Vilka "stats" krävs för sub 8 samt sub 7 på vätternrundan?

Barbastark

Aktiv medlem
Finns det några generella utgångslägen man kan säga att som minst krävs för sub 8 samt sub 7 på vättern om man är 6-8 pers som kör (eller annan gruppstorlek, vet inte vad som är vanligt att man samlar ihop vid dessa tider)?

"Statsen" jag tänker är vo2max, FTP och aerob tröskel/LT1.

En del säger att tempot du orkar hålla en timme solo orkar du hålla i bra grupp runt pölen. Så SUB7. 7.59 på 315km ger att du skall orkar köra 45km/h i snitt en timme. Solo. Neutral vind.

En del säger att tempot du orkar hålla en timme solo orkar du hålla i bra grupp runt pölen. Så SUB7. 7.59 på 315km ger att du skall orkar köra 45km/h i snitt en timme. Solo. Neutral vind.

Okok.

En tanke som slår mig är dock att den riktlinjen kan riskera bli ganska missvisande, eftersom den inte tar någon vidare hänsyn till AeT/LT1, vilken nog är viktigare än FTP vid såpass långa distanser som vättern? Om man tex tar mig själv som kan klämma ur en "halv-ok" 1h kraft mtp hur sällan jag cyklar, men där min AeT/LT1 kanske bara ligger på ca 70% av FTP.

Dock antagligen en bra riktlinje för någon som regelbundet tränar långpass och har en bra aerob bas.

Låter helt orimligt tycker jag. Åtminstone om vi pratar om samma cykel, dvs linjecykel.
Inte många fixar 45 km/h solo på linjecykel i en timme utomhus, men många fler gör Vättern under 8 h tror jag.
Edit: tänkte på gamla sträckningen, nu kanske det inte är lika orimligt?

Senast ändrad:
Jag har ingen erfarenhet av att cykla "fort" på nya sträckningen men angående egen hastighetskapacitet vs gruppfart så går det att cykla fortare i grupp, kräver dock sannolikt större grupp än 6-8, snatate det dubbla.
Vid min bästa tid så snittade jag nog ca 2km/h över vad jag skulle ha klarat solo en timme.

Denna sida kanske ger lite hum om vad som behövs, https://www.supportertips.se/vatternrundan/

Åkarna i toppen har säkert ett öppet Strava-konto där du kan se deras prestanda.
Nu orkar jag inte räkna själv, men 7.59 i sluttid innebär enligt den hemsidan att man hållit ca 39,5km/h i snitt. Då stämmer det kanske bättre med ovan uppskattning att man kan hålla samma fart i en bra grupp på VR som man kan göra solo i en timme.

Okok.

En tanke som slår mig är dock att den riktlinjen kan riskera bli ganska missvisande, eftersom den inte tar någon vidare hänsyn till AeT/LT1, vilken nog är viktigare än FTP vid såpass långa distanser som vättern? Om man tex tar mig själv som kan klämma ur en "halv-ok" 1h kraft mtp hur sällan jag cyklar, men där min AeT/LT1 kanske bara ligger på ca 70% av FTP.

Dock antagligen en bra riktlinje för någon som regelbundet tränar långpass och har en bra aerob bas.
Brukar stämma rimligt för småfeta gubbar som är vana att cykla rando. Jag vet inte hur det skalar när det går fortare för på den tiden jag var snabb cyklade jag sällan mer än 9 mil och då efter ett bad med efterföljande runda i löparskor.

Jag cyklade den gamla sträckningen på 7.47 eller 7.49. Har inte en suck att hålla 40 själv i en timme. Däremot kan (kunde) jag cykla hyfsat fort när det behövdes för att vara med i en ganska ryckig klunga, sitta med i kantvindspartier och så vilket räddade mig när andra åkte av.

Hur långt är ett snöre.
Ftp är ett hittepåmått för att kunna göra träningsupplägg begripliga för vanligt folk. Det är väldigt få som dessutom har gjort ett riktigt ftptest över en timme. Det är mycket som händer i kroppen efter en timme.....
Vo2max säger inte heller så mycket, visst lär du behöva hyfsad vo2max, men är du en anaerob typ med mest typ 2 fibrer och glykolytiskt driven så tar det snabbt slut.
Ska man köra fort länge är fet viktigare att länge kunna ligga på en hög andel av sitt vo2max snarare än bara ett högt vo2.
Är man 6-8 personer blir det nog rätt korta förningar med snabba växlingar, här är det ju kritiskt att klungan är samspelt, varje upphämtning eller fartjustering kostar explosiv kraft.

Pallar du svara om du riskar att bli avhängd efter timme sex? När det går i de farterna så blir det som en ladgårdsvägg nästan när man får för stor lucka

Självklart behöver man en bra grundfysik men det är så mycket mer än bara bra mätvärden så ska till för att det ska funka, precis som i vilket cykellopp som helst.

Då har vi inte ens börjat prata aero, något där många cyklister skulle kunna hitta många watt till på ett relativt enkelt sätt.

Finns det några generella utgångslägen man kan säga att som minst krävs för sub 8 samt sub 7 på vättern om man är 6-8 pers som kör (eller annan gruppstorlek, vet inte vad som är vanligt att man samlar ihop vid dessa tider)?

"Statsen" jag tänker är vo2max, FTP och aerob tröskel/LT1.

Sub 8 på den Vätternsträckningen som är nu med enbart 6-8 cyklister (medräknat ett par kisspauser) låter tufft. Då ska ni snitta ca 40 km/h om ni också räknar med två st kisspauser (samt nya eller påfyllda flaskor) på 2 minuter vardera. Oftast har väl sub 8 grupper avsevärt fler cyklister. Det är ju så exceptionellt stor skillnad i cykling på att cykla i större grupper vs ensam eller färre, nästan som två helt olika sporter (pga luftmotståndet).

Senast ändrad:
Sub 8 på den Vätternsträckningen som är nu med enbart 6-8 cyklister (medräknat ett par kisspauser) låter väldigt tufft. Då ska ni snitta ca 40 km/h om ni också räknar med två st kisspauser på 2 minuter vardera. Oftast har väl sub 8 grupper avsevärt fler cyklister.
Brukar man alltså stanna för kisspaus?

Jag körde en Vätternrunda på 7h42m för ett tiotal år sedan. Vi körde i en större grupp. Jag hade ingen wattmätare på cykeln då men jag hade gjort ett test på Activitus som gav FTP på 350W@75kg.

Jag körde en Vätternrunda på 7h42m för ett tiotal år sedan. Vi körde i en större grupp. Jag hade ingen wattmätare på cykeln då men jag hade gjort ett test på Activitus som gav FTP på 350W@75kg.

FTP 350 på 75 kg är ju helt grymt, ca 4,7 watt/kg, där ligger man sannerligen i lä (jag får dra ålderskortet igen). ?

Men ok, runt 39 km/h i snitt medräknat ett par snabba pauser, @Barbastark med sina ca 6-8 kompisar behöver cykla snabbare om de vill under 8h med nya sträckningen.

Senast ändrad:
Kollade mina stats från 2017
7:36 dvs 39 km/h i snitt.
Bara 196w i np och över 4 timmar i zon 1
Blir ju mkt antingen eller, förningar i kanske 400w men mest lungt eller rull(0w)
Edit, bild över effektkurva.

Screenshot_20230219_144917_Connect.jpg

Senast ändrad:
Blir ju mkt antingen eller, förningar i kanske 400w men mest lungt eller rull(0w)

Med tanke på att @Barbastark med grupp enbart är ca 6-8 st samt att de behöver ha ett snitt på ca 40 km/h blir det dock avsevärt högre snittwatt som krävs (dock självklart beroende på hans kroppsvikt och antal förningar längst fram).

Vet dock inte riktigt hur relevant/viktig en hög ftp är för ett motionslopp som Vätternrundan dock (?) det handlar mera om förmågan att mata på jämnt och länge, ingen tävling där man försöker köra sönder varandra uppför eller i spurter. ? Självklart måste man dock vara tillräckligt stark för att palla ligga längst fram utan att sänka grupptempot.

Senast ändrad:
Med tanke på att @Barbastark med grupp enbart är ca 6-8 st samt att de behöver ha ett snitt på ca 40 km/h blir det dock avsevärt högre snittwatt som krävs (dock beroende på hans kroppsvikt och antal förningar längst fram).
Självklart, jag var med och roterade halva varvet och ägnade mig sen mest åt att täta luckor /köra upp ett nytt yttre led eftersom led 2 hela tiden upplöstes vid fartökningar .
Jag hade vid tillfället ett ftp på ca 275 skulle jag uppskatta men ganska spetsig profil, dvs starkare än normalkurvan på kortare ansträngninga.
I Barbastarks fall krävs betydligt mer.

FTP 350 på 75 kg är ju helt grymt, ca 4,7 watt/kg, där ligger man sannerligen i lä (jag får dra ålderskortet igen). ?

Men ok, runt 39 km/h i snitt medräknat ett par snabba pauser, @Barbastark med sina ca 6-8 kompisar behöver cykla snabbare om de vill under 8h med nya sträckningen.
Jo, men jag var tjock då. Numera är det 362W @ 70kg (tävlingssäsong) @ 52 år gammal :) (ja, jag vet, skryt, men jag var tvungen)

Sub 7 har ingen kört nya banan på ännu så det är väl svårt att säga, men Tobias Ludvigsson körde väl 7:14 förra året och han är ju rätt stark...

Men lite mer seriöst svar, tror det är sjukt svårt att säga något om "stats". Att man måste vara riktigt bra tränad och ha kört många, långa pass i lite under tänkt tävlingsfart är väl helt klart. Men viktigast är väl vädret. Att varken norskarna eller Serneke lyckades köra sub 7 i år var väl för att det var alldeles för blåsigt. En relativt stor och bra samarbetande grupp är såklart också en förutsättning. Ska du köra med 6-8 pers behöver nu nog vara med i ett proffslag.

Jag var med och körde 7:23 på nya bansträckningen 2021 och då hade vi helt perfekt väder, lagom varmt och kändes som medvind hela vägen. Kollade lite data på Strava och jag hade 3(!) minuter över Z3 i puls och 193W i snitt (NP 220W). 2022 körde jag inte VR men väl Halvvättern på 3:25 (mindre grupp men starkare cyklister) i liknande blåsväder som de hade på VR och då hade jag 2 tim 10 min i Z4 och NP: 257W. Vinden slet otroligt hårt.

Så... bra väder och en stark grupp, det är mina tips för en snabb VR :)

Edit, bild över effektkurva.

Visa bilaga 609156
Sub 7 har ingen kört nya banan på ännu så det är väl svårt att säga, men Tobias Ludvigsson körde väl 7:14 förra året och han är ju rätt stark...

Men lite mer seriöst svar, tror det är sjukt svårt att säga något om "stats". Att man måste vara riktigt bra tränad och ha kört många, långa pass i lite under tänkt tävlingsfart är väl helt klart. Men viktigast är väl vädret. Att varken norskarna eller Serneke lyckades köra sub 7 i år var väl för att det var alldeles för blåsigt. En relativt stor och bra samarbetande grupp är såklart också en förutsättning. Ska du köra med 6-8 pers behöver nu nog vara med i ett proffslag.

Jag var med och körde 7:23 på nya bansträckningen 2021 och då hade vi helt perfekt väder, lagom varmt och kändes som medvind hela vägen. Kollade lite data på Strava och jag hade 3(!) minuter över Z3 i puls och 193W i snitt (NP 220W). 2022 körde jag inte VR men väl Halvvättern på 3:25 (mindre grupp men starkare cyklister) i liknande blåsväder som de hade på VR och då hade jag 2 tim 10 min i Z4 och NP: 257W. Vinden slet otroligt hårt.

Så... bra väder och en stark grupp, det är mina tips för en snabb VR :)

Ställer samma fråga till båda: Ungefär hur många var ni i era grupper?

Är inte alla snabbgrupper 50 pers vid start?
Om man skall orka vara med och gå runt i behöver man tåla ett oändligt antal korta 500w förningar med ett antal minuters vila däremellan. Hur lång vila beror på gruppens storlek såklart.
Sen måste man träna magen på att processa energi under ansträngning, glöm inte att träna hela gruppen på wetternkette. Räcker att en tomte inte har koll, så blir det onödigt ryckig körning för dom bakom vid ledbyten. ?
Lycka till.

Om man skall orka vara med och gå runt i behöver man tåla ett oändligt antal korta 500w förningar med ett antal minuters vila däremellan. Hur lång vila beror på gruppens storlek såklart.
Sen måste man träna magen på att processa energi under ansträngning, glöm inte att träna hela gruppen på wetternkette. Räcker att en tomte inte har koll, så blir det onödigt ryckig körning för dom bakom vid ledbyten. ?
Lycka till.
Sant. Att kunna cykla utan att det blir ryckigt är också en förutsättning och det är svårare än man tror i stor grupp. Vi fick inget bra flyt förrän vi var nere på runt 30 pers i rotationen tror jag. Annars blir det alldeles för jobbigt.

Lycka till.
500W var väl möjligen att ta i något (om du nu syftar på snittwatt för förningen)? Möjligen i elitgrupperna i så fall eller att du är en tung cyklist. :unsure:

Senast ändrad:
Vi var nog 50 vid starten, strax över hälften i mål kanske.

Att tappa hälften av cyklisterna är en del. ?

Klurigt det där tycker jag, jäkligt lätt hänt att det blir gnäll efteråt när en grupp "körts sönder". Viktigt man kommer överens om innan vad som gäller (för att undvika gnäll & snyftande). Normalt sett avsevärt större risk under svårare förhållanden då det helt enkelt krävs betydligt mera watt för att ha någon chans att uppfylla målet. :sneaky: I ett sådant läge måste ledaren basunera ut vad som gäller.

Själv tycker jag gnället och snyftandet är en av mycket få nackdelar med gruppcykling, i övrigt mest kul och socialt.

Senast ändrad:
Att tappa folk hör till planen för norska snabbgrupper, som de tillämpat i Stora Styrkepröven. Där kör en del av gruppen järnet tills de tvingas vika ur och till slut går de i mål med de 10 man, som är min. för att räknas.

Att tappa folk hör till planen för norska snabbgrupper, som de tillämpat i Stora Styrkepröven. Där kör en del av gruppen järnet tills de tvingas vika ur och till slut går de i mål med de 10 man, som är min. för att räknas.
En viss skillnad på grupper som siktar på att sätta nytt rekord på Vätternrundan jämfört med tex en grupp som har ett 8h mål.

Tråden spretar nog lite nu... ? Jag skyller på @Fulkinesen som satte nivån här med sin FTP på 362 @ 70kg :cool:

Men visst, en Vätternrundatråd för sådana som antingen redan är elit eller har elitdrömmar (som @Barbastark) har väl sin plats också. ?

Senast ändrad:
Att tappa hälften av cyklisterna är en del. ?

Klurigt det där tycker jag, jäkligt lätt hänt att det blir gnäll efteråt när en grupp "körts sönder". Viktigt man kommer överens om innan vad som gäller (för att undvika gnäll & snyftande). Normalt sett avsevärt större risk under svårare förhållanden då det helt enkelt krävs betydligt mera watt för att ha någon chans att uppfylla målet. :sneaky: I ett sådant läge måste ledaren basunera ut vad som gäller.

Själv tycker jag gnället och snyftandet är en av mycket få nackdelar med gruppcykling, i övrigt mest kul och socialt.
I vårt fall så var det optimala vindförhållandenannars hade nog betydligt fler, bla jag, flugit av.
Gnäll blir det alltid, i vår grupp för att vi hade sub-8 ambition men hamnade i samma grupp som Motala(med Johan Olsson) och sen kördes det.
Det muttrades dn del i vår grupp egteråt från dom som fått släppa pga tempot(med all rätt).

I vårt fall så var det optimala vindförhållandenannars hade nog betydligt fler, bla jag, flugit av.
Gnäll blir det alltid, i vår grupp för att vi hade sub-8 ambition men hamnade i samma grupp som Motala(med Johan Olsson) och sen kördes det.
Det muttrades dn del i vår grupp egteråt från dom som fått släppa pga tempot(med all rätt).

Ahhh, tog ca en halvtimme att koppla det här ? Johan Olsson, skidåkaren (?) kul. ?

Det är bättre om klungan har en specifik tid att cykla mot t ex 7:58. Då är det 7:58 som gäller. Sub 8 kan vara 7:58 medan några andra i klungan siktar mot 7:30 (vilket också är sub 8).
Precis så, det funkar sällan bland gubbfetton i stridens hetta.
Vi skulle stanna om nån gick i backen också, när det hände så stannade jag(SJÄLV)?
Att köra ikapp en stor grupp med partempo är jobbigt, efter några km med samma fart som klungan och värkande ben svängde gruppen in på snabbstopp 2 som tur var så att vi fick kontakt igen.

Vi skulle stanna om nån gick i backen också, när det hände så stannade jag(SJÄLV)?
Att köra ikapp en stor grupp med partempo är jobbigt, efter några km med samma fart som klungan och värkande ben svängde gruppen in på snabbstopp 2 som tur var så att vi fick kontakt igen.
Vilka kompisar va!

Edit: där måste ju uppkopplingsproblem på zwift vara en bra träning, plötsligt är man 2km bakom klungan, pust och stön!

Senast ändrad:
Något liknande hände mig på ett sub 8-försök. Vi var 20 stycken som delade en startgrupp med ca 40 andra. Vi skulle ta det lugnt i starten för att komma igång med klungkörning. Jag behövde spurta inne i parken i Motala för att täppa till en lucka när täten drog.

Tillbaka
Topp