DVO coil-dämpare?

DVO coil-dämpare?
Min Fox X2 packade ihop i Åre och det verkar svårt att få fram reservdelar inom överskådlig framtid. Funderar på att ersätta med en coil under tiden och tittar bl a på DVO:s Jade och Jade X. Någon som har erfarenheter av dem? Alternativet som jag tittat på annars är RS Vivid, ett säkrare kort kanske med tanke på bl a service (även om JBP gör DVO-service också)?

DVO coil-dämpare?
remy metailler kör en DVO Jade X. Håller den för han så lär den duga till dig. Annars kör jag själv Bombar CR och den gör sitt jobb jäkla bra för de ynka 4000kr den kostade.

DVO coil-dämpare?
Jag kör Jade X på min Occam och är riktigt nöjd. Körde Isaberg förra veckan där dem verkligen fick testas. Kan inget annat än säga att jag älskar DVOs produkter. Sen har de en fantastisk support om man undrar något så svarar de snabbt. ?

Gällande service så har DVO videos på i princip allt om man vill göra det själv.
Reservdelar finns på bland annat Bike24.

DVO coil-dämpare?
Om de bara kunde sälja sina produkter med en annan färg än grön. Som matchar inget.
20210703_135246.jpg

Grönt funkar ju fint! ?

DVO coil-dämpare?
Passar en fjäder som är 141mm lång en DVO Jade 230x65? Jag kollar på cane creek progressiv och den verkar vara 141mm i 2,5", original verkar vara 145mm men det måste ju finnas lite vingelmån?

Edit: Lyckades googla mig fram på egen hand och 12mm adapter verkar behövas.

Senast ändrad:
DVO coil-dämpare?
Passar en fjäder som är 141mm lång en DVO Jade 230x65? Jag kollar på cane creek progressiv och den verkar vara 141mm i 2,5", original verkar vara 145mm men det måste ju finnas lite vingelmån?

Edit: Lyckades googla mig fram på egen hand och 12mm adapter verkar behövas.
Jag provade en MRP progressiv fjäder 137 mm lång på en 230x65 jade, den funkade precis på gränsen med ett par 1 mm tjocka spacers. Den var lite i kortaste laget. Skulle rekommendera att köra med lite tjockare spacer för att vara helt säker på att gängan på fjäderfästet är i fullt ingrepp mot dämparkroppen. Annars kan det i värsta fall bli gängpaj.

DVO coil-dämpare?
Jag provade en MRP progressiv fjäder 137 mm lång på en 230x65 jade, den funkade precis på gränsen med ett par 1 mm tjocka spacers. Den var lite i kortaste laget. Skulle rekommendera att köra med lite tjockare spacer för att vara helt säker på att gängan på fjäderfästet är i fullt ingrepp mot dämparkroppen. Annars kan det i värsta fall bli gängpaj.

Jag ska bara hitta något ställe att handla eller om jbp har spacers så testar jag nog Valt från CC. Blir ju perfekt att handla där om man vill ändra kan man ju göra det on the fly och bara köpa en annan på plats om det inte blir bra direkt.

DVO coil-dämpare?

JBP sålde inga spacers och hade ingen koll på måtten men det verkar ju som man kan köra 2,75" från cane creek valt, så är fjädern 146,5mm och ska passa utan spacer så jag börjar där och ser hur det går. ?

DVO coil-dämpare?
Well fuck…. Fox 2.37 stålfjäder går ej på. Diametern är precis för liten. Frågan är också om den inte är för kort då jade har mycket mindre gänga än bombar cr.

7EB9D65A-7EFE-46D4-8080-FE750A85358C.jpeg

DVO coil-dämpare?
Hört talas om slipmaskin slip ur fjäder.
Varit och mätt lite. Fjädern är 35,5mm och "hållaren" 36mm. Rimligt borde fjäderns innemått vara 36,5mm för en bra fitt.
Känns som fjädern antagligen är för kort också. Från fjädern tar i så finns det ca 5 varv kvar man kan spänna tills den gängar ur. Tror det är överhängande risk att förstöra gängorna på dämpare utan distanser.
Men nu har jag ju en ursäkt till frugan varför jag Måste ha en ny progressiv fjäder :D

DVO coil-dämpare?
Varit och mätt lite. Fjädern är 35,5mm och "hållaren" 36mm. Rimligt borde fjäderns innemått vara 36,5mm för en bra fitt.
Känns som fjädern antagligen är för kort också. Från fjädern tar i så finns det ca 5 varv kvar man kan spänna tills den gängar ur. Tror det är överhängande risk att förstöra gängorna på dämpare utan distanser.
Men nu har jag ju en ursäkt till frugan varför jag Måste ha en ny progressiv fjäder :D

Vad är längden på fjädern?

DVO coil-dämpare?
Fundering!
2,37"*25,5=60.435mm med den fjädern går det inte att få ut 65mm slag?

Jag har en 2,5" som DVO säger att det kommer 65mm ur, jag litar på dem men får inte ihop matematiken.

DVO coil-dämpare?
Om man ska kika på spacers. Vilka säljer sånt? Hittar bara några från MRP som inte verkar vara optimala.
Har för mig att jag köpte mina spacers på biltema ?

DVO coil-dämpare?
Fick med ett antal adaptrar till en Nukeproof-fjäder som sitter på ena cykeln. Använt dessa för att få en Rockshox fjäder att passa på en DVO Jade på andra cykeln... Vet inte om de går att köpa lösa dock..
Screenshot_20230325_133859_Chrome.jpg

Tillbaka
Topp