Zwift - The tråd, frågor och svar, allmänt om Zwift

En liten fundering kring hastighet på/i Zwift,
Körde häromdagen ett ITT och tog i så till den milda grad att jag knappt kunde resa mig efteråt. Blev en bottennotering. Ser efteråt att en grymt stark person klämde 5,2 w/kg motsvarande 260 watt. Banan var pannkaksplatt. Mina siffror var inga 5,2 w/kg men väl mer än 260 watt, lite styvt 100 watt mer. Borde inte absolut effekt ner i pedalerna ge mer på en platt bana än w/kg? Missar jag något eller är jag bara kass?
Är rätt stor skillnad på ramar och hjul, om man vill ha bra tider. Kika på zwift insider, finns listor och benchmarks där. https://zwiftinsider.com/charts-frames/
Jag kör på Uranium nuclear och zipp 454, på platta banor.
sen har det inte lönat sig att t ex köra bra tt hoj på innsbruckring, kör sällan tt cykel längre.
skulle jag köra längre backar, så byter jag till mina enve hjul.

Senast ändrad:
Gick kickr connect i sönder i senaste update? Ser inte rj45 symbol och fick istället automiskt olika ant device på controllable och power....

Gick kickr connect i sönder i senaste update? Ser inte rj45 symbol och fick istället automiskt olika ant device på controllable och power....

Tydligen kan man inte välja kickr connect eller BT från controllable (längre?). Vill tro att det funkade bäst om man började där tidigare.
Nu har jag bara ANT under controllable om inget annat är valt.
Under Power har jag
PWR ANT
FE ANT
BT
RJ45

Väljer jag RJ45 under power så kan jag manuellt välja det även under controllable. Jag tror att tidigare så kunde jag välja det direkt under controllable och så sattes de andra automatiskt till samma.

Skit samma men tacksamt om det inte defaultat till en icke fungerande combo efter upgrade.

Körde häromdagen ett ITT och tog i så till den milda grad att jag knappt kunde resa mig efteråt. Blev en bottennotering. Ser efteråt att en grymt stark person klämde 5,2 w/kg motsvarande 260 watt. Banan var pannkaksplatt. Mina siffror var inga 5,2 w/kg men väl mer än 260 watt, lite styvt 100 watt mer. Borde inte absolut effekt ner i pedalerna ge mer på en platt bana än w/kg? Missar jag något eller är jag bara kass?
Testa RGT istället. Deras algoritmer gynnar långa, tunga cyklister som trycker många watt. Små lätta cyklister klagar på att dom fladdrar av klungan i utförslöpor. :)
I Zwift är det lite tvärtom.

Testa RGT istället. Deras algoritmer gynnar långa, tunga cyklister som trycker många watt. Små lätta cyklister klagar på att dom fladdrar av klungan i utförslöpor. :)
Är väl mer sugen på att testa rouvy och cykla ställen man vart på och prova nya.
Testa rgt för nåt år sen, grafiken var ju så kass att man somna typ..

Är väl mer sugen på att testa rouvy och cykla ställen man vart på och prova nya.
Testa rgt för nåt år sen, grafiken var ju så kass att man somna typ..
Ja, vore ju kul att se om man känner igen sig.
Zwift har ju snyggare grafik, jag rejsar inte, kör bara erg-mode intervaller och då är zwift perfa. ?

Hmmm, möjligt jag missförstår vad du skriver:
"en grymt stark person klämde 5,2 w/kg motsvarande 260 watt"

I så fall väger denna person 50 kg, men att snitta 5,2 w/kg låter imponerande. ? A+ cyklist kanske, i vilken kategori var racet som du ställde upp i?

Sedan förekommer det väl folk som antingen inte har koll på prylarna eller fuskar.

Senast ändrad:

Ok

Tycker att det är jäkligt tufft i Zwift (åtminstone i cat B) att köra mot stora starka cyklister som genererar mycket watt, jag brukar trösta mig med att de förhoppningsvis inte har samma kondition som en själv, att de kanske tar slut efter ca runt en timma. ? Men du menar att stora starka cyklister har det ännu lättare i RGT alltså? I så fall ska jag definitivt hålla mig borta från RGT. ?

Senast ändrad:
Borde inte någon (Zwift?) släppa en trainer som är 1x, där växlingen utan för ERG mode ist sker virtuellt med två billiga shifters med knappar som man sätter på styret?

(På samma tema undrar jag varför bättre elcyklar ens har kedja och växlar istället för en effektmätare med virtuell växellåda i drevet, som skickar info om önskad effekt till motorn)

Edit: och automatisk växling på vanlig cykel med effektmätare då? Sätt önskad kadens och effekt och ett AI-chip skickar signaler att växla till Di2/AXS/etc-växlarna när uppmätt kadens+effekt hamnar för långt utanför angivna värden? Nu börjar det sväva ut..

Senast ändrad:
Och på vilket sätt vore det bättre att växla via andra knappar än via dom växelreglage man redan på styret ? Och dessutom behöva fixa med en ss cykel till ??

Och på vilket sätt vore det bättre att växla via andra knappar än via dom växelreglage man redan på styret ? Och dessutom behöva fixa med en ss cykel till ??
1x bak (justerbart i sidled för optimal kedjelinje) borde innebära mindre slitage, billigare reservdelar (inga kassetter) och billigare produktionskostnad.

Ja jo, jag har ju redan köpt en trainer.. men det borde väl gynna alla om utvecklingen gick mot mindre mekanik och mer elektronik i trainersegmentet.
Man kan väl skippa drivlina helt. Sätta vevarna direkt på trainern, en sadelstolpe och simpelt styre. Dagens Zwiftcyklar är ju extremt komplicerade, borde gå att göra mer simpelt.

Man kan väl skippa drivlina helt. Sätta vevarna direkt på trainern, en sadelstolpe och simpelt styre. Dagens Zwiftcyklar är ju extremt komplicerade, borde gå att göra mer simpelt.
Typ så här? ;)

Nu är det kanske lite OT och inte relaterat till Zwift, men behöver man inte en utväxling gentemot svänghjulet för att få en bra "cykelkänsla"? Eller finns det varianter där man faktiskt trampar runt själva svänghjulet som fungerar?

Typ så här? ;)

Precis men orimligt att man kan köpa en trainer för 5’ och den där kostar 40’. Borde gå att göra något mer simpelt baserat på en 5’ trainer och landa på 7’-8’ eller?

Nu är det kanske lite OT och inte relaterat till Zwift, men behöver man inte en utväxling gentemot svänghjulet för att få en bra "cykelkänsla"? Eller finns det varianter där man faktiskt trampar runt själva svänghjulet som fungerar?
De har ju en utväxling i sig så totalt två utväxlingar men kan ju inte vara omöjligt eller farligt dyrt att göra svänghjulet lite större och ha endast en utväxling (som på en gammal monark).

Lite spännade igår kväll, stog och mosa på bra i Box Hill backen, har 600 meter kvar då går remmen till wahoo climb av med en smäll! stod kvar och kunde passera toppen med nytt pers! :-) Lugn cykling sista 5km.
Lite tur den svaja till precis lutning 8% innan och jag åkte framåt, förstod inte varför, sen kaboom, skaplig smäll då den sjunker en 3 dec typ.
Tur man inte ramla av i alla fall. den är 2 år och 4 månader, får se vad wahoo säger.
Reklamerat nu, får vi se den är ju 2 år och 4 månader.

Senast ändrad:
Har ni några tips på hur man ska tänka kring phasing i typ TT lopp?
Jag tycker de är svårt att veta vilka watt jag skall ligga på för att orka hela distansen, eller rent hur länge loppet kommer att ta. Speciellt lopp jag aldrig kört, jag har lixom inget hum om hur lång tid 200km och 300höjdmeter kommer att ta för mig, går de räkna?

Teoretiskt skulle jag ligga på FTP värde om loppet var 1h långt?
Ska jag pröva ligga under tröskel tills jag har 10-30min kvar och därefter gå på Tröskelvärde?

Lite spännade igår kväll, stog och mosa på bra i Box Hill backen, har 600 meter kvar då går remmen till wahoo climb av med en smäll! stod kvar och kunde passera toppen med nytt pers! :-) Lugn cykling sista 5km.
Lite tur den svaja till precis lutning 8% innan och jag åkte framåt, förstod inte varför, sen kaboom, skaplig smäll då den sjunker en 3 dec typ.
Tur man inte ramla av i alla fall. den är 2 år och 4 månader, får se vad wahoo säger.
Reklamerat nu, får vi se den är ju 2 år och 4 månader.
Fått en ny Wahoo kickr climb nu! :-)
Den förra höll, ca 630 mil eller 2 år 4 månader

Nice!
Följdfråga då, funkar dataöverföring Zwift-->Garmin Connect bra nu, dvs får man med "all" data?
Jag har hittils reggat mitt zwiftande med Edgen men det lär jag inte kunna fortsätta med om jag använder pedalerna som källa, eller kan de sända till två enheter? (Garmin Rally)

Nice!
Följdfråga då, funkar dataöverföring Zwift-->Garmin Connect bra nu, dvs får man med "all" data?
Jag har hittils reggat mitt zwiftande med Edgen men det lär jag inte kunna fortsätta med om jag använder pedalerna som källa, eller kan de sända till två enheter? (Garmin Rally)
Japp, det kom i en uppdatering relativt nyss.

Skriver här och hoppas jag når någon visare människa än mig själv. Jag har köpt en Elite direto XR-T med tanke på att komma igång med cykling inomhus med Zwift och har lite funderingar kring kompabilitet med min MTB. 12 speed går det att få till med diverse adapter? Vad behöver jag?
Min cykel är https://us.vitusbikes.com/products/vitus-sentier-29-vrs-mountain-bike

Hoppas jag kommit till rätt tråd annars får ni gärna skicka mig vidare.

Om det inte går får det helt enkelt bli en annan cykel som passar :)

Du får köpa en 12s kassett till hg body eller byta body på trainern

tex

en NX kanske kan duga annars

Du får köpa en 12s kassett till hg body eller byta body på trainern

tex

en NX kanske kan duga annars
Tack för svar!

Bara för att förtydliga, så med denna kassett och Elite boost Thru axle adapter 148x12 mm så fungerar det?

Min Zwift Hub köptes i vintras för användning under skaderehab med min gruspendlare med 1x11 Apex. Tanken var att komplettera med en fulpendlare att ha när grusjonnen står på trainern på vintern, men då White AX lyste med sin frånvaro på XXL's reor under Okt-22 till Mars-23 köptes istället en finräser som hamnade på trainern, tills det blev vår och Zwift-abonnemanget sattes på paus. Och vips hade man börjat cykla landsväg..

Så till frågan: på finräsern sitter en shimano 105-kasset. Bore jag smålla på en identisk på trainern eller duger bef suntour lika bra?

Min Zwift Hub köptes i vintras för användning under skaderehab med min gruspendlare med 1x11 Apex. Tanken var att komplettera med en fulpendlare att ha när grusjonnen står på trainern på vintern, men då White AX lyste med sin frånvaro på XXL's reor under Okt-22 till Mars-23 köptes istället en finräser som hamnade på trainern, tills det blev vår och Zwift-abonnemanget sattes på paus. Och vips hade man börjat cykla landsväg..

Så till frågan: på finräsern sitter en shimano 105-kasset. Bore jag smålla på en identisk på trainern eller duger bef suntour lika bra?
Extremt hypotetiskt svar då jag själv inte gjort detta. Däremot har jag tänkt på exakt samma sak och landade i att jag hade valt en billigare kassett på trainern.

Vi har körde lite på kickr's medföljande sunrace med rd-m8000, verkar funka hjälpligt så länge man håller vettiga watt men det är ju np om man har 2x

105, eller lägre, duger fint på en trainer. Jag skulle överväga att köpa en bättre/lättare Ultegra till racern och sätta 105:an på trainern om du vill passa på att uppgradera eller ändra utväxlingen.

Jag tycker det kan vara värt med en riktigt tätstegad kassett på trainer om du kör kräkiga tröskelpass å annat. Ska du uppgradera så köp en 12-25 ultegra kassett till trainern. Annars behåll den gamla. Om du trampar så du håller på att spy vill du ha så små växelhopp det går.

Vill du ha en "normal" 11-28 så köp en sram då de har tätare steg i mitten och större hopp mot de stora kuggarna

Jag tycker det kan vara värt med en riktigt tätstegad kassett på trainer om du kör kräkiga tröskelpass å annat. Ska du uppgradera så köp en 12-25 ultegra kassett till trainern. Annars behåll den gamla. Om du trampar så du håller på att spy vill du ha så små växelhopp det går.

Vill du ha en "normal" 11-28 så köp en sram då de har tätare steg i mitten och större hopp mot de stora kuggarna
Fast med smart trainer växlar man inte om man kör tröskelpass och annat. På all strukturerad träning sköter trainern motståndet utan växling. Så hur tätt stegen ligger spelar ingen roll då.

Fast med smart trainer växlar man inte om man kör tröskelpass och annat. På all strukturerad träning sköter trainern motståndet utan växling. Så hur tätt stegen ligger spelar ingen roll då.
Sant men jag inkluderade race och annat jobbigt där. Att köra race är roligare än pass tycker jag

Verkligen inte tvärtom i Zwift, som lätt måste man vara vaksam när det går utför så man inte tappar klungan.

Är det tillåtet att skriva av sig lite frustration här? Körde ett kort men ganska intensivt pass i dag. Ger mig in i spurten, och känner att jag kommer ha ganska bra (för mig), kanske rekordhög, medeleffekt på passet. Upploppet är också en sträcka som jag kommer slå personligt rekord på. Allt har funkat klockrent med tekniken.
Med 9(!!!) meter kvar fryser datorn helt. Även Companion lägger då ner. Efter några minuters väntande dör Zwift helt, och passet har helt försvunnit. Tydligen cyklade jag inte alls.
F-N vad frustrerande!

Tillbaka
Topp