Hjälp med service RS race day ultimate

JakobGawlik

Aktiv medlem
Hej!

Har en raceday ultimate sedan 1.5 år på min epic evo. Haft lite strul med lockout som slutar funka regelbundet. Hjälper att bleeda den ett litet tag, sedan slutar den funka igen. Leverantören envisas med att det inte är fel på den.
Idag när jag servar den igen ser jag att det blir fuktigt utanpå blåsan när jag komprimerar dämparen. Var sjukt med luft i den också.

Är det normalt?

F55BF592-9962-4E94-8876-273B6AAA19B8.jpeg

Om du tvättar av den och sedan ser att den aktivt läcker när du kompar dämparen så tycker jag du skall reklamera den, SRAM brukar täcka det mesta inom två år från inköpsdatum.

Tack, det är precis det det gör. Man ser att det kryper olja från bälgens öppningar när man komprimerar den.

Lite oljerester från ytterbensoljan kan alltid finnas där och tryckas fram av att blåsan expanderar, men om det bara fortsätter och fortsätter så hade jag rekommenderat att den skall in till SRAM.

Grymma tips! Tusen tack.
Den har varit mycket stummare, men nu bytte jag inte oljan igår. Kompisens raceday blir helt stel och låst till skillnad från min.
Jag tömde inte den igår, ska testa att göra om det. Kan det spela någon roll att jag kör med 3wt istället för 2.5wt?

Tjena!

Alltså Race Day är en gaffel som är vad den låter som, för Race. Kräver service med snabbare intervall egentligen.
Den inofficiella rekomendationen från Sram är att den inte ska användas till träning i någon större grad. Att gå över 100 timmar är inte bra alls.

Tjena!

Alltså Race Day är en gaffel som är vad den låter som, för Race. Kräver service med snabbare intervall egentligen.
Den inofficiella rekomendationen från Sram är att den inte ska användas till träning i någon större grad. Att gå över 100 timmar är inte bra alls.
Har hunnit serva den 3ggr på de här 100-150 timmarna :)

Har hunnit serva den 3ggr på de här 100-150 timmarna
Du hade ju inte bytt tätningen mot skaftet? Iofs kommer man oftast långt med att rengöra och byta olja. Men till slut måste man byta framför allt dynamiska tätningar för de slits med tiden och börjar läcka.
Nu vet jag inte hur serviceintervall och servicekit är utformat till just denna dämpare men typiskt brukar man byta några tätningar och en av dem brukar vara tätningen mot skaftet. När den slits kan dämparen suga in luft den vägen.

Du hade ju inte bytt tätningen mot skaftet? Iofs kommer man oftast långt med att rengöra och byta olja. Men till slut måste man byta framför allt dynamiska tätningar för de slits med tiden och börjar läcka.
Nu vet jag inte hur serviceintervall och servicekit är utformat till just denna dämpare men typiskt brukar man byta några tätningar och en av dem brukar vara tätningen mot skaftet. När den slits kan dämparen suga in luft den vägen.
Just detta problemet har jag haft sedan den var ny.
Tappade lockout efter 20h ungefär.
Reklamerade och fick tillbaka den med svar att inget var fel…

Läste mig till att den behöver luftas med jämna mellanrum för att låsa ordentligt.
Så det gör jag, inte så omständigt om man har allt.
Passar på att rengöra och smörja allt. Men just de tätningarna du nämner står det inget om i servicemanualen.

Jag läste något om att Andreani har ROCKSHOX raceday lockout repair kits. Har dock inte lyckats hitta mer info om den

Ja det är säkert massor jag inte känner till om den där dämparen. Låter ju inget vidare om den förändras så fort i alla fall.

få se nu; vi har alltså kommit på en förändring i utförandet som sparar oss tre dollar, men som gör dämparen undermålig.

vad ska vi döpa den till så köparna accepterar försämringen?‍??

få se nu; vi har alltså kommit på en förändring i utförandet som sparar oss tre dollar, men som gör dämparen undermålig.

vad ska vi döpa den till så köparna accepterar försämringen?‍??

Tjena!

Handlar inte om att spara pengar, det handlar om att tillverka en så lätt gaffel som möjligt. Dämparenheten är markant mindre än vanliga insatsen till Sid.

Tjena!

Handlar inte om att spara pengar, det handlar om att tillverka en så lätt gaffel som möjligt. Dämparenheten är markant mindre än vanliga insatsen till Sid.
kanske. och så är det väl. eller så valde man dåliga material.

så en större dämpare skulle kräva mindre service. förr var väl alka dämpare 'mindre'. det här med 50 timmars intervall ansluter sig till klassiska amerikanska bilar...

så en större dämpare skulle kräva mindre service. förr var väl alka dämpare 'mindre'. det här med 50 timmars intervall ansluter sig till klassiska amerikanska bilar...

Fast det är en tävlingsgaffel. Man har byggt den helt med prestanda i åtanke i Chapmans anda. Inget märkligt alls.

Ja, alltså, visst är det lite störigt att lockouten inte är 100%.
Ska jag ut på ett etapplopp med massa klättring eller det är race så får jag bleeda den precis innan.
Och då är den ändå inte lika låst som andra gafflar.
Men å andra sidan kostar den bra mycket mindre än fox, väger rimligt, fungerar ok i öppet läge och jag kan serva den hemma.
Det är en hyfsad kompromiss helt enkelt.

Tjena!

Med tanke på att den är mindre så blir alla packningar m.m. mindre och därför klart känsligare.
Är inte konstigare än att en bil man använder till racing kräver en helt annan servicenivå. För mig helt solklart.

Tjena!

Med tanke på att den är mindre så blir alla packningar m.m. mindre och därför klart känsligare.
Är inte konstigare än att en bil man använder till racing kräver en helt annan servicenivå. För mig helt solklart.

Och RS kunde inte har valt ett bättre namn på dämparen.

Namnet visar ju tydligt vad tanken är, men det verkar märkligt att inte justera rekommenderade serviceintervall därefter. Fox factory har ju 125h stor service tex. Ultimate har väl 200?

Tjena!

Gäller den inofficiella rekommendationerna både SL varianten och 34mm 120 gaffeln?

Någon som provat Andreani's uppdatering och om den funkar?
/Kenneth

Fick du ordning på den? Tror sonen har samma problem på sin - lockouten funkar inte, dämparen känns allmänt stötig och obehaglig :-(
Jag skickade min på garanti, fick en helt ny dämparinsats.
Men den ska inte kännas stötig och obehaglig om lockouten är kass. Då hade jag plockat ner den och gjort en underbensservice. Det brukar göra underverk. Jag hade sjuka mängder fett i min luftdel. Kompisen hade å andra sidan inte en droppe olja i sin..

Tillbaka
Topp