Visa din tävlingsmässiga cykelcross.
Lycka till i Jönköping :-)Johan A sa:Ingen cyclocross alls men det struntar jag i, tävla på den ska jag ändå göra, redan i helgen.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Lycka till i Jönköping :-)Johan A sa:Ingen cyclocross alls men det struntar jag i, tävla på den ska jag ändå göra, redan i helgen.
Stumpy sa:Vit krympslang runt chipet bara, så blir det kanon. Fanns det ingen passande kamostyrlinda?Johan A sa:Näää, ramen, om man köper en lös ram ser ut sådär 2019.Singular sa:Snyggt! Är det färdig dekalplast eller har du pysslat ihop mönstret själv?Johan A sa:Ingen cyclocross alls men det struntar jag i, tävla på den ska jag ändå göra, redan i helgen.
Nåja, skall bli kul att se den bakifrån imorrn.
Behöver inte hjulen vara UCI-godkända i CX-tävlingar?Barrett sa:-Kina-kol tubhjul
Johan A sa:Ingen cyclocross alls men det struntar jag i, tävla på den ska jag ändå göra, redan i helgen.
HåkanC sa:Behöver inte hjulen vara UCI-godkända i CX-tävlingar?Barrett sa:-Kina-kol tubhjul
(Eller skiter du i det?)
/Håkan
glitch sa:Johan A sa:Ingen cyclocross alls men det struntar jag i, tävla på den ska jag ändå göra, redan i helgen.
Tjusig Johan! Men den där stolpen...mein gott....den är svår att vänja ögonen vid.
Johan A sa:glitch sa:Johan A sa:Ingen cyclocross alls men det struntar jag i, tävla på den ska jag ändå göra, redan i helgen.
Tjusig Johan! Men den där stolpen...mein gott....den är svår att vänja ögonen vid.
Eller hur? Hade den inte varit så bra på att hjälpa min rygg hade jag använt en vanlig variant. Som tur är så syns den ju inte så bra när jag hojar.
Hejaramsa:Stumpy sa:Den där ser ju nytvättad ut jämfört med de flesta hojarna i Malmö idag. ;)
Raggamuffin sa:Flaskställen!
Skynda dig så hinner du innan någon märker.
ooms sa:Den hiskeliga spacerhögen då?
Lejon sa:Äntligen fick jag tummen ur och skaffade en seriös cross. Budgetbygge som kostat mig 3800kr och landade under 8 kg. (Ja, jag låtsas att allt i mitt garage är gratis.)
Det blir ju kanon. Då hinner du köra cup i Alingsås i helgen och SM fem veckor senare i Varberg.Eapea sa:jag tänkte använda den som tävlingscross.
Stumpy sa:Det blir ju kanon. Då hinner du köra cup i Alingsås i helgen och SM fem veckor senare i Varberg.Eapea sa:jag tänkte använda den som tävlingscross.
Lite flackare gaffelvinkel, bredare styre, styret lite högre upp än på landsvägscykel har iaf jag. En cross har längre kedjestag än en racer, det gör den också lite stabilare. Sen är det ju rätt sällan kombinationen jätteteknisk bana och hög fart, är det tekniskt (sandigt, skråcykling eller djup lera) så går det för det mesta rätt långsamt (bortsett från värdscupen då, men de är inte riktigt riktiga de som är med där).Lös fråga till er med bättre koll:
Vilka ändringar gör man på en cross gentemot en lvg-hoj för att få den duglig på dåligt underlag? Jag cyklar både mtb, landsväg och allt däremellan, men kan inte för mitt liv förstå hur man cyklar med bockstyre där man behöver mer kontroll och styrstabilitet etc. Är det så att crossar är sopdåliga på det underlag de används men eftersom det är lika för alla fungerar det, eller är de faktiskt någorlunda kompetenta?
Som jag förstår det handlar det främst om lite högre vevparti (för frigång, lär knappast ge en stabilare hoj) och lite mer däckutrymme. Jag tänker mig att jag skulle vilja ha brett styre (kör 44-46 i normala fall och 46 känns givet), men kortare stam känns inte nödvändigtvis som en bra sak för styrstabilitet etc.
Upplys en okunnig!
Tack för svar!Lite flackare gaffelvinkel, bredare styre, styret lite högre upp än på landsvägscykel har iaf jag. En cross har längre kedjestag än en racer, det gör den också lite stabilare. Sen är det ju rätt sällan kombinationen jätteteknisk bana och hög fart, är det tekniskt (sandigt, skråcykling eller djup lera) så går det för det mesta rätt långsamt (bortsett från värdscupen då, men de är inte riktigt riktiga de som är med där).
Jag har kört en del träningstävlingar i cx på en xc-hardtail, då är jag snabbare i det tekniska men långsammare i kurvor (går att svänga sjukt snabbt på gräs med en cx) och långsammare på gräsmatteraksträckor.
Japp, lite högre placerat och bredare styre ger bättre kontroll.Lös fråga till er med bättre koll:
Vilka ändringar gör man på en cross gentemot en lvg-hoj för att få den duglig på dåligt underlag? Jag cyklar både mtb, landsväg och allt däremellan, men kan inte för mitt liv förstå hur man cyklar med bockstyre där man behöver mer kontroll och styrstabilitet etc. Är det så att crossar är sopdåliga på det underlag de används men eftersom det är lika för alla fungerar det, eller är de faktiskt någorlunda kompetenta?
Som jag förstår det handlar det främst om lite högre vevparti (för frigång, lär knappast ge en stabilare hoj) och lite mer däckutrymme. Jag tänker mig att jag skulle vilja ha brett styre (kör 44-46 i normala fall och 46 känns givet), men kortare stam känns inte nödvändigtvis som en bra sak för styrstabilitet etc.
Upplys en okunnig!
Då är det fint att jag borde få plats med 38:or!? Mvh Icke-tävlingsmässig-crosscyklist?Japp, lite högre placerat och bredare styre ger bättre kontroll.
Annars är det till 99% en vanesak. skulle säga att dom smala däcken är den största begränsningen när man cyklar stig med en cross. Det går att ta sig fram, men man får cykla mkt långsammare än på en mtb, för att inte köra sönder däck och fälgar.
Tack för svar!
Intressant. Ramen jag avser bygga på är kanske inte egentligen en renodlad "tävlingscross", men den har garanterat längre styrrör och kedjestag samt kortare överrör än min lvg-hoj. Börjar med styret lite högre upp därtill och testar lite.
Ska också sägas att jag inte avser tävla eller ens cykla någon dedikerad cross, men behöver kunna cykla lite stökigt så att säga.
Glöm inte att "visa" den ;) Vad är det för ram? Ghöttebårj skolar ju många bra CXare så jag misstänker det finns någon fin cup eller liknande om man vill prova på, det tar bara 40 minuter!Då är det fint att jag borde få plats med 38:or!? Mvh Icke-tävlingsmässig-crosscyklist?
Klart du ska cykla cross! Med dina skillz och ben kommer du att crossa. The most fun you can have on a bike in an hour.Tack för svar!
Intressant. Ramen jag avser bygga på är kanske inte egentligen en renodlad "tävlingscross", men den har garanterat längre styrrör och kedjestag samt kortare överrör än min lvg-hoj. Börjar med styret lite högre upp därtill och testar lite.
Ska också sägas att jag inte avser tävla eller ens cykla någon dedikerad cross, men behöver kunna cykla lite stökigt så att säga.
Haha, absolut! Men ha inte för höga förväntningar på varken cykel eller cyklist nu bara..? Det verkar galet jobbigt med cross - ingen vila och dessutom en massa moment som tar kraft och ork. Känns som jag borde ha nytta av teknik för mtb där jag har ganska bra "flyt", men är rädd för att det blir för ryckigt och spontant känns det som att jag med lätthet hade kunnat få till maxpuls och spykänsla ganska omgående!?Glöm inte att "visa" den ;) Vad är det för ram? Ghöttebårj skolar ju många bra CXare så jag misstänker det finns någon fin cup eller liknande om man vill prova på, det tar bara 40 minuter!
Min upplevelse är ju att man "blir van", men jag tycker det är skillnad mellan olika ramar också. Jag har sett exempel på väldigt snabba personer som cyklar på en White GX ltd som jag tycker är en hemsk ram komfortmässigt...
Min första tävling var känslan lite såhär: "Helvete, jag har ont i skallen pga stötar redan på uppvärmingen... Hur ska det här gå?"
Maxpuls och spykänsla efter tre minuter, sen blir det långsamt värre ända tills rejset tar slut – för mig i turistklass efter en 30-40 minuter.Haha, absolut! Men ha inte för höga förväntningar på varken cykel eller cyklist nu bara..? Det verkar galet jobbigt med cross - ingen vila och dessutom en massa moment som tar kraft och ork. Känns som jag borde ha nytta av teknik för mtb där jag har ganska bra "flyt", men är rädd för att det blir för ryckigt och spontant känns det som att jag med lätthet hade kunnat få till maxpuls och spykänsla ganska omgående!?
Det låter ju faktiskt riktigt jäkla trevligt!?Maxpuls och spykänsla efter tre minuter, sen blir det långsamt värre ända tills rejset tar slut – för mig i turistklass efter en 30-40 minuter.
Du hör ju hur kul det är!
Det låter ju faktiskt riktigt jäkla trevligt!?
Japp det beskrevs bra ovanför. Jag minns det också lite som känslan i 4*4, i början på minut 3, bara att så är det efter 5 minuter sen blir det värre tills det är slut?Det låter ju faktiskt riktigt jäkla trevligt!?