DC fälgar bred och vikt

DC fälgar bred och vikt
Sen är det inte bara happy. Kollar jag på Top Fuel 9.7 så levereras det med astunga 30mm fälgar hellre än att nöja sig med lätta 25mm.
9.8 & 9.9 har kolfälgar. Så trek (marketing) ser inte 25mm ALU som en rimlig lösning utan slänger hellre på instegshul på 2.1 kg eller vad det kan bli (920g för framhjul) på en cykel för 55 000

DC fälgar bred och vikt
Sen är det inte bara happy. Kollar jag på Top Fuel 9.7 så levereras det med astunga 30mm fälgar hellre än att nöja sig med lätta 25mm.
9.8 & 9.9 har kolfälgar. Så trek (marketing) ser inte 25mm ALU som en rimlig lösning utan slänger hellre på instegshul på 2.1 kg eller vad det kan bli (920g för framhjul) på en cykel för 55 000

Jo absolut, men den kommer också med 2.4 sulor så tycker jag det känns rimligt. Om ni ändå kommer sätta 2.25 så borde ju en 25 mm fälg funka. Men det beror ju som sagt på vad man prioriterar, fälgbredd, vikt eller pris.

DC fälgar bred och vikt
Jo absolut, men den kommer också med 2.4 sulor så tycker jag det känns rimligt. Om ni ändå kommer sätta 2.25 så borde ju en 25 mm fälg funka. Men det beror ju som sagt på vad man prioriterar, fälgbredd, vikt eller pris.

2.4 skiljer sig väl sällan mot 2.35 i praktiken. 2.35 är målet men verkar finnas mer att välja på i 2.25'' i de lättare varianterna. Speciellt i vad som faktiskt går att köpa.

DC fälgar bred och vikt
Jag har ingen aning om hur folk på happy cyklar, men jag har lagt märke till att folk jag vet är duktiga och cyklar fort har betydligt högre däcktryck än vad som generellt är happykorrekt.

Det kan ju förstås vara så att dom hade cyklat betydligt fortare ifall dom kört mycket lägre tryck. Jag har ingen aning.
det stämmer enligt min spaning, och när de kör hårt kommer däcket ändå med fjädrande harmoni med underlaget. och de slipper snakebites de annars skulle få.

och med högre tryck kan de köra med smalare fälgar utan olägenhet och få ännu lättare hjul och klättra ännu snabbare. där det räknas liksom.

liknande som att frida hansdotter och calle halvarsson kan hantera och dra fördel av helt andra spett än de vi vanliga dödliga kan hantera.

men även xco-eliten har med mer utmanande banor kommit upp i fälgbredd, är det över 30i nu? om något borde vi vanliga njutningsfarare ligga på mer bredd än dem:)

rullet och komforten får vi på köpet, straffet är några hundra gram mervikt att känna av uppför.

DC fälgar bred och vikt
Kommer att köra lätta däck 2.25-2.35. Lågt tryck blir det eftersom cyklisten väger 41kg men det kommer att vara normalt tryck relativt vikten.
Jag tror att 25mm är ett rätt bra ”happy medium” om man vill uppnå god stabilitet vid låga lufttryck och samtidigt som hjulen kan vara lätta.
Tror utan att veta (är en inbilsk gubbe trots allt) att det är viktigt att hjulen är lätta och känns rappa och lekfulla för en lättare cyklist än vad det att få lite eventuellt extra stabilitet med 30mm id fälg gentemot en lättare 25mm id fälg.

DC fälgar bred och vikt
Det kan inte vara så att trek specar den cykeln för åkare upp till 123kg, och därmed får lite andra krav på typ sidostabilitet för däck och tåligare fälgar än om man bygger en cykel för 41kg cyklist?

Rena spekulationer

DC fälgar bred och vikt
Jag tror att 25mm är ett rätt bra ”happy medium” om man vill uppnå god stabilitet vid låga lufttryck och samtidigt som hjulen kan vara lätta.
Tror utan att veta (är en inbilsk gubbe trots allt) att det är viktigt att hjulen är lätta och känns rappa och lekfulla för en lättare cyklist än vad det att få lite eventuellt extra stabilitet med 30mm id fälg gentemot en lättare 25mm id fälg.

ja, det blir lätta. 400g 25mm eller 430g~ Duke lucky star.
Hade nog redan bestäm mig för lucky star om det bara inte visat sig att fanskapet inte finns 27.5. Jag ska testa den som mullet innan ja bestämmer mig.

DC fälgar bred och vikt
Det kan inte vara så att trek specar den cykeln för åkare upp till 123kg, och därmed får lite andra krav på typ sidostabilitet för däck och tåligare fälgar än om man bygger en cykel för 41kg cyklist?

Rena spekulationer

Så kan det vara. Tåligheten har vi redan offrat men resten är för mig väldigt oklart.

(Jo, jag fattar att 25i kommer att funka att cykla på)

DC fälgar bred och vikt
Med risk för att kapa tråden: Var köper jag idag ett par lätta, breda (och happy-korrekta) XC-hjul idag?
Mycket som verkar slut i lager, svårt att hitta... vill ha ett par med Microspline, och tänker köra Rekon Race 2.35 (fram och bak).
Dessa ser lovande ut men tyvärr slut i lager:

DC fälgar bred och vikt
Med risk för att kapa tråden: Var köper jag idag ett par lätta, breda (och happy-korrekta) XC-hjul idag?
Mycket som verkar slut i lager, svårt att hitta... vill ha ett par med Microspline, och tänker köra Rekon Race 2.35 (fram och bak).
Dessa ser lovande ut men tyvärr slut i lager:

Priset verkar orimligt lågt. Jag undrar då och då om bike-discount gör clickbait, men man kan faktiskt köpa 25 mm versionen av samma hjul.

Jag förespråkar generellt breda fälgar, men om du kör 2,35" däck med hög tryck skulle 25 mm fälgar också funka bra.

DC fälgar bred och vikt
Jag tror slutsatsen är kör 25i eller betala för kolfälgar. (och det är enklare att bygga själv än att krångla med köp av hela hjul)

Men jag har inte testat än och fälgarna ser ovant smala ut :)

DC fälgar bred och vikt
Ja, men bara BAK-hjulet... har klickat mig igenom R2, bike-components och hittar Newmen bakhjul i 30 bredd... men framhjulet verkar slut överallt.
Nästan så jag funderar på att beställa bara bakhjulet:
Och ja, priset är lågt jfr. många andra hjul med liknande vikt och bredd.

DC fälgar bred och vikt
Ja, men bara BAK-hjulet... har klickat mig igenom R2, bike-components och hittar Newmen bakhjul i 30 bredd... men framhjulet verkar slut överallt.
Nästan så jag funderar på att beställa bara bakhjulet:
Och ja, priset är lågt jfr. många andra hjul med liknande vikt och bredd.
Ah, okej, Då så. (kommer på 1-2 veckor står det men vet inte om man kan lita på det)

Tillbaka
Topp