Var serva foxdämpare? Fullservice av bakdämpare?

Oggler

Aktiv medlem
Var någon stans kan man få en foxdämpare servad i dessa tider? Järvsö har temporärt slutat med foxservice. Men frågan är hur länge? Danskarna får jag ej tag på. Inte heller racing bike sweden. Finns det någon annan som aktör som fixar service.

Och vad görs vid en fullservice egentligen? Vilket moment är det man inte kan göra själv? Det är väl kväve i dämparna. Men vad gör de med kvävet vid en service? Kollar trycket? Är det detaljer man ska smörja som man inte kommer åt utan att tappa ur kvävet?

Och den sista frågan. Hur märker man att det är dags för en fullservice. Är det några speciella symtom man ska hålla utkik efter?

Kan bara svara på en av frågorna, Trek service i Göteborg servar iaf.

Edit: Och är erkänt duktiga på det.

Senast ändrad:
Om med danskarna avses biketoyz så är det ju bara att beställa på deras hemsida ?

Det känns lite osäkert att bara skicka dämparen till dem i coronatider. Jag hittar inget telefonnummer till dem och de svarar inte på mejl. Då får jag än mindre lust att skicka iväg dämparen till dem. Den kan ju bli borta hela sommaren känns det som.

Tf tuned gör också. Men personligen skulle jag ta trekstore i gbg. Ska du serva luftburken är d ganska lätt att göra själv. Ska du in i dämpar kretsen därremit behöver du släppa trycket på ifpn. Går säker att lösa själv iofs men är mer meckig. Beroende på modell så är d ju också så att du måste ha en nål för att kunna fylla med tryck igen.

Det är märkligt att så många återförsäljaren skickar dämparna vidare till Danmark. Är det verkligen så svårt att serva en dämpare? Det är väl en kvalitets/garantifråga antar jag.

Det är märkligt att så många återförsäljaren skickar dämparna vidare till Danmark. Är det verkligen så svårt att serva en dämpare? Det är väl en kvalitets/garantifråga antar jag.

När det gäller Fox är det rätt så verktygsintensivt att göra service på rätt sätt.

Kunskap/verktygskostnadströskeln är helt enkelt för hög för många butiker.

Gör man inte tillräckligt många enheter per år är en vakuummaskin, gasladdningsutrustning och alla klämmor m.m. helt enkelt inte på kartan.

När det gäller Fox är det rätt så verktygsintensivt att göra service på rätt sätt.

Kunskap/verktygskostnadströskeln är helt enkelt för hög för många butiker.

Gör man inte tillräckligt många enheter per år är en vakuummaskin, gasladdningsutrustning och alla klämmor m.m. helt enkelt inte på kartan.
Ja, gas och vakum kostar över 50000 spänn i utrustning och då är inte hyra av glasflaska inräknat.
Det finns flera i Sverige (JBP, RBS, Velotek, Trekstore mfl) som har kunskapen men som Preacher skriver så kostar det så pass att man drar sig för att köpa utrustning.
Sen finns det dämpare där cykeltillverkaren och Fox har en deal att det är Fox själva som ska serva.
De kunniga verkstäderna får inte köpa verktygen/servicekiten av Fox för att göra jobbet... Inte ens TF får göra den servicen.. (dom skriver uttryckligt ut det på sin hemsida t ex)

Alla (De flesta) som kör Fox tror/tycker det är för dyrt med service ändå så varför skulle butikerna som har kunskap köpa utrustning bara för att få höra att man är för dyr på servicen?

MK är toppen men servar bara fox dps inte dpx2 eller x2. Trekstore är toppen och servar dpx2, tog lite över en vecka tur och retur! Kan rekommendera båda ställena då MK fick ta hand om gaffeln

Har inte så positiva erfarenheter av biketoys (danskarna) alls. Skulle inte rekommendera. Trekstore i gbg är hyggligt folk. TF eller Mojo i england annars ju. De ggr jag skickat nått till TF så går det fort och enkelt.

han är riktigt duktig och snabb! Dämparen och gaffeln är bättre än nya efter han har gjort service på dom ??
Nån mer som har nåt omdöme om Uffes? Finns ju ingen hemsida så hittar ingen info om han faktiskt är Fox-certad och har tillgång till alla verktyg, kvävemaskiner mm.

Nån mer som har nåt omdöme om Uffes? Finns ju ingen hemsida så hittar ingen info om han faktiskt är Fox-certad och har tillgång till alla verktyg, kvävemaskiner mm.
Jag lämnade in en Fox 36 och X2 dit förra våren, inget att anmärka på.
Är du säker på att det är kväve i dämparen? Vad är det för modell och var i dämparen skulle kväven vara?

Jag lämnade in en Fox 36 och X2 dit förra våren, inget att anmärka på.
Är du säker på att det är kväve i dämparen? Vad är det för modell och var i dämparen skulle kväven vara?
Det var mest mest ett exempel utifrån att jag förstått att Fox inte alltid släpper iväg alla specialverktyg som rekommenderas direkt gratis, så de som har brukar ju som regel marknadsföra det lite hårdare. Det kanske inte är kväve i just den. Hade svårt att hitta någon info alls om verkstaden i fråga.

Tillbaka
Topp