Cykelvasan med militärcykel. Val av däck

ingensomtackardig

Aktiv medlem
Hej!
Målet är att köra cykelvasan 90 under 4 timmar med en gammal militärcykel. Helt orginal M42. (Orginal förutom däcken)

Förra året hade jag nästan 400 mil i benen med militärcykeln. Jag hade provcyklat cykelvasa sträckan flera gånger och lyckast klara den på precis under 4 timmar.
Jag var anmäld till Cykelvasan men sen kom den där förbannade Covid 19 och satte stopp för mina planer.

I år är jag mer revanschsugen än någonsin.
Jag har redan nött i mig ca 40 militärcykelmil sen 23:e Mars.

Nog talat om det. Nu vet ni min målsättning.

Jag har använt mig av Continental Race King på militären. Jag tycker att dom fungerar bra men dom rullar inte alls lika lätt som min andra militärcykel som använder Continental speed king. Jag har ofta råkat ut för punktering på mina Speedking däck.
Jag kan tjäna många minuter på cykelvasan om cykeln hade rullat lite lättare. En militärcykel går tungt nog ändå.
Finns det några däck som rullar lika lätt som Speedking men är mer punkterings säkra?
Jag måste köra med slang eftersom jag kör med orginal hjulen från 60 talet. Därför ställer jag hård krav på bra däck. Priset spelar ingen roll.

Senast ändrad:
Punkaskydd är ju en glidande skala. Mer punkasäkra - mer trögrullade. Men på cykelvasan lär man knappast behöva så mycket punkaskydd väl?

Kör lätta snabba däck och träna på punkalagning i fält föreslår jag. Förmodligen klarar du dig fint utan punka, men får du en så löser du det på fem minuter och är igång igen.

Jag tror att det kan bli svårt att täta dessa gamla plåtfälgar så att man kan köra slanglöst. Dom är vinda, buliga och rostiga.

När jag fått punktering har det ioförsig varit på asfalt.pyttesmå vassa stenar som borrar in dig i däcket.

Är du rädd för punka så hade jag tagit lättrullade däck med korv. Visserligen tyngre, men man kan bomba på och tillåta sig misstag som annars hade förstört slangen.

Jag tror att det kan bli svårt att täta dessa gamla plåtfälgar så att man kan köra slanglöst. Dom är vinda, buliga och rostiga.

När jag fått punktering har det ioförsig varit på asfalt.pyttesmå vassa stenar som borrar in dig i däcket.
Exakt så är det ju - punkorna kommer av sådant. Jag kör alltid helt utan punkaskydd och det funkar superbra, på allt utom asfalt med flis på. Cykelvasan är inte flisad!?

Tack för svar!
Någon nämnde Thunder burt..

Anledningen att jag är så rädd för punktering är att jag tror att jag omöjligt kommer klara mitt "magiska" mål på under 4 timmar. om jag får slänga bort 5 minuter på en punktering.
När jag provcyklade sträckan i somras så hamnade jag på tiden 3:57. Då fick jag pressa militärcykeln som en galning. Enda stoppet var 2 minuter flaskfyllning i Evertsberg.
Det finns inga marginaler.

Har hört talas om "korv" som man lägger in i hjulet. Passar en sådan även äldre 60 tals hjul?

eftersom du har accepterat att använda moderna däck ligger det nära till hands att du även accepterar att använda en fälg passar däcken. tänk att däck och fälg är ett system ihop, bara det att däcket har en aluminiumsektion på insidan mot navet.

då kan du skaffa breda fälgar som funkar slanglöst ihop med race king protection. det rullar bättre än speed king med slang, och har bättre punkaskydd.

annars har du förmodligen betydligt många fler minuter att tjäna på att öva på mer aerodynamisk position på cykeln. och kläderna.

Tack för svar!

Svårt med framhjulet som har trumbroms integrerad i navet.
Man kanske får bygga egna hjul och utgå från en låda ekrar?
Det går ioförsig men det är lite jobb.

Det lutar nog åt orginalfälgar.
Verkar finnas en hel del att välja på.

Om man köper exempelvis ett sådant däck:
Går det att köra med slang i ett så kallat slanglöst däck?

För den som är mer intresserad av min galenskap finns en kul inspelning här.
Jag kör Orsa Bajkn med militärcykel.
Tills batteriet i min gopro dör :)

Har även filmat delar av Vätternrundan med militärcykel. Tog min runt på 12:47.
Ska lägga upp den också sen. Kanske klippa ihop en kul film :)

är fälgarna 622 eller 584? 36 ekrar fram och bak?

trumbroms är ju bra, eftersom moderna skivbromsfälgar funkar. om det är rimligt lågt ekerantal på naven.

slang i slanglösdäck funkar bra. men jag tycker inte du ska titta på nåt annat än race king protection, som rullar sjukt bra.

36 ekrar fram och bak. Storlek 584.

Bilagor

• IMG_20230410_105447.jpg
    IMG_20230410_105447.jpg
    635.2 KB · Besök: 349
Har hört talas om "korv" som man lägger in i hjulet. Passar en sådan även äldre 60 tals hjul?

Korv passar alltid, men hjälper bara vid genomslag, inte när ett föremål går genom däcken.

Enligt tyska Mountainbike magazin rullar Racing Ralph lite lättare än Race King och har klart bättre punkaskydd. Jag har inte sett ett test på Tunder Burt, men sett på vikten har den samma casing som Racing Ralph. Så jag skulle tänka at TB är ett bra val.

Jag tror fälgval nästan spelar mer roll än däckval i ditt fall. Skulle du bygga om hjulen med fälgar på ett halv kilo istället för ett helt skulle du kunna kapa en timme.

Varför skulle lättare fälgar hjälpa? Man accelererar väl inte mycket på cykelvasan?

Jag tror dock att tubeless skulle hjälpa, men förstår att TS vill köra med gamla fälgarna.

Varför skulle lättare fälgar hjälpa? Man accelererar väl inte mycket på cykelvasan?

Jag tror dock att tubeless skulle hjälpa, men förstår att TS vill köra med gamla fälgarna.
Nej men lite kraft går väl åt att hålla dem i rullning också? Eller flyger dem av sig själva efter start??

Tack för svar!

Svårt med framhjulet som har trumbroms integrerad i navet.
Man kanske får bygga egna hjul och utgå från en låda ekrar?
Det går ioförsig men det är lite jobb.

Det lutar nog åt orginalfälgar.
Verkar finnas en hel del att välja på.

Om man köper exempelvis ett sådant däck:
Går det att köra med slang i ett så kallat slanglöst däck?

För den som är mer intresserad av min galenskap finns en kul inspelning här.
Jag kör Orsa Bajkn med militärcykel.
Tills batteriet i min gopro dör :)

Har även filmat delar av Vätternrundan med militärcykel. Tog min runt på 12:47.
Ska lägga upp den också sen. Kanske klippa ihop en kul film :)
Sådana här klipp älskar jag - en stark cyklist på en enkel cykel!

Fixa någon som kan cykla jämte och filma så man både ser din cykel och cyklisterna du kör om så blir det ännu häftigare. Finns ett legendariskt klipp du säkert redan sett med en proffscyklist som klätt ut sig till nunna och på en gammal damcykel rastar ett helt gäng cyklister i bergen, det klippet är närmast kult och en svensk version hade varit mumma :)

(behåll originalfälgarna säger jag)

Nej, det kräver ingen kraft att hålla dem i rullning.
Rullmotståndet blir lite högre, men för det spelar det ingen roll var vikten är.
Mer roterande massa måste någonstans kräva mer energi, eller?
Är det lika lätt att cykla på 1 kg hjul som 3 kg när man väl kommit upp i fart?
Varför råder vikthets kring hjul/slang/fälg/däck annars?
Så många frågor!

för ett par år sedan tejpade jag fast 2,5 kg skruv i ett hjul och gjorde (ett jätteovetenskapligt!) rulltest ned för en backe. jag kunde inte uppmäta något försämrat rull med vikten i hjulet vs vikterna i ryggfickan. snarare rullade det lite bättre, men det kan ju inte stämma, tänkte jag, och avfärdade det som mätfel. det intressantaste var dock hur otroligt mycket längre jag rullade av att bara justera kroppspositionen lite mer aero.

20201109_112703.jpg

20201109_121355.jpg

20201109_141752.jpg

Kul test!
Märkte du någon skillnad på platten? Nerför borde väl vikten putta på dig men på platt borde väl du trycka på vikten?
det borde jag testat. men som jag minns det kändes det riktigt bra på platten när jag accelererat igång, lite som en hjälpmotor. har länge velat göra samma test på stig, för jag misstänker att tunga hjul liksom kan hjälpa till över småstök (men kanske stjälpa i storstök).

det borde jag testat. men som jag minns det kändes det riktigt bra på platten när jag accelererat igång, lite som en hjälpmotor. har länge velat göra samma test på stig, för jag misstänker att tunga hjul liksom kan hjälpa till över småstök (men kanske stjälpa i storstök).
Jag tycker faktiskt samma, lite tyngre hjul ger en skönare känsla vid konstant fart och det inte går uppför. Rotationsmassan jämnar ut och gör att det känns mjukare.

för ett par år sedan tejpade jag fast 2,5 kg skruv i ett hjul och gjorde (ett jätteovetenskapligt!) rulltest ned för en backe. jag kunde inte uppmäta något försämrat rull med vikten i hjulet vs vikterna i ryggfickan. snarare rullade det lite bättre, men det kan ju inte stämma, tänkte jag, och avfärdade det som mätfel. det intressantaste var dock hur otroligt mycket längre jag rullade av att bara justera kroppspositionen lite mer aero.

Visa bilaga 618459
Visa bilaga 618460
Visa bilaga 618461
Tycker också det var ett intressant test! Kul om du har mera sådant :)

Jag tycker faktiskt samma, lite tyngre hjul ger en skönare känsla vid konstant fart och det inte går uppför. Rotationsmassan jämnar ut och gör att det känns mjukare.
tänker också så, men samtidigt: jag blev förvånad att 2500 gram inte kändes konstigare än det gjorde, jag vet inte om jag kan känna skillnad på 100-200 g. det jag tog med mig från testet var att jag inte skulle stirra mig blind på fälgvikt, utan välja bredare fälgar som har en en väldigt konkret fördel med lågt däcktryck i kurvor. och träna på att hänga med underarmarna på styret.

Spännande, jag vill se mer test!
Mer vikt gör det ju lättare att cykla, det är ju en gammal sanning...eller??
Kol ram och blyhjul är det nya 2024.
Ja, så är det. Den absoluta motsatsen, helt viktlösa hjul funkar ju inte alls. Ingen roterande massa som ger gyroeffekt och balans. Blir som att balansera på stillastående cykel.

Mer roterande massa måste någonstans kräva mer energi, eller?
Är det lika lätt att cykla på 1 kg hjul som 3 kg när man väl kommit upp i fart?
Varför råder vikthets kring hjul/slang/fälg/däck annars?
Så många frågor!

Det kräver kräver energi för att accelerera eller bromsa en massa. För att hålla en massa i fart eller ett hjul roterande krävs det "bara" energi för att kompensera glid/rullmotståndet och luftmotståndet. Rullmotståndet är proportionell med vikten, men det berör inte på var den sitter. Om man tar ett kg tyngre hjul men samtidigt slänger en ett kg tung vattenflaska från cykeln är rullmotståndet samma.

Saker är dock lite annorlunda på stökig underlag med en cykel med dämpning. Där gör tyngre hjul att dämpningen reagerar långsammare som ger högre rullmotstånd, eller kanske är det bättre att prata om *stökmostand".

Latexslang är ett lättrullande alternativ till slanglöst. Och en däckvariant som inte är gjord för slanglöst rullar lättare än tubelessready pga av det extra laget av tätningsgummi ssom TLR har.

Och en däckvariant som inte är gjord för slanglöst rullar lättare än tubelessready pga av det extra laget av tätningsgummi ssom TLR har.
det stämmer säkert lite generellt, men i praktiken rullade race king protection (tlr) med slang bättre än race king racesport (icke-tlr) med slang i bicyclerollingresistances test, innan de började räkna om alla resultat för tlr-däcken för slanglöst: https://web.archive.org/web/20210123103015/https://www.bicyclerollingresistance.com/mtb-reviews

men det är ju fjädring i däcken också.

Såklart. Men ville påpeka situationer där lättare hjul ger lägre motstånd.

Jag kör själva mestadels helstel med stora däck med låg tryck, där ger däck enda dämpningen. Utan dämpning måste jag lyfta framhjulet uppför sten. Det minskar "stök motståndet", men lättare hjul, eller mer generell: lättare framenden, kräver mindre energi när man rör cykeln under sig.

det stämmer säkert lite generellt, men i praktiken rullade race king protection (tlr) med slang bättre än race king racesport (icke-tlr) med slang i bicyclerollingresistances test, innan de började räkna om alla resultat för tlr-däcken för slanglöst: https://web.archive.org/web/20210123103015/https://www.bicyclerollingresistance.com/mtb-reviews
Finns säkert alla varianter. Själv kollade jag särskilt på Vittoria Corsa 28 mm lvg-däck. Där carbdet i stort jämntbslägg mellan TLR o ickeTLR med latexslang.

Ja, så är det. Den absoluta motsatsen, helt viktlösa hjul funkar ju inte alls. Ingen roterande massa som ger gyroeffekt och balans. Blir som att balansera på stillastående cykel.
Nja nu är det ju inte gyroeffekten du använder för att balansera en cykel, ett viktlöst hjul hade gått alldeles utmärkt att cykla på. Svårt att bygga dock?. Gör man resten av cykeln också viktlös måste man binda fast den för att inte flyga iväg, kanske inte optimalt.

röstar också på befintliga fälgar. men inte ghetto-slanglöst, för stor risk att däcken hoppar av.

gillar normalt latexslang, men svårt hitta tillräckligt feta varianter för den dimension som blir aktuell här. har erfarenhet av detta, slangen får stor påfrestning vid skarven, och det går hål efter ett tag.

en korrekt dimensionerad lättvikts butylslang bör rulla tilllräckligt bra. är du rädd för punka fyll den med ett par dl stans tätmjölk.

när det gäller lättrullande däck skulle jag fundera på klassiska kombon rocket ron fram, thunder burt bak. continentals snabbare varianter rullar visserligen bra, men min erfarenhet är att kantgreppet i löst grus är otillfredsställande, och det finns en del sådana högfartspassager med tvättbrädemönster att styra i nedanför x antal backar.

Tillbaka
Topp