VARNING för bedragare på Köp och sälj

köpesannonser är alltså vanskliga, dels läses det som det verkar av ett fåtal, dels bland dessa fåtaliga som jag upplevt det en ökad mängd månglare.

vid den tiden långt tillbaka när jag ändå försökte mig på konceptet fick jag bättre och fler svar om man prånglade in annonsen under säljes:)

Ja jag undrar hur många här som säljer prylar som någon annonserar under köpes?
Annonserna fördelas på 15% köpes- och 85% säljesannonser.

Det har hänt några gånger, att jag svarat och fått sålt på köpesannons. Men bara när det kommit upp en köpesannons i högerspalten bredvid inläggen. Jag kollar inte aktivt igenom dom. Det finns mycket att sälja i mina lådor, orkar sällan ta tag i det.

Några ändå. Annonserade efter ett luftskaft, efter en timme var affären i hamn, Happys överlager levererar!

Ja, en luftskaft är typiskt något flera har liggande mer inte orkar lägga på K&S. Jag har två luftskaft till Pike liggandes, såg din annons, men tror att mina är för moderna.

EDIT: styrstammar är en annan komponent i samma kategori. Sålde än på en köpesannons.

Är detta lite för lite användardata för att man skall förskotta typ 2500 kr när hen har svarat på ens köpes-annons?

26C934C5-1CBF-444C-88CB-6A7C64671227.jpeg

I min erfarenhet är det hur vanligt som helst att man gör affärer med folk utan ett enda inlägg. Jag skulle gissa att runt 50% av alla jag haft att göra med inte hade skrivit alls på forumet.

Jag säger inte att det inte kan vara en varningssignal, speciellt i kombination med andra saker. Själv får jag aldrig upp röda flaggor när jag ser det dock. Köpesannons gör det kanske lite mer misstänksamt i kombination med ett något hög summa på varan.

I såna fall gäller det att man får bra bilder på varan, så att man försäkrar sig om att personen faktiskt har varan, och inte har tagit bilder från nätet.

För lite dyrare köp använder jag Payson kostar en liten avgift men ger ju trygghet till både köpare å säljare
Men den tjänsten har väl samma problem som övriga liknande tjänster, risk flyttas till säljaren som tar en risk att stå utan vara och pengar. Men det är klart inte speciellt lönsamt för någon som är ute efter att genomföra ett bedrägeri..

Ja, jag var in och kollade Payson, och frågan som direkt dök upp är vad som händer om köparen inte godkänner varan? Då står man där som säljare utan både vara och pengar.

Ja, jag var in och kollade Payson, och frågan som direkt dök upp är vad som händer om köparen inte godkänner varan? Då står man där som säljare utan både vara och pengar.
500E1B5C-0295-48DD-AF8A-86EA2B0EAA09.png

Här finns FAQ

Om personen bor i en lite större stad, fråga om någon happyit kan köpa varan åt dig på plats. Jag kan vara god man i Göteborg för en öl eller två. ? köper varan och skickar till köparen. Om jag kan anses vara en hyvens kille såklart. ?
Det anses du nog vara. Men nu säljare verkar reko enl mod ?

Har någon annan råkat ut för medlemmen: [SIZE=17px]Sloozk[/SIZE]? Han sålde en Lyrik Ultimate 27.5, 170mm bland annat?! Swishade en handpenning för gaffeln men har varken sett eller hört något från honom. Var i mitten av februari men har inte haft tid att följa upp.

Har någon annan råkat ut för medlemmen: [SIZE=17px]Sloozk[/SIZE]? Han sålde en Lyrik Ultimate 27.5, 170mm bland annat?! Swishade en handpenning för gaffeln men har varken sett eller hört något från honom. Var i mitten av februari men har inte haft tid att följa upp.
Jodå, han är känd. Polisanmäl och samordna med övriga lurade.

IMG_4025.jpeg

Om det är till någon tröst så är han bannad och kommer inte kunna annonsera igen eftersom det krävs verifiering med BankID - och det går inte att ha flera konton verifierade för samma person.

Polisanmäl, länka gärna ihop med andra drabbades diarienummer, hänvisa till johan@freeride.se som kan hjälpa polisen att identifiera.

Fick tillbaka ifrån polisen att min anmälan är nerlagd då personen ifråga är dömd i annat mål med grövre brottslighet och straffet där har högre straffskala...

Fick tillbaka ifrån polisen att min anmälan är nerlagd då personen ifråga är dömd i annat mål med grövre brottslighet och straffet där har högre straffskala...
Det bör ge dig goda möjligheter att driva civilrättsliga krav gentemot personen. Risken är väl dock att det finns ont om tillgångar, om jag nu får tillåta mig att spekulera.

Trist utfall i vilket fall.

Redigerat: stavfel.

Senast ändrad:
Kanske dags att införa BankID inloggning för alla medlemmar, även betyg och köp/säljhistorik på de som säljer vore önskvärt. Annars blir vi aldrig av med bedragarna, det kommer alltid finnas någon som är godtrogen.

Kanske sätt en gräns på 1 år som medlem på forumet innan man kan sätta in en annons?

Det blir ge dig goda möjligheter att driva civilrättsliga krav gentemot personen. Risken är väl dock att det finns ont om tillgångar, om jag nu får tillåta mig att spekulera.

Trist utfall i vilket fall.
Skulle de innebära att du inte får något tbx? Jag har inte förstått de där, läggs de inte på hög o sen får alla tbx iaf

Kanske dags att införa BankID inloggning för alla medlemmar, även betyg och köp/säljhistorik på de som säljer vore önskvärt. Annars blir vi aldrig av med bedragarna, det kommer alltid finnas någon som är godtrogen.

Kanske sätt en gräns på 1 år som medlem på forumet innan man kan sätta in en annons?
Vad skulle BankID på forumet göra för skillnad?

Skulle de innebära att du inte får något tbx? Jag har inte förstått de där, läggs de inte på hög o sen får alla tbx iaf
Vet ej faktiskt vad de innebär ?

Det "läggs på hög", det är riktigt. (Jag tror iofs att det finns undantagsregler kring det också, men i princip läggs det på hög.)

Problemet är väl att i) man sällan står först i kön (ofta står för istället Skatteverket och andra myndigheter) och ii) att personen i fråga har begränsade utmätbara tillgångar och inkomster. Risken är att man får stå läääänge i den där kön.

Detta är såklart grovt generaliserat.

Det "läggs på hög", det är riktigt. (Jag tror iofs att det finns undantagsregler kring det också, men i princip läggs det på hög.)

Problemet är väl att i) man sällan står först i kön (ofta står för istället Skatteverket och andra myndigheter) och ii) att personen i fråga har begränsade utmätbara tillgångar och inkomster. Risken är att man får stå läääänge i den där kön.

Detta är såklart grovt generaliserat.
Grovt generalliserat så har en person som är bedräglig i eget namn 0 (noll) kr i utmätningsbara tillgångar, dt ligger i sakens natur.

Grovt generalliserat så har en person som är bedräglig i eget namn 0 (noll) kr i utmätningsbara tillgångar, dt ligger i sakens natur.
Väldigt grovt generaliserat är det såklart så. Nu har ju polisen och Kronofogdemyndigheten inlett ett samarbete som innebär möjlighet till utmätning per telefon vilket ökar möjligheterna att återta värde genom kläder, smycken, kockor etc.

Dessutom står man ju i ändå i kön, den dagen det dyker upp eller trillar in utmätningsbara tillgångar.

Avstått från att redigerat: kockor.

Senast ändrad:
Väldigt grovt generaliserat är det såklart så. Nu har ju polisen och Kronofogdemyndigheten inlett ett samarbete som innebär möjlighet till utmätning per telefon vilket ökar möjligheterna att återta värde genom kläder, smycken, kockor etc.

Dessutom står man ju i ändå i kön, den dagen det dyker upp eller trillar in utmätningsbara tillgångar.
Oklart vad kockorna har med saken att göra men dom bör betinga ett högt värde iaf.

https://www.kvinnohistoriskt.se/4.1f5454e5185e18ff94e518e.html

Misstänker at det är mest speltorskar och pundare som lurar folk här, är finns inget att tillgå i form av tillgångar… sen att du pratar om förortsgängen i städerna så är det en helt annan sak såklart. Skottsäker väst säljes på auktion…

För lite dyrare köp använder jag Payson kostar en liten avgift men ger ju trygghet till både köpare å säljare

Paysons avgift på 5% var ju lite saftig kan jag tycka. Själv brukar jag använda https://pay.rocker.com/ som verkar ta 2%. Nu sålde jag t.ex. pedaler för 5000kr och då delar jag och köpare kostnaden för tjänsten, så 50kr vardera till Rocker. Har förvisso bara haft positiva affärer här på Happy så det har fungerat bra :)

Tillbaka
Topp