The Gravel tråd

C-dale

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Göteborgare, var hittar jag roliga grusvägar? Min gravel behöver inte extraknäcka som pendelcykel längre, den funkar dessutom nu och så blir man ju sugen när man ser alla inspirerande bilder här. (Saknar mitt Småland.) Men var finns de roliga grusvägarna i Göteborgstrakten? De enda större grusvägsnätet jag känner till är Skatås/Härlanda och det är ju inte så roligt i längden. Finns det någon karta, app eller ett lager i någon karta som man kan leta fram? Visserligen är ju litet poängen med gravel att upptäcka nya vägar, men något tips på någonstans att börja skulle uppskattas! 🙂

Göteborgare, var hittar jag roliga grusvägar? Min gravel behöver inte extraknäcka som pendelcykel längre, den funkar dessutom nu och så blir man ju sugen när man ser alla inspirerande bilder här. (Saknar mitt Småland.) Men var finns de roliga grusvägarna i Göteborgstrakten? De enda större grusvägsnätet jag känner till är Skatås/Härlanda och det är ju inte så roligt i längden. Finns det någon karta, app eller ett lager i någon karta som man kan leta fram? Visserligen är ju litet poängen med gravel att upptäcka nya vägar, men något tips på någonstans att börja skulle uppskattas! 🙂
Grusvägar kan man sålla fram på https://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket , välj slitlager i dropdown listen.Då kan man se belagda resp. grusvägar. På facebooksidan Gravel Bike Sweden finns länkar till grusvägar i olika områden.

Adhocalias

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Här finns några:

liveforthis

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Tog ena pendlar hojen på en runda idag blev lite goa stigar o grusväg. Började med lite skön sol och sedan mörker o lera 🤘🏻🤘🏻
IMG_20221107_154537_352.jpg
IMG_20221107_160448_256.jpg
IMG_20221107_162106_954.jpg
IMG_20221107_170401_201.jpg

DarkMatter

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Kom ut på en 5-milare idag och passade på att prova några nya grusvägar. Skönt med 14 grader men det blåste ordentligt på sina ställen. De nya vägarna var mycket trevliga. Tyvärr fick jag nån smärta i undersida lår ungefär halvvägs vilket gjorde hela turen lite jobbigare. Kombon låg effekt p.g.a. smärta, kläder anpassade för högre effekt och rejäl motvind var klart obra. Fortfarande ont och stelt att gå nära 3 timmar efter hemkomst.

Snapseed.jpg

jarek996

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Efter min första veckan ( i år) UTAN cykel, körde vi idag 85 km (75% grus, resten asfalt) . 14 grader men kändes som 17. Inga bilder idag . Imorgon blir det racer.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Har inte köpt nya däck änVad tror ni som kan om dessa? För hösgrus, snö och gubbcross.

jasbru

Medlem
The Gravel tråd
Modigt att köra med tempopinnar i det underlaget. Vad kör du med för pakethållare fram och väskor?
Jag har alltid tempopinnar på mina cyklar :)

Paktehållaren är en "Pelago Commuter Front Rack Large":

Och väskan är "Restrap Rando Bag Small":

IM

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Med risk för att ha missat något i mitt (mycket) snabba skummande av tråden dristar jag mig ändå till att fråga: vad har ni att säga om Niner's hojar i allmänhet och deras grushojar i synnerhet?

Bellyboy

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Med risk för att ha missat något i mitt (mycket) snabba skummande av tråden dristar jag mig ändå till att fråga: vad har ni att säga om Niner's hojar i allmänhet och deras grushojar i synnerhet?
Fina! Var sugen på en Rlt9 i stål men har för mig att det är pressfit lager på den som inte lockade till köp.

Bellyboy

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Jag har suktat lite efter en sådan, PF-lagret till trots. Har du någon närmare uppfattning om byggkvalitén och hur de förhåller sig storleksmässigt?
Nja, har mest läst till mig info om den på andra forum och folk verkar nöjda. Reynolds 853 är fint stål mer än så kan jag inte säga tyvärr.
Rides of Japan la upp en video för några år sen när hans kompis bygger upp en.

ol__

Aktiv medlem
The Gravel tråd
(Testar att fråga i denna tråd istället för att skapa ny.)

Tips på tempopinnar, barends, spinaci eller något liknande som man kan sätta på inför långturer? Någorlunda billigt och som går att ta av och på utan att flytta något annat på styret.

Jonatan F

Aktiv medlem
The Gravel tråd
(Testar att fråga i denna tråd istället för att skapa ny.)

Tips på tempopinnar, barends, spinaci eller något liknande som man kan sätta på inför långturer? Någorlunda billigt och som går att ta av och på utan att flytta något annat på styret.

Om du söker på clip on tempo bar finns det massor :) men lite svårt eftersom man ofta hamnar väldigt långt fram och långt ner om man kör klip on på bock. Då får man köpa clip on som kan kompletteras med distanser.

Topp