Göra extradäck racer till "gravel"?

Linus Harald

Aktiv medlem
Hej!

Jag funderar på att sätta lite grövre däck på mina extrahjul. Går det att "konvertera" en racer (Sensa Calabria) så den går att köra på lite grövre underlag än ren asfalt? Hade varit trevligt att slippa vibrationsskador så fort jag kommer ut på en liten grusväg. Behöver inte vara jättegrovt men hade gärna haft det lite mer som cross/graveldäck på de extra hjulen. Så det funkar bättre denna årstiden också. Det är fälgbromsar så det är förstås en begränsad faktor men tror det ska gå att få in 30mm. Finns det såna däck som skulle funka för detta och i så fall vilka? Vill gärna ha hyfsat bra rull åtminstone

Tack!

det du kan räkna med att uppnå med 30 mm är att de mer motståndskraftiga däcken du sannolikt väljer står emot grus och vassa stenar utan automatiskt punka.

för att då hindra genomslag måste trycket fortfarande vara relativt högt. det tar bort komforten du önskar och medför också att de smala hjulen gräver ner sig när underlaget är mjukt. t ex 44 mm rulllar mycket bättre på grusat underlag än 30 mm

du kan däremot köra lägre tryck på asfaltunderlag och uppnå viss komfortförbättring där:)

det du kan räkna med att uppnå med 30 mm är att de mer motståndskraftiga däcken du sannolikt väljer står emot grus och vassa stenar utan automatiskt punka.

för att då hindra genomslag måste trycket fortfarande vara relativt högt. det tar bort komforten du önskar och medför också att de smala hjulen gräver ner sig när underlaget är mjukt. t ex 44 mm rulllar mycket bättre på grusat underlag än 30 mm

du kan däremot köra lägre tryck på asfaltunderlag och uppnå viss komfortförbättring där:)
Inser att för att uppnå nån form av bra komfort så är det nog att köpa en riktig CX som gäller. Men dessa har väl ändå relativt smala däck också eller har jag fel? I detta läget då blir det inte någon ny cykel men så bra som möjligt för att få lite mer mångsidighet. Skaka sönder så fort det dyker upp lite grus är väldigt trist ?

Kollade lite på dem. De ser nästan helt mönsterfra ut, hur kan det komma sig att de öht har bättre grepp än ett rent asfaltsdäck med så lite mönster?
Kanske inte så mycket mer grepp, främst bättre komfort och rull med det bredare däcket. Men för att åka grusväg behöver man ju inte mycket grepp, det är ju inte cykelcross du ska åka gissar jag. Så länge det inte är lerigt så funkar det öväntat bra. Jag tävlade en säsong MTB på semislic och förundrades över hur bra det gick. Gravelking SK finns med mer mönster om du ska ut i leran.

Kan detta vara något? Många bra recensioner verkar det som och dessutom misstänkt billiga.
Det där är ett riktigt trist däck som jag tror kan både bli för stor och dessutom med mer mönster än jag (oftast) skulle vilja ha för att åka grus.

En kompromiss är att köpa däck med riktigt bra punkaskydd, då kan du köra 30mm med lågt tryck utan att få genomslagspunka.

Sen beror det på vad du menar med gravel. Jag kör ju 25mm på sportgrus och visst är det punkakänsligt men det går.

Kanske inte så mycket mer grepp, främst bättre komfort och rull med det bredare däcket. Men för att åka grusväg behöver man ju inte mycket grepp, det är ju inte cykelcross du ska åka gissar jag. Så länge det inte är lerigt så funkar det öväntat bra. Jag tävlade en säsong MTB på semislic och förundrades över hur bra det gick. Gravelking SK finns med mer mönster om du ska ut i leran.
Tänker mig kanske inte så grovt som extremt leriga CX-banor. Men grövre än vanligt. Då kanske Gravelking SK är ett bra alternativ då

Hej Linus
Hoppas du trivs med cykeln annars förutom att det inte är en gruscykel?
Alla grövre däck kommer att göra så att cykeln känns heltrött på asfalt jämfört racerdäcken du har som är lättrullande.

Jag hade sparat $ och köpt en gravel/cross att ha till mer grusiga vägar och behållt racern som den är.

M

Hej Linus
Hoppas du trivs med cykeln annars förutom att det inte är en gruscykel?
Alla grövre däck kommer att göra så att cykeln känns heltrött på asfalt jämfört racerdäcken du har som är lättrullande.

Jag hade sparat $ och köpt en gravel/cross att ha till mer grusiga vägar och behållt racern som den är.

M
Hej!

Cykeln är kanonbra! Bästa köpet 2022 ? och har hittills rullar en hel del mil.

Tänker givetvis inte byta ut däcken på kolfiberhjulen, de är kalas som de är. Men säljaren var så extremt hyvens att han skickade med originalhjulen också som jag nu använt under hösten och under senvintern att träna på i skitigare förhållanden ? Så det är dem jag tänkt byta ut och då tänkte jag ha lite grövre däck på. Men för sommarbruk på kolfiberhjulen blir det fortsatt fina racerdäck

Hej!

Cykeln är kanonbra! Bästa köpet 2022 ? och har hittills rullar en hel del mil.

Tänker givetvis inte byta ut däcken på kolfiberhjulen, de är kalas som de är. Men säljaren var så extremt hyvens att han skickade med originalhjulen också som jag nu använt under hösten och under senvintern att träna på i skitigare förhållanden ? Så det är dem jag tänkt byta ut och då tänkte jag ha lite grövre däck på. Men för sommarbruk på kolfiberhjulen blir det fortsatt fina racerdäck
Ahhhh, har läst 1a inlägget nu och det framgår tydligt.
Verkar vara en riktigt snäll säljare, säkert snygg också?

Den första frågan bör väl rimligtvis vara hur breda däck som får plats?

Nu såg jag att du skrivit 30 mm. Testa Challenge Strada Bianca, de lär inte dra ner hastigheten alls.

Senast ändrad:
30 mm lär du knappast få in 28 brukar va gränsfall tänk på hjulen flexar sett allt för många racer-ramar gå däcknötningsdöden till mötes pga man knölat in för feta däck som skavt rejäla hål i svingen

men tex gp5000 28or eller pirelli p-zero velo 4s e två däck som går utmärkt o rulla grus, lättare stig med

Jag får nog omformulera mig lite. Det blev väldigt fokus på just grus. Jag tänker mig något som klarar följande bättre än vanlig lvg-däck:
Vårt väglag, höst och sen vinter typ. Lite stökigare alltså
Grusväg
Lätt stig
Hyfsat punkaskydd då det är mer skräp på vägarna på vintern
Vått väglag

28mm för det nog bli för att inte ligga på bromsoket, kanske 30mm

Jag har innerligt älskat pansardäcket Pirelli Cinturato Velo som tåler hur mycket stryk som helst. Det är dämpat och trögt i känslan (förmodligen pga myxket gummi och ordentligt punkteringsskydd) men är faktiskt inte så långsamt som det känns.

Tillbaka
Topp