Vallåsen till salu, nya ägare på ingång

På mitt förra jobb provade en avdelning downhill i Vallåsen vid två tillfällen och stigcykling på Söderåsen en gång, alla tre ledde till sjukskrivningar. Jag tror inte det är någon bra jobb-aktivitet helt enkelt :)

Dito här. Och möjlighet att campa, även om jag har släkt 3 mil bort så är det ju soft att hänga i/nära skogen.
Det finns en camping i närheten, säkert rullavstånd för de flesta här. Ser ju faktiskt trevligt ut
MEN det är inte samma grej som att ha stugan 800m från liften
1676636157095.png

Det finns en camping i närheten, säkert rullavstånd för de flesta här. Ser ju faktiskt trevligt ut
MEN det är inte samma grej som att ha stugan 800m från liften
Visa bilaga 608750
Nej exakt, där har jag dock bott för några år sedan och den är väldigt lummig och mysig jämfört med andra campingplatser som är mer som fotbollsplaner eller parkeringsplatser. Men det vore som du säger gött att slippa packa ihop och köra iväg efter sista åket.

Padel är dött men jag tror det ska finnas nåt XC spår. Kan man spåra kring vallis och knyta ihop men camping så är man kanske nåt på spåren.

Fast XC är väl dött också kanske

Det kunde ha varit bättre? Vallåsen är en av de bästa parkerna i sverige. Och kungsbygget är fruktansvärt bra. Även fast det ligger i vallåsens skugga. mycket bra kompetens där.

Jag är mycket optimistisk till våxtorps framtid.

Jag är rätt säker på att det kan bli både sämre och bättre. Bättre är ju tex om det går runt ekonomiskt. Därför är det intressant att diskutera.

Har inte varit på campingen men kollade lite på kartan o det verkar som att campingen ligger ca 20 min cykelväg från bike parken. Ungefär samma avstånd till Kungsbygget där jag heller aldrig varit.

Klart att det går att cykla men för de allra flesta så är det bil som gäller. Jag ser det som 3 separata ställen, så det kommer nog inte att bli ett nytt Isaberg om man nu hoppas på det. Jag hoppas på lite fler faciliteter uppe på berget.

Padel är dött men jag tror det ska finnas nåt XC spår. Kan man spåra kring vallis och knyta ihop men camping så är man kanske nåt på spåren.

XC är inte särskilt dött i

XC är inte särskilt dött i Rörbäcksnäs'

Har inte varit på campingen men kollade lite på kartan o det verkar som att campingen ligger ca 20 min cykelväg från bike parken. Ungefär samma avstånd till Kungsbygget där jag heller aldrig varit.

Klart att det går att cykla men för de allra flesta så är det bil som gäller. Jag ser det som 3 separata ställen, så det kommer nog inte att bli ett nytt Isaberg om man nu hoppas på det. Jag hoppas på lite fler faciliteter uppe på berget.
Tror ingen hoppas på ett nytt isaberg. Personligen tycker jag att isaberg är fruktansvärt överskattat. En helg i våxtorp(en dag på vallåsen och en dag på kungsbygget) är i särklass mycket bättre än en helg i Isaberg. Och om de kan utveckla detta så tror jag på det.

Tror ingen hoppas på ett nytt isaberg. Personligen tycker jag att isaberg är fruktansvärt överskattat. En helg i våxtorp(en dag på vallåsen och en dag på kungsbygget) är i särklass mycket bättre än en helg i Isaberg. Och om de kan utveckla detta så tror jag på det.
Smaken är som baken naturligtvis. Den största fördelen med Isaberg är att man kan släppa barn o andra familjemedlemmar lösa och stråla samman vid t ex en lunch efter att alla fått göra vad dom vill. Lite större frihet där (tycker jag i varje fall).

Till Vallåsen åker jag nog helst själv utan familj och bara över dagen.

Smaken är som baken naturligtvis. Den största fördelen med Isaberg är att man kan släppa barn o andra familjemedlemmar lösa och stråla samman vid t ex en lunch efter att alla fått göra vad dom vill. Lite större frihet där (tycker jag i varje fall).

Så, sammanfattning:
Isaberg -> släpp barnen
Vallåsen -> slipp barnen

Och äter medhavda Ikeaköttbullar i bakluckan. Går kanske att ordna någon kickback från Ikea?

Jag tänkte mest på om man skulle göra något annorlunda än innan

Ja det stämmer ju. På sommaren har kungsbygget roddel och zipline och lite andra aktiviteter också. men isaberg är definitivt bäst på den fronten

Blev ändå lite sugen på campingen. Vi får väl se till sommaren
När vi var ett sällskap tältcampare där körde herrarna stereotypiskt Vallåsen medans damerna och ungarna hängde på stranden i Mellbystrand 15 minuter bort. Grill och bärs på campingen efteråt. Är vädret rätt blir det bra med rätt små medel.

Barnen är inte så sugna på isaberg för 5e gången på 4a år men campa går alltid hem.

Annars går det bra att åka över dagen också

Dom nya ägarna borde fixa en önskelista så att vi presumtiva kunder kan få tycka till. Jag önskar att dom säljer av alla befintliga liftar och ersätter dom med en snygg en som fungerar som den ska.
tignes-aerial-lift.jpg

Edit, bild som referens: Önskemål om maxad kapacitet (1000 pers / timme)

Senast ändrad:
Dom nya ägarna borde fixa en önskelista så att vi presumtiva kunder kan få tycka till. Jag önskar att dom säljer av alla befintliga liftar och ersätter dom med en snygg en som fungerar som den ska.
Jag har hört summan 1-2 miljoner för att rusta upp Halmstadliften så det går att använda den till cykling. Kan vi inte skramla till en lottovinst åt dem?...

Lätt 50% av alla på jobbet pratar om klättring. Går det inte att billigt köpa ett gäng gigantiska stenblock och ha en fet bouldering area?

Det kostar 80 i Malmö + 20 för sele.

Hur många räknar ni med orkar klättra samma dag som de kör park respektive hur många kör till vallåsen för att klättra anlagt?

Senast ändrad:
Intressant tanke, om du är insatt, vad kan man tänka sig att betala för att få klättra på en anlagd arena en dag? ??
Malmö klättercenter kostar 175kr för en dag (blir förstås billigare med klippkort/månadskort) men det är ett rätt stort ställe.

Jag är tveksam till att åka till Vallåsen för att klättra, ska man ändå klättra utomhus (och köra till klättringen) finns det fantastisk klättring på Kullaberg, helt gratis. Det finns väl klättring på kungsbygget redan?

Hoppas de satsar hundra procent på vassa leder och struntar i ”runt om kring krams”. Jag skulle tänka mig mer enduro/stökig stig leder som man kan cykla upp till. Och bättre hållare för cykel i liften. Fick inte på min så de ramlade av. Känns som det borde gå att fixa utan att behöva byta hela liften.

Senast redigerad av en moderator:
Kan man gå runt utan krams är det gott och väl. Det lär väl säkert dra business till övrig verksamhet om inte annat.

Hoppas de satsar hundra procent på vassa leder och struntar i ”runt om kring krams”. Jag skulle tänka mig mer enduro/stökig stig leder som man kan cykla upp till. Och bättre hållare för cykel i liften. Fick inte på min så de ramlade av. Känns som det borde gå att fixa utan att behöva byta hela liften.
Håller med om bättre hållare, men hur är en cykel specad om den inte går att hänga på en krok? Är sadeln väddigt annorlunda?

Det går bra att tappa den och ännu lättare att klämma den där uppe.

Jag vet bara inte hur ni ska hinna med bättre hållare med den liften

Tillbaka
Topp