Tips till Cykelvasan 2023

• Trådstartare Trådstartare Oxi
  • Start datum Start datum

Oxi

Medlem
Behöver er hjälp!
Ser mig hjälp som relativ nybörjare på mtb-cykling, 40år+, 180 lång och 82 kg tung.
Kör idag en heldämpad Scott Spark 960 årsmodell 2020.

Blev övertalad att köra årets cykelvasa och rullade i mål på 4:46 vilket jag är nöjd med, då jag aldrig kört några långlopp tidigare.
Kan nämna att jag även körde med platta pedaler och det kändes i låren med krampkänning flera gånger under loppet.

Nu siktar jag inför 2023 att komma in under 4h gränsen och det är här ni kommer in.

Hur når jag dit?
Träna Träna Träna?
Borde jag uppgradera min cykel? tips?
Hur mycket enklare blir det om jag säg skulle gå ner en 6-8kg inför nästa års lopp?
Ni som gjort samma resa, hur gjorde ni?

En kompis funderade på att cykla Vättern ett år och köpte en räser för 4000kr och hängde med masklungan in i mål på sju timmar eller något åt det hållet, men så brukade han staka sig in på topp 150 på Vasaloppet också.

Så om du tränar dig ned åtta kilo på cykel så ska du se att den där fyratimmarsgränsen är helt möjlig.

Du behöver inte byta cykel.

Hej! Skall åka min första Cykelvasa 90 under 2023. Någon som har tips på boende samt saker att tänka på när det gäller Vasaloppsbussarna till starten. T ex om de bara utgår från Mora eller även andra hållplatser.

Väcker tråden till liv igen. Det här med busstransport inklusive cykeltransport låter ju bra. Någon som har några erfarenheter av det? Kom cykeln fram oskadd?

Väcker tråden till liv igen. Det här med busstransport inklusive cykeltransport låter ju bra. Någon som har några erfarenheter av det? Kom cykeln fram oskadd?
Jag har gjort det flera gånger. Funkar klockrent. Bussen kommer fram en stund innan lastbilen och man står och tittar på när cyklarna lyfts ner till hugad spekulant. Har aldrig varit med om nån skada trots att jag inte slagit in min pärla med bubbelplast, flytväst, säkerhetsbälte eller annat spännande.

Stumpy, hur lång tid har bussresan till start tagit för dig? Och vilken tid åkte du då? Vasaloppet säger att man ska räkna med 3h vilket känns liiite länge :)
Det är väl en fråga om kösituationen i Sälen. Ingen kö = 1,5h väntan i startområdet, lång kö = 1h väntan på bussen + 0,5h väntan i stratområdet...

Tillbaka
Topp