SpaceTraffic
Aktiv medlem
The Gravel tråd
Hitta lite gamla skit beats i garderoben som jag gjort back in the days, slängde på till lite cykling med graveln. Någon kanske finner det sevärt. :-) Oavsett, trevlig helg!
Jävlar vad det ser mysigt ut till höger i bild. Vart är det?Hitta lite gamla skit beats i garderoben som jag gjort back in the days, slängde på till lite cykling med graveln. Någon kanske finner det sevärt. :-) Oavsett, trevlig helg!
Hej! Lynga naturreservat, Halland, Haverdal, ganska litet område men fina trails så kan skramla ihop 1-2 mil om man hittar rätt stigar med krokiga träd. ;-)Jävlar vad det ser mysigt ut till höger i bild. Vart är det?
Märkligt. Jag ser bara tarmac på bilderna. Var är graveln?Yr lovade skiftande molnighet och 8° *brrr* på morgonen idag söndag, och över 4 m/s , men jag trotsade vädrets makter och gav mig ut. Långärmat underställ, kortärmad jersey, korta bibs och knävärmare, räknade med att tempen skulle stiga efterhand. 7 mil ut, planen var att käka pizza med en kompis, och sedan 7 mil hem samma väg.
Kändes skönt och lagom till en början, 6-7°, solen lyste lite klent men värmde en del. Började så smått fundera på byta det långärmade understället mot något mindre varmt.
Visa bilaga 586552
Stannade och tog ett foto, sedan var det kallt! Solen i moln, morgondimma och som lägst 3°, skulle kanske tatt med den där jackan ändå...
Visa bilaga 586553
Här hade jag börjat tina upp igen, så pass att jag stannade och tog en bild, fint nu på hösten.
Visa bilaga 586554
Några hästar stod och hade det bra.
Visa bilaga 586555
Nu blev det ingen pizza p.g.a. anledning, så efter att ha käkat 2 himmagjorda kanelbullar och druckit lite kaffe så vände jag hemåt igen. Hästarna hade flyttat på sig en bit. Visa bilaga 586556
Ahh, dessa vindlande små vägar som förmodligen byggts bara för att glädja cyklister.
Visa bilaga 586557
Alltså, kossan till höger. Bara stirrade och stirrade, sköt du ditt så sköter jag mitt tänkte jag, och skrek sedan "Vad glor du på?! Aldrig sett en cyklist innan eller." Men ingen respons alls. Dagens kossor, ingen hyfs, men jag släppte det och cyklade vidare.
Visa bilaga 586558
Energin var på väg att ta slut, 2 kanelbullar på nu nästan 11 mil, skönt med lite nedför.
Visa bilaga 586559
Stannade och fikade mina 2 sista kanelbullar. 25K to go, kommer jag att bonka, kommer jag att sluta i ett dike och hittas till våren? Kan tänka mig att det var så här Columbus kände det när han åt den sista skeppsskorpan utan land i sikte, och undrade om dom skulle klara sig till nästa gång dom siktade land.
Visa bilaga 586560
Nu så, några kilometer kvar bara. Verkar ha fått igång fettmotorn hyfsat, kunde hålla ett lagomt zon 2-tempo. Dock hade jag ingen energi över mot slutet för att värma kroppen, frös mer i 14° än jag gjorde i början när det var ner mot 3°. Visa bilaga 586561
Var ser du cykeln?Märkligt. Jag ser bara tarmac på bilderna. Var är graveln?
Rule #9 ffs!Ja...här skulle man ut på en kvällsrunda..såg inget regn men jävlar va det regnade.
? 😅😂Rule #9 ffs!
Märkligt. Jag ser bara tarmac på bilderna. Var är graveln?
Kanske du cyklade INTE alla 14 milen ?Nu fotade jag inte alla 14 milen, men nästa gång så.
Kanske du cyklade INTE alla 14 milen ?![]()
Jo, men så ligger också UCI i Svejtsch.Enligt UCI är gravel främst asfalt, sedan lite torkade lerstigar och till sist grusade gångvägar.
För i svejtsch har de inga riktiga gravel rutter 🤣🤣Jo, men så ligger också UCI i Svejtsch.
Vackert, och fin cykel! Men #30?Passade på att ta en kortare. runda i det fina höstvädret på fredagen. Skarvade ihop elljusspår, stig och mindre grusvägar till en väldigt varierad tur. Använde I:1 skjutfält till stor del, fina svepande grusa avsnitt där och lite längre backar. Passerade några kohagar Visa bilaga 587621 Visa bilaga 587623
Härliga färger, fin dag!Passade på att ta en kortare. runda i det fina höstvädret på fredagen. Skarvade ihop elljusspår, stig och mindre grusvägar till en väldigt varierad tur. Använde I:1 skjutfält till stor del, fina svepande grusa avsnitt där och lite längre backar. Passerade några kohagar Visa bilaga 587621 Visa bilaga 587623
Gaffeln är väl inte en del av ramen 🙄Vackert, och fin cykel! Men #30?
Passade på att ta en kortare. runda i det fina höstvädret på fredagen. Skarvade ihop elljusspår, stig och mindre grusvägar till en väldigt varierad tur. Använde I:1 skjutfält till stor del, fina svepande grusa avsnitt där och lite längre backar. Passerade några kohagar Visa bilaga 587621 Visa bilaga 587623
Kör Pirelli Cinturato Gravel H 35 mm på ena gravelhojen.Vilka här rullar på 35or? Planerar att byta ut nuvarande ram mot något roligare. Typ en Fairlight Strael som en ”snabb” gruscykel.
Jag kör 35. Funkar riktigt bra, men visst skulle man gärna ha en cm bredare när underlaget består av knytnävsstora sprängstenar.Vilka här rullar på 35or? Planerar att byta ut nuvarande ram mot något roligare. Typ en Fairlight Strael som en ”snabb” gruscykel.
Då antar jag att du tar den andra när det regnar ?Kör Pirelli Cinturato Gravel H 35 mm på ena gravelhojen.
Snyggt. Hehe, såklart! Om jag skulle stöta på något sånt får man väl ta en hike a bike eller bara rulla lite lugnt.Jag kör 35. Funkar riktigt bra, men visst skulle man gärna ha en cm bredare när underlaget består av knytnävsstora sprängstenar.
Har en finvädersgravel och en "allt annat väder"-gravel kan man väl kalla det.Då antar jag att du tar den andra när det regnar ?
Jag har de senaste åren haft, och har, åtminstone tre olika 35-36 mm däck på min gruscykelVilka här rullar på 35or?
Okej, kul att höra! Ramen jag är intresserad av tar max 36mm enligt tillverkaren så siktet blev inställt på 35mm. Kör du tubeless?Jag har de senaste åren haft, och har, åtminstone tre olika 35-36 mm däck på min gruscykel
De har alla mätt lite mer än den nominella bredden, om nu just 35mm måttet skulle vara viktigt för dig
![]()
Nymonterade Panaracer GravelKing + slick 35-622 på LB i22 TLR-fälgar
Men mina favorit 35mm däck är Jan Heines René Herse däck, mina är så gamla att de heter Compass, de tycker jag är riktigt bra på både asfalt, grus och även makadam.
![]()
Ännu ingen punka på dem (bilden är från -20), men jag har numer endast framdäcket kvar.
36 mm kommer fungera men det finns ingen marginal. Det är 40 mm mellan kedjestagen. Jag kontrollmätte på min.Okej, kul att höra! Ramen jag är intresserad av tar max 36mm enligt tillverkaren så siktet blev inställt på 35mm. Kör du tubeless?
Okej. Kör du endast lvg med din eller får den smaka på grus? För jag är totalt ointresserad av möjligheten av att montera väskor på gaffeln och få in mtb volym på en cykel som ska rulla på grusvägar. Därför är strael mer lockande än secan.36 mm kommer fungera men det finns ingen marginal. Det är 40 mm mellan kedjestagen. Jag kontrollmätte på min.
Bygg själv, och man ska ha kolfiber ;)Köpa bättre hjul!?
Tröttnat på att hjulen som min cykel levererades med blir skeva alldeles för ofta och är svåra att rikta upp (handhavande är absolut en faktor). Jag har en Kona Sutra LTD med 29" som jag kör 2,25-or av olika slag på.
Det är ett par WTB Kom med Formula nav.
Vilka hjul är asbra och är kolfiber bra eller bara sexigt?
Nä, man ska ha husvagn!man ska ha kolfiber ;)