Barncyklar samlingstråd

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Inga höga hastigheter det handlar om. Det viktiga e att personen känner att hans förmåga o cykeln är i zen

Men då skulle en "vanlig" trike väl funka bra? Kanske stabilare med två hjul fram än med två hjul bak. I Nederländerna har jag sett både för vuxna. Jag minns inte vad jag har sett till barn.

I Nederländerna skulle hjälpmedelscentralen har dom. Jag vet inte om Sverige.

Barncyklar samlingstråd
Eftersom vi är så många med white xc260 här, någon som testat hur breda däck får man plats med?

Och när jag ändå är här och frågar; någon som monterat angleset och kan rekommendera ett? Osäker på vad jag behöver för modell

Och vilka däck rekommenderas för en 9årig junior för stigar och möjligt lite park; funkar hans dampf alternativt minion DHR II fram och bak? Vi har kört med rocket ron tidigare men jag skulle vilja ha grövre däck

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Och när jag ändå är här och frågar; någon som monterat angleset och kan rekommendera ett? Osäker på vad jag behöver för modell

Det ser ut som en rakt 1 1/8" gaffelrör och 44 mm styrhuvudet, men är inte säkert på sistnämnda. Då behöver du längden på styrhuvudet och kan du koll på t.ex. Works Components.

Och vilka däck rekommenderas för en 9årig junior för stigar och möjligt lite park; funkar hans dampf alternativt minion DHR II fram och bak? Vi har kört med rocket ron tidigare men jag skulle vilja ha grövre däck

Det blir tung och lite tungtrampad. Som kompromiss är kanske DHR II i Exo bra, fram i MaxxTerra och bak i Dual. Vet inte om 18 i MD18 i namnet av fälgen är interna bredden. Om det är så är dom på gränsen för smala för 2,3" däck. Också vill man köra slanglöst på stig och i park. Jag vet inte om fälgarna är tubeless compatible.

velman

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Nu har jag monterat Racing Ralph 2.25 på White XC 260. De är 52mm breda över bredaste stället. 49mm över själva däcksbasen. Däcken jag tog av, Kenda small block eight 1.95 var 50mm breda. Ingen dramatisk skillnad om man säger så...

Funderar nästan på att sätta RR 2.25orna på min pendlarcykel istället och köra 2.35 på white:en. (Jag pendlar på en 26" med ett par gamla slitna Racing Ralph 2,1).

Någon som testat 2.35 på White 260? Jag vill åt en större luftkammare för grepp/bekvämlighet.

Guaruska

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Nu har jag monterat Racing Ralph 2.25 på White XC 260. De är 52mm breda över bredaste stället. 49mm över själva däcksbasen. Däcken jag tog av, Kenda small block eight 1.95 var 50mm breda. Ingen dramatisk skillnad om man säger så...

Funderar nästan på att sätta RR 2.25orna på min pendlarcykel istället och köra 2.35 på white:en. (Jag pendlar på en 26" med ett par gamla slitna Racing Ralph 2,1).

Någon som testat 2.35 på White 260? Jag vill åt en större luftkammare för grepp/bekvämlighet.
För bättre grepp gäller endast bättre/mjukare gummiblandning. Varken strlk eller däckmönster hjälper om inte däcket e av rätt gummiblandning.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
För bättre grepp gäller endast bättre/mjukare gummiblandning. Varken strlk eller däckmönster hjälper om inte däcket e av rätt gummiblandning.

Det är inte helt sant och berör också på underlag.

Bredare däck kan man köra med lägre tryck och det ger större kontaktytan med underlag som ger mer grepp.

Grövare mönster hjälper mot mjuk underlag och "loose over hard". Både finns inte ofta på sommaren i Sverige, men på blöta hösten är det bra med lite grövre mönster.

Håller med att gummiblandning är mycket viktigt. Just Rocket Ron finns i 26" bara med Speed eller billig gummi som är hård. Min son klagade så ofta om bakhjulssläpp att jag bytte tillbaka till Nobby Nic SpeedGrip för några veckor sen när stigarna fortfarande var/är torra. Gamla NN, som jag köpte flera av, är riktigt bra till barncykel. Ny NN är, som alla nya Schwalbe däck, för tunga. Men det finns inte mycket bättre att välja på när man ska har greppigt gummi. Specialized Ground Control Grid T7 26x2.35 är riktigt bra, men också inte lätt (tror jag).

velman

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Vi har den med sexbultade tektroskivor. Det går ju garanterat att spara vikt rätt enkelt där med gissar jag på. Synd att jag sålt iväg alla lätta gamla 26" hjul - fast jag vet inte hur Hopenav med Mavics 317 står sig idag iofs.

Men barn växer i rasande fart.. 140-155 cm tror jag det står hos XXL, vi började på 140 cm men jag undrar om vi inte är halvvägs till 155 redan trots att vi köpte den för bara ett halvår sen. Tur vi har fler som står på kö för att använda den.. frågan är vad det finns för motsvarighet en storlek upp. Vill inte ha framdämpare, vill däremot ha singelklinga och hyggligt lätt cykel med OK geometri för skogscykling, utan att det blir för dyrt för att ställa utanför skolan (där det iofs står en hel del dyrare cyklar med klart sämre lås..).

Helkroppsbild med nya däcken:

Visa bilaga 557581
Vilken version av Racing Ralph har du? Jag slängde på RR Performance addix TRL, med slang. Men det är helt omöjligt att få däcket att sitta rätt på fälgen. Däcket poppar inte ut som det skall överallt så det rullar inte helt jämnt. Vanligtvis brukar jag massera däcket lite när det blir så här men nu är det helt omöjligt.

Fick du ordning på det på eran cykel? @jomper

nisselarsa

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Vilken version av Racing Ralph har du? Jag slängde på RR Performance addix TRL, med slang. Men det är helt omöjligt att få däcket att sitta rätt på fälgen. Däcket poppar inte ut som det skall överallt så det rullar inte helt jämnt. Vanligtvis brukar jag massera däcket lite när det blir så här men nu är det helt omöjligt.

Fick du ordning på det på eran cykel? @jomper
Har du provat med såpa eller diskmedel runt hela däckets kant? Det brukar hjälpa däcket att glida på plats.

velman

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Har du provat med såpa eller diskmedel runt hela däckets kant? Det brukar hjälpa däcket att glida på plats.
Ja, jag har provat det med, gör ingen märkbar skillnad. Men hur bra är det egentligen? Frågade just det i en annan tråd, men är det inte risk att däcket glider mot fälgen? Eller torkar det bort på sikt? Om däcket rör sig gentemot fälgen (ex. vid inbromsning) så kan man dra sönder slangen vid ventilen.

Nu är det ju ett barn som skall köra så risken är väl väldigt liten. Men ändå.

nisselarsa

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Ja, jag har provat det med, gör ingen märkbar skillnad. Men hur bra är det egentligen? Frågade just det i en annan tråd, men är det inte risk att däcket glider mot fälgen? Eller torkar det bort på sikt? Om däcket rör sig gentemot fälgen (ex. vid inbromsning) så kan man dra sönder slangen vid ventilen.

Nu är det ju ett barn som skall köra så risken är väl väldigt liten. Men ändå.
Jag har aldrig behövt kombinera såpa med det låga tryck jag vill ha i ett barns däck, men du kanske har en poäng. På mina egna cyklar har jag aldrig upplevt att däcket glider på fälgen under cykling.

velman

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag har ofta haft samma problem med billiga fälgar.

Min strategi är att pumpa till riktigt hög tryck till däcket kommer på plats rätt och sedan släppa luften.
Pumpar upp till nästan 4 bar men ingenting händer. Skall testa med kompressorn istället, se om det blir bättre med lite mer fart i pumpningen

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Pumpar upp till nästan 4 bar men ingenting händer. Skall testa med kompressorn istället, se om det blir bättre med lite mer fart i pumpningen

På min billiga sommarpendlare behövde jag positionera Continental lvg däck rätt med händerna vid låg tryck innan pumpa till hög tryck. Det tog några försök att får det rätt. Trodde att fälgarna var lite för stora. Men jag har inte haft problem efter byte till Schwalbe lvg däck.

emigus

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd

Emil777

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Precis. Det blev nästan bra nu på femte försöker med kompressor och diskmedelsvatten. Men trist när det är så krångligt. Är det TL-däcken som är hårdare än gamla hederliga däck?
jag har en pågående reklamation gällande ett maxxis-däck som kastar (har inte rak slitbana).

Jag provade med alla trick innan jag konstaterade att det är faktiskt däcket som har sned slitbana.

Bara som ett tips att kolla så inte det är fallet.

Annars poppar jag besvärliga däck med slang i först. Pumpat till riktigt högt tryck. Sen släpper jag ur luften och lirkar ut slangen ur däcket, lirkar in en TL-ventil.
..sen brukar däcket sitta fint.

bearthefear

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd

newbienoob

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
1FF9798D-6A63-42FE-ABD3-28F48577524D.jpeg

Tack för bollandet!

Blev en 20 tums Scott Scale, gav upp försöket att intyga honom om att byta färg och välja rigid istället, är liiite stor nu men han klurar ut det mer och mer så blir nog väldigt bra till våren

Guaruska

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Bara lite info (har inget me inlägget ovan att göra, ffick nyss hem växelörat): om du har en Biltema x-dirt ram så är det samma som Scott. Bilden är ett växelöra för Scott, 90kr, till x-dirt 26" ram.
7E932C6A-6D40-4384-A974-50406D7ED2E7.jpeg

Atakua

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Bara lite info (har inget me inlägget ovan att göra, ffick nyss hem växelörat): om du har en Biltema x-dirt ram så är det samma som Scott. Bilden är ett växelöra för Scott, 90kr, till x-dirt 26" ram.
Visa bilaga 582762
Det här är faktiskt väldigt populärt växelöra som finns på fler barncyklar och t.o.m. vuxencyklar. Bland annat på Polygon, Genesis och andra ramar som tillverkas på samma fabriker.

blitz

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Grabben växer så det knakar, rullar idag på en White xc240 som börjar bli liten. Ganska vanlig cykel om jag har fattat det rätt.

Ramlade över Canyons barnsegment häromdagen och tänkte höra om någon har testat deras yonug hero varianter? Har en grabb till så den kommer att nyttjas i två omgångar, därav att jag tycker priset känns hanterbart.

Laan84

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Grabben växer så det knakar, rullar idag på en White xc240 som börjar bli liten. Ganska vanlig cykel om jag har fattat det rätt.

Ramlade över Canyons barnsegment häromdagen och tänkte höra om någon har testat deras yonug hero varianter? Har en grabb till så den kommer att nyttjas i två omgångar, därav att jag tycker priset känns hanterbart.

13,57kg låter rätt så tungt tyvärr.

TTR

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Är det någon som hittat ett stöd som funkar med White XC 260 Lite? Den har en monteringsplatta mellan kedjestagen med hål i och kanter (i brist på bättre ord) som gör att jag köpte samma stöd som vi haft på dotterns Orbea MX24 (https://www.bike24.com/p2194545.htm).
Dock så har White:n raka vevar med vad som ser ut som låg q-faktor som gör att vevarna inte går fritt från stödet. Eftersom monteringsplattan på ramen inte tillåter att stödet justeras i sidled (pga kanterna som omsluter stödets fästplatta perfekt) måste jag hitta annan lösning då dottern kommer ha cykeln till vardags. Alla tips mottages tacksamt!.

velman

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Är det någon som hittat ett stöd som funkar med White XC 260 Lite? Den har en monteringsplatta mellan kedjestagen med hål i och kanter (i brist på bättre ord) som gör att jag köpte samma stöd som vi haft på dotterns Orbea MX24 (https://www.bike24.com/p2194545.htm).
Dock så har White:n raka vevar med vad som ser ut som låg q-faktor som gör att vevarna inte går fritt från stödet. Eftersom monteringsplattan på ramen inte tillåter att stödet justeras i sidled (pga kanterna som omsluter stödets fästplatta perfekt) måste jag hitta annan lösning då dottern kommer ha cykeln till vardags. Alla tips mottages tacksamt!.
Råkade ut för precis samma sak på den cykeln. nyfiken på hur du löser det!

detta har vi på en orbea mx24
men det fungerar inte alls på xc260. 😑 problem jag inte visste attikan kunde få.

emigus

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Är monterat på dotterns white 240xc lite

Mårten

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Vpace levereras inte förrän mars, det känns inte kompatibelt med julklapp varför jag satte mig med kiddot och gick igenom 5 andra alternativ. (Lite tveksam till 24” också…) Han valde mot Happyexpertisens inrådan en Laufey H20, alltså med dämpad gaffel. Vi återkommer med recension framöver…

Innebär också att vi till våren kan sälja av en 16” isla och ändå en lineup utan glapp till lillebror.

m_rask

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
Storebror har haft en Puky LS-pro 18 som första cykel efter att ha läst på i denna tråden och även om den började bli lite liten för pojken så har den varit en fantastisk instegscykel. Tyvärr blev cykeln stulen i helgen och därmed sprack planen att låta pojken cykla vidare på sin nuvarande cykel fram till vårens födelsedag.

Jag gillar tanken på att köpa en cykel han kan växa i och därför var tanken att välja en cykel med så stora hjul som möjligt. Det har funkat perfekt med just Puky:n. Han är 6,5år och 116cm lång - finns det bra 24" som kan funka med den storleken? Eller är det bara att kapitulera och köra på en 20":are?

Vi bor precis vid skogen så även om den mest ska användas till transport till och från skolan (ca 1km) så hade det varit kul om han kunde ha något som även funkar lite i terräng. Tänker prisvärd cykel, absolut max 4000-5000kr men kanske helst lite mindre - då första cykeln blev dyr i och med att den stals. Även fint begagnat funkar!

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Det tror jag inte för budget och om man köper en 24'' för 116cm så blir den ändå för liten.

Åk till xxl och se om han kan cykla på en xc240. Min grabb är drygt 120 och kan väl cykla lite på den om han måste men den är lite för stor

djcad

Medlem
Barncyklar samlingstråd
ok, surt. Jag har lovat grabben ett stöd till xc240. Jag kan inte övertyga honom om att det är töntigt
samma här, just nu kör vi ett som nedan men pedalarmen tar i.

Enda är nog att sätta dit ett som sitter i bak om man verkligen inte hittar ett som passar perfa.

m_rask

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
Den är nog ok-ish speciellt när den reas. Ingen aning om hur stora mtb däck får plats om man vill ha det.
Ska man köpa till full pris väl man kanske jämföra med Vitus 20 som säljs ut till 25% nu
Blev en xc200 ändå, köpt igår Kl 19:30. Använd en sommar enligt uppgift. Justerat bromsar, växlar och pumpat däcken efter bästa förmåga, verkar funka fint och ser nästan ny ut mekaniskt. Som alltid när man köper något efter skymning så bör man ta in den i ljuset. Så en del smårepor fler än vad jag först såg och handtagen var trasiga i ändarna. Så borde kanske prutat lite mer. Men grabben var nöjd efter typ 10m.

Den goa killen tog nog helgens cykelstöld bäst av alla i familjen.

Tips på billiga cykelstöd till 20tumscykel, cykelhandtag (6-vxl gripshift) och skärmar mottages gärna som kan passa en xc200. Enklast lokal Gbg så man kan returnera vid behov, typ biltema/jula kanske..?

Även tips på bra och hyfsat säkert kombinationslås önskas - ska vara enkelt att hänga på en barncykel och helst inte skramla runt. Fast, lämna den över natten på skolan gör vi inte om.

Senast ändrad:

fiskaren

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Hejsan ! Har en islabikes cnoc 16 till dottern och hon älskar den, problem ibland med att hon trampar ur , och skulle ibland behöva både lite mer motstånd och lite lättare. Hon har precis fyllt fyra och är ganska liten, ca 100 cm. Älskar dock att cykla. Storebror har en frog 55 med växlar men den är för stor.

Är det någon som har provat att sätta växlar på så små cyklar ?

Behöver också stänkor , islabikes original ska bara passa nuvarande modell , och det blir för dyrt med import från uk. Ngn som har bra tips ?

velman

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Hejsan ! Har en islabikes cnoc 16 till dottern och hon älskar den, problem ibland med att hon trampar ur , och skulle ibland behöva både lite mer motstånd och lite lättare. Hon har precis fyllt fyra och är ganska liten, ca 100 cm. Älskar dock att cykla. Storebror har en frog 55 med växlar men den är för stor.

Är det någon som har provat att sätta växlar på så små cyklar ?

Behöver också stänkor , islabikes original ska bara passa nuvarande modell , och det blir för dyrt med import från uk. Ngn som har bra tips ?
Det är nog nära på omöjligt att sätta växlar på en 16" som inte är tänkt att vara vara växlad. Det är i alla fall bli onödigt dyrt om du hittar komponenter som funkar och passar i ramen.

Leta upp en begagnad Cnoc 20 small istället. Den borde väl passa henne? Min son har precis gått över till storasysterns 24". Han hade en Cnoc 20 small innan, men sadeln rätt långt upp på slutet. Han är 120cm nu.

24" är egentligen på gränsen till för stort men han gillar cykeln så mycket att han bara kör på den. Vi har kvar Cnocen över vintern, den är smidigare i vissa situationer.

TTR

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd

Uppdatering kring stöd. Det blev ett kedjestagmonterat tillslut. Sprang på en variant på Feltema när jag skulle köpa slangklämmor för att fästa skärmarna. Ser väldigt lik ut den XLC-produkt som @emigus tipsade om.

white2.jpg

Bjuder på en helbild också, blir en lagom funkis vardagshoj (saknas lite reflexer etc. innan det är helt klart). Ganska exakt 4000 inklusive tillbehören.

white1.jpg

Barncyklar samlingstråd
Jag tänkte uppgradera sonens 8-växlade hardtail till 10- eller 11-växlat.. Någon som har tips på utväxling (framdrev/kassett) som kan funka bra för en 9-åring på en 26"are? (framdrev/kassett)?
Tänkte använda vpace Max som facit men såg att man där kan välja bland olika framdrev när man beställer..

Topp