Zwift - The tråd, frågor och svar, allmänt om Zwift
Det är nog tanken. Men om de har data för att backa upp det är en annan sak.Kort = aero?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det är nog tanken. Men om de har data för att backa upp det är en annan sak.Kort = aero?
Är rätt stor skillnad på ramar och hjul, om man vill ha bra tider. Kika på zwift insider, finns listor och benchmarks där. https://zwiftinsider.com/charts-frames/En liten fundering kring hastighet på/i Zwift,
Körde häromdagen ett ITT och tog i så till den milda grad att jag knappt kunde resa mig efteråt. Blev en bottennotering. Ser efteråt att en grymt stark person klämde 5,2 w/kg motsvarande 260 watt. Banan var pannkaksplatt. Mina siffror var inga 5,2 w/kg men väl mer än 260 watt, lite styvt 100 watt mer. Borde inte absolut effekt ner i pedalerna ge mer på en platt bana än w/kg? Missar jag något eller är jag bara kass?
Gick kickr connect i sönder i senaste update? Ser inte rj45 symbol och fick istället automiskt olika ant device på controllable och power....
Testa RGT istället. Deras algoritmer gynnar långa, tunga cyklister som trycker många watt. Små lätta cyklister klagar på att dom fladdrar av klungan i utförslöpor. :)En liten fundering kring hastighet på/i Zwift,
Körde häromdagen ett ITT och tog i så till den milda grad att jag knappt kunde resa mig efteråt. Blev en bottennotering. Ser efteråt att en grymt stark person klämde 5,2 w/kg motsvarande 260 watt. Banan var pannkaksplatt. Mina siffror var inga 5,2 w/kg men väl mer än 260 watt, lite styvt 100 watt mer. Borde inte absolut effekt ner i pedalerna ge mer på en platt bana än w/kg? Missar jag något eller är jag bara kass?
Är väl mer sugen på att testa rouvy och cykla ställen man vart på och prova nya.Testa RGT istället. Deras algoritmer gynnar långa, tunga cyklister som trycker många watt. Små lätta cyklister klagar på att dom fladdrar av klungan i utförslöpor. :)
I Zwift är det lite tvärtom.
Ja, vore ju kul att se om man känner igen sig.Är väl mer sugen på att testa rouvy och cykla ställen man vart på och prova nya.
Testa rgt för nåt år sen, grafiken var ju så kass att man somna typ..
En liten fundering kring hastighet på/i Zwift,
Testa RGT istället. Deras algoritmer gynnar långa, tunga cyklister som trycker många watt. Små lätta cyklister klagar på att dom fladdrar av klungan i utförslöpor. :)
Är det inte perfa med TrainerRoad eller Wahoo SYSTM i miniläge då?Zwift har ju snyggare grafik, jag rejsar inte, kör bara erg-mode intervaller och då är zwift perfa. ?
1x bak (justerbart i sidled för optimal kedjelinje) borde innebära mindre slitage, billigare reservdelar (inga kassetter) och billigare produktionskostnad.Och på vilket sätt vore det bättre att växla via andra knappar än via dom växelreglage man redan på styret ? Och dessutom behöva fixa med en ss cykel till ??
Du kan zwifta på erg +- utanför workout?1x bak (justerbart i sidled för optimal kedjelinje) borde innebära mindre slitage, billigare reservdelar (inga kassetter) och billigare produktionskostnad.
Ja jo, jag har ju redan köpt en trainer.. men det borde väl gynna alla om utvecklingen gick mot mindre mekanik och mer elektronik i trainersegmentet.Du kan zwifta på erg +- utanför workout?
Man kan väl skippa drivlina helt. Sätta vevarna direkt på trainern, en sadelstolpe och simpelt styre. Dagens Zwiftcyklar är ju extremt komplicerade, borde gå att göra mer simpelt.Ja jo, jag har ju redan köpt en trainer.. men det borde väl gynna alla om utvecklingen gick mot mindre mekanik och mer elektronik i trainersegmentet.
Typ så här? ;)Man kan väl skippa drivlina helt. Sätta vevarna direkt på trainern, en sadelstolpe och simpelt styre. Dagens Zwiftcyklar är ju extremt komplicerade, borde gå att göra mer simpelt.
Precis men orimligt att man kan köpa en trainer för 5’ och den där kostar 40’. Borde gå att göra något mer simpelt baserat på en 5’ trainer och landa på 7’-8’ eller?Typ så här? ;)
![]()
KICKR Smart Bike | Indoor Cycle Bike
KICKR Smart Bike combines KICKR’s legendary ride feel with cutting-edge technology to create the most powerful and realistic indoor cycling experience. Buy Now.eu.wahoofitness.com
De har ju en utväxling i sig så totalt två utväxlingar men kan ju inte vara omöjligt eller farligt dyrt att göra svänghjulet lite större och ha endast en utväxling (som på en gammal monark).Nu är det kanske lite OT och inte relaterat till Zwift, men behöver man inte en utväxling gentemot svänghjulet för att få en bra "cykelkänsla"? Eller finns det varianter där man faktiskt trampar runt själva svänghjulet som fungerar?
Hypotetiskt ja. Men du lär ju inte kolla på hastigheten om du ska phasa ett lopp?200km ... 20km/h=10h, 40km/h =5h ,
Fått en ny Wahoo kickr climb nu! :-)Lite spännade igår kväll, stog och mosa på bra i Box Hill backen, har 600 meter kvar då går remmen till wahoo climb av med en smäll! stod kvar och kunde passera toppen med nytt pers! :-) Lugn cykling sista 5km.
Lite tur den svaja till precis lutning 8% innan och jag åkte framåt, förstod inte varför, sen kaboom, skaplig smäll då den sjunker en 3 dec typ.
Tur man inte ramla av i alla fall. den är 2 år och 4 månader, får se vad wahoo säger.
Reklamerat nu, får vi se den är ju 2 år och 4 månader.
YesKan man ta effektdata från pedalerna istället för trainen, men fortfarande använda ERG?
Nice!
Japp, det kom i en uppdatering relativt nyss.Nice!
Följdfråga då, funkar dataöverföring Zwift-->Garmin Connect bra nu, dvs får man med "all" data?
Jag har hittils reggat mitt zwiftande med Edgen men det lär jag inte kunna fortsätta med om jag använder pedalerna som källa, eller kan de sända till två enheter? (Garmin Rally)
www.bike-discount.de
Tack för svar!Du får köpa en 12s kassett till hg body eller byta body på trainern
tex
![]()
MZ903 12-speed Cassette 11-51
Product features- MZ903 12-speed cassette 11-51 Use: MTB Suitable for Freehub: Shimano HG Suitable for: 12-speed Teeth: 11-51 Gradation: 11-13-15-17-19-21-24-28-33-39-45-51 Color silver Weight...www.bike-discount.de
en NX kanske kan duga annars
Extremt hypotetiskt svar då jag själv inte gjort detta. Däremot har jag tänkt på exakt samma sak och landade i att jag hade valt en billigare kassett på trainern.Min Zwift Hub köptes i vintras för användning under skaderehab med min gruspendlare med 1x11 Apex. Tanken var att komplettera med en fulpendlare att ha när grusjonnen står på trainern på vintern, men då White AX lyste med sin frånvaro på XXL's reor under Okt-22 till Mars-23 köptes istället en finräser som hamnade på trainern, tills det blev vår och Zwift-abonnemanget sattes på paus. Och vips hade man börjat cykla landsväg..
Så till frågan: på finräsern sitter en shimano 105-kasset. Bore jag smålla på en identisk på trainern eller duger bef suntour lika bra?
105, eller lägre, duger fint på en trainer. Jag skulle överväga att köpa en bättre/lättare Ultegra till racern och sätta 105:an på trainern om du vill passa på att uppgradera eller ändra utväxlingen.Min Zwift Hub köptes i vintras för användning under skaderehab med min gruspendlare med 1x11 Apex. Tanken var att komplettera med en fulpendlare att ha när grusjonnen står på trainern på vintern, men då White AX lyste med sin frånvaro på XXL's reor under Okt-22 till Mars-23 köptes istället en finräser som hamnade på trainern, tills det blev vår och Zwift-abonnemanget sattes på paus. Och vips hade man börjat cykla landsväg..
Så till frågan: på finräsern sitter en shimano 105-kasset. Bore jag smålla på en identisk på trainern eller duger bef suntour lika bra?
Jag tycker det kan vara värt med en riktigt tätstegad kassett på trainer om du kör kräkiga tröskelpass å annat. Ska du uppgradera så köp en 12-25 ultegra kassett till trainern. Annars behåll den gamla. Om du trampar så du håller på att spy vill du ha så små växelhopp det går.Min Zwift Hub köptes i vintras för användning under skaderehab med min gruspendlare med 1x11 Apex. Tanken var att komplettera med en fulpendlare att ha när grusjonnen står på trainern på vintern, men då White AX lyste med sin frånvaro på XXL's reor under Okt-22 till Mars-23 köptes istället en finräser som hamnade på trainern, tills det blev vår och Zwift-abonnemanget sattes på paus. Och vips hade man börjat cykla landsväg..
Fast med smart trainer växlar man inte om man kör tröskelpass och annat. På all strukturerad träning sköter trainern motståndet utan växling. Så hur tätt stegen ligger spelar ingen roll då.Jag tycker det kan vara värt med en riktigt tätstegad kassett på trainer om du kör kräkiga tröskelpass å annat. Ska du uppgradera så köp en 12-25 ultegra kassett till trainern. Annars behåll den gamla. Om du trampar så du håller på att spy vill du ha så små växelhopp det går.
Vill du ha en "normal" 11-28 så köp en sram då de har tätare steg i mitten och större hopp mot de stora kuggarna
Sant men jag inkluderade race och annat jobbigt där. Att köra race är roligare än pass tycker jagFast med smart trainer växlar man inte om man kör tröskelpass och annat. På all strukturerad träning sköter trainern motståndet utan växling. Så hur tätt stegen ligger spelar ingen roll då.
Helt enig!Sant men jag inkluderade race och annat jobbigt där. Att köra race är roligare än pass tycker jag
Kolla på zwiftpower, där kan du söka upp lag att gå med i.Hur hittar man lag för ZRL? Några som är sugna på att köra?
Verkligen inte tvärtom i Zwift, som lätt måste man vara vaksam när det går utför så man inte tappar klungan.Testa RGT istället. Deras algoritmer gynnar långa, tunga cyklister som trycker många watt. Små lätta cyklister klagar på att dom fladdrar av klungan i utförslöpor. :)