Byta sram db5 till Level

SafeSurfer

Aktiv medlem
Byta sram db5 till Level
Hej,
Har sram bromshandtag db5 som inte fjädrar tillbaks. Gissar att problemet är pistongen i handtaget då oken och kolvar ser fina ut. Funderar på enklaste fixen att köpa billiga level handtag och kanske slippa byta slangar och oken.

Är db5 handtagen och level handtag från sram kompatibla?

Vore det smartare att skippa sram och köpa deore, shimano har funkat bra på alla mina cyklar sram känns mer osäkert?

Har bleedkitt och olja för båda så den investeringen har jag redan gjort.

Level bakbroms kostar 500kr medan slx7100 1000kr. Är slx värt dubbla, vill inte ha sticky lever sram problem igen?

Senast ändrad:
Byta sram db5 till Level
Dom verkar både har 21 mm kolv, så kanske funkar det.

Men jag skulle tror att service-kitten skulle fixa din problem (om du skulle kunna tänka dig att fixa det själva):

Annars finns det Guide handtag att köpa som är nästan samma som DB5:

Sen har Sram bromsar en annan känslan än Shimano eller Magura. Många tycker inte om känslan av Sram, men DB5/Guide är inte dåliga.

Byta sram db5 till Level
Tack för tipps 450kr för hela level var billigt. Nu undrar jag om de säger g2 rotor och jag har centerline rotor, är dessa inte kompatibla med mina bromsskivor?

Byta sram db5 till Level
Tack för tipps 450kr för hela level var billigt. Nu undrar jag om de säger g2 rotor och jag har centerline rotor, är dessa inte kompatibla med mina bromsskivor?

Sram Centerline rotor funkar bra med alla bromsar, inte bara Stam.

Level bromsar klart mindre kraftfull än Guide. Jag skulle inte köpa en Level broms.

Byta sram db5 till Level
Tack för hjälpen!
Det är till en barncykel islabikes beinn pro den gamla sram DB5 slutade fjädra tillbaks tydligen vanligt fel på srams handtag. Bromsverkan lär räcka för kille på 30kg. Var lite i valet och kvalet om byta till shimano slx men halva priset på sram level var lockande och kanske räcker att byta handtaget utan att byta ok och slang. Hoppas på quick fix, byta handtag och ny olja, får se om jag var dumsnål. Om två år är den urvuxen så vill investera lagom mycket.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp