Barncyklar samlingstråd

Laan84

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Under bilden av XM 1900 står "25 mm".

Tänkte inte på ramen i kol. Då är vikten kanske rimlig eller bara lite högre än speccat. Enda klara nackdel av Allebiken är då 170 mm vevar. Gaffeln är inte fantastiskt, men jag vet inte hur bra Manitou R7 gaffeln är. Fox 32 är riktigt bra.

Både Allebike och Vpace har för brant gaffelrörsvinkel för min smak. Man skulle kunna köpa en angleset.
Har iofs inte ringt vpace, men på hemsidan kan man bara välja fox till deras max C (kolfiber-ramen)

Laan84

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag tittade på icke-kol Max. Tycker du inte att det är värt att köpa kol ram till Max. Jag tror att viktskillnaden är bara några 100 gram. Info på websidan är lite motsägelsefullt.

Bilagor

• 054121E7-07C3-4C32-82FC-0291861C33B7.jpeg
    054121E7-07C3-4C32-82FC-0291861C33B7.jpeg
    100 KB · Besök: 9

SIE

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Skulle en White 260 funka till en kille på 140cm?
Kanske blir en kort relation isf innan det är dax för nästa stl? Jämförelsevis fick min dotter en Rockrider AM 100 i S (27,5”) när hon var 150 cm sommaren 2021 och det funkade fint, nu är hon nästan 165 och hade det inte varit för att den skall säljas pga tappat intresse så hade hon lätt kört den en säsong till med droppern lite högre upp.

Meriksson

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
Hej,
Har en pojk som fyller 8 år iår. Han är drygt 130cm lång.
Han har börjat växa ut sin Orbea 20" team disc. Så är nu i funderingarna på vad nästa cykel ska bli.
Är nöjd med den Orbea vi har haft egentligen.
Cyklingen består av både asfalt och stigar lokalt men blir också några turer per år till bikeparks m.m. Han gillar att hoppa och tillbringar mkt tid hemma på de hopp vi har byggt.

Är det värt med den extra vikten som en dämpad framgaffel ger?

Har varit inne på:

https://www.bikester.se/vitus-nucleus-24-int-barn-M1332794.html?vgid=G1994357#cgid=37193

https://www.cykloteket.se/sv/articl...rncykel-team-24-gloss-dark-redhologram-chrome

https://www.xxl.se/white-xc-240-lite-hd-1x8-22-terrangcykel-junior-bla/p/1191693_1_style

Skiljer en del i pris på de ovan. (sepciellt när xxl kör kampanj)

Är det värt att lägga till för att köpa t.ex.Sup:en?
Pristaket går väl vid ca 8000:-

Vad säger ni? :)

Mvh
Mattias

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Hej,
Han har börjat växa ut sin Orbea 20" team disc. Så är nu i funderingarna på vad nästa cykel ska bli.
Cyklingen består av både asfalt och stigar lokalt men blir också några turer per år till bikeparks m.m. Han gillar att hoppa och tillbringar mkt tid hemma på de hopp vi har byggt.

Har varit inne på:

https://www.bikester.se/vitus-nucleus-24-int-barn-M1332794.html?vgid=G1994357#cgid=37193

https://www.cykloteket.se/sv/articl...rncykel-team-24-gloss-dark-redhologram-chrome

https://www.xxl.se/white-xc-240-lite-hd-1x8-22-terrangcykel-junior-bla/p/1191693_1_style

Mvh
Mattias
Supen ser ju faktiskt inte så illa ut. Vet inte om den är bättre än vitus och hade varit trevligt att veta vikt.
Om man nu måste ha dämpad gaffel.
Kan man få tag i en 60mm 24'' gaffel så kanske det blir minst lika bra att uppgradera en white.-

Meriksson

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
Supen ser ju faktiskt inte så illa ut. Vet inte om den är bättre än vitus och hade varit trevligt att veta vikt.
Om man nu måste ha dämpad gaffel.
Kan man få tag i en 60mm 24'' gaffel så kanske det blir minst lika bra att uppgradera en white.-
Tack för svar.
Håller med dig om vikten. det hade varit intressant.
Dämpad framgaffel är väl inget direkt krav egentligen. Tror att den cyklingen som han gör hade fungerat med stel gaffel och ett par bättre däck kanske. Är mer ett önskemål från grabben.
Men är lite rädd att fjädringen inte väger upp den extra vikten.

Flanker

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Min son fyller snart 12 år och når nu 160 cm över marken. Han tycker det är kul att cykla stig emellanåt men är inte intresserad av tävling. Mest gillar han lite teknisk körning och att åka flowtrail i bikepark. Funderar därför vad det kan finnas för lämpliga MTBs i prisklass max 10 000?

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Min son fyller snart 12 år och når nu 160 cm över marken. Han tycker det är kul att cykla stig emellanåt men är inte intresserad av tävling. Mest gillar han lite teknisk körning och att åka flowtrail i bikepark. Funderar därför vad det kan finnas för lämpliga MTBs i prisklass max 10 000?
Big trail 200 kanske om det räcker med 120mm gaffel? Ska det bombas mer så finns det en hel del men kanske inte för 10 000.

Emil777

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Hej,

Har varit inne på:

Mvh
Mattias
Jag säger Vitus24 och använd mellanskillnaden till SUP/8000kr till att köpa grövre däck, skor, pedaler och en cykelresa med sonen.

Vi har en Vitus 26 och en rejält uppgraderad XC240 i familjen just nu. På XC240 har vi bytt till en fin dämpad framgaffel. Nya däck och nya växlar med "clutch". För att det över huvud taget skulle gå att åka på den i cykelpark och på hemmastigarna utan att tappa kedjan hela tiden. Men nu går den fin-fint.

Vitus26 är OK från start tycker jag, med reservation för en ganska tung men OK framgaffel. Vitus24 har ju nästan samma spec, så jag skulle säga den är #1 av de cyklar du listat och XC240 #3, för du behöver, tycker jag, i så fall byta ut komponenter som gör att priset stiger. Men sen blir den riktigt bra.

Senast ändrad:

Sluggo112

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Hej,

Har varit inne på:

Mvh
Mattias

Annars dök den här upp nyss, borde passa alla kriterier perfekt 😊

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Runt 150cm är den svåraste längden ska det då dessutom funka från 140 så har man en utmaning.

Åk till xxl o prova en xc260 och sen vidare till cykelgiganten och testa en big trail 200.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Någon här som har erfarenhet av Vpace och deras garantier vad gäller sprucken ram?

Vi har inte haft problem med Vpace ram.
Vpace skriver att dom ger 2 år garanti för tillverkningsfel (ingen crash) och dom har en crash replacement policy.
Är ramen sprucken pga tillverkningsfel eller en crash?

Zebb

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Ser ut som utmattning. Har en lång spricka som går ca 1/4-1/3 runt röret vid stötdämparinfästningen (svetsarna). Visst, cykeln går hårt så allt kan ju hända. Hade jag sett detta när vi cyklade senast i höst så hade jag fortfarande haft en månad till godo på garantin. Vi får se vad dom säger.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Ser ut som utmattning. Har en lång spricka som går ca 1/4-1/3 runt röret vid stötdämparinfästningen. Visst, cykeln går hårt så allt kan ju hända. Hade jag sett detta när vi cyklade senast i höst så hade jag fortfarande haft en månad till godo på garantin. Vi får se vad dom säger.

En Max ram kostade inte mycket, när man kunde köpa dom löst. Om crash replacement är rimligt, kring halva nypriset, behöver det inte vara dyrt.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Sant! Men Moritz 26” 2020 tillverkas inte längre. Men dom kanske har en liggandes på vinden om man har lite tur ;)

Hoppas att du får en ny ram för ett rimligt pris om dom inte har en gammal kvar.

Jag har haft lite strul med spedition med Vpace. Dom verkade inte ville skicka för att speditionen till Sverige var dyr. Riktigt konstigt, för att jag hade betalt för spedition och dom måste väl skicka varan till kunden ... Men Vpace har varit trevligt att göra med om man vill har ändra specs på en cykel eller bara har några delar av en vevparti.

Zebb

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag tror jag vet varför. Den första ramen jag beställde försvann i posthanteringen. Så dom skulle byta fraktfirma 😬

elrey

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Har en dotter som fyller 10 om några dagar och en son som fyller 12 en månad senare. Båda är i behov av cyklar och budgeten är extremt begränsad.

Dottern har nyss passerat 140cm och har något längre ben och armar än genomsnittet. Skulle vilja hitta en MTB-typ av cykel till henne och tror att det är 26" som gäller. Har kollat på cyklar runt 2.500:- .Jag är medveten om att man inte får mycket för det. Begagnat privat är inte heller aktuellt (om man inte bara skulle dyka på en kanonannons i samma kvarter typ). Har inte tid att leta och åka på annons och inte heller kunskapen när det kommer till cykel.

Var på Decathlon häromdagen och det var inte särskilt upphetsande. Hittade en nedsatt White XC 240 Lite som kändes ok för 3000:-, men dessvärre bara 24".

Min fråga är egentligen var jag ska leta efter cyklar i ett sånt lågprissegment?
(Bor i Sthlm)

På Bikesters outletsida kryllar det av MTBs av tidigare årsmodeller i den prisklassen som nog blir bra till sonen, men alla är 27,5". Denna hade annars känts som ett bra val om den hade funnits i 26" https://www.bikester.se/serious-eig...mmx11lAXvhRUckMe6O3HBeBSlPLz6_MHIU#cgid=37451

Inte riktigt säsong ännu och hon fyller om mindre än en vecka. Tips på var jag ska leta?

Tack

Atakua

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Var på Decathlon häromdagen och det var inte särskilt upphetsande.
Jag vet inte varför man har fördomar mot Decathlon. För sina pengar säljer man där okomplicerade cyklar för de som inte tänker tävla DH, Enduro eller XC-världsmästerskapet.

Decathlon räddade min röv när jag plötsligt behövde en viss cykeldel då jag av min dumhet hade förstört min cykel. Mina långvarigaste semesterminnen (från 4 år sedan) handlar om ett utförsåk 300 meter nerför spanska stöket på en Decathlonhyrcykel med 120 mm fjädring… bromsarna och jag rykte vid slutet.

elrey

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag vet inte varför man har fördomar mot Decathlon. För sina pengar säljer man där okomplicerade cyklar för de som inte tänker tävla DH, Enduro eller XC-världsmästerskapet.

Decathlon räddade min röv när jag plötsligt behövde en viss cykeldel då jag av min dumhet hade förstört min cykel. Mina långvarigaste semesterminnen (från 4 år sedan) handlar om ett utförsåk 300 meter nerför spanska stöket på en Decathlonhyrcykel med 120 mm fjädring… bromsarna och jag rykte vid slutet.
Kanske var klumpigt uttryckt av mig. Det utbudet som fanns i den aktuella butiken bland juniorcyklar kändes bara inte lockande. Däremot kikade jag själv för knappt två år sedan där när jag skulle köpa cykel till mig själv, även om det blev därifrån :)

Snuten

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Har en dotter som fyller 10 om några dagar och en son som fyller 12 en månad senare. Båda är i behov av cyklar och budgeten är extremt begränsad.

Dottern har nyss passerat 140cm och har något längre ben och armar än genomsnittet. Skulle vilja hitta en MTB-typ av cykel till henne och tror att det är 26" som gäller. Har kollat på cyklar runt 2.500:- .Jag är medveten om att man inte får mycket för det. Begagnat privat är inte heller aktuellt (om man inte bara skulle dyka på en kanonannons i samma kvarter typ). Har inte tid att leta och åka på annons och inte heller kunskapen när det kommer till cykel.

Var på Decathlon häromdagen och det var inte särskilt upphetsande. Hittade en nedsatt White XC 240 Lite som kändes ok för 3000:-, men dessvärre bara 24".

Min fråga är egentligen var jag ska leta efter cyklar i ett sånt lågprissegment? (Bor i Sthlm)

På Bikesters outletsida kryllar det av MTBs av tidigare årsmodeller i den prisklassen som nog blir bra till sonen, men alla är 27,5". Denna hade annars känts som ett bra val om den hade funnits i 26" https://www.bikester.se/serious-eig...mmx11lAXvhRUckMe6O3HBeBSlPLz6_MHIU#cgid=37451

Inte riktigt säsong ännu och hon fyller om mindre än en vecka. Tips på var jag ska leta?

Tack
Denna (tidigare modell) har min nu i mycket snart tolvåriga son kört på ett tag. Hans lillasyrra som nyss blev tio skall ta över den kanske i sommar. Ok kvalitet för pengarna. Lätt! Ingen pissig dämpargaffel. Följde med skärmar när vi köpte, men de var gjorda av mjukplast och fick hjälpa till att bygga upp sopberget istället.

SIE

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Denna (tidigare modell) har min nu i mycket snart tolvåriga son kört på ett tag. Hans lillasyrra som nyss blev tio skall ta över den kanske i sommar. Ok kvalitet för pengarna. Lätt! Ingen pissig dämpargaffel. Följde med skärmar när vi köpte, men de var gjorda av mjukplast och fick hjälpa till att bygga upp sopberget istället.
Dottern hade 24-tummaren som vardagscykel när det begav sig, would buy again.

Snuten

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Tror att dotterns nuvarande är en sådan, 24" alltså. Den ärvde hon också av brorsan. Tur att hon accepterade designen när vissa kompisar har damcykelliknande tjejcyklar i rosa och med damram!

Snuten

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag bedömer inte Seriouscyklarnas kvalitet som topp på ngt sätt, men våra parkeras oftast inomhus och det gör nog stor skillnad för ökad hållbarhet. Tror nästan att uteparkering kan slita mera än själva användandet. Försök alltid att få hojarna undet tak åtminstone.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag tror kanske någon blev negativt överaskad av tire clearance på 20'' varianten. Inte 100% säker och med tanke på budget ska man nog inte hänga upp sig

Snuten

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
De helstela Seriouscyklarna 24 och 25 tum, är nog mera att betrakta som grus/allroundhojar än mtb. Och skall sanningen fram så är det väl just så många kids cyklar till vardags. Låg vikt i förhållande till priset är det stora pluset. Herregud när jag flyttar ungarnas kompisars sk "mountainbikes" av stora märken (tex Merida och Scott) på uppfarten där hemma. +15 kg är nog inte ovanligt! Vilka sänken.

Köp & Sälj

Topp