(OT) Häckla Tesla

(OT) Häckla Tesla
Innan man aktiverar AP så godkänner man att man själv alltid har uppsikt och är redo att ta över. Verkar inte riktigt ha varit så i det här fallet? Ändå ska föraren ha klarat sig helt oskadd..

(OT) Häckla Tesla
Ska visst ha sagt att hen trodde bilen skulle stanna automatiskt, har man ingen självbevarelsedrift?!?
Ah, en lastbil skönt att man inte behöver stanna bilen själv, snart stannar den, det är en automatsik bil, den fixar det här, jag tänker inte bromsa, bilen ska fixa det här, men stanna då biljävel, du får 2 sekunder på dig, 2, 1, men stanna då, jag tänker inte göra något, det är en automatisk bi...Bom :)

(OT) Häckla Tesla
Ah, en lastbil skönt att man inte behöver stanna bilen själv, snart stannar, det är en automatsik bil, den fixar det här, jag tänker inte bromsa, bilen ska fixa det här, men stanna då biljävel, du får 2 sekunder på dig, 2, 1, men stanna då, jag tänker inte göra något, det är en automatisk bi...Bom :)
Krockkudden kanske var automatisk?

(OT) Häckla Tesla
Tyckte det var dags för en nyare bild
IMG_20210620_135800.jpg

(OT) Häckla Tesla
Ja jävlar, tydligen är det värsta cirkusen i Södertälje hamn ikväll. Folk får hämta sina Teslor direkt fr båten som kom tidigare idag. Skitiga och orekondade, etc. En jävla hets, läste om nån som väntat ett år, skulle få i april men fick valet för nån dag sedan att hämta i Södertälje ikväll annars får nån annan bilen och han får vänta flera månader till. Verkar ju inte klokt, allt för kvartalsrapporten, kunden kommer i andra hand.

(OT) Häckla Tesla
Ja, helt hysteriskt. De får en värdekupong på leveransrekond.. Så skitiga borde de inte vara dock, har ju bara åkt färja från Tyskland.

(OT) Häckla Tesla
Bra läge att hålla utkik i natt alltså på erbjudanden. Frågan är ju om priserna höjs eller sänks framgent.

Model Y är den mest sålda bilen totalt i år i Sverige. Tycker även det är imponerande att den billigaste Teslan nu är 5000 dollar billigare än den amerikanska genomsnittsbilen.

(OT) Häckla Tesla
Bra läge att hålla utkik i natt alltså på erbjudanden. Frågan är ju om priserna höjs eller sänks framgent.

Model Y är den mest sålda bilen totalt i år i Sverige. Tycker även det är imponerande att den billigaste Teslan nu är 5000 dollar billigare än den amerikanska genomsnittsbilen.
Den är väl bara 1/3 så stor som den amerikanska genomsnittsbilen, jag har fått för mig att dom kör Ford F150 och Suburban hela bunten ?

(OT) Häckla Tesla
Den är väl bara 1/3 så stor som den amerikanska genomsnittsbilen, jag har fått för mig att dom kör Ford F150 och Suburban hela bunten ?
Inte helt off. Jag köpte en gmc jimmy då jag bodde i salt lake city en liten sväng.
Var en jättestor bil med svenska mått, men en jätteliten bil med deras mått.

En f350 med dubbla skotrar var inte ovanligt ?

(En sån här rackare)
IMG_8627.jpeg

(OT) Häckla Tesla
Model, från 811 000 kr och uppåt. Det är bra att alla välbärgade kan köra miljövänligt med sin SUV. Accar bra gör den också. Hur kan man klara sig med en bil som inte accar 0 -100 på 3,7 sek.?

Jag skulle tänka mig en el-bil som gjorde 0 - 100 på 9 sekunder och gick 100 mil.

Jag har ingen iPhone.

(OT) Häckla Tesla
Man får inte längre räckvidd bara för den är långsam, det förhållandet är inte likadant som med en förbränningsmotor som mest tillverkar värme.

(OT) Häckla Tesla
Man får inte längre räckvidd bara för den är långsam, det förhållandet är inte likadant som med en förbränningsmotor som mest tillverkar värme.
Men om man tar en motor (flera motorer) som väger mindre och lägger sparade vikten på batteri istället, så får man längre räckvidd. Så långsam bil ger längre räckvidd, även om det nu långtifrån blir dubbel räckvidd, annat än om man också alltid kör hälften så fort (lite skämtsamt menat).

Motorvikter (om de nu stämmer)
"75/75D = 198 lbs. 85/85D = 177 lbs. 85/P85 = ~90 lbs. 85D/P85D = 112 lbs. 100D/P100D = 110 lbs"

(OT) Häckla Tesla
50 kg gör inte så värst på räckvidden samt att den mängd batteri säkert hade gått att få in ändå om man velat.
Det är ändå så att toppeffekt inte kostar när den inte används på samma sätt som med Otto.

(OT) Häckla Tesla
Det var mest hur ett behov borde se ut. Blir miljön bättre av en snabb el-bil? En som man laddar mer sällan vore väl bättre?
Kan det hända att Volvokonsulterna blir lite sugna på att köpa nytt om den går lite fort...? Typ som någon form av markering BS?

Att transportbilar (alltså bilar som transporterar människokött och ibland några små grejer) får gå snabbare än hastighetsbegränsningarna är fortfarande ett jävla skämt. "Men man måste ju hinna köra om säkert!" Nä, så är det ju faktiskt inte. Hoppas att det snart dras en gräns mellan leksaker och nyttofordon!

(OT) Häckla Tesla
Det var mest hur ett behov borde se ut. Blir miljön bättre av en snabb el-bil? En som man laddar mer sällan vore väl bättre?

Tvärtom, eftersom en som laddar mer sällan behöver större batteri och det är en stor del av miljöbelastningen. Det viktigaste är tvärtom att de har låg förbrukning och det är nog där Tesla imponerar mest jämfört med många av de andra.

(OT) Häckla Tesla
Ägde en 1 gen Nissan leaf 2012 med 109 hästar och 250 Nm som jag snittade 1,2-1,3 kwh/mil sommartid. Nu har jag en Eniro med 204 hästar och 395 Nm som jag snittar samma med, trots sämre vindmotstånd.

(OT) Häckla Tesla
Tvärtom, eftersom en som laddar mer sällan behöver större batteri och det är en stor del av miljöbelastningen. Det viktigaste är tvärtom att de har låg förbrukning och det är nog där Tesla imponerar mest jämfört med många av de andra.
Men du fattar. Jag tycker det är konstigt att man marknadsför accet så hårt. Jag vill bara åka L Å Å N G T ! ?

(OT) Häckla Tesla
Men du fattar. Jag tycker det är konstigt att man marknadsför accet så hårt. Jag vill bara åka L Å Å N G T ! ?

Tjena!

Jag tycker inte att tillverkarna marknadsför accelerationen speciellt mycket. Tesla har gjort det, mdn nu tycker jag inte det härjas så mycket längre.
Däremot journalister ska alltid prata om det så fort det släpps en ny bil.

(OT) Häckla Tesla
man ser ju däremot närmast aldrig teslaägare demonstrera sin överlägsna acceleration. man verkar ta det rätt lugnt på det stora hela. är det räckviddsångest, eller att ägarna är äldre och möjligen klokare?

(OT) Häckla Tesla
Efter byte av en uppsättning däck lär man sig att det är billigare att ta det lugnt.
Jo. En bil som väger dubbelt så mycket och accelererar dubbelt så snabbt gör av med betydligt mer däck. Om man sen ser till att dessa däck är extremt breda och lågprofil blir det dessutom dyrare att byta.

Breda lågpofildäck ger också mer buller och högre rullmotstånd. Men högt rullmotstånd ser inget bra ut i siffrorna, så då lägger man (VW) på däck med extra lite mönster från fabrik. Det gör att i vart fall första paret däck slits extra snabbt. Nästa omgång kan man lägga på däck med normalt mönsterdjup som drar mer el.

(OT) Häckla Tesla
Jo. En bil som väger dubbelt så mycket och accelererar dubbelt så snabbt gör av med betydligt mer däck. Om man sen ser till att dessa däck är extremt breda och lågprofil blir det dessutom dyrare att byta.

Breda lågpofildäck ger också mer buller och högre rullmotstånd. Men högt rullmotstånd ser inget bra ut i siffrorna, så då lägger man (VW) på däck med extra lite mönster från fabrik. Det gör att i vart fall första paret däck slits extra snabbt. Nästa omgång kan man lägga på däck med normalt mönsterdjup som drar mer el.
Har du hört talas om energimärkning på däck?

(OT) Häckla Tesla
Det är väl inte konstigare än att folk frågar hur många växlar man har på sin cykel som var så dyr?

Det är något alla kan relatera till för att försöka förstå värdet i produkten. Även om det är helt irrelevant egentligen.

Fint foto, vad är det för kamera?

Tillbaka
Topp