[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd

Optimal mängd för mig är nog 4-5 mil/vecka och komplettera det med lite cykling, roddmaskin och styrketräning. Nu springer jag på gränsen till vad som känns som för mycket men ville efter 25 år med olika typer av motionslopp testa något nytt och valet föll på 100 km löpning. Ska utvärdera i slutet av året om det är något jag ska fortsätta med.
Kul grej!

har du något lopp du tänkt köra? Är också lite sugen på (ännu) längre lopp... Måste balansera mot vad jag rimligt kan få till i träningsmängd...

Kul grej!

har du något lopp du tänkt köra? Är också lite sugen på (ännu) längre lopp... Måste balansera mot vad jag rimligt kan få till i träningsmängd...

Kullamannen 100 km i november. Och så lite andra lopp i varierande längd och förhållanden till dess. Köpenhamn Ecotrail 80 km i april är nästa lopp.

Min fru ska springa Kullamannen 100km.

Tipsar också om Sörmlands 100. Både miles och km beroende på ambition. Själv ska jag springa 21km med hunden, hade gärna kört lite längre men steget upp är 50k och det tror jag inte vi kommer vara rustade för i September.

Min fru ska springa Kullamannen 100km.

Tipsar också om Sörmlands 100. Både miles och km beroende på ambition. Själv ska jag springa 21km med hunden, hade gärna kört lite längre men steget upp är 50k och det tror jag inte vi kommer vara rustade för i September.
Har du sprungit Sörmlands 100 (Miles eller km?) lockar också. Och skönt att ha lite närmare hem…

När jag i höstas anmälde mig till Premiärmilen, så såg jag framför mig annalkande vår och 10+ grader. Idag snöblandat regn och allmänt trist. Får väl se det som ett tröskelpass.

Har du sprungit Sörmlands 100 (Miles eller km?) lockar också. Och skönt att ha lite närmare hem…

Finns ju kortare varianter, jag tänkte springa 21km med hunden. Hade gärna sprungit längre men 50km som är nästa steg upp tror jag varken jag eller hunden fixar. Men vi får se, det är ju långt kvar och jag är i hygglig form redan nu.

Men det verkar vara ett kortare lopp. Stod och vägde mellan Stockholms halvmara och 21km Sörmlands-loppet som går samma dag men bestämde mig för att springa i Stockholm förra året. Beslutet fattades kvällen innan.. :)

Provar att köra helt enligt klockans förslag för att få lite variation, nästan två veckor nu. Idag sprintintervaller.

Vilodagar kör jag ca 2k.

Blir mindre mellanmjölk, klart lugnare långpass och tuffare pass med tröskelfart och sprintintervaller.

Provar att köra helt enligt klockans förslag för att få lite variation, nästan två veckor nu. Idag sprintintervaller.

Vilodagar kör jag ca 2k.

Blir mindre mellanmjölk, klart lugnare långpass och tuffare pass med tröskelfart och sprintintervaller.
Följer du garmins rekommendationer alltså?

Jag har gjort samma sak en period. Tycker det känns rätt lovande även om långpassen är lite mesiga i min värld…

Vilodagar kör jag ca 2k.

Har du låtit Garmin planera ett program åt dig eller kör du det den rekommenderar för dagen?

Garmin Daily Suggested Workout heter det som jag kör. Verkar bara vara allmänna förslag på träning. Det är inte samma sak som Coach-funktionen där man tränar mot ett specifikt mål.

Det blir antingen bas, tröskel, tempo, sprint-intervaller, anaerob (vo2max), återhämtning, vila. Det går att bocka i vilka dagar det passar med långa pass (jag har valt de vi oftast har hunden hos oss) och det går att välja någon annan dags pass om man vill.

Väldigt snällt tempo för det mesta, många av passen går i lägre tempo än jag gjort annars.

Borde gå att kika i förväg på vilka pass som är planerade också men det har jag inte hittat ännu. :)

Med nästan fullt återställd armpendel var det dags att trycka lite på gasen på årets fjärde (tror jag) löprunda igår. Fick till 8 relativt platta km i 4:57-tempo. Halvvägs igenom (samt idag) insåg jag att en vinters Zwiftande inte gör mycket för underhåll av vaderna.
Bra slut efteråt men ett komplett Göteborgsvarv i vår känns nu klart görbart.

Platt löpning i Skåne längs Kattegattleden, 30 höjdmeter över en mil är ett gott avbrott från bergochdalbanorna hemma i Göteborg ?

89DFED32-82AA-4D0C-801D-4DE02AD0478B.jpeg

Nån som har erfarenhet av peronial tendonit? Har dragit med smärta under fotknölen sen mitten januari nu efter att ha gjort ett klassiskt nybörjarmisstag - långtur med nya skor, dessutom i en hel del obanad terräng.....senorna uppskattade det inte alls....började gå hos fysio när det inte släppte men stötvågsbehandlingen gav snarare mer smärta och ömhet....
Springa kortare på plant underlag funkar rätt bra men jag vill ju ut i skogen ?

Är anmäld till eco trail 45 men det känns inte som det blev en kanonuppladdning....

Årets längsta pass idag, dryga 18 km på mestadels isiga stigar, en del snöpulsande i halvsmält tjock snö och lite barmark. Kändes ganska lätt faktiskt och riktigt mysigt. Längsta veckan någonsin tror jag med 54 km. Altra Olympus är grymt bra så länge det inte är glashalt.

Jonas.jpg

Årets längsta pass idag, dryga 18 km på mestadels isiga stigar, en del snöpulsande i halvsmält tjock snö och lite barmark. Kändes ganska lätt faktiskt och riktigt mysigt. Längsta veckan någonsin tror jag med 54 km. Altra Olympus är grymt bra så länge det inte är glashalt.

Visa bilaga 618320
Oj, du måste bo långt från mig. Igår kväll hade jag nästan bara barmark, men några korta partier med rutten is. 14 km stig och grus i Tyresta blev det. Såg mamma älg på ett fält, men då hade det skymt för mycket för att fota.

E7E5A1A5-6DF1-4AC1-97F5-8ACF909C35E8.jpeg

Oj, du måste bo långt från mig. Igår kväll hade jag nästan bara barmark, men några korta partier med rutten is. 14 km stig och grus i Tyresta blev det. Såg mamma älg på ett fält, men då hade det skymt för mycket för att fota.

Haha, nej vi var i Dalarna på besök. Hemma är det nog 99.9% barmark. Men det var inte alls så mycket snö och is där vi startade, i början var det bara stigen (tror de kört fyrhjuling) som var isig men det blev snabbt mer snö när vi kom upp på lite höjd. Var lite orolig för att få ont på konstiga ställen efteråt pga halkan men det var inga konstigheter.

Sprang Broarna runt. 5 km. 24.18 imponerade sannerligen inte, men å andra sidan har vinterns löpning bestått av 2 km på löpbandet innan gymmande. Det kan bara bli bättre!

Jag har aldrig sprungit särskilt strukturerat eller planerat trots att jag sprungit till och från i nästan 20 år, har kört träningsprogram med 5k eller 10k några gång men det är ofta svårt att fullfölja, det dyker upp saker i vardagen som gör att man tappar spåret, sjukdom eller att man känner för annat någon dag och sen tappar man tråden.

Sen en månad tillbaka har jag kört med klockans "Garmin Suggested Workout of the Day" som tar hänsyn till träningsbelastning, återhämtning, sömn och säkert massa annat och gör en veckoplanering utifrån det med vilodag, återhämtning, grund och olika slags intervallpass (långa tröskelintervaller, sprintintervaller, VO2Max) och säkert annat också. Vilodagarna brukar jag springa 2 km i lugn fart. Det går att välja vilka dagar man vill köra långa pass och det går att välja om man ska ha tempo eller puls-mål på passen. Det går att välja ett annat av de framtida passen om man vill också.

Några dagar har jag velat göra annat, t.ex. min 18k-runda förra söndagen var inte enligt klockans plan och ibland när det är svårt att hinna har det blivit ett kort pass men det är ett fåtal dagar jag avvikit. Och det är inga problem, planeringen är dynamisk och anpassar sig. Det märks tydligt som småbarnsförälder, efter en natt med dålig sömn kommer ofta ett lätt pass, har jag sovit bra ett par dagar blir det tuffare.

Nu till saken, jag tycker det har blivit lite extra kul att springa, det är mycket variation och (vilket jag egentligen visste) gör jag ju fel i normala fall när jag ligger på rätt hårt allt som oftast. Nu springer jag längre och långsammare när det inte är kvalitetspass.

Loggar i Strava och "Fitness"-uppskattningen man ser där pekar klart uppåt mot hur den brukar, och träningsbelastningen är inom rekommendationen även där trots att jag springer 50-100% längre än jag gjorde för en månad sen. Och jag känner mig inte sliten. Det ligger uppenbarligen något i förslagen!

Sen kan jag ju inte lägga hur mycket tid helst på att springa men jag kör vidare med det här som bas tills vidare så får vi se vad som händer.

Jag har aldrig sprungit särskilt strukturerat eller planerat trots att jag sprungit till och från i nästan 20 år, har kört träningsprogram med 5k eller 10k några gång men det är ofta svårt att fullfölja, det dyker upp saker i vardagen som gör att man tappar spåret, sjukdom eller att man känner för annat någon dag och sen tappar man tråden.

Sen en månad tillbaka har jag kört med klockans "Garmin Suggested Workout of the Day" som tar hänsyn till träningsbelastning, återhämtning, sömn och säkert massa annat och gör en veckoplanering utifrån det med vilodag, återhämtning, grund och olika slags intervallpass (långa tröskelintervaller, sprintintervaller, VO2Max) och säkert annat också. Vilodagarna brukar jag springa 2 km i lugn fart. Det går att välja vilka dagar man vill köra långa pass och det går att välja om man ska ha tempo eller puls-mål på passen. Det går att välja ett annat av de framtida passen om man vill också.

Några dagar har jag velat göra annat, t.ex. min 18k-runda förra söndagen var inte enligt klockans plan och ibland när det är svårt att hinna har det blivit ett kort pass men det är ett fåtal dagar jag avvikit. Och det är inga problem, planeringen är dynamisk och anpassar sig. Det märks tydligt som småbarnsförälder, efter en natt med dålig sömn kommer ofta ett lätt pass, har jag sovit bra ett par dagar blir det tuffare.

Nu till saken, jag tycker det har blivit lite extra kul att springa, det är mycket variation och (vilket jag egentligen visste) gör jag ju fel i normala fall när jag ligger på rätt hårt allt som oftast. Nu springer jag längre och långsammare när det inte är kvalitetspass.

Loggar i Strava och "Fitness"-uppskattningen man ser där pekar klart uppåt mot hur den brukar, och träningsbelastningen är inom rekommendationen även där trots att jag springer 50-100% längre än jag gjorde för en månad sen. Och jag känner mig inte sliten. Det ligger uppenbarligen något i förslagen!

Sen kan jag ju inte lägga hur mycket tid helst på att springa men jag kör vidare med det här som bas tills vidare så får vi se vad som händer.
Kul att det funkar för dig! Jag kör också efter Garmins förslag när jag springer. Oftast blir det då lugna pass då jag får mycket av intensiteten på cykeln i skogen :)

Jag låter klockan föreslå pass men det är inte så ofta jag följer dem, mest för att majoriteten av min vardagslöpning är tidiga morgonpass och att ex springa anaeroba sprint-intervaller går bort (för mig iaf). Men tycker att de pass som jag har kört från klockan (bara olika intervaller) har haft bra måltempon och känns vettiga.

Kul att du gillar det, jag har också kört rätt mycket på garmins rekommendationer.

För mig är det dock väldigt många pass som är lugna baspass i typ 30 min. Jag springer normalt sällan kortare än 45-50 så känner mig lite tveksam till varför den inte föreslår lite längre baspass… jag gillar att bli påmind om att springa långsamt men kan väl springa långsamt och långt?

Ser ett liknande ”problem” i ”stamina”-funktionen som kom i senaste klockan. Den säger att jag orkar springa typ två timmar. Men jag gillar att springa rätt mycket längre, testat ett par ultramaraton och det funkar finfint med nuvarande kondis. Så varför tror den att jag är slut efter två timmar?

Pröva att bocka i långpass alla dagar så kanske den förslår annorlunda? Jag kör tisdagar och torsdagar (vi har hund tis-tors) och nu på tisdag föreslår den långpass på 1:40 t.ex.

Men det riktigt användbara är ju att man kan göra som du, strunta i råden när man vill och ändå föreslår den ett nytt pass nästa dag utifrån de nya förutsättningarna. Med ett old school träningsprogram funkar det ju inte alls att göra så.

Vet inte om tanken är att följa det nästan varje dag - det är väldigt sällan vilodag för mig, nån dag i veckan kanske.

mmm, jag får väldigt sällan förslag om vilodag också. Idag tex har jag traininh readiness 24 men föreslår ändå ett baspass 30 min.

Men jag håller med dig, det fina är just att få rekommendationer som man kan välja lite mellan, finns lite kvar att optimera bara så kanske jag hade valt att göra som dom säger typ 4-5-6 dagar i veckan istället för bara 2-3

Vafan, daily workouts verkar ju vara (ännu) en feature som Garmin valt att inte lägga in i min Vivoactive 4 ☹️
Nu är det ju nästan så man börjar leta nytt. Stöd för navigering via garmin routes och Komoot som jag nyligen upptäckt via Edge 830 hade ju varit käckt med..

Tänkte testa med fyrahundringar ikväll då jag hittade ett sånt pass i klockan, 5 x 400m med 1:30 min gåvila mellan intervallerna. Då borde jag hinna återhämta mig lagom till långpasset på lördag.

Kan någon rekommendera tempo på intervallerna? Skulle höfta på att jag i dagsläget springer en platt mil på ca 50 min om jag tar i lite.

23.29 på fem kilometer igår. En sänkning på dryga 45 sekunder mot förra veckan. Bättre väder, andra kläder och skor misstänker jag är anledningen. Annars gör cykling (till jobbet och långtur på skoterspår) och skidåkning under för löpsteget!

Tänkte testa med fyrahundringar ikväll då jag hittade ett sånt pass i klockan, 5 x 400m med 1:30 min gåvila mellan intervallerna. Då borde jag hinna återhämta mig lagom till långpasset på lördag.

Kan någon rekommendera tempo på intervallerna? Skulle höfta på att jag i dagsläget springer en platt mil på ca 50 min om jag tar i lite.
Jag har väl ungefär samma dagsform som dig eller något bättre och skulle siktat på nedåt 4:00-tempo, vilket blir i princip all-out?

Tillbaka
Topp