Coil-dämpare

ambientzz

Aktiv medlem
Coil-dämpare
Jag är lite sugen att testa coil på min Nukeproof Reactor expert 2020. Sneglar på en Marzocchi Bomber CR men får inte riktigt grepp på vad jag behöver för "mounting hardware"...Tanken är att inte återanvända från befintlig dämpare (RS super deluxe select+) då jag vill ha möjlighet att byta snabbt mellan för att utvärdera. Nån som har järnkoll? :)

Coil-dämpare
Tämligen säker på att du skall ha ett 25x8mm samt ett 30x8mm till den.

Går ju snabbt att verifiera på bef. hardware med ett skjutmått, alltid bäst att mäta.

Coil-dämpare
Tämligen säker på att du skall ha ett 25x8mm samt ett 30x8mm till den.

Går ju snabbt att verifiera på bef. hardware med ett skjutmått, alltid bäst att mäta.
Ok. Kan mäta sen. Men om vi antar att det är korrekt enligt ram-manualen, är det dessa som behövs?

Hittar inget för specifikt Bomber men Marzocchi är ju typ Fox?
30x8 finns men 25x8 finns ej. Dock 24.89x8. Nära nog?

Coil-dämpare
När man behöver veta vad för mount hardware som behövs, du kan alltid gå in på Nukeproofs hemsida och hitta upp din modell. Kanske hittar du djupare specifikationer. Annars maila eller kontakta nukeproof eller leta upp video på youtube.
Lycka till!

Coil-dämpare
Ja de är av rätt modell, 24,89mm kan fungera men det beror på hur tight fästet är på ramen.

Mät i ramen efter att du tagit ur din befintliga, ibland kan ett uppgivet 25,00mm vara lite mer eller mindre än vad det "skall" vara och då har man lite manöverbarhet upp och ner där.

Är det snudd under 25mm så kör på, är det precis 25 eller lite över skulle inte jag rekommendera att du klämmer ihop det hela.

Det går även fint att köra Rockshox bussningar/hardware om du önskar, men då blir det inte den tvådelade polymerlösningen som Fox kör med.

Coil-dämpare
Det verkar funka bra med 24,89mm fram och 30mm bak. Dock bara rullat runt huset typ.
20230322_143900.jpg

Coil-dämpare
Ja vi får hoppas det. Ska testa lite i helgen får vi hoppas. Jag kollar lite på andra fjädrar, om det kommer behövas. Nästa steg upp i vikt är 650lbs. Dock har den måtten 2,3x650 men den jag har nu är 2,35x600. Det borde väl rimligtvis funka då jag inte hittar 2,35 över 600lbs?
Det kanske blir för mycket för dig och då menar jag för styv. Tänk på att en bakdämpare måste ta upp eller suga mycket stöt, inte för lite eller att bakdämparen känns hård!

Tillbaka
Topp