The Gravel tråd

• Trådstartare Trådstartare Paco
  • Start datum Start datum
The Gravel tråd

Bilagor

• ezgif-1-a204ed1147.jpg
    ezgif-1-a204ed1147.jpg
    85.4 KB · Besök: 107
The Gravel tråd
Första rundan efter vinterns uppgraderingar (styre med flare, 11-36 kassett istf 11-28), nytt vevparti med 170 vevar och dropper installerad och mod i vänster växelreglage. Vilken jäkla grej med flare och dropper på stigar och slingriga utförslöpor på grus! Trots att det inte är mycket drop så gör det en jäkla skillnad. Mekrapporten för att få till intern dragning på den hojen passar i fin- eller fulmektråden..

Låt er inte luras av den strålande solen dock, passade på att fota medan jag stannat och värmde mig i solen i lä. Rå 0-gradig nordanvind rakt i ansiktet halva rundan och riktigt blöta tunga grusvägar gjorde livet surt när jag hade för lite kläder.

IMG_1175.jpg

The Gravel tråd
Första rundan efter vinterns uppgraderingar (styre med flare, 11-36 kassett istf 11-28), nytt vevparti med 170 vevar och dropper installerad och mod i vänster växelreglage. Vilken jäkla grej med flare och dropper på stigar och slingriga utförslöpor på grus! Trots att det inte är mycket drop så gör det en jäkla skillnad. Mekrapporten för att få till intern dragning på den hojen passar i fin- eller fulmektråden..
Vad är det för dropper?

The Gravel tråd
Det är den risken jag känner att det är om man väljer en gravel för Lvg och inte tvärtom, att det blir lite sävligt. Dock säljer Robsa in Trek Checkpoint på ett bra sätt. Svårt att hitta en gyllene medelväg. Jag använder Specialized Secteur som referens till den cykel jag känt funkat bra på asfalt likväl på grus med 28mm. Jag satt på ett väldigt effektivt sätt på den cykeln. Därför känner jag att Trek kan bli lite lång. Rose Backroad i strl 53 ligger nära Secteur(54) i geometri. Men även Canyon Endurace (M) som kanske är än mer jämförbar. Som jag tolkar det i a f med hjälp av Reach och Stack.
Kvarstår frågor som:
Är 35mm verkligen så "proffsigt" smalt? (Endurace)
Är Canyon Grail så lång? Varför finns inte CF varianterna med normalt styre? (Grail)
Varför är Trek tung och dyr i förhållande till komponenter? (Checkpoint)
Varför är Spec tung och dyr i förhållande till komponenter? (Diverge)
Varför är Scott tung och dyr i förhållande till komponenter? (Addict)
Varför finns inte Backroad hemma förrän i höst? (Backroad)
Vad är egentligen fel med Revolt? (Revolt)
Kommer jag verkligen köra så mycket grövre grus så jag inte klarar mig med 35mm, går det i 38mm i en Endurace?
Var är fel med en Revolt??
Inspirerad av
tittar jag nu på Canyon Grail AL.
7.0 Etap, men den har 1x fram. Vad skulle en uppgradering till 2x innebära?

Vad behöver man byta ut för delar? Är handtaget i en rival AXS redo för att ställas in för att växla fram? Eller måste man köpa rätt typ av handtag från början?
Skulle det bara vara vevpartiet som skulle behöva bytas ut? Eller måste bakväxeln och handtaget bytas ut?

The Gravel tråd
Inspirerad av
tittar jag nu på Canyon Grail AL.
7.0 Etap, men den har 1x fram. Vad skulle en uppgradering till 2x innebära?

Vad behöver man byta ut för delar? Är handtaget i en rival AXS redo för att ställas in för att växla fram? Eller måste man köpa rätt typ av handtag från början?
Skulle det bara vara vevpartiet som skulle behöva bytas ut? Eller måste bakväxeln och handtaget bytas ut?
Du måste byta bakväxel, fixa ett fäste för framväxel, framväxel, kassett. Kommer inte ihåg hur det ser ut på Rival, men troligen så byter du bara till dubbla drev på den veven.

The Gravel tråd
Monterade de nya hjulen idag och tog en kort provtur. Skillnaden märks helt klart, synnerligen vid klättring och acceleration. Fick ökad komfort och bättre stabilitet också, antagligen tack var det den ökade fälgbredden (från 18mm till 25mm). Ser fram emot en lite längre tur! Har redan nu börjat fundera på vad jag ska ha för sommardäck, tänkte främst cykla på asfalt med någon enstaka genväg på grusväg. Undrar om inte conti GP 5000 skulle funka fint i 32mm version.
1678313234840.png

The Gravel tråd
Monterade de nya hjulen idag och tog en kort provtur. Skillnaden märks helt klart, synnerligen vid klättring och acceleration. Fick ökad komfort och bättre stabilitet också, antagligen tack var det den ökade fälgbredden (från 18mm till 25mm). Ser fram emot en lite längre tur! Har redan nu börjat fundera på vad jag ska ha för sommardäck, tänkte främst cykla på asfalt med någon enstaka genväg på grusväg. Undrar om inte conti GP 5000 skulle funka fint i 32mm version.
Visa bilaga 612397
Jag kör Conti 4 Season på Domane'n och 5K på renodlade lvg-hojarna.

The Gravel tråd
Upplever du att skillnaden är stor mellan dessa däck? I teorin ska 5k rulla lättare medan 4 season ge bättre punkterinsskydd och vara en smula robustare.
Jag upplever skillnaden just så; 5K är lite mer lättrullade och har lite bättre grepp på asfalt (men det kan bero skiftande ålder på däcken) medan 4 Season känns trygga att rulla runt med på grusvägar utan att oroa sig nämnvärt för de vassaste stenarna.

@weldion 's förslag har jag ingen erfarenhet av, men det låter ju som det bästa av två världar.

The Gravel tråd
Dessa är en het kandidat också: https://www.bicyclerollingresistance.com/cx-gravel-reviews/panaracer-gravel-king 32mm är ett absolut minimum, helst ska däcken vara 35-40mm (p-zero finns max 30mm)
Gravelking fått bra recension om man vill ha ett komfortabelt, lätt & snabbt däck för asfalt och lätt grus:

The Gravel tråd
Dessa är en het kandidat också: https://www.bicyclerollingresistance.com/cx-gravel-reviews/panaracer-gravel-king 32mm är ett absolut minimum, helst ska däcken vara 35-40mm (p-zero finns max 30mm)
Gravelking fått bra recension om man vill ha ett komfortabelt, lätt & snabbt däck för asfalt och lätt grus:
Har köpt på mig dessa i 650b 38mm av en happyit, kommer ersätta mina slangade WTB Byway 47mm i samband med förhoppningsvis annalkande vårvärme. Höga förhoppningar.

The Gravel tråd
Jag gillar också GK. Det är det alternativ till Niner'n när jag väl kommer dit i bygget av den.

The Gravel tråd
Kör dem i 35 mm på min Stroma. Rullar fint på asfalt och gör inte bort sig på gruset.
5F0E65FF-D1B7-4BAA-A422-5A6DD3A5DBEC.jpg

The Gravel tråd
Plus ett på gravleking. Frun har 38mm på sina 650b-hjul på sin gravel och jag kör ett par 38mm 700cc på en av mina gravelhojar. Bra pris kontra vikt/rull/kvalite.

The Gravel tråd
Tufo speedero 40mm , el tufo thundero 40mm dom verkar mäta 38mm och rullar fint som lär inte ha några problem med tåligheten om det mest körs asfalt dom rullar i samma liga som gp5000.

The Gravel tråd
Verkar som att happy har gett sin kvalitetsstämpel på gravelking, kul att höra att däcken är bra av de som faktiskt använder det!

Var nyfiken på vad som fanns i andra kategorier och hittade något som verkar vara ett lite bredare & robustare alternativ till GP5000: https://www.bicyclerollingresistance.com/tour-reviews/continental-grand-prix-urban
Finns nästan ingen info om det på nätet, antagligen för att ingen bryr sig om däcket eftersom det har ordet "urban" i sitt namn. På brukshojen har jag marathon supreme som jag tycker rullar riktigt bra och GP urban rullar ännu lättare och väger klart mindre enligt deras mätningar.

Lutar mest åt 40mm gravelking eller speedero/thundero men intressant att det verkar finnas bra, mindre kända alternativ.

The Gravel tråd
The Gravel tråd
Det ser tvivelsutan ut som något mycket passande. Finns det någon vettig (cykel)väg tillbaks till startpunkten? Jag är närmast oduglig när du kommer till att leta efter sådant på kartor men jag har ett gäng timmar att slå ihjäl på jobbet om några veckor så det blir ju inte helt omöjligt om jag vet att förutsättningarna finns.
Ska kolla lite på det.

The Gravel tråd
På tal om däck - skulle ni rekommendera att gå över till tubeless? Har hittills endast kört med slang så jag har ingen erfarenhet av tubeless. Enligt rolligresistance sidan så ska däcken rulla lättare när man kör tubeless, sen har vi en viss viktbesparing också av att plocka bort slangen. Har ni upplevt att cykeln går snabbare av att fimpa slangen och gå över till tubeless?

The Gravel tråd
På tal om däck - skulle ni rekommendera att gå över till tubeless? Har hittills endast kört med slang så jag har ingen erfarenhet av tubeless. Enligt rolligresistance sidan så ska däcken rulla lättare när man kör tubeless, sen har vi en viss viktbesparing också av att plocka bort slangen. Har ni upplevt att cykeln går snabbare av att fimpa slangen och gå över till tubeless?
Jag ser enbart fördelar, förutom själva installationsprocessen innan man har rutin.

The Gravel tråd
Ja Tubeless är det som gäller. Tål lite lägre tryck och inga punkor eller risk för genomslag.

The Gravel tråd
Vad finns det för argument till att köra tubeless om jag varken har behov av att köra med lågt lufttryck eller har problem med punkor? Blir hojen markant mer lättrampad?
Inte märkbart annat än på placebonivå (dvs: vet du att du har gjort en förbättring så känner du en förbättring), men det är mätbart. Åtminstone med bra däck, med stumma, tröga, klumpiga och allmänt trista däck blir även den mätbara "vinsten" mkt mindre.

The Gravel tråd
Vad finns det för argument till att köra tubeless om jag varken har behov av att köra med lågt lufttryck eller har problem med punkor? Blir hojen markant mer lättrampad?
Det beror ju lite på vad man cyklar. Jag tycker det gör skillnad i motstånd om man cyklar stig eller liknandemen det beror ju på lägre däcktryck. Varför är du inte intresserad i łägre tryck?

The Gravel tråd
Det beror ju lite på vad man cyklar. Jag tycker det gör skillnad i motstånd om man cyklar stig eller liknandemen det beror ju på lägre däcktryck. Varför är du inte intresserad i łägre tryck?
På asfalt/grushojen har jag helt enkelt inget behov av att köra lågt tryck, det trycket jag har är komfortabelt så det räcker och blir över, cykeln kommer bara gå tyngre och kännas svampigare om jag sänker det ännu mer.

The Gravel tråd
På asfalt/grushojen har jag helt enkelt inget behov av att köra lågt tryck, det trycket jag har är komfortabelt så det räcker och blir över, cykeln kommer bara gå tyngre och kännas svampigare om jag sänker det ännu mer.

Jag var ute i dag och störde mig på mitt dåligt pumpade framdäck. Avskyr när det flexar vid ståcykling. Det ska vara stumt.

Tillbaka
Topp