[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Har bara besökt tråden sporadiskt, nu var det ett tag sedan men jag har för mig att det rådde viss konsensus om några årsmodeller VW(?)-motorer som man skulle sky som pesten. Vill någon vänlig själ påminna mig om vilka det var? Det blir en lång tråd att scrolla annars..

/Potentiell beg. VW-köpare

Stämmer, utan 110% prickfri service fick de för sig att ge upp när som helst och helt utan support från vw
Tack. Funderingarna går kring en 5-7 år gammal Touran, Sharan, Passat eller Golf kombi. Eller någon av Seats motsvarande modeller.

Har bara besökt tråden sporadiskt, nu var det ett tag sedan men jag har för mig att det rådde viss konsensus om några årsmodeller VW(?)-motorer som man skulle sky som pesten. Vill någon vänlig själ påminna mig om vilka det var? Det blir en lång tråd att scrolla annars..

/Potentiell beg. VW-köpare
1.4 Tfsi är väl den man ska passa sig för mest har jag för mig.

1.4 Tfsi är väl den man ska passa sig för mest har jag för mig.
Japp. Tydligen fungerar kamkedjesträckaren med hjälp av oljetryck, och när folk parkerar bilen i en backe med växeln i kan kedjan kugga över=ventilsallad när man startar motorn.
Sen är det ju en dålig budgetlösning att byta till rem istället för att designa om kamkedjesträckaren. Nu får ju ägarna en dyr verkstadsnota när remmen skall bytas istället. En kedja håller bilens livslängd.

Japp. Tydligen fungerar kamkedjesträckaren med hjälp av oljetryck, och när folk parkerar bilen i en backe med växeln i kan kedjan kugga över=ventilsallad när man startar motorn.
Sen är det ju en dålig budgetlösning att byta till rem istället för att designa om kamkedjesträckaren. Nu får ju ägarna en dyr verkstadsnota när remmen skall bytas istället. En kedja håller bilens livslängd.
Jepp. Egentligen är det väl inte bara 1.4 som hade den lösningen så det finns nog även andra motorer inom VW koncernen man ska passa sig för.

Tack. Funderingarna går kring en 5-7 år gammal Touran, Sharan, Passat eller Golf kombi. Eller någon av Seats motsvarande modeller.

Vi hade en Passat -12 med dieselsnurran och awd den gick billigt och bra. Många har ju haft problem med dsg-lådan men vi har haft ett antal olika utan problem. Den bil vi hade vingel med var en A3 med 1,8 TSQ, under 6000 mil och den fick byta spridare och vattenpump. Men det kan ju varit otur såklart, den var dock törstigt för att vara en liten bil.

Nackdelen är ju rätt dyra serviceintervaller där lådan ska spolas och bytas olja på (DSG).

• Gilla
Reactions: tpn
Vi hade en Passat -12 med dieselsnurran och awd den gick billigt och bra. Många har ju haft problem med dsg-lådan men vi har haft ett antal olika utan problem. Den bil vi hade vingel med var en A3 med 1,8 TSQ, under 6000 mil och den fick byta spridare och vattenpump. Men det kan ju varit otur såklart, den var dock törstigt för att vara en liten bil.

Nackdelen är ju rätt dyra serviceintervaller där lådan ska spolas och bytas olja på (DSG).
Framöver lutar det åt manuell låda då det är dax för sambon (och så småningom dottern) att till sist ta körkort, samt att växelspaken på min nuvarande DSG-låda (2016, 8000 mil) spontanpajade i höstas. 9000 ville VW ha för en ny, som tur var kunde jag ta det på vagnskadeförsäkringen men det var ändå inte direkt gratis. Så mitt förtroende för DSG är nu lite anekdotiskt sargat..

Framöver lutar det åt manuell låda då det är dax för sambon (och så småningom dottern) att till sist ta körkort, samt att växelspaken på min nuvarande DSG-låda (2016, 8000 mil) spontanpajade i höstas. 9000 ville VW ha för en ny, som tur var kunde jag ta det på vagnskadeförsäkringen men det var ändå inte direkt gratis. Så mitt förtroende för DSG är nu lite anekdotiskt sargat..
Ja då är det ju vettigt med manuell ?

Inom fem år kommer det öht inte gå att köpa en bil med manuell låda och redan idag har typ 4 av 5 nyregistrerade bilar automat, så jag skulle fundera över om det där med att ha körkort för manuell är så himla viktigt.

Inom fem år kommer det öht inte gå att köpa en bil med manuell låda och redan idag har typ 4 av 5 nyregistrerade bilar automat, så jag skulle fundera över om det där med att ha körkort för manuell är så himla viktigt.

Tjena!

Men hur svårt är det att ta manuellt kort? Det tog min dotter typ fem minuter att lära sig köra med manuell låda.

Sen kan jag kanske tycka att det är lite onödigt att köpa en bil med manuell bara för att man ska kunna övningsköra med manuell, det löser ju sig på trafikskolan.

Finns fortfarande arbeten som kräver körkort för manuell så helt bortkastat är det väl knappast.

Inom 5 år finns det fortfarande hundratusentals bilar med manuell växellåda att köpa. Alla kommer har inte möjlighet att köpa nya bilar, framförallt inte de yngre köparna.

Inom 5 år finns det fortfarande hundratusentals bilar med manuell växellåda att köpa. Alla kommer har inte möjlighet att köpa nya bilar, framförallt inte de yngre köparna.
Om man ser det såhär då, vad är drivmedeleffektivast och kostar minst i underhåll/reparation?

Jo men utbudet av billiga begagnade automatväxlade bilar ökar snabbt. Att köpa en beggad och billig automatväxlad bil är knappast särskilt svårt. Men visst - kan man välja även på manuella blir jubutbudet ännu större. Om man däremot måste låna bil eller köra bil i jobbet blir det ju en liten begränsning. Men i vilka jobb måste man kunna köra en manuellt växlad bil?
Sammantaget så tänkte jag för några år sen att det verkade dumt att ta körkort bara för automat. Nu tänker jag inte det längre.
Det är trots allt så att växlandet som knivigt i början. Jag undrar om det inte till och med är säkrare för övningskörning att köra automat endast. En sak mindre som tar fokus från körandet.

Men i vilka jobb måste man kunna köra en manuellt växlad bil?

Nära nog alla hantverkaryrken eller hemtjänst eller osv. Bilarna som köps är generellt alltid billigast möjligt. Nu dyker det upp lite elbilar här och där men det är nog minoritet ett tag till.

Nära nog alla hantverkaryrken eller hemtjänst eller osv. Bilarna som köps är generellt alltid billigast möjligt. Nu dyker det upp lite elbilar här och där men det är nog minoritet ett tag till.
Knappast hemtjänst och hemsjukvård. Finns säkert undantag men det är mycket automat där enligt min erfarenhet. Men det är sant - hantverksbilar är kanske ofta manuella (men det ändras - jag kikade på såna för nåt år sen, många automater på de mittemellanstora skåpbilarna i alla fall).

Knappast hemtjänst och hemsjukvård. Finns säkert undantag men det är mycket automat där enligt min erfarenhet. Men det är sant - hantverksbilar är kanske ofta manuella (men det ändras - jag kikade på såna för nåt år sen, många automater på de mittemellanstora skåpbilarna i alla fall).

Min erfarenhet är tvärtom, men det finns säkert undantag.

Visst ändras det efter hand, av våra 1200 bilar är 15 st automatare så bara nåt år till.

Det troliga är väl att reglerna för körkort ändras så att det inte görs skillnad på växellåda i körkortet.

Det är ju rätt ologiskt att man får körkort för att framföra släp automatiskt med B-kort men banne dig om du lyckas hitta dragläget utan att ha ett certifikat för det.

Tjena!

Min erfarenhet säger helt tvärtom. Förvånansvärt få av kommunens och landstingets bilar som är automat. Förutom elbilarna då.

Det troliga är väl att reglerna för körkort ändras så att det inte görs skillnad på växellåda i körkortet.

Det är ju rätt ologiskt att man får körkort för att framföra släp automatiskt med B-kort men banne dig om du lyckas hitta dragläget utan att ha ett certifikat för det.

När jag tog C-kort så körde jag upp med robotlåda och fick då manuell behörighet. Hade jag kört upp med konventionell automat så hade jag fått automatbehörighet. Lite sjukt eftersom robotlådan använder man precis som en automatlåda.

Tror också att automatbehörighet kommer försvinna ganska snart. Vet att Transportstyrelsen arbetar med det.

Minns när jag skulle köra mig köra i kanske 13-14 årsåldern. Otroligt svårt med dragläge.. tyckte jag iaf. Så helt konstigt att det kanske inte att det ändå är villkorat på körkortet. Sen om man behöver växla i framtiden är väl tveksamt men än så länge kan det ju behövas iaf.

Jaha, uppenbarligen är min bild av att det är mycket automatväxlat inom vården inte en allmän iakttagelse.
På De olika arbetsplatser (hemtjänst, ASIH, hemsjukvård och offentligt finansierad öppenvård inom olika specialiteter) jag kommit i kontakt med yrkesmässigt så är min selektiva bild att majoriteten av fordonen är automatväxlade. Men jag har för all del undvikit att jobba åt landsting/region i möjligaste mån. Privata utförare är måhända lite mer generösa mot sina anställda.

Oavsett vilket så lär det ju gå åt att majoriteten av bilarna som finns på arbetsplatser inom några år är utan manuell växellåda.

Men visst kan det vara ett handikapp att inte få köra manuellt växlad bil, hoppas man tar bort den paragrafen snart, ungar kör ju omkring med epa i trafiken med endast moppekort!

Jag tyckte det var lätt att hitta dragläget. Men så körde jag iofs moppe med manuell växellåda åtm sommaren jag fyllde 15.

en väl så intressant faktor är hur en presumtiv arbetsgivare uppfattar en arbetssökare som tagit en sådan simpel genväg som att ta automatkörkort.

ingen kvalitetsstämpel precis.

en väl så intressant faktor är hur en presumtiv arbetsgivare uppfattar en arbetssökare som tagit en sådan simpel genväg som att ta automatkörkort.

ingen kvalitetsstämpel precis.
Oj. Rätt nedvärderande mot ganska många handikappade som inte har kapacitet att köra en manuellt växlad bil...

Jag skulle aldrig anställa nån utan ABCDE-körkort.
Då blir det endast ngn som inte har förnyat, eller tagit körkort de senaste 10 åren. För sedan 2013 finns det fler körkortsklasser, en hel del tom
A1, A2, A, B, BE, C1, C, C1E, CE, D1, D, D1E och DE

Det går inte att lita på såna människor!
Som inte vet vilka körkortsklasser det finns, eller?

Oj. Rätt nedvärderande mot ganska många handikappade som inte har kapacitet att köra en manuellt växlad bil...
oj själv. de som trots handikapp får till en bra lösning är värda alla applåder. här talar vi om oftast unga människor som tar ännu en genväg i livet.

Då blir det endast ngn som inte har förnyat, eller tagit körkort de senaste 10 åren. För sedan 2013 finns det fler körkortsklasser, en hel del tom
A1, A2, A, B, BE, C1, C, C1E, CE, D1, D, D1E och DE

Som inte vet vilka körkortsklasser det finns, eller?
Det var ett försök till skämt HåkanC. Ursäkta om det var otydligt.

7AE8DED5-E461-43D2-BC7B-4F1337899781.jpeg

Det finns MASSOR med liknande historier, tex han som alltid bjöd de som var aktuella på lunch och inte anställde de som saltade maten utan att smaka först.
och här kommer en till och den är sann. Hälsade på en kund inför en kommande byggstart. En fantastisk framgångsrik människa med många bedrifter. Ett startmöte skulle man kunna säga att det var. Gick in och möttes av en receptionist. Frågade efter vederbörande och blev hänvisad en trappa upp och direkt till vänster. Tog några raska steg i trappen, kanske vartannat eller vart tredje och klev in i hans rum. ”Dig skulle jag kunna anställa!” sa han.
Förvånad och frågandes svarade jag ”Okej?!”
”Jo…” fortsatte han och jag lyssnade nyfiket.
”jag hade en anställningsintervju för ett tag sedan och när jag hörde personen släpa sig med långsamma steg upp för trappan så hade jag redan bestämt mig. Han ska jag inte anställa”.

Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp