Barncyklar samlingstråd

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag tänkte uppgradera sonens 8-växlade hardtail till 10- eller 11-växlat.. Någon som har tips på utväxling (framdrev/kassett) som kan funka bra för en 9-åring på en 26"are? (framdrev/kassett)?
Tänkte använda vpace Max som facit men såg att man där kan välja bland olika framdrev när man beställer..
fram beror väl på bak....men 32T fram fungerar nog bra för de flesta på 26'' från 36 bak. Det funkar säkert bra med befintligt fram om det inte finns något annat fel.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag tänkte uppgradera sonens 8-växlade hardtail till 10- eller 11-växlat.. Någon som har tips på utväxling (framdrev/kassett) som kan funka bra för en 9-åring på en 26"are? (framdrev/kassett)?
Tänkte använda vpace Max som facit men såg att man där kan välja bland olika framdrev när man beställer..

Min 9-åriga son, som är stark, kör 28 fram och 11-42 bak på sin 26" (samma som på 24" innan). Han använder lättaste växel ofta och tyngsta bara för lek. Så jag rekommenderar 28t fram.

Atakua

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd

Min åsikt är: 28-30 kuggar fram, 11-48 eller 11-50 kassett bak. Lagom korta vevarmar är lika viktiga. T.ex. inte längre än 150 mm för ett 150 cm-högt barn. Det är sundare att ha lite för korta vevarmar än att skada knäna på några alldeles för långa.

Varför mindre klinga: https://meatengines.com/f/your-kids-chainring-is-too-big-and-yours-probably-is-too
Varför kortare vevarmar: https://lermagazine.com/article/at-...-arm-fit-to-relieve-chronic-knee-and-hip-pain

Emil777

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
32fram 11-40bak på 26” och 165mm vevar.
Det sitter på pojkens cykel och känns välavvägt. Finns inte stort behov av större klinga bak har jag sett när vi haft uppförsbackeutmaningar på mtb-träningarna. Tror att typ 11-44 hade varit spot-on om det funnits.

Senast ändrad:

Atakua

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd

Jag tänker att det är klart nu att svaret helt beror på barnets längd, terrängens egenskaper, individuella preferenser… precis som hos vuxna!

Gullirull

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Vpace Max cyklar är relativt korta och höga. Med längre gaffel blir dom ännu kortare och högre, det ville jag undvika. Vi trailifierade sonens Max26 med en -2 grad angleset, en 35 mm stam och Nobby Nic SpeedGrid tubeless däck. Det blev perfekt till Hellas-terräng, tycker jag!

Vpace Max Trail har NX isf GX, som är lite sämre och tyngre, och Nobby Nic performance däck, som har för hård gummi och inte är tubeless ready.
Grymt! Man kan tydligen byta styre och stam när man beställer så tänker satsa på samma setup. Köpte ni droppern från VPACE också?

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Grymt! Man kan tydligen byta styre och stam när man beställer så tänker satsa på samma setup. Köpte ni droppern från VPACE också?

Var har du sett att man kan byte styre och stam? Om man frågar Vpace brukar man kunna ändra saker, om dom har på lager. Jag köpte en kortare stam själva. Styre har vi inte bytt. Droppern köpte vi mycket senare. Först trodde jag att den inte behövdes (och sadeln var för lågt). Sen tyckte sonens att den inte behövdes. Jag köpte en jättefin och lätt BikeYoke Divine Rascal, men den är dyr.

Cyklen funkar fortfarande perfekt även om den börjar att blir lite kort, sonen vill dock inte byta till originella stammen för att han tycker om snygga Nukeproof stammen.

PXL_20221016_145322943_exported_4125.jpg

Gullirull

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Var har du sett att man kan byte styre och stam? Om man frågar Vpace brukar man kunna ändra saker, om dom har på lager. Jag köpte en kortare stam själva. Styre har vi inte bytt. Droppern köpte vi mycket senare. Först trodde jag att den inte behövdes (och sadeln var för lågt). Sen tyckte sonens att den inte behövdes. Jag köpte en jättefin och lätt BikeYoke Divine Rascal, men den är dyr.

Cyklen funkar fortfarande perfekt även om den börjar att blir lite kort, sonen vill dock inte byta till originella stammen för att han tycker om snygga Nukeproof stammen.
Ja precis, jag mailade VPACE och frågade om jag kan välja annan stam och styre. Tror dropper kommer bli bra men osäker på om jag ska köpa den med cykeln eller separat.

Ser kanon ut på trädet! ☺️ Noterar att ni kör en Fox-gaffel snarare än den som följer med från VPACE. Har ni bytt den eller har VPACE ändrat speccen?

Är lite inne på att köra på en 100 mm gaffel och eventuellt lite mer sag ifall den känns för hög. Nåt du övervägt?

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Ser kanon ut på trädet! ☺️ Noterar att ni kör en Fox-gaffel snarare än den som följer med från VPACE. Har ni bytt den eller har VPACE ändrat speccen?

Min son kör hård så jag vill en provat gaffeldesign. Dessutom vill jag kunna serva den hemma. Med Fox kan man enkelt hitta vilken verktyg och olja behövs.

Är lite inne på att köra på en 100 mm gaffel och eventuellt lite mer sag ifall den känns för hög. Nåt du övervägt?

100 mm är överkill och dessutom har Max cyklat redan hög stack. En 100 mm gaffel ger dock lite bättre gaffelrörsvinkel. Det löste jag med en -2 grad angleset.

Tegheim83

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Gällande drev körde min dotter 32T Oval på sin 20" med 10-delat 11-36T.
Kommer nog bli samma drev på nuvarande 24" med 11-delade 11-42T.
Främst för att lära henne att växla oftare till lättare växlar :-)

Tegheim83

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
24" dubbdäck?
Finns den nån oväntad däcktillverkare som har riktiga dubb?

Körde Schwalbe Marathon på hennes 20", men de gjorde ingen nytta.

Tänkte mer likt IceSpikerPro, fast för barn?

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
24" dubbdäck?

Ingen svar på din fråga, men jag skulle inte ville straffa min son med dubbdäck. Behövs dubbdäck där du bor (mycket längre söderut än jag)?

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
24" dubbdäck?

Var det vanliga Marathon Winter?
Marathon Winter Plus där väl nagorlunda ok ut. Ice Spiker Pro skulle vara bra, men skulle kosta hälften av cyklen.

Emil777

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
24" dubbdäck?

Sonen kör dubbat på vintern till skolan. 24” scwalbe maraton plus winter med 240dubb och 1.75” bredd.
De funkar bra. Jag har samma själv men 28”-däck naturligtvis.

Atakua

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Var köper man bra lös 24"-hardtailram? Man kan alltid köpa en hel begagnad cykel och sedan bygga den om. Men det vore intressant att hoppa över isärplockningsfasen och komma igång direkt med byggfasen.

Atakua

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag sökte där. Mina sökresultat ger en samma kolfiberram (dock i olika färger) av samma modell hos olika försäljare. Alla de skriver att den har BSA-vevhuset men på bilder ser det ut som ett pressfit-hål.
Och vilket idiotiskt namn den har!

1666283244236.png

Om man ens köper den måste man måla den över omedelbart.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Barncyklar samlingstråd
Jag söker en 26" till dottern. Har kollat på lite olika men hade velat ha fler alternativ. Vill hitta en lätt cykel.
Cyklarna jag kollat på är:
  • Woom off air 6, ca 10000kr känns som lite i dyraste laget men ligger i vikten jag söker ca 11kg
  • Merida Matts J Champion, ca 11000kr också i dyraste laget och vikt runt 12kg
  • Vitus Nucleus 26, ca 6700kr mer rimligt pris för oss och vikt på 11.2kg (har dock hört att flera säger att vikten är på 12,5kg)

Har någon bra begagnade alternativ så skulle det vara välkommet.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag söker en 26" till dottern. Har kollat på lite olika men hade velat ha fler alternativ. Vill hitta en lätt cykel.
Cyklarna jag kollat på är:
  • Woom off air 6, ca 10000kr känns som lite i dyraste laget men ligger i vikten jag söker ca 11kg
  • Merida Matts J Champion, ca 11000kr också i dyraste laget och vikt runt 12kg
  • Vitus Nucleus 26, ca 6700kr mer rimligt pris för oss och vikt på 11.2kg (har dock hört att flera säger att vikten är på 12,5kg)

Har någon bra begagnade alternativ så skulle det vara välkommet.

Eventuellt skiljer vikten på vitus mellan 2021 och 2022. Gaffeln är olika men dryga kilot känns tveksamt...
Finn cykel annars.

Jacke89

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Finns skruvhål för flaskhållare på dotterns 20” men känns inte som en 50cl får plats där inte. Någon som kan rekommendera nån mini flaska med hållare.

radarminnet

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag har två barn runt 140-145 cm, och letar nya cyklar. Det vettigaste jag har hittat är Orbea Laufey H20 27.5. Har letat här och inte hittat någon som skrivit om den. Finns det någon som har åsikter? Vad finns det för andra alternativ?

Jag har cyklat lite stig med barnen, men inte särskilt mycket. De har tyckt att det är kul, men inte så att de tjatar om det… En sån här cykel är med all sannolikhet overkill i sammanhanget, men jag tänker att det är lika bra att säkra upp lite om tycke uppstår, plus att det är mycket roligare att köpa en lite mer kapabel cykel.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag har två barn runt 140-145 cm, och letar nya cyklar. Det vettigaste jag har hittat är Orbea Laufey H20 27.5. Har letat här och inte hittat någon som skrivit om den. Finns det någon som har åsikter? Vad finns det för andra alternativ?

Jag har cyklat lite stig med barnen, men inte särskilt mycket. De har tyckt att det är kul, men inte så att de tjatar om det… En sån här cykel är med all sannolikhet overkill i sammanhanget, men jag tänker att det är lika bra att säkra upp lite om tycke uppstår, plus att det är mycket roligare att köpa en lite mer kapabel cykel.

Den ser ut som en av de få ok 27,5" barncyklar. 120 mm slag är överkill om man inte cyklar stök, men jag har ingen förslag för något mer lämpligt.

Köp & Sälj

Topp