KB · Besök: 42

aben

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Cyklade Skåne runt, startade torsdag em och var tillbaka på kvällen igår fredag. Duggregn och dimma i torsdags, igår kallare med minus mot kvällen. Riktigt tunga grusvägar, bitvis så det helt sög musten ur en men lite bättre på skogsvägar åtminstone. Blev ganska mycket gravelcykling så länge det var ljust.

Några foton från östkusten, Ravlunda och Haväng bl.a. och sen sista från Ystad. Tog genvägen genom Stenshuvuds nationalpark, där ledde jag såklart cykeln, inte fel att använda apostlahästarna även på en cykeltur.

2rf65Qo.jpg

Wph82cH.jpg

YV043r6.jpg

UHt9FKZ.jpg

BjkzGy6.jpg

m3BXn0Y.jpg

IY8N3X0.jpg

riBsGGY.jpg

sgL3p1F.jpg

CCKvFmJ.jpg

Xg1L3Ig.jpg

7YPgezY.jpg

qDca6Wn.jpg

aben

Aktiv medlem
The Gravel tråd
God fortsättning!
Det blev en juldagen runda solo. Blött , frostigt och dimma . Helt underbart helt enkelt. Gött jävla smutsig blev man.
Samma här, visst är det kanonväder för cykling! Cyklade kors ochtvärs genom halva Skåne igår i olika ärenden, mer eller mindre nonstop från tidig morgon till sen kväll, var inte hemma igen förrän vid halvtiotiden. Passade såklart på att cykla grus och stig så fort tillfälle gavs.

Gabeljunga
iSMPtrZ.jpg

DhAkoHP.jpg

rMaeX7N.jpg

MPt6BSq.jpg

liveforthis

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Samma här, visst är det kanonväder för cykling! Cyklade kors ochtvärs genom halva Skåne igår i olika ärenden, mer eller mindre nonstop från tidig morgon till sen kväll, var inte hemma igen förrän vid halvtiotiden. Passade såklart på att cykla grus och stig så fort tillfälle gavs.

Gabeljunga
iSMPtrZ.jpg

DhAkoHP.jpg

rMaeX7N.jpg

MPt6BSq.jpg
Ja det är gött och va ute helt enkelt. Jag hade en -3/-5 grader så va lagom gött de 2tim jag va ute 😄. Imponerande att du kör en heldag så 👊🏻

SIE

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Fattar. Men nu har jag investerat i dyrt fäste o s v. Går det lösa via Strava eller Ride With GPS? Saknar verkligen just den funktionen, att söka på underlag.
Hur gick det här egentligen?

Och har någon tips om vilken iPhone-app som gäller för navigering inkl gpx-import numera? Testade Ride with GPS under provperiod för några år sen och den var bra, men abonnemangstjänster har jag så det räcker. Engångsbelopp på några hundra är ok.

The Gravel tråd
Nu är tiden för att drömma om och planera vårens cykelköp. Själv letar jag efter en ram som tar 44 mm däck och inte är alltför trist på landsväg, för att ersätta min SuperX. Tex Addict Gravel eller Supersix SE. Basso Palta II är också snygg. Tyvärr är cyklarna antingen slutsålda eller för dyra. Vilken cykel drömmer du om?

Senast ändrad:

j12d342

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Nu är tiden för att drömma om och planera vårens cykelköp. Själv letar jag efter en ram som tar 44 mm däck och inte vara alltför trist på landsväg, för att ersätta min SuperX. Tex Addict Gravel eller Supersix SE. Basso Palta II är också snygg. Tyvärr är cyklarna antingen slutsålda eller för dyra. Vilken cykel drömmer du om?
Look 765 Gravel RS har plats för 44or (45or på bild) och är fortfarande race när det behövs (y)
Pm:a så hjälper jag dig om du är intresserad.

Bilagor

• IMG20221218143017.jpg
    IMG20221218143017.jpg
    581.5 KB · Besök: 56

aben

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Nu är tiden för att drömma om och planera vårens cykelköp. Själv letar jag efter en ram som tar 44 mm däck och inte vara alltför trist på landsväg, för att ersätta min SuperX. Tex Addict Gravel eller Supersix SE. Basso Palta II är också snygg. Tyvärr är cyklarna antingen slutsålda eller för dyra. Vilken cykel drömmer du om?
Har funderat på en måttbeställd stålram från någon av de polska rambyggarna, Orlowski eller Rychtarski för att få en ram som klarar runt 47 mm däck. Problemet är bara att det är väldigt svårt att på förhand säga om en ram är riktigt bra eller bara ok när man inte har möjlighet att cykla på den och de kostar ändå runt 15´för den typ av ram jag vill ha.

salle

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Lite samma lika! Behöver en roligare pendlare och tänker att jag kan flytta ner divergen i hierarkin. Men då behöver ju platsen fyllas med ngt kul.

Bellyboy

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Något i stål, max 40mm. Och utan helt utan möjlighet att fästa väskor och annat konstigt på gaffeln.

Geluten

Medlem
The Gravel tråd
Planerar också köp inför våren men i annan prisklass..

Står nu mellan MB31, Grizl 7 AL, eller Grizl CF 6, eventuellt orbea terra. Svårnavigerat!
Hur hade ni tänkt med kolfiberram vs. Komponenter? Komponenter kan man ju visserligen byta ut lättare än ramen eller tänker jag fel?

weldion

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Planerar också köp inför våren men i annan prisklass..

Står nu mellan MB31, Grizl 7 AL, eller Grizl CF 6, eventuellt orbea terra. Svårnavigerat!
Hur hade ni tänkt med kolfiberram vs. Komponenter? Komponenter kan man ju visserligen byta ut lättare än ramen eller tänker jag fel?
Köp kolfiber och byt komponenter om du har lust.

HåkanC

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Dom skulle eka tomma för att jag aldrig kommer cykla dom distanser som ofta kräver dom lösningarna. Då tycker jag helt enkelt att det är onödigt och vill inte ha den möjligheten.
Enl mig är det (lite) tvärtom, även om jag nu inte planerar för att montera ngn typ ac hållare på gaffeln medför ju monteringshålen i praktiken inga nackdelar.
Jag föredrar att se den som mer flexibel och framtidssäkrad istf begränsad
Även "viktstraffet" är minimalt (snarare obefintligt), min okapade Rosegaffel med 12mm TA, FM-broms och skärmfästen, dessutom med "rör" i båda gaffelbenen för intern dragning av bromsslang och dynamokabel
Ny_gaffel_2.jpg

Den uppmätta bekvämligheten/styvheten är riktigt bra och helt jämförbar med motsv egenskaper hos flera andra gafflar.
"Blindpluggarna" i gaffelbensmonteringshålen gör dem dessutom, mer eller mindre, osynliga, även om de är synliga i bilden ovan.

Vilken cykel drömmer du om?
Kanske inte en dröm, men jag tycker det skulle vara intressant att ha en cykel designad för att kännas kvick, kul och kanske tom "snärtig" på både asfalt och grus och samtidigt klarar riktigt breda däck. Den ökade rotationströgheten hos feta och tunga däck kan tyvärr göra att hela cykeln känns både trögare och tristare att cykla på. Samma inverkan kan de geometriändringar som behövs för att få plats med de feta och tunga däcken ha.
Men med 584-hjul istf 622 behöver skillnaden inte alls bli lika påtaglig.
Så med en cykel designad för ~30-32 mm däck på 622-hjul och med tillräcklig bredd för ~50 mm däck på 584-hjul borde chansen öka att cykeln kan kännas om inte kvick och rapp åtminstone mindre trög och trist.
Det finns sådana cyklar, förstås, ett par av dem är
Cervèlo Àspero
Rondo Ruut
Någon av dem (+ fler) skulle vara riktigt intressanta.

Senast ändrad:

weldion

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Idag blev det det test av nya flaskhållare och lite mer långtest av Zipp G40 XPLR däck.

Flaskhållare Tune Wasserträger är riktigt lätta (9g) men håller ändå flaskan mycket bra, nästan för bra. Det testades på grov sprängsten och tvättbrädes väg utan antydan till att tappa flaskan.

Däcken, rullar riktigt bra och känns stabila, jag har nog lite för hårt pumpat så det blir till att labba lite med det framöver. Enda minuset, kanske kopplat till däcktryck, är att jag inte upplever dem som lika trygga i kurvor, känner att de släpper något i jämförelse till förra cykelns Specialized Tracer PRO 33mm. Vikten på däcken varierade en del, 488g och 505g.
Nöjd med Zipp G40-däcken? Träffade du rätt på däcktrycket?

Köp & Sälj

Topp