Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Det berör på vad du menar med billig och bra.

Min son hade en 16" cykel från XXL som funkade bra och var billig, men inte så bra som men vuxencykel.

Han hade också en Early Rider, 20" men det finns också 14", som var riktigt bra, snygg och billigare än en vuxencykel. Jag skulle säga billig, men andra kanske inte.

Barncyklar samlingstråd

Finns även i bikester butik men slut på nätet

Barncyklar samlingstråd
3 papp alltså… jag får väl sälja något då :)
Finns det inte några av de där felprisade earlyridecyklarna ute på begagnatmarknaden igen man tycker att suget borde ha sjunkit och även priserna med , lillkillen hade en belter16 (köpte iofs till fullpris) men den var ljusår bättre en frogen som stora killen hade .(men för nästan samma pengar).

Barncyklar samlingstråd
Barncyklar samlingstråd
Tips på plattisar till barn med storlek skostorlek 34?
Ser helst att halva barnet inte sitter kvar på pedalerna ifall han slinter ?
Såna !

Kids loved'em..

Barncyklar samlingstråd
Fick tag på en hotrock 16” som saknar kedjeskyddet, finns det att köpa nytt? Givetvis inte kritiskt men kan vara bra…
Slang då? Vad för ventil brukar det vara på 16”?

Barncyklar samlingstråd
Godmorgon!
Slangar så rekommenderar jag såna här med böjd ventil , de finns nog bara med bilventil men sjukt praktiskt på små hjul.
FC3FBAE4-B466-4A3B-9A91-D4A9953B17E9.jpeg

Mange

Barncyklar samlingstråd
Det var iaf lag på det när jag kollade för nåra år sen, inte många år. Det var oxå lag på fotbroms. Jag hajade till på dom två lagarna, men eg letade jag efter andra lagar/regler och dessutom för egen del så har ingen länk. Det var oxå väldigt inkomplett info på de olika sajterna. Upptäckte samtidigt att d e lag på ringklocka oavsett var man cyklar haha (t o m inhängnad bana) och oavsett ålder ?. Jag tror det efterlevs föga

Barncyklar samlingstråd
Förbereder pojkens prophet för internal dropper , borrade ett hål i sadelröret ,
tänkte att garantin ändå har gått ut efter 19år ? så skulle den spricka så…
Han fyller år på söndag och stolpen ska komma idag , hoppas han blir glad ??
DC72F039-450A-4DE8-80F2-682316AC203D.png
8A363311-0E6C-4902-9399-B8E8EAB52F9D.jpeg

Mange

Barncyklar samlingstråd
Hittade den också och hittade bara kravet på fotbroms vid max sadelhöjd mellan 435 och 635 mm, ingenting om kedjeskydd.
Fast fotbroms gäller bara gamla jonnar. Kanske gamla ramar blir hårdvaluta om detta uppmärksammas av ordningsmakten.
Kedjeskydd kan kanske rymmas inom 3 kap 7 §:
Rörliga delar ska vara utförda så att risk för kontakt som kan leda till olyckor undanröjs eller, i de fall då risker ändå finns, vara försedda med skyddsanordningar.

Barncyklar samlingstråd
Det här med vikten. Varför har de flesta barncyklar tunga komponenter från forntiden? Nu har jag köpt en Woom åt sonen. Men har ett par andra som vi fått. Det är knappt nån aluminium på dom. Vevar, fälgar, styre, styrstam, gaffel osv, stål. Ramen i sig är inte så tung, men allt annat. Är det ens billigare att tillverka dessa saker i stål? Och var köper man komponenter till barncyklar i aluminium?

Barncyklar samlingstråd
Det här med vikten. Varför har de flesta barncyklar tunga komponenter från forntiden? Nu har jag köpt en Woom åt sonen. Men har ett par andra som vi fått. Det är knappt nån aluminium på dom. Vevar, fälgar, styre, styrstam, gaffel osv, stål. Ramen i sig är inte så tung, men allt annat. Är det ens billigare att tillverka dessa saker i stål? Och var köper man komponenter till barncyklar i aluminium?

Ja, komponenter i stål är klart billigare. Och många föräldrar förväntar sig att kunna köpa en barncykel för 3000 kr medan en rimlig vuxencykel kostar åtminstone dubbelt så mycket och inte är mycket dyrare att tillverka.

Det lonar sig ofta inte att uppgradera komponenter på en billig cykel, det är bättre att köpa en dyrare från början. Många komponenter till barncyklar finns hos tysken, t.ex. bike24. Bra vevpartier till barncyklar är dock svart att hitta, det finns ett bra, och flera andra komponenter, här:

Barncyklar samlingstråd
Ja, komponenter i stål är klart billigare. Och många föräldrar förväntar sig att kunna köpa en barncykel för 3000 kr medan en rimlig vuxencykel kostar åtminstone dubbelt så mycket och inte är mycket dyrare att tillverka.

Det lonar sig ofta inte att uppgradera komponenter på en billig cykel, det är bättre att köpa en dyrare från början. Många komponenter till barncyklar finns hos tysken, t.ex. bike24. Bra vevpartier till barncyklar är dock svart att hitta, det finns ett bra, och flera andra komponenter, här:

Jag har ju två som jag fått. Ska kolla lite vad saker kostar.

Barncyklar samlingstråd

Håller inte med tidigare svar du fått. Men det finns inte specifika barnkomponenter. Förutom vevpartiet. Jag har tidigare sålt det vevpartiet Berk länkar till men har just nu ett avbrott som jag hoppas lösa inom kort.
Vill du ha en lättare barn-mtb får du bygga själv o däri ligger kostnaden: hur billigt kan du hitta komponenter? Hjul är tyvärr något som är svårt att hitta. Resten är enkelt. Frågan är vilken sida i sökningen du orkar bläddra till ??.

Barncyklar samlingstråd
Hjul får man bygga själv har jag insett. Annars beror det väl på vad man köper. Köper man en tung cykel har den tunga komponenter. Köper man en cykel med en 2.3kg gaffel så blir nog cykeln tung.

Altus är inte överdrivet tungt. Speciellt inte för priset

Barncyklar samlingstråd
Håller inte med tidigare svar du fått. Men det finns inte specifika barnkomponenter. Förutom vevpartiet. Jag har tidigare sålt det vevpartiet Berk länkar till men har just nu ett avbrott som jag hoppas lösa inom kort.
Vill du ha en lättare barn-mtb får du bygga själv o däri ligger kostnaden: hur billigt kan du hitta komponenter? Hjul är tyvärr något som är svårt att hitta. Resten är enkelt. Frågan är vilken sida i sökningen du orkar bläddra till ??.
Barnet är 3,5år. Han behöver lära sig cykla. Men 9-10kg 14-16" är inte nåt jag lockas av.

Barncyklar samlingstråd
Om man behöver 24" hjul har Vpace riktigt lätta med rabatt:

Ja, det var ju väldigt bra men xd hub så illustrerar ändå min poäng att det är svårt om man har krav på body, nav, bredd och vikt.

Barncyklar samlingstråd
Barncyklar samlingstråd
Nej, sonen har nu nått 27,5" och då är utbudet mycket större.

Precis! Att bygga själva skulle vara roligt, framförallt med barnet. Men det blir ofta mycket dyrare om man vill har lätta hjul.

Nu kör ni mer trail men jag har precis upptäckt att även på 27.5 är utbudet för xc mindre än för 29''. Tex 30mm fälg med låg vikt och 2 35'' däck. Prioterar man vikt på 27.5 blir det enklast med 25i och 2.25 däck.

Barncyklar samlingstråd
Det är sant. XC är nuförtiden bara 29" hos de flesta tillverkare.
Jag tycker det är synd. Modet går lite mot 27.5 och kanske t.o.m mullet för mindre storlekar men det är väl på marginalen och dessutom inte xc.
(Tittade precis på en cykel med mullet i xs-s men glömt vilken)

Jag funderar på mullet till flickan för att få ner standover. I så fall blir det nog 25i...
Ska testa när ramen kommer hem.

Tillbaka
Topp