Vallåsen till salu, nya ägare på ingång

Det här ju smart. Lasta på stolen framför och sätt dig i lugn och ro.
Möjligen går det att lösa nåt för lastning på vallåsen....men lasta av blir svårare?

Hoppas Isaberg har koll på detta. Stor förbättring för dem.
Visa bilaga 610474
Den där varianten kräver en ganska stor plattform på toppen för att funka så att man hinner gå och hämta sin cykel, annars är den både smidig och kräver ingen extra personal. Men å andra sidan är Vallåsen inte längre hindrade av att ha en lift som ska funka för skidåkning längre så i teorin är det ju ingen dum idé.

Den där varianten kräver en ganska stor plattform på toppen för att funka så att man hinner gå och hämta sin cykel, annars är den både smidig och kräver ingen extra personal. Men å andra sidan är Vallåsen inte längre hindrade av att ha en lift som ska funka för skidåkning längre så i teorin är det ju ingen dum idé.
På de ställen jag har sett så har det funnits personal som lastar av, det är inte åkarna själva. Men det kanske är vanligt att man plockar av cyklarna själv? Men då krävs det fortfarande en annan lift som saktar ner.

På de ställen jag har sett så har det funnits personal som lastar av, det är inte åkarna själva. Men det kanske är vanligt att man plockar av cyklarna själv? Men då krävs det fortfarande en annan lift som saktar ner.
För avlastningen ser jag ingen möjlighet med befintlig lift. Med en väldigt stor plattform kanske allt är möjligt men jag kan inte riktigt se det. Nån med bättre koll kanske kan räkna ut det. Tror att det skulle involvera att gå och göra precis rätt eller få nåt i ryggen.

Jag har varit med om bägge varianterna. I Whistler plockar personalen av cyklarna men då har dom ju nordamerikanska löner där. I Åre och Järvsö plockar man av cykeln själv. Där saktar liften in vid på- och avstigning, liften på Vallåsen är inte kopplingsbar så det blir säkert svårare att få till.

Sen behöver det inte vara en skidlift i framtiden. Jag gillar inte alls släplift men den borde väl gå att modifiera för cykel?

1677486591751.png

Känsligt det där:) Blev kaos på facebook när isaberg inte ville lyfta ebikes - men de kommunicerade det som att e-bike var förbjudet och fick pudla.
(så verkar som även e-bike kräver en smidig lift)

För egen del så köper jag inte en e-bike för att köra 1.5h med bil till Vallåsen. Det kräver i så fall att e-bike blir helt förbjudet utanför park också. Vilket så klart skulle vara det rimliga.

Apropå släpplift så skulle det nog göra mycket om man sänkte den 0.5m pga ingen snö och sen la på ytterligare nån m på snörret och sen en rem på hojen med nån quick release?

Det borde också kunna gå att göra nåt helt annat. Jag tänkte på det när jag åkte rodel m grabben. Den går upp till början av slash precis. Det borde gå att bygga nåt som går på spår i marken?

Apropå släpplift så skulle det nog göra mycket om man sänkte den 0.5m pga ingen snö och sen la på ytterligare nån m på snörret och sen en rem på hojen med nån quick release?

Det borde också kunna gå att göra nåt helt annat. Jag tänkte på det när jag åkte rodel m grabben. Den går upp till början av slash precis. Det borde gå att bygga nåt som går på spår i marken?
1677488971734.png

Det här ju smart. Lasta på stolen framför och sätt dig i lugn och ro.
Möjligen går det att lösa nåt för lastning på vallåsen....men lasta av blir svårare?

Hoppas Isaberg har koll på detta. Stor förbättring för dem.
Visa bilaga 610474
Så där är det i Trysil. Fast med 4 cyklar.
Det är två anställda uppe på toppen som lyfter av och håller i cyklarna.

Senast ändrad:
De liftar som finns i Åre där man hakar på cykeln på sidan funkar ju perfekt. Kommer inte ihåg de var konstruerade men något bättre än befintligt borde ju gå att få fram.

De liftar som finns i Åre där man hakar på cykeln på sidan funkar ju perfekt. Kommer inte ihåg de var konstruerade men något bättre än befintligt borde ju gå att få fram.
Tyckte ändå att det var en finess att lasta framför + att det blir ju 4a cyklar.
Isabergs hållare behöver ändå snart bytas för de är för korta för moderna cyklar i större storlek. Längden är väl iofs maxat ut kan jag tänka.

Känsligt det där:) Blev kaos på facebook när isaberg inte ville lyfta ebikes - men de kommunicerade det som att e-bike var förbjudet och fick pudla.
(så verkar som även e-bike kräver en smidig lift)
Anledningen var främst att hjulen på eMTB oftast är grövre o fastnar i lifthållaren. Inte att de är tyngre av vad jag förstod.

Anledningen var främst att hjulen på eMTB oftast är grövre o fastnar i lifthållaren. Inte att de är tyngre av vad jag förstod.
Var det så? tyckte det slutade med att man fick om man lyfte själv? Kanske efterkonstruktion.

men hållarna är lite daterade ja.Samtidigt kanske det är svårt att göra en som är bra både för en xc240 med 24'' 1.8'' och en pole XL 29'' 2.8'' ...vet ej

Var det så? tyckte det slutade med att man fick om man lyfte själv? Kanske efterkonstruktion.

men hållarna är lite daterade ja.Samtidigt kanske det är svårt att göra en som är bra både för en xc240 med 24'' 1.8'' och en pole XL 29'' 2.8'' ...vet ej
Numera får man lägga den själv i de stolar som har en vit presenning (varannan stol). Så arbetsmiljögrejen var nog en del av det hela ändå. Men ursprunget var att hållarna gick sönder helt enkelt. Man fick slita som ett djur ibland för att få loss hojen.

Numera får man lägga den själv i de stolar som har en vit presenning (varannan stol). Så arbetsmiljögrejen var nog en del av det hela ändå. Men ursprunget var att hållarna gick sönder helt enkelt. Man fick slita som ett djur ibland för att få loss hojen.
Ok, så var det kanske. Jag åker nästan bara på de stolarna i vilket fall även om mina hoj passar hjälpligt men ska man åka med barnan så vill man ju att hojen passar.

Jag tror släpliften hade varit mycket enklare om de bara hade gjort ett jämnt spår att åka i och att spåret var typ 1m närmre liftwiren. Alla rötter, vattenskador och nerförsbackar som är nu gör det onödigt krångligt. Personligen föredrar jag ändå släpliften bara för att den går så mycket snabbare, och jag slipper mecket med att kliva av sittliften. Om ankaret bara ska användas till cyklar borde man kunna modifiera det så det är lämpligare till att bogsera cyklister.

Loop fungerar bra, förutom där det är riktigt brant, då lyfts ditt framhjul upp i luften. Går att kompensera för såklart, men inget för den som knappt kan cykla, och ska rulla ner för ett platt snällt spår.

Loop fungerar bra, förutom där det är riktigt brant, då lyfts ditt framhjul upp i luften. Går att kompensera för såklart, men inget för den som knappt kan cykla, och ska rulla ner för ett platt snällt spår.
Ja, det finns säkert begränsningar med den lösningen men det ser väldigt enkelt ut på videon.

Med en lift som inte är kopplingsbar så är nog enda praktiska lösningen att ha krokar på sidorna likt gamla liften i Järvsö och gamla WC i Åre. Antar att det är det de har i Vallåsen? En modern lift är ju uteslutet då det ligger i spannet 30-50 miljoner.

Vissa liftar som inte saktar ner har ju rullband som man står på för att kliva på, ett sånt rullband uppe och nere vore fint, så hinner man med :) Men lite mer allvarligt så känns det svårt med den liften som är, möjligtvis att man kunde önskat hängare som är lite snällare mot cykeln/sadeln och lite säkrare när det är blåsigt.

Jag hade velat att cykeln hängde lite högre upp så att man kunde lyfta ner cykeln istället för att behöva lyfta upp cykeln när man går av liften.
Som det är nu måste iaf jag lyfta upp cykeln helt och hålla den med armarna vid avstigning för att inte framhjulet ska mosas mot rampen.

Med en lift som inte är kopplingsbar så är nog enda praktiska lösningen att ha krokar på sidorna likt gamla liften i Järvsö och gamla WC i Åre. Antar att det är det de har i Vallåsen? En modern lift är ju uteslutet då det ligger i spannet 30-50 miljoner.

Japp. Och det fungerar utmärkt. Tycker man det är svårt att ta sig från stående position till sittande samtidigt som man håller ut ena armen så kan man ge cykeln till personalen så hakar de på den åt en.

Skenor på sidan som nån lift i Åre har hade väl kunnat fungera om man förlängt plattformen där uppe så man fått nån meter extra.

Japp. Och det fungerar utmärkt. Tycker man det är svårt att ta sig från stående position till sittande samtidigt som man håller ut ena armen så kan man ge cykeln till personalen så hakar de på den åt en.

Skenor på sidan som nån lift i Åre har hade väl kunnat fungera om man förlängt plattformen där uppe så man fått nån meter extra.

För mig skulle det nog räcka med en krok till. Så jag kan haka på cykeln mellan två krokar. Nu är det ju en jävla konstig rörelse att haka på cykeln framåt samtidigt som en gubbe som jag ska sätta sig bakåt på en stol i rörelse. Men skenor hade ju varit det allra bästa.

jag tror inte jag hakar på hojen förrän jag satt mig och är airborn.
Samma här. Jag lyfter inte cykeln. Håller den i sadel och styre. Ser bara till att den är "utanför" kroken. Sen sätter jag mig och håller cykeln still. När liften drar iväg en och man sitter ner så följer liksom cykeln med, man bara siktar in den på kroken. Om det låter vettigt

Samma här. Jag lyfter inte cykeln. Håller den i sadel och styre. Ser bara till att den är "utanför" kroken. Sen sätter jag mig och håller cykeln still om det låter vettigt. När liften drar iväg en och man sitter ner så följer liksom cykeln med, man bara siktar in den på kroken.

Det är den tekniken man måste ha. Fick till det tillslut men först efter att ha tappat cykeln.

Knappast barnvänligt om man vill locka till sig en bredare publik...
Personalen lastar ju barnens cykel men de har lite svårt att hinna lasta av två säten på raken och två barn på en vuxen går ju inte.
Ett litet barn fick kroken i ryggen när jag var där så jag är lite skeptisk. Själv hade jag kanske inte tagit med ett barn om jag inte själv hade koll men det ska man kanske inte förutsätta som arrangör.

Samma här. Jag lyfter inte cykeln. Håller den i sadel och styre. Ser bara till att den är "utanför" kroken. Sen sätter jag mig och håller cykeln still. När liften drar iväg en och man sitter ner så följer liksom cykeln med, man bara siktar in den på kroken. Om det låter vettigt
This is the way.

Men att få av den tycker jag fan är knöligare.

Det som man kan uppleva som krångligt med att få av hojen är väl till stor del att avstigningen är såpass kort. Hade man gjort avstigningsplatån säg 2-3ggr längre så hade nog det inte varit något större problem vid avstigning. (Inget jag har problem med dock när man fått till hur man gör)

Senast ändrad:
För mig skulle det nog räcka med en krok till. Så jag kan haka på cykeln mellan två krokar. Nu är det ju en jävla konstig rörelse att haka på cykeln framåt samtidigt som en gubbe som jag ska sätta sig bakåt på en stol i rörelse. Men skenor hade ju varit det allra bästa.
Vi har provat med två krokar som du beskriver, de som händer då är att när man glömmer/missar att lyfta av cykeln så blir de tyvärr skrot av alltihop när den går in mot rampen. Med en krok kan cykeln däremot ”enkelt” ramla av bakåt om detta sker och förhoppningsvis klara sig ifrån skador. :)

Utveckla gärna dina idéer om släpen, vad skulle göra den bättre om nivån till marken sänktes (eller snarare höjdes) 50cm och en längre lina?

Personalen lastar ju barnens cykel men de har lite svårt att hinna lasta av två säten på raken och två barn på en vuxen går ju inte.
Ett litet barn fick kroken i ryggen när jag var där så jag är lite skeptisk. Själv hade jag kanske inte tagit med ett barn om jag inte själv hade koll men det ska man kanske inte förutsätta som arrangör.
Inte bara barn, utan även klantiga vuxna får kroken i ryggen. Och det gör jävligt ont kan jag meddela. På lär man sig lätt, men jag har fortfarande problem att få till en graciös avstigning efter ganska många försök.

Lyfter cykeln i sadeln och tar i styret, lyfter upp framhjulet lite precis innan, sätter ner fötterna samtidigt, reser sig och kvistar fort lite åt sidan?

Är man inte synkad och den som är först kan man bli jagad av liften, det är samma när man ska på. Är man för snabb med rumpan så blir det väldigt högt för den andra.

Vi har provat med två krokar som du beskriver, de som händer då är att när man glömmer/missar att lyfta av cykeln så blir de tyvärr skrot av alltihop när den går in mot rampen. Med en krok kan cykeln däremot ”enkelt” ramla av bakåt om detta sker och förhoppningsvis klara sig ifrån skador. :)

Köper det, men då behöver man nog experimentera med kroken så det är lättare att haka på. Nu är det är jäkla pyssel att få till det.

Lyfter cykeln i sadeln och tar i styret, lyfter upp framhjulet lite precis innan, sätter ner fötterna samtidigt, reser sig och kvistar fort lite åt sidan?

Är man inte synkad och den som är först kan man bli jagad av liften, det är samma när man ska på. Är man för snabb med rumpan så blir det väldigt högt för den andra.
Jag håller med. I teorin. I praktiken åker jag med barn som visserligen är stora nog att klara sig med lite hjälp från personalen, men jag vill inte gå av före dem. Alltså blir det oftast lite efter. Liften hamnar i gungning och inte bara jag springer åt sidan utan även liften med kroken som jagar mig…

Utveckla gärna dina idéer om släpen, vad skulle göra den bättre om nivån till marken sänktes (eller snarare höjdes) 50cm och en längre lina?
Jag upplevde att vinkeln blev väldigt mycket uppåt.
Med längre snöre eller lägre installation borde vinkeln bli bättre? Det var i alla fall min tanke.

Viktigtigast är så klart att jämna till marken.

och sen kanske man kan ha en ögla eller krok. Jag vet inte om detta kan ge någon vettig input:

1677524104064.png

1677524145242.png

Tillbaka
Topp