Vallåsen till salu, nya ägare på ingång

Lyfter cykeln i sadeln och tar i styret, lyfter upp framhjulet lite precis innan, sätter ner fötterna samtidigt, reser sig och kvistar fort lite åt sidan?

Är man inte synkad och den som är först kan man bli jagad av liften, det är samma när man ska på. Är man för snabb med rumpan så blir det väldigt högt för den andra.
Gungar som satan om en går av före den andre. Jag och grabben fick räkna ”ett två TRE” för att synka ?

Vi har provat med två krokar som du beskriver, de som händer då är att när man glömmer/missar att lyfta av cykeln så blir de tyvärr skrot av alltihop när den går in mot rampen. Med en krok kan cykeln däremot ”enkelt” ramla av bakåt om detta sker och förhoppningsvis klara sig ifrån skador. :)
Kan bekräfta att cykeln studsar som en flipperkula nu om man missar.

Personalen lastar ju barnens cykel men de har lite svårt att hinna lasta av två säten på raken och två barn på en vuxen går ju inte.
Ett litet barn fick kroken i ryggen när jag var där så jag är lite skeptisk. Själv hade jag kanske inte tagit med ett barn om jag inte själv hade koll
@jsvedlund vad är tankarna kring den andra sittliften?
Tankarna är väl rätt många, men idagsläget är de ingen lift vi kommer dra igång..

Jag postade den här i ngn annan tråd en gång. Ser ju smutt ut!
Jag tänkte också föreslå easyLOOP som systemet heter. Fins lite bilder här: https://www.mtb-news.de/news/easyloopsystem-mtb-revolution-fuer-den-schlepplift/

Kul att filmen är från en av mina lokala parker här i Tyskland, Green Hill Bikepark!
De öppnade i fjol och jag är supernöjd med liften. Bygeln sitter riktigt stabilt, trots deras lutning på typ 33°.

Jag tänkte också föreslå easyLOOP som systemet heter. Fins lite bilder här: https://www.mtb-news.de/news/easyloopsystem-mtb-revolution-fuer-den-schlepplift/

Kul att filmen är från en av mina lokala parker här i Tyskland, Green Hill Bikepark!
De öppnade i fjol och jag är supernöjd med liften. Bygeln sitter riktigt stabilt, trots deras lutning på typ 33°.
Om förutsättningarna är dom rätta så tror jag nog att detta är rätt väg att gå för en liten bikepark. En bra sittlift blir för dyr men en, eller kanske flera, släpliftar med rätt system skulle funka för de flesta åkare och blir inte så dyrt.

Om förutsättningarna är dom rätta så tror jag nog att detta är rätt väg att gå för en liten bikepark. En bra sittlift blir för dyr men en, eller kanske flera, släpliftar med rätt system skulle funka för de flesta åkare och blir inte så dyrt.

Jag tror släpliften främst släpar en park in i döden. Det finns ingen park som når familjer eller en stor massa med en släplift, det är för oss som kör laps in till sista minuten innan de stänger.

Sittlift är ett krav för en bredare publik.

Jag tror släpliften främst släpar en park in i döden. Det finns ingen park som når familjer eller en stor massa med en släplift, det är för oss som kör laps in till sista minuten innan de stänger.

Sittlift är ett krav för en bredare publik.
Det är möjligt du har rätt. Jag har ingen aning om hur man driver en bikepark. Men om jag fick välja mellan en släplift med en easyLOOP eller liknande och en dödslift som sliter ut ryggraden på mig med kroken så hade jag valt släpet.

Det hade varit kul att göra ett studiebesök till nyss nämnda Greenhill Bikepark (https://greenhill-bikepark.de/) för att se hur det går för dom. Happy får anordna en gruppresa så vi kan få klarhet i hur Vallåsen ska se ut i framtiden.

Det är möjligt du har rätt. Jag har ingen aning om hur man driver en bikepark. Men om jag fick välja mellan en släplift med en easyLOOP eller liknande och en dödslift som sliter ut ryggraden på mig med kroken så hade jag valt släpet.

Det hade varit kul att göra ett studiebesök till nyss nämnda Greenhill Bikepark (https://greenhill-bikepark.de/) för att se hur det går för dom. Happy får anordna en gruppresa så vi kan få klarhet i hur Vallåsen ska se ut i framtiden.
De nya ägarna kan även med gott bokföringssamvete resa jorden runt och testa bikeparks på företagets bekostnad.

Jag hade själv tagit dödsliften framför släp och barnen kommer inte med på något av dem.

(Mot en mindre summa kanske vi kan sluta kalla den dödsliften)

Jag är inte någon jättevan utförsåkare. Har väl bara åkt I Vallåsen ett par gånger samt i Åre. Kombinationen är nog att föredra, en vettig stollift och en bra släplift. Jag vågade mig på släpliften i Vallåsen I somras efter peppning från kompis. Det var inte så farligt som man kan tro men det var inte avslappnat precis. Det hade varit bra med ett lite enklare, mer cykelanpassat släp. Sen hade det varit vettigt med en sektion till som tog en till toppen. Kan fler ta släpet så hade man kunnat avlasta sittliften något. För skall man göra det till en ännu mer attraktiv plats och locka fler folk så är det nog inte hållbart med de köerna som sittliften har idag på populära dagar.

@jsvedlund planerar ni att vara medlemmar i SLAO?
Kommer ni göra något med liftgatan för släpliften? Att grusa våran gjorde den mycket behagligare för cyklar

Parentes: även om många av oss är angelägna att lyfta dess förbättringspotential så får det inte falla bort att vi är många som åkt nuvarande lift till många roliga åk, de flesta av oss utan större bestående skador, och vi ser mycket fram emot att åka den flera gånger i de nya ägarnas regi ?

Senast ändrad:
Undrar om inte billigaste alternativet är att ha två sommarjobbare som står och hjälper till att lyfta på cyklarna. Av kommer man väl alltid. Får ju jäkla många mantimmar på miljoninvesteringar i liftar.

Undrar om inte billigaste alternativet är att ha två sommarjobbare som står och hjälper till att lyfta på cyklarna. Av kommer man väl alltid. Får ju jäkla många mantimmar på miljoninvesteringar i liftar.
Komma av tycker jag nog är svårare. På är ”bara” att vinkla ut sadeln lite, och när kroken åkt förbi sadelstolpen så dra in cykeln mot sig och rulla fram den tills den tar emot i kroken.
Av däremot kräver ett visst lyftmoment från sittande position medans man själv är i rörelse.. knepigt

Senast ändrad:
Gissar att det är mest tryck på vardagar då. Finns säkert ungdomar som gärna helgjobbar också.
Sant. Vi anlitar sommarjobbare också men det är lite hit or miss om man får någon som faktiskt jobbar eller någon som sitter och stirrar på mobilen vid liften tills att de blir tillfrågade om de kan hjälpa

Av är problemt. Större platform och 2-3 man på plats kanske löser 90% av problemet.
Nu får man ju hjälp av om man sitter i mitten och ser dum ut. Om de i stolen framför inte behöver hjälp för då blir det tight med tid.

Alltså det finns inget problem, det finns lite förbättringspotential.

Kan man ta sig ner för Maggan på en cykel kan man sätta och resa sig samtidigt som man håller i en cykel också.
Jag är väl på gränsen då men det är som du säger inte Maggan målgruppen som är problemet i liften.
Det är Tore-folket man ska ha upp. Om man nu är intresserad av det. Inget fel i att inrikta sig på på vuxen-DH. OM man kan få kulorna att rulla åt rätt håll.

Sen är det 100% förbättringspotential vi pratar om japp-

Jag är väl på gränsen då men det är som du säger inte Maggan målgruppen som är problemet i liften.
Det är Tore-folket man ska ha upp. Om man nu är intresserad av det. Inget fel i att inrikta sig på på vuxen-DH. OM man kan få kulorna att rulla åt rätt håll.

Sen är det 100% förbättringspotential vi pratar om japp-

Tore-folket är ännu enklare, lämna cyklarna till personalen och lyft upp parveln.

Det är ca 3% förbättringspotential :)

Jag tycker liftarna funkar aldeles utmäkrt som de är faktiskt, men jag är kanske inte så kräsen?
Jag saknar grus-.pumptracken som fanns för några år sedan mellan butiken och uthyrningen. Den var bra för lite uppvärmning innan första åket.

Jag tycker det är trist att komma hem med blodiga barn, så tills liftarna är åtgärdade kommer jag definitivt inte ta med familjen dit. Själv åker jag dock gärna. D v s allt beror på tänkt målgrupp.

Fast att ta med ungarna för att cykla downhill gör man väl ändå inte för att inte oroa sig? Då får man kasta boll på stranden. Barn + cykel = stå på öronen med jämna mellanrum.
När jag fick min första motocross när jag fyllde fyra år så var det nog inte för att mamma skulle slippa oroa sig för mig. Hade Isaberg haft leder på den tiden hade inte det varit ett ställe att slippa oroa sig för mig heller.

Lite märkligt fokus imho, även en svår lift är ingenting mot att ta sig ner för även en grön led. Men vi tycker olika helt enkelt.

Delvis är det andra tider och delvis har du väl inte ett helt ben i kroppen och för det 3e så tycker jag nog grön led tex pelikanen är väldigt mycket lättare än liften på vallis.

Men vi kan gå vidare så kan ledningen höra av sig om de vill ha fler tips. ........Vi är tydligen flera stycken som gärna tar en konsultroll inom affärsutveckling

De barn jag sett på Vallåsen tycker jag verkar ha fått den hjälp de behövt både på och av liften, helt klart finns förbättringspotential men att investera miljoner i något "som funkar" kanske inte är det första man gör.

För egen del har det aldrig varit några problem med liften, tycker att man lär sig snabbt hur man enklast gör. Jag tycker snarare det var jobbigare att hoppa av liften på ett bra sätt på Isaberg.

Skulle jag få önska något kring liften vore det att de nya ägarna investerar i en rulle trädgårdsslang och sätter på krokarna så att våra sadelstolpar förblir repfria. Det är försent för min del, jag köpte ny dropper förra året av On Track på Kungsbygget för att dagen efter repa den i liften på Vallåsen.

Lär man sig åka släplift/ankarelift så tycker jag inte det är värre än att åka med skidor, och som en plus kan man träna på att köra på framhjulet på vägen upp!

Man sätter sig på ankaret tills det blir lite brantare och står sen upp med den bakom rumpan bara.

Det går att slå sig illa på allt om man vill, så även om man inte ska göra saker jävligare än dom behöver va, så är nog inte utförscykling något man ska syssla med om man absolut inte vill slå sig. (Missförstå mig rätt)

En "mjukare" och längre ramp på toppen tror jag hade löst majoriteten av problemen med att komma av.

Komma på förstår jag inte vad som är svårt för någon i normal vuxen storlek?
Man sätter dig och låter cyklen rulla med tills den hänger fritt bara.

Lär man sig åka släplift/ankarelift så tycker jag inte det är värre än att åka med skidor, och som en plus kan man träna på att köra på framhjulet på vägen upp!

Man sätter sig på ankaret tills det blir lite brantare och står sen upp med den bakom rumpan bara.

Det går att slå sig illa på allt om man vill, så även om man inte ska göra saker jävligare än dom behöver va, så är nog inte utförscykling något man ska syssla med om man absolut inte vill slå sig. (Missförstå mig rätt)

En "mjukare" och längre ramp på toppen tror jag hade löst majoriteten av problemen med att komma av.

Komma på förstår jag inte vad som är svårt för någon i normal vuxen storlek?
Man sätter dig och låter cyklen rulla med tills den hänger fritt bara.

Och jag förstår inte hur det kan vara svårt att komma av. Är ju bara att lyfta av cykeln från kroken och kliva av.

Letade efter nåt sånt att lägga under gungorna men hittade inget i liten volym till bra pris.
Nu när barnen knappt gungar längre har biltema detta

Where did you ask? Glencoe.
So I found this online. Haven't been there and don't know anything about it.
With those, you eliminate anyone with a DH bike (don't work on double crown forks as far as I know) and annoy anyone with a bike computer on their stem (and if it wasn't recorded on Strava it did not happen and therefore you did not have fun so you won't be back)
Kristian has been running the place in summer for years before the previous owner took over, I am sure he will sort it out the best that can be what he has and the commercial viability of investment in balance for marginal (or not) improvement in user benefit and growth.

With those, you eliminate anyone with a DH bike (don't work on double crown forks as far as I know) and annoy anyone with a bike computer on their stem (and if it wasn't recorded on Strava it did not happen and therefore you did not have fun so you won't be back)
Kristian has been running the place in summer for years before the previous owner took over, I am sure he will sort it out the best that can be what he has and the commercial viability of investment in balance for marginal (or not) improvement in user benefit and growth.
We were looking into putting this kind of system on every other bar in order to allow smaller kids who have trouble with a t-bar to use it(allowing for both systems). However our lift manufacturer does not want us to modify the lift in this way so it was a dead end anyway.

Tillbaka
Topp