(OT) Häckla Tesla

(OT) Häckla Tesla
Med inget menar jag att det är så pass lite i sammanhanget, därav fnuttar. Annars hade inte långsammaste VW ID.3 gjort 0-100 på 7,3 sekunder t.ex. Sen har ju Tesla alltid gjort ett stort nummer av det och säkert lagt lite extra krut där även om de börjar ligga av sig nu, Model Y RWD tar ju hela 6,9 sek på sig till 100 :-) (och det är ju i verkligheten helt klart mer än tillräckligt).

(OT) Häckla Tesla
Teslas prestanda lär vara en stor del av deras framgång, med tanke på hur många trötta gubbar det är som fortfarande tycker att det är tufft med bilar som låter mycket och har stor motor. Om de då blir ifrånåkta så det visslar om det av en sketen familjeelbil så lär det sätta en del griller i skallen på dem. Spelar ingen roll hur mycket de trimmar sin Mustang, de kommer inte i närheten ändå.

Edit: Med andra ord; Tesla har byggt prestige genom prestanda, och därför är bilarna skapligt attraktiva även hos folk som förut aldrig ens hade kunnat fundera på en elbil. Sjukt smart av herr Musk må man säga.

(OT) Häckla Tesla
Stämmer verkligen detta? Tänker att kraftigare acceleration kräver grövre kablar, större frekvensomriktare, kraftigare hjulupphängningar, kraftigare motorupphängning osv. Borde vara vikt som kan omsättas till räckvidd.
Rätta mig gärna om jag har fel, men frekvensomriktaren reglerar väl ändå varvtalet. Effekten i motorn krävs för att få ut tillräcklig topphastighet utan att behöva mekaniska utväxlingar i form av växellådor. Den kraftiga accelerationen får man då på köpet när andra delar i systemdesignen redan satt behoven.

(OT) Häckla Tesla
Stämmer verkligen detta? Tänker att kraftigare acceleration kräver grövre kablar, större frekvensomriktare, kraftigare hjulupphängningar, kraftigare motorupphängning osv. Borde vara vikt som kan omsättas till räckvidd.
Har du större motorer kan du regenerera större effekt. Det är en av anledningarna till att man valt kraftfulla motorer. Så slipper man bromsa bort lika mycket med de vanliga bromsarna.

(OT) Häckla Tesla
kör i 35 km/h så kommer du dubbelt så långt med befintliga elbilar.

första träffen på google, typ:
dubbelt.png

sedan kan hela bilen minskas ner och dimensioneras för de lägre hastigheterna, med smalare däck med lägre rull- och vindmotstånd och oljud, så kommer bilen gå ännu längre.

det är fullständig idioti med de här supersportbilarna som vanligt folk ska köra omkring i. 30-35 km/h är en tillräcklig hastighet att färdas i, och den enda rimliga på ett samhällsplan. okap åt alla!

(OT) Häckla Tesla
Teslas prestanda lär vara en stor del av deras framgång, med tanke på hur många trötta gubbar det är som fortfarande tycker att det är tufft med bilar som låter mycket och har stor motor.

och här haglar fördomarna... ? men ändå fascinerande att det kan vara totalt omöjligt för vissa trögskallar att förstå att det existerar bilentusiaster.

(OT) Häckla Tesla
(OT) Häckla Tesla
Rätta mig gärna om jag har fel, men frekvensomriktaren reglerar väl ändå varvtalet. Effekten i motorn krävs för att få ut tillräcklig topphastighet utan att behöva mekaniska utväxlingar i form av växellådor. Den kraftiga accelerationen får man då på köpet när andra delar i systemdesignen redan satt behoven.
Ja den reglerar vavtalet men måste vara dimensionerad för effekten den ska leverera.

(OT) Häckla Tesla
alla teslaägare jag känner (två) har velat demonstrera bilens prestanda för mig på ett trafikosäkert sätt, med ett brett leende på läpparna, samtidigt som jag klamrade mig fast i passagerarsätet, livrädd.

finns entusiaster för en massa sjuka grejer. vapen osv.
Så man är sjuk om man har vapen eller bilar som hobby då? Ganska snäv toleransnivå får man säga.

(OT) Häckla Tesla

Visa bilaga 617268

sedan kan hela bilen minskas ner och dimensioneras för de lägre hastigheterna, med smalare däck med lägre rull- och vindmotstånd och oljud, så kommer bilen gå ännu längre.

det är fullständig idioti med de här supersportbilarna som vanligt folk ska köra omkring i. 30-35 km/h är en tillräcklig hastighet att färdas i, och den enda rimliga på ett samhällsplan. okap åt alla!
Tidigt i bilindustrins historia trodde man att man skulle få hjärnskador av att färdas fortare.

(OT) Häckla Tesla

Visa bilaga 617268

Undra om man kan EPA-besikta en elbil?

(OT) Häckla Tesla
bara oljudet från teslorna är helt galet. vilken tant som helst i en ford fiesta från -02 kan smyga fram nästan omärkligt på vägarna, men teslamännen dånar fram som på 1900-talet.

ibland hör en populärhistoriker som målande beskriver hur det stank förr i tin, på slotten och palatsen. överallt (nåja) luktade det tydligen illa. hur stod folk ut? jo, precis på samma sätt som folk står ut med det konstanta oljudet i dagens samhälle. till och med "moderna" skapelser som dessa teslor, de stinker! eller förlåt, jag menar dånar. trots att vi vet hur ohälsosamt det är med buller.

(OT) Häckla Tesla

Visa bilaga 617268

Om man tänker sig att "åka långt" och "åka länge" nästan är samma sak så är det där en riktig win-win!

(OT) Häckla Tesla
universitetsungdomar har inte heller några problem att snickra ihop bilar som går tio-tjugo gånger längre per kW än teslor.

slumpvis bild på snygg och snål bil:
CwFgHkeWAAAunNr.jpeg

men av nån anledning "tricklar" inte den här "tech":en upp till de rika medelålders teslamännen.

(OT) Häckla Tesla
Fick sekundärskvaller från erfaren bärgare på lunchen idag. Tesla och ID4 är tydligen trogna kunder. Datorn hänger sig och det blir tvärstopp...

(OT) Häckla Tesla
och här haglar fördomarna... ? men ändå fascinerande att det kan vara totalt omöjligt för vissa trögskallar att förstå att det existerar bilentusiaster.
Bör gå utmärkt att vara entusiastisk över fossilbilar utan att vid varje givet tillfälle känna sig tvungen att spy galla över elbilar. Kolla vilket inlägg som helst om elbilar i sociala medier. Kommentarerna översvämmas av trötta gubbar som bara inte tål elbil. Jag skulle inte kalla dem "entusiaster", bara allmänt osköna.

(OT) Häckla Tesla
Model, från 811 000 kr och uppåt. Det är bra att alla välbärgade kan köra miljövänligt med sin SUV. Accar bra gör den också. Hur kan man klara sig med en bil som inte accar 0 -100 på 3,7 sek.?

Jag skulle tänka mig en el-bil som gjorde 0 - 100 på 9 sekunder och gick 100 mil.

Jag har ingen iPhone.
Acc och räckvidd är inga motsatser. Det är vad bilen drar vid jämn fart som ger den räckvidd. Se bara nya Etron med över 100 kWh batteri, går inte lika långt som en ModellY med 78 kWh.
ModellY accar fortare, har mindre batteri men går ändå längre.

(OT) Häckla Tesla
alla teslaägare jag känner (två) har velat demonstrera bilens prestanda för mig på ett trafikosäkert sätt, med ett brett leende på läpparna, samtidigt som jag klamrade mig fast i passagerarsätet, livrädd.

finns entusiaster för en massa sjuka grejer. vapen osv.
Det säger väl mer om vilken typ av människor du har som bekanta, än vad det gör om bil entusiaster i allmänhet.
riktiga bilentusiaster vill väl åka bil? inte komma fram direkt.
Nja dom riktiga entusiasterna putsar och skruvar nog mer på sina bilar. Dom bilarna brukar inte rulla många mil per år. Och vad kan vara mer miljövänligt än att vårda din gamla bil så länge det går istället för att köpa en ny i tid och otid.

Tillbaka
Topp