Tips på bra däck för pendling

• Trådstartare Trådstartare ybs
  • Start datum Start datum
Gravelking (slick) TLC 700x38. Bra eller skräp? Blir inte klok på recensionerna runtom på nätet. Vissa tycker de är guld och kör GK på alla cyklar för både pendling och grusvägsåka.
De har väl funnits några år nu och det kan säkert skilja en del mellan årsmodellerna.
Men om du är orolig för punka finns ju alltid Gravelking Plus
och om du samtidigt är orolig över att ett sådant däck skulle kännas stumt, trögt och riskera att göra cyklingen allmänt trist (det är åtminstone jag orolig för!) så kanske du skulle kunna nöja dig med plus-däck bak och ett vanligt fram. För åtminstone för mig är "känslan" i ett framdäck viktigare och punkteringar på bakdäcket jävligare.

De har väl funnits några år nu och det kan säkert skilja en del mellan årsmodellerna.
Men om du är orolig för punka finns ju alltid Gravelking Plus
och om du samtidigt är orolig över att ett sådant däck skulle kännas stumt, trögt och riskera att göra cyklingen allmänt trist (det är åtminstone jag orolig för!) så kanske du skulle kunna nöja dig med plus-däck bak och ett vanligt fram. För åtminstone för mig är "känslan" i ett framdäck viktigare och punkteringar på bakdäcket jävligare.
Jo jag har kollat plus också men är väl mest intresserad av vanliga. Annars kan man nästan köra på SK istället, I alla fall enligt bicycle rolling resistance (även om deras tester inte är helt verklighetsförankrade kanske). Hade inte tänkte på olika bak och fram men det kan ju vara en lösning

Det står nu mellan Continental grand prix urban och Panaracer gravelking slick.
Jag funderar faktiskt på exakt samma sak gällande införskaffning av ett par snabba sommardäck till gravelhojen som mestadels kommer rulla på asfalt. Det som talar för grand prix urban är att de har en tjockare slitbana (borde ge en längre livslängd) samt klart bättre punkaskydd. Om man jämfört 35mm versionen av gravelking slick och gp urban så ser jag faktiskt inga argument för gravelking, om det inte är något jag missat förståss.

Enklare Continental urban contact är lite billigare, tåligare och långsammare. Även det har testats på brr och kan vara ett intressant alternativ.

Jag funderar faktiskt på exakt samma sak gällande införskaffning av ett par snabba sommardäck till gravelhojen som mestadels kommer rulla på asfalt. Det som talar för grand prix urban är att de har en tjockare slitbana (borde ge en längre livslängd) samt klart bättre punkaskydd. Om man jämfört 35mm versionen av gravelking slick och gp urban så ser jag faktiskt inga argument för gravelking, om det inte är något jag missat förståss.
Det blev ju ett par Challenge getaway pro htlr 40mm. Fenomenala däck men dyra, asjobbiga att få dem att poppa mot fälgen om man inte har kompressor - nästan omöjligt. Jättejobbiga att få täta tubeless. Det sipprade latex genom sidoväggarna rätt länge. Snarare svettades. Bakdäcket håller tryck bättre än fram för mig men man behöver i princip pumpa däcken varje morgon. I alla fall varannan dag. Jävligt irriterande - speciellt med tanke på att de är magiska när trycket är optimalt. Hade jag köpt däck idag hade jag köpt ett par continental terra speed i samma bredd. De rullar likvärdigt snabbt men är inte lika omständliga.

Jag har kört på nya GP5000 All Seson (Grand Prix 5000 AS TR) i några veckor och är mycket nöjd. Lättrullade, bra grepp och inga punkteringar. Ett klart lyft jämfört med GP4000 All Season.

Har bara cyklat lite drygt 10 mil än så länge och då mest på grusade cykelbanor där mina sommardäck hade klarat max 100 meter innan punktering. En del av den där elaka stenkrossen som användes för några år sedan har letat sig ner och blandats upp med det lite snällare gruset som kommunen har använt sedan dess.

Kanske lite dyra att ha som pendlardäck, men det beror så klart på hur tjock plånboken är.

Är det nån som har testat Vittoria Corsa N.EXT 700x34C? Det är det första racerdäcket jag känner till som görs i den bredden, kanske ett ännu snabbare alternativ till gravelking slick resp grand prix urban?

Jag har kört på nya GP5000 All Seson (Grand Prix 5000 AS TR) i några veckor och är mycket nöjd. Lättrullade, bra grepp och inga punkteringar. Ett klart lyft jämfört med GP4000 All Season.

Har bara cyklat lite drygt 10 mil än så länge och då mest på grusade cykelbanor där mina sommardäck hade klarat max 100 meter innan punktering. En del av den där elaka stenkrossen som användes för några år sedan har letat sig ner och blandats upp med det lite snällare gruset som kommunen har använt sedan dess.

Kanske lite dyra att ha som pendlardäck, men det beror så klart på hur tjock plånboken är.
Hur breda har du? De går ju upp till 35 som jag förstått

Är det nån som har testat Vittoria Corsa N.EXT 700x34C? Det är det första racerdäcket jag känner till som görs i den bredden, kanske ett ännu snabbare alternativ till gravelking slick resp grand prix urban?
Nya P-Zero TLR kommer ju i både 35 samt 40mm och görs som deras senaste 4S i Milano fabriken "In house" d.v.s.
Vet inte om jag hunnit se någon testa nya modellen mer än den info Pirelli själva släppt.

Tillbaka
Topp