DC fälgar bred och vikt

jonte987

Aktiv medlem
DC fälgar bred och vikt
Det verkar dåligt med XC fälgar bredare än 25mm trots happykonsensus att 25i är ocyklingsbart efter 7e födelsedagen.

Vad drar DC cyklisten 2023 för slutsats av detta?

DT ligger 5 år efter happy?
Det går bra med 25mm?
Det går inte att göra 30mm fälg lättare än 500g?

Stans arch 28mm väger 480 och är happyklassade som mjukost(?)
Duke väger sub 450 men är det rimligt om inte ens stan vågar?

Det rör sig bara om 200g totalt men om vi resonerar så vet jag inte varför man ska betala 5-6000 för 1800g när man får dugliga 2kg hjul för 3000.
Vill man inte ner på 1600 om det ska vara lätt?

Läste en test där 30-35mm var snabbast. På 2.35'' magic mary. Inte helt 100 på att min 10 åring kan replikera det resultatet. Och hon ska inte ha mm.

DC fälgar bred och vikt
Det är svårt med att välja fälgbredde. För mig själva föredrar jag 30 mm, eller 35 mm till breda däck med låg tryck. Min son har överlevt med 23,5 mm med tuff cykling, och då väger han 40 kg också körde med relativt låg tryck. Till nya cyklen valde jag, efter lång övervägande, Newmen SL A.30 fälgarna. För att den är 30 mm breda, men framförallt för att dom är riktigt starka.

Gissar att 25 mm skulle funka bra till din dotter. Newmen SL X.A.25 är då en av de lättaste val. Kompletta hjul (med CL) finns här med finna lätta nav till ett lägre pris:

DC fälgar bred och vikt
Det är svårt med att välja fälgbredde. För mig själva föredrar jag 30 mm, eller 35 mm till breda däck med låg tryck. Min son har överlevt med 23,5 mm med tuff cykling, och då väger han 40 kg också körde med relativt låg tryck. Till nya cyklen valde jag, efter lång övervägande, Newmen SL A.30 fälgarna. För att den är 30 mm breda, men framförallt för att dom är riktigt starka.

Gissar att 25 mm skulle funka bra till din dotter. Newmen SL X.A.25 är då en av de lättaste val. Kompletta hjul (med CL) finns här med finna lätta nav till ett lägre pris:

Ja, 25mm kommer att funka men jag har inte så mycket annan hobby än att optimera detta.

Det skaver också lite att hon har 27mm på 26'' och skulle gå ner i bredd på 29...

Jag blev förvånad över att SL a 30 väger så pass mycket. Ska man hucka i hellas så är det väl bra men för xc...

Vad göra alla icke tjocka svetten? Vågar jag gissa att de kör 25mm och cyklar istället för att bråka med surgubbar på internet?

DC fälgar bred och vikt
Vad kollar du för hjul? Bontrager kör 29 på XC, samma med Roval kolhjul, mina Rar är numera 30 inner och känns som alla nya XChjul är 29-30mm invändigt?

DC fälgar bred och vikt
Finns säkert många alternativ men Bontrager Line Comp 30 (29 mm) verkar vara en bra kompromiss. De är relativt lätta o från 2022 starkare samt kan fås för 1500 kr stycket ibland. Totalvikt 920 + 1035 = 1955 g. Jag har kört på dom på en massa olika hojar och har alltid varit nöjd.

Tycker för övrigt att val av däck borde avgöra fälgbredd. Tycker att 25 mm räcker helt klart för rätt däck även för inspirerat åka. 30 mm verkar annars vara den nya standarden, så vill man framtidssäkra sig så kanske det är att föredra.

Edit: DT Swiss M1900 är väl i samma härad som Bontragers. Vill man ha lättare fälgar får man nog betala mer (t ex nyss nämnda Newmen).

Senast ändrad:
DC fälgar bred och vikt
Finns säkert många alternativ men Bontrager Line Comp 30 (29 mm) verkar vara en bra kompromiss. De är relativt lätta o från 2022 starkare samt kan fås för 1500 kr stycket ibland. Totalvikt 920 + 1035 = 1955 g. Jag har kört på dom på en massa olika hojar och har alltid varit nöjd.

Tycker för övrigt att val av däck borde avgöra fälgbredd. Tycker att 25 mm räcker helt klart för rätt däck även för inspirerat åka. 30 mm verkar annars vara den nya standarden, så vill man framtidssäkra sig så kanske det är att föredra.

Edit: DT Swiss M1900 är väl i samma härad som Bontragers. Vill man ha lättare fälgar får man nog betala mer (t ex nyss nämnda Newmen).

Jo, men M1900 väger drygt 2kg och har endurofälgar på 570g st?
Bontrager verkar väga 50g mindre på bakhjulet så samma klass ja.

Det måste gå att köra lite stig utan att ha endurohjul?

DC fälgar bred och vikt
DC fälgar bred och vikt
Nyss nämnda newmen fälg väger 535g st. så 35g mindra än M1900 per hjul. Med tur landar man strax under 2kg.
Jaha, trodde Newmen var lättare än så.

Hur som helst är nog Bontrager-hjulen lite mer allround. De finns på många av Treks hojar oavsett, t ex på Top Fuel som ju är DC.

Du får väl kolla vad som sitter på XC-hojarna hos några väl valda tillverkare då helt enkelt?

DC fälgar bred och vikt
Jaha, trodde Newmen var lättare än så.

Hur som helst är nog Bontrager-hjulen lite mer allround. De finns på många av Treks hojar oavsett, t ex på Top Fuel som ju är DC.

Du får väl kolla vad som sitter på XC-hojarna hos några väl valda tillverkare då helt enkelt?
Kollar jag på DT swiss och tysken så hittar jag inga eller få alu fälg klassad som xc >25mm.

Duke, arch mk4 och ns enigma har jag hittat under 500g och större än 25mm.

@Berk @cerro har nog rätt i att svaret är kol. Sen kan jag tänka att det finns något mellan 2kg och 1200 gram a 20 000 spänn?

Om det finns i kol men inte i alu så måste jag gissa att det beror på begränsningar i materialet snarare än mode?

Senast ändrad:
DC fälgar bred och vikt
Kollar jag på DT swiss och tysken så hittar jag inga eller få alu fälg klassad som xc >25mm.

Duke, arch mk4 och ns enigma har jag hittat under 500g och större än 25mm.

@Berk @cerro har nog rätt i att svaret är kol. Sen kan jag tänka att det finns något mellan 2kg och 1200 gram a 20 000 spänn?

Om det finns i kol men inte i alu så måste jag gissa att det beror på begränsningar i materialet snarare än mode?

Roval Control Carbon ligger väl på runt 15k, Bontrager Kovee Pro borde ligga runt där med.

Tror med 30mm intern bred alufälg så blir den antingen tung eller klen, svårt att få alu starkt och lätt så brett.

DC fälgar bred och vikt
modets svängningar kan göra det svårt få tag i det man vill ha när det är gårdagens mumma.

till en lätt åkare 10-åring som skall köra följsamma däck snarare än lita till cykelns fjädring aka lågt däcktryck blir värdet av bredare fälg relativt större.

men det blir också den negativa effekten av tyngre fälgar.

men med den mindre kroppstyngden kan man också välja smalare (alltså lättare:) däck och ändå köra mjukt utan genomslag. då blir vinsten med bred fälg inte lika tydlig.

t ex har jag på två uppsättningar smalfälgar med klassiska combon rocket ron / thunder burt, de kom en gång med två xc-raketer jag har. använder dessa hjul sparsamt. tar fram dem när det ska bli snabbåka utan utmanande stigar. ena paret 2,1or, andra 2,25or. gissa vilka som går mjukast och följsammast med de tryck som blir aktuella, kring 1,5 bar..?

DC fälgar bred och vikt
modets svängningar kan göra det svårt få tag i det man vill ha när det är gårdagens mumma.

till en lätt åkare 10-åring som skall köra följsamma däck snarare än lita till cykelns fjädring aka lågt däcktryck blir värdet av bredare fälg relativt större.

men det blir också den negativa effekten av tyngre fälgar.

men med den mindre kroppstyngden kan man också välja smalare (alltså lättare:) däck och ändå köra mjukt utan genomslag. då blir vinsten med bred fälg inte lika tydlig.

t ex har jag på två uppsättningar smalfälgar med klassiska combon rocket ron / thunder burt, de kom en gång med två xc-raketer jag har. använder dessa hjul sparsamt. tar fram dem när det ska bli snabbåka utan utmanande stigar. ena paret 2,1or, andra 2,25or. gissa vilka som går mjukast och följsammast med de tryck som blir aktuella, kring 1,5 bar..?
Jo, det skulle funka med 25 så klart. Ändå intressant att reda ut vad som finns.

DC fälgar bred och vikt
30mm 1380g för 789€
Ja, de var lätta. Låter billigt men han verkar inte sälja bara fälgar?

Jag har mest kollat fälg så kan inte direkt säga vad det motsvarar i fälgpris men ett par 2kg hjul på dt370 kostar väl 3-4000.
Fälgarna ovan kanske kostar runt 3000st och 5000 till ordinarie pris?

till det priset så kanske man inte bygger så mycket på dt370?

DC fälgar bred och vikt
30 mm innerbredd, 1675 gram, £340 (plus frakt och tull, minus UK-moms och plus svensk moms). Fälgarna kostar 50 pund plus moms och då kommer man under värdet för när det börjar läggas på tull.

DC fälgar bred och vikt
30 mm innerbredd, 1675 gram, £340 (plus frakt och tull, minus UK-moms och plus svensk moms). Fälgarna kostar 50 pund plus moms och då kommer man under värdet för när det börjar läggas på tull.

fast jag hittar inga såna hjul eller fälgar på länken?

DC fälgar bred och vikt
fast jag hittar inga såna hjul eller fälgar på länken?
9877C4D0-4FB4-4E24-93FE-A247E53D5FF1.jpeg

DC fälgar bred och vikt
Jag har två mtb med exakt samma däck (dhf/dhr) just nu. Den ena har i25, den andra har i30. Märker ingen som helst skillnad faktiskt. Men jag kör iofs ganska högt lufttryck jämfört med happykoncensus. 1.5 bar om jag skall slöcykla, 2-2.2 bar om det skall köttas.

DC fälgar bred och vikt
Jag har två mtb med exakt samma däck (dhf/dhr) just nu. Den ena har i25, den andra har i30. Märker ingen som helst skillnad faktiskt. Men jag kör iofs ganska högt lufttryck jämfört med happykoncensus. 1.5 bar om jag skall slöcykla, 2-2.2 bar om det skall köttas.
Jag med och inte heller är jag en finsmakare på däck och fälg. Cyklar inte tillräckligt för det.

Jag tror jag hittat de flesta alu alternativ så frågan som återstår är om jag ska nöja mig med 25 eller tramsa till det.

DC fälgar bred och vikt
Alla ja, utom hållbarhet.
Nej, men jag tror jag har utbudet klart för mig. Stans och duke, sen är det kol som gäller för hela slanten.

Parametrarna är sub 450g och närmare 30i.

DC fälgar bred och vikt
Loic Bruni körde på DT fälg med 25mm id med 2.5” breda däck (förvisso dh casing) för att han gillade profilen däcken fick på den fälgen.
Kanske att 25mm id fälg kan funka för en person som kör lite snällare i kurvor än Bruni.
Jag kör xtr hjul med 20mm id på min helstela singlespeed mtb med 2.25” wolfpack trail och 2.3” maxxis dhr2 exo däck, jag väger 95kg+, tycker det funkar. Skulle dock inte funka med bredare däck med liknande casing.

DC fälgar bred och vikt
Ja, det fungerar bra med 21mm också men vi måste räkna ut vad som är optimalt.....
Jag tror att 25 mm id är optimalt vikt/däck support på däck upp till 2.3~2.4 med lagom flimsy trail casing på däcken.
Med det sagt så kör jag 35mm id fälg (Newmen) på min fs och där upplever jag att jag behöver gå upp på (onödigt) svulstiga 2.6” enduro däck för att däcken ska få ”rätt” form, gillar när däcken får en rund däckprofil

DC fälgar bred och vikt
Jag tror att 25 mm id är optimalt vikt/däck support på däck upp till 2.3~2.4 med lagom flimsy trail casing på däcken.
Med det sagt så kör jag 35mm id fälg (Newmen) på min fs och där upplever jag att jag behöver gå upp på (onödigt) svulstiga 2.6” enduro däck för att däcken ska få ”rätt” form, gillar när däcken får en rund däckprofil

Form är en sak, och där berör optimale fälgbredde på hur däck utformade, däcktryck är en annan sak. Om man vill köra låg tryck är en bredare fälg bättre.

DC fälgar bred och vikt
Form är en sak, och där berör optimale fälgbredde på hur däck utformade, däcktryck är en annan sak. Om man vill köra låg tryck är en bredare fälg bättre.
håller med. med t ex nya nobby nic med större sidoklossar trivs inte på bred fälg så som den gamla gjorde. blir för klossig kontaktyta, och problem med självstyrning när man går ned i tryck.

nya modellen är anpassad till smalare fälg, alltså högre däcktryck för bebehållen stabilitet, alltså relativt bättre för tyngre åkare.

dessbättre har jag ett litet lager av den gamla.

DC fälgar bred och vikt

Jag har ingen aning om hur folk på happy cyklar, men jag har lagt märke till att folk jag vet är duktiga och cyklar fort har betydligt högre däcktryck än vad som generellt är happykorrekt.

Det kan ju förstås vara så att dom hade cyklat betydligt fortare ifall dom kört mycket lägre tryck. Jag har ingen aning.

Sen är det väl en intressant tanke ifall däcktrycket påverkar sidostabilitet och risk för snakebite lika mycket, eller ifall det har större inverkan på någon av faktorerna?

DC fälgar bred och vikt
Jag har ingen aning om hur folk på happy cyklar, men jag har lagt märke till att folk jag vet är duktiga och cyklar fort har betydligt högre däcktryck än vad som generellt är happykorrekt.

Det kan ju förstås vara så att dom hade cyklat betydligt fortare ifall dom kört mycket lägre tryck. Jag har ingen aning.

Sen är det väl en intressant tanke ifall däcktrycket påverkar sidostabilitet och risk för snakebite lika mycket, eller ifall det har större inverkan på någon av faktorerna?
Tills jag snubblade in på happy och läste trådar om däcktryck och effekter på rullmotståndet så var jag helt enkelt ovetande och körde högre tryck.. Det är nog väldigt individuellt hur mycket man funderar på sådant och testar sig fram.

Tror att många fortfarande tror att hårdare är snabbare, samt att man hellre kör högre tryck än oroar sig för genomslag.

Har fått lite mer däckskador sedan jag började med lägre tryck, allt annat är bättre.

DC fälgar bred och vikt
DC fälg tänker jag används med DC aktiga däck typ som mitt wolfpack trail.
Det däcket blir i 2.25 bredd på Newmen fälg med 35mm id får enligt min smak oönskad form och upplever att så smala däck får sämre stabilitet på så bred fälg vid låga (för mig 24psi) luftftyck än på de hope hjul med 25mm id jag hade tidigare.
Allt är relativt, går inte att generalisera och komma fram till något vettigt.
Man måste kika på hur de komponenter man tänkt köra lirar tillsammans

DC fälgar bred och vikt
DC fälg tänker jag används med DC aktiga däck typ som mitt wolfpack trail.
Det däcket blir i 2.25 bredd på Newmen fälg med 35mm id får enligt min smak oönskad form och upplever att så smala däck får sämre stabilitet på så bred fälg vid låga (för mig 24psi) luftftyck än på de hope hjul med 25mm id jag hade tidigare.
Allt är relativt, går inte att generalisera och komma fram till något vettigt.
Man måste kika på hur de komponenter man tänkt köra lirar tillsammans
Kommer att köra lätta däck 2.25-2.35. Lågt tryck blir det eftersom cyklisten väger 41kg men det kommer att vara normalt tryck relativt vikten.

Tillbaka
Topp