SIE
Aktiv medlem
[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd
Skönt att se garmin (typ) leverera då jag är helt fast i deras ekosystem.Aaah. Gissade det. Kör polar och hittar ingen lika bra översikt.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Skönt att se garmin (typ) leverera då jag är helt fast i deras ekosystem.Aaah. Gissade det. Kör polar och hittar ingen lika bra översikt.
Kul grej!Optimal mängd för mig är nog 4-5 mil/vecka och komplettera det med lite cykling, roddmaskin och styrketräning. Nu springer jag på gränsen till vad som känns som för mycket men ville efter 25 år med olika typer av motionslopp testa något nytt och valet föll på 100 km löpning. Ska utvärdera i slutet av året om det är något jag ska fortsätta med.
Kul grej!
har du något lopp du tänkt köra? Är också lite sugen på (ännu) längre lopp... Måste balansera mot vad jag rimligt kan få till i träningsmängd...
Har du sprungit Sörmlands 100 (Miles eller km?) lockar också. Och skönt att ha lite närmare hem…Min fru ska springa Kullamannen 100km.
Tipsar också om Sörmlands 100. Både miles och km beroende på ambition. Själv ska jag springa 21km med hunden, hade gärna kört lite längre men steget upp är 50k och det tror jag inte vi kommer vara rustade för i September.
Har du sprungit Sörmlands 100 (Miles eller km?) lockar också. Och skönt att ha lite närmare hem…
Följer du garmins rekommendationer alltså?Provar att köra helt enligt klockans förslag för att få lite variation, nästan två veckor nu. Idag sprintintervaller.
Vilodagar kör jag ca 2k.
Blir mindre mellanmjölk, klart lugnare långpass och tuffare pass med tröskelfart och sprintintervaller.
Har du låtit Garmin planera ett program åt dig eller kör du det den rekommenderar för dagen?Provar att köra helt enligt klockans förslag för att få lite variation, nästan två veckor nu. Idag sprintintervaller.
Vilodagar kör jag ca 2k.
Blir mindre mellanmjölk, klart lugnare långpass och tuffare pass med tröskelfart och sprintintervaller.
Har du låtit Garmin planera ett program åt dig eller kör du det den rekommenderar för dagen?
Oj, du måste bo långt från mig. Igår kväll hade jag nästan bara barmark, men några korta partier med rutten is. 14 km stig och grus i Tyresta blev det. Såg mamma älg på ett fält, men då hade det skymt för mycket för att fota.Årets längsta pass idag, dryga 18 km på mestadels isiga stigar, en del snöpulsande i halvsmält tjock snö och lite barmark. Kändes ganska lätt faktiskt och riktigt mysigt. Längsta veckan någonsin tror jag med 54 km. Altra Olympus är grymt bra så länge det inte är glashalt.
Visa bilaga 618320
Oj, du måste bo långt från mig. Igår kväll hade jag nästan bara barmark, men några korta partier med rutten is. 14 km stig och grus i Tyresta blev det. Såg mamma älg på ett fält, men då hade det skymt för mycket för att fota.
Runt kvarteret.Söder runt i vårsolen. Ett av livets glädjeämnen. ?
Bra jobbat, vi måste alla börja någonstans. Du kanske klarar lite längre rundor om du tränar lite. ?Runt kvarteret.
No problem blev 3 mil i fredags?Bra jobbat, vi måste alla börja någonstans. Du kanske klarar lite längre rundor om du tränar lite. ?
Snyggt. Bra jobbat. ?No problem blev 3 mil i fredags?
Kul att det funkar för dig! Jag kör också efter Garmins förslag när jag springer. Oftast blir det då lugna pass då jag får mycket av intensiteten på cykeln i skogen :)Jag har aldrig sprungit särskilt strukturerat eller planerat trots att jag sprungit till och från i nästan 20 år, har kört träningsprogram med 5k eller 10k några gång men det är ofta svårt att fullfölja, det dyker upp saker i vardagen som gör att man tappar spåret, sjukdom eller att man känner för annat någon dag och sen tappar man tråden.
Sen en månad tillbaka har jag kört med klockans "Garmin Suggested Workout of the Day" som tar hänsyn till träningsbelastning, återhämtning, sömn och säkert massa annat och gör en veckoplanering utifrån det med vilodag, återhämtning, grund och olika slags intervallpass (långa tröskelintervaller, sprintintervaller, VO2Max) och säkert annat också. Vilodagarna brukar jag springa 2 km i lugn fart. Det går att välja vilka dagar man vill köra långa pass och det går att välja om man ska ha tempo eller puls-mål på passen. Det går att välja ett annat av de framtida passen om man vill också.
Några dagar har jag velat göra annat, t.ex. min 18k-runda förra söndagen var inte enligt klockans plan och ibland när det är svårt att hinna har det blivit ett kort pass men det är ett fåtal dagar jag avvikit. Och det är inga problem, planeringen är dynamisk och anpassar sig. Det märks tydligt som småbarnsförälder, efter en natt med dålig sömn kommer ofta ett lätt pass, har jag sovit bra ett par dagar blir det tuffare.
Nu till saken, jag tycker det har blivit lite extra kul att springa, det är mycket variation och (vilket jag egentligen visste) gör jag ju fel i normala fall när jag ligger på rätt hårt allt som oftast. Nu springer jag längre och långsammare när det inte är kvalitetspass.
Loggar i Strava och "Fitness"-uppskattningen man ser där pekar klart uppåt mot hur den brukar, och träningsbelastningen är inom rekommendationen även där trots att jag springer 50-100% längre än jag gjorde för en månad sen. Och jag känner mig inte sliten. Det ligger uppenbarligen något i förslagen!
Sen kan jag ju inte lägga hur mycket tid helst på att springa men jag kör vidare med det här som bas tills vidare så får vi se vad som händer.
Kul att du gillar det, jag har också kört rätt mycket på garmins rekommendationer.Jag har aldrig sprungit särskilt strukturerat eller planerat trots att jag sprungit till och från i nästan 20 år, har kört träningsprogram med 5k eller 10k några gång men det är ofta svårt att fullfölja, det dyker upp saker i vardagen som gör att man tappar spåret, sjukdom eller att man känner för annat någon dag och sen tappar man tråden.
Sen en månad tillbaka har jag kört med klockans "Garmin Suggested Workout of the Day" som tar hänsyn till träningsbelastning, återhämtning, sömn och säkert massa annat och gör en veckoplanering utifrån det med vilodag, återhämtning, grund och olika slags intervallpass (långa tröskelintervaller, sprintintervaller, VO2Max) och säkert annat också. Vilodagarna brukar jag springa 2 km i lugn fart. Det går att välja vilka dagar man vill köra långa pass och det går att välja om man ska ha tempo eller puls-mål på passen. Det går att välja ett annat av de framtida passen om man vill också.
Några dagar har jag velat göra annat, t.ex. min 18k-runda förra söndagen var inte enligt klockans plan och ibland när det är svårt att hinna har det blivit ett kort pass men det är ett fåtal dagar jag avvikit. Och det är inga problem, planeringen är dynamisk och anpassar sig. Det märks tydligt som småbarnsförälder, efter en natt med dålig sömn kommer ofta ett lätt pass, har jag sovit bra ett par dagar blir det tuffare.
Nu till saken, jag tycker det har blivit lite extra kul att springa, det är mycket variation och (vilket jag egentligen visste) gör jag ju fel i normala fall när jag ligger på rätt hårt allt som oftast. Nu springer jag längre och långsammare när det inte är kvalitetspass.
Loggar i Strava och "Fitness"-uppskattningen man ser där pekar klart uppåt mot hur den brukar, och träningsbelastningen är inom rekommendationen även där trots att jag springer 50-100% längre än jag gjorde för en månad sen. Och jag känner mig inte sliten. Det ligger uppenbarligen något i förslagen!
Sen kan jag ju inte lägga hur mycket tid helst på att springa men jag kör vidare med det här som bas tills vidare så får vi se vad som händer.
Klockan har väl koll på din karaktär?Nu börjar dock klockan vara elak. Anaerobiskt pass idag, 7x1 min i 4 min-tempo med 3 minuters vila mellan varje, 15 min uppvarvning och nervarvning. Rätt mör efter det, och imorgon 1:42h långpass.
Jag har väl ungefär samma dagsform som dig eller något bättre och skulle siktat på nedåt 4:00-tempo, vilket blir i princip all-out?Tänkte testa med fyrahundringar ikväll då jag hittade ett sånt pass i klockan, 5 x 400m med 1:30 min gåvila mellan intervallerna. Då borde jag hinna återhämta mig lagom till långpasset på lördag.
Kan någon rekommendera tempo på intervallerna? Skulle höfta på att jag i dagsläget springer en platt mil på ca 50 min om jag tar i lite.
Alltid fint med pendlingsträning. Känns så bra på alla sättÅrets första löppendling från jobbet igår. Ganska precis en halvmara. Skall försöka klämma in det en gång i veckan och kanske öka distansen ibland. Tror det bygger en bra bas.
Ja, synnerligen tidseffektivt att få träningen avklarad samtidigt med pendlingen.Alltid fint med pendlingsträning. Känns så bra på alla sätt