Visa din tävlingsmässiga cykelcross.

Stumpy sa:
Johan A sa:
Singular sa:
Johan A sa:
Ingen cyclocross alls men det struntar jag i, tävla på den ska jag ändå göra, redan i helgen.
Snyggt! Är det färdig dekalplast eller har du pysslat ihop mönstret själv?
Näää, ramen, om man köper en lös ram ser ut sådär 2019.
Vit krympslang runt chipet bara, så blir det kanon. Fanns det ingen passande kamostyrlinda?
Nåja, skall bli kul att se den bakifrån imorrn.

Passande linda? Tror du jag hade råd med en ny efter att ha köpt den ramen? Men bra tips ang vit krympslang. Du får se den när du ska varva mig...

Platsar denna i tråden?

Bilagor

• 56803DC3-F04B-46EE-8EBD-8A9C56B44FF2.jpeg
    56803DC3-F04B-46EE-8EBD-8A9C56B44FF2.jpeg
    289 KB · Besök: 190
Cykeln, inkl hjul och däck, samt cyklistens övriga utrustning måste uppfylla reglerna i TR, men i mastersklasserna är det nog bara 50% som gör det till punkt och pricka.

HåkanC sa:
Barrett sa:
Behöver inte hjulen vara UCI-godkända i CX-tävlingar?
(Eller skiter du i det?)

/Håkan

Jag har inte kört ngn UCI CX tävling o kommer inte göra så denna säsong så det har jag inte behövt ta ställning till.
Är det enda hjulparen jag har att tillgå när det blir aktuellt skulle jag inte tveka att anmäla mig dock.

glitch sa:
Johan A sa:
Ingen cyclocross alls men det struntar jag i, tävla på den ska jag ändå göra, redan i helgen.

Tjusig Johan! Men den där stolpen...mein gott....den är svår att vänja ögonen vid.

Eller hur? Hade den inte varit så bra på att hjälpa min rygg hade jag använt en vanlig variant. Som tur är så syns den ju inte så bra när jag hojar.

Johan A sa:
glitch sa:
Johan A sa:

Tjusig Johan! Men den där stolpen...mein gott....den är svår att vänja ögonen vid.

Eller hur? Hade den inte varit så bra på att hjälpa min rygg hade jag använt en vanlig variant. Som tur är så syns den ju inte så bra när jag hojar.

Kan plusetta det där...jag har Canyons motsvarande varianten och den typen av stolpar gör mycket för komforten!

Det har gått några år och cyklar sen jag startade ursprungstråden, här är en bild av nuvarande åk med nybytt ram.

Bilagor

• _20181203_201003.JPG
    _20181203_201003.JPG
    164.6 KB · Besök: 221
Då CX mest köra på hösten så går den givetvis med dubbla flaskhållare övrig tid.

Bilagor

• 20190729_213121.jpg
    20190729_213121.jpg
    607.6 KB · Besök: 199
Senast ändrad:
Äntligen fick jag tummen ur och skaffade en seriös cross. Budgetbygge som kostat mig 3800kr och landade under 8 kg. (Ja, jag låtsas att allt i mitt garage är gratis.)

Bilagor

• 67694198-9458-46AB-819D-B5547D0A5978.jpeg
    67694198-9458-46AB-819D-B5547D0A5978.jpeg
    457.1 KB · Besök: 223
Giant TCX SLR 2 (105) kanske 2013. Köpt beg i vintras. Har tidigare gått ett liv som vinterhoj men jag tänkte använda den som tävlingscross. Skaffade i samma veva ett par beg billiga alu-tuber och fixade 1x.
20191110_093643.jpg

Stumpy sa:
Eapea sa:
jag tänkte använda den som tävlingscross.
Det blir ju kanon. Då hinner du köra cup i Alingsås i helgen och SM fem veckor senare i Varberg.

Japp, anmäld till Alingsås och tänkte nog köra SM i gubbklass också, lika bra att passa på när en ändå har licens. 2019 är första året med licens för mig. Har blivit mycket kul under året. På landsväg. I seniorklass.

edit: det har hunnit bli 2 Introcrossar i Gbg i höst. Slottskogen på annan hoj och Delsjön på denna. Alingsås blir första riktiga tävlingen

Senast ändrad:
Vad händer med alla gamla fina crossar. Går alla som gravel (och cross då...)? Ovanliga begagnade.
Nya tävlingsinriktade gravlarna är mer CX i geon, men tar såklart bredare däck...

Nytt är väldigt urplockad också.

Lös fråga till er med bättre koll:

Vilka ändringar gör man på en cross gentemot en lvg-hoj för att få den duglig på dåligt underlag? Jag cyklar både mtb, landsväg och allt däremellan, men kan inte för mitt liv förstå hur man cyklar med bockstyre där man behöver mer kontroll och styrstabilitet etc. Är det så att crossar är sopdåliga på det underlag de används men eftersom det är lika för alla fungerar det, eller är de faktiskt någorlunda kompetenta?

Som jag förstår det handlar det främst om lite högre vevparti (för frigång, lär knappast ge en stabilare hoj) och lite mer däckutrymme. Jag tänker mig att jag skulle vilja ha brett styre (kör 44-46 i normala fall och 46 känns givet), men kortare stam känns inte nödvändigtvis som en bra sak för styrstabilitet etc.

Upplys en okunnig!

Vilka ändringar gör man på en cross gentemot en lvg-hoj för att få den duglig på dåligt underlag? Jag cyklar både mtb, landsväg och allt däremellan, men kan inte för mitt liv förstå hur man cyklar med bockstyre där man behöver mer kontroll och styrstabilitet etc. Är det så att crossar är sopdåliga på det underlag de används men eftersom det är lika för alla fungerar det, eller är de faktiskt någorlunda kompetenta?

Som jag förstår det handlar det främst om lite högre vevparti (för frigång, lär knappast ge en stabilare hoj) och lite mer däckutrymme. Jag tänker mig att jag skulle vilja ha brett styre (kör 44-46 i normala fall och 46 känns givet), men kortare stam känns inte nödvändigtvis som en bra sak för styrstabilitet etc.

Upplys en okunnig!
Lite flackare gaffelvinkel, bredare styre, styret lite högre upp än på landsvägscykel har iaf jag. En cross har längre kedjestag än en racer, det gör den också lite stabilare. Sen är det ju rätt sällan kombinationen jätteteknisk bana och hög fart, är det tekniskt (sandigt, skråcykling eller djup lera) så går det för det mesta rätt långsamt (bortsett från värdscupen då, men de är inte riktigt riktiga de som är med där).

Jag har kört en del träningstävlingar i cx på en xc-hardtail, då är jag snabbare i det tekniska men långsammare i kurvor (går att svänga sjukt snabbt på gräs med en cx) och långsammare på gräsmatteraksträckor.

Lite flackare gaffelvinkel, bredare styre, styret lite högre upp än på landsvägscykel har iaf jag. En cross har längre kedjestag än en racer, det gör den också lite stabilare. Sen är det ju rätt sällan kombinationen jätteteknisk bana och hög fart, är det tekniskt (sandigt, skråcykling eller djup lera) så går det för det mesta rätt långsamt (bortsett från värdscupen då, men de är inte riktigt riktiga de som är med där).

Jag har kört en del träningstävlingar i cx på en xc-hardtail, då är jag snabbare i det tekniska men långsammare i kurvor (går att svänga sjukt snabbt på gräs med en cx) och långsammare på gräsmatteraksträckor.
Tack för svar!

Intressant. Ramen jag avser bygga på är kanske inte egentligen en renodlad "tävlingscross", men den har garanterat längre styrrör och kedjestag samt kortare överrör än min lvg-hoj. Börjar med styret lite högre upp därtill och testar lite.

Ska också sägas att jag inte avser tävla eller ens cykla någon dedikerad cross, men behöver kunna cykla lite stökigt så att säga.

Upplys en okunnig!
Japp, lite högre placerat och bredare styre ger bättre kontroll.
Annars är det till 99% en vanesak. skulle säga att dom smala däcken är den största begränsningen när man cyklar stig med en cross. Det går att ta sig fram, men man får cykla mkt långsammare än på en mtb, för att inte köra sönder däck och fälgar.

Japp, lite högre placerat och bredare styre ger bättre kontroll.
Annars är det till 99% en vanesak. skulle säga att dom smala däcken är den största begränsningen när man cyklar stig med en cross. Det går att ta sig fram, men man får cykla mkt långsammare än på en mtb, för att inte köra sönder däck och fälgar.
Då är det fint att jag borde få plats med 38:or!? Mvh Icke-tävlingsmässig-crosscyklist?

Tack för svar!

Intressant. Ramen jag avser bygga på är kanske inte egentligen en renodlad "tävlingscross", men den har garanterat längre styrrör och kedjestag samt kortare överrör än min lvg-hoj. Börjar med styret lite högre upp därtill och testar lite.

Ska också sägas att jag inte avser tävla eller ens cykla någon dedikerad cross, men behöver kunna cykla lite stökigt så att säga.

Markfrigången är nog väldigt viktig - någon centimeter gör rätt stor skillnad. När jag körde på Prunus, som byggde på en Miyata TrailRunner, konverterade jag från 559 till 622 och fick väldigt hög markfrigång vilket var sällsynt bra i stökigare terräng. Ett lite bredare styre var också bra, jag har 40 cm i vanliga fall och körde då på 44 cm. Då kan jag bara tänka mig hur mycket bättre det kan bli med cantis och en lite aggressivare geometri.

Då är det fint att jag borde få plats med 38:or!? Mvh Icke-tävlingsmässig-crosscyklist?
Glöm inte att "visa" den ;) Vad är det för ram? Ghöttebårj skolar ju många bra CXare så jag misstänker det finns någon fin cup eller liknande om man vill prova på, det tar bara 40 minuter!
Min upplevelse är ju att man "blir van", men jag tycker det är skillnad mellan olika ramar också. Jag har sett exempel på väldigt snabba personer som cyklar på en White GX ltd som jag tycker är en hemsk ram komfortmässigt...

Min första tävling var känslan lite såhär: "Helvete, jag har ont i skallen pga stötar redan på uppvärmingen... Hur ska det här gå?"

Tack för svar!

Klart du ska cykla cross! Med dina skillz och ben kommer du att crossa. The most fun you can have on a bike in an hour.

Glöm inte att "visa" den ;) Vad är det för ram? Ghöttebårj skolar ju många bra CXare så jag misstänker det finns någon fin cup eller liknande om man vill prova på, det tar bara 40 minuter!
Min upplevelse är ju att man "blir van", men jag tycker det är skillnad mellan olika ramar också. Jag har sett exempel på väldigt snabba personer som cyklar på en White GX ltd som jag tycker är en hemsk ram komfortmässigt...

Min första tävling var känslan lite såhär: "Helvete, jag har ont i skallen pga stötar redan på uppvärmingen... Hur ska det här gå?"
Haha, absolut! Men ha inte för höga förväntningar på varken cykel eller cyklist nu bara..? Det verkar galet jobbigt med cross - ingen vila och dessutom en massa moment som tar kraft och ork. Känns som jag borde ha nytta av teknik för mtb där jag har ganska bra "flyt", men är rädd för att det blir för ryckigt och spontant känns det som att jag med lätthet hade kunnat få till maxpuls och spykänsla ganska omgående!?

Haha, absolut! Men ha inte för höga förväntningar på varken cykel eller cyklist nu bara..? Det verkar galet jobbigt med cross - ingen vila och dessutom en massa moment som tar kraft och ork. Känns som jag borde ha nytta av teknik för mtb där jag har ganska bra "flyt", men är rädd för att det blir för ryckigt och spontant känns det som att jag med lätthet hade kunnat få till maxpuls och spykänsla ganska omgående!?
Maxpuls och spykänsla efter tre minuter, sen blir det långsamt värre ända tills rejset tar slut – för mig i turistklass efter en 30-40 minuter.

Du hör ju hur kul det är!

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp