Borra hål för att få ur vatten ur sadelrör

Quell

Medlem
Jag har en cykel som står ute som har problem med att det samlas vatten i sadelröret. Ramen har ett dräneringshål vid vevlagret, men av oklar anledning inget hål till sadelröret (se bilder). Är det värt att borra upp ett 4 mm-hål in till sadelröret (via dräneringshålet i vevlagerhuset)? Eller tror ni det behövs ett större hål för att få ut vattnet? Går väl att borra upp dräneringshålet mer om så.
Tänkte jag ska surra eltejp vid sadelklämman för att täta där.
IMG20230306122431.jpg

IMG20230306122438.jpg

Har hört någon förståsigpåare mena att det krävs minst 5 mm för att vattnet ska vilja rinna ut självmant. Vet ej om det stämmer, men det kanske är lika bra att gå upp i storlek när du ändå borrar?

Har hört någon förståsigpåare mena att det krävs minst 5 mm för att vattnet ska vilja rinna ut självmant. Vet ej om det stämmer, men det kanske är lika bra att gå upp i storlek när du ändå borrar?
Det låter ju jättebra. 5 mm hål så rinner vatten ur ramen, det är sen gammalt.

Jag skulle nog påstå att det där är en dålig ram. Ingen av mina stålramar för räser eller touring har nånsin haft stängt mellan sadelrör och vevhus.

Jag hade en tysk kvalitetscykel (Corratec) utan hål i vevhuset. När första vevlagret skuret och jag bytt till nytt fixade jag ett hål. Men jag tror inte det var 5 mm stort.

Är det inte av just denna anledning som folk hänger cyklarna upp och ner i garaget? Hur ska man annars få ut vattnet ur sadelröret?

Konstigt nog har jag under alla år inte stött på problemet. Misstänker att "vetenskapen" kanske kommer fram till dålig passning mellan sadelrör och sadelstolpe. Dra ur röret och kör ordentligt med en flaskborste i röret och kolla stolpen om den är tilltryckt eller så. Smörj sedan in med ordentligt med fett. Sätt en tejp eller något för att hålla reda på ideala sitthöjden.

Konstigt nog har jag under alla år inte stött på problemet. Misstänker att "vetenskapen" kanske kommer fram till dålig passning mellan sadelrör och sadelstolpe. Dra ur röret och kör ordentligt med en flaskborste i röret och kolla stolpen om den är tilltryckt eller så. Smörj sedan in med ordentligt med fett. Sätt en tejp eller något för att hålla reda på ideala sitthöjden.
Många ramar har små hål på olika ställen utöver de där man ska montera saker.

Sen beror det ju lite på hur och när och vad man cyklar. Cyklar man mtb i skogen på hösten och spolar cykeln flera gånger i veckan eller pendlar och har cykeln ute k regn kommer det komma in vatten. Jag har borrat dräneringshål i botten på de ramar som saknat på förekommen anledning.

Tillbaka
Topp