Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

Ja men ska ju få stora lauår till sommaren nu ?
Ja, du tänker så...såklart?

cyklist.jpg

Men då blir det väl tvärtom, borde du inte höja gaffeln för att få samma effekt som ett mindre bakhjul !?
Absolut men jag tycker det är fult med så hög stack på så liten cykel. Inte blir stacken högre med mullet men det kommer väl att se så ut.

Dessutom är ramen inte riktigt byggd för mullet tyvärr
20230412_170649.jpg

Får nog bli 29..... gör livet lite enklare med däck och fälg också

Lite spec förändringar sedan sist. Dvs ny ram, nya bromsar och nu sadel.... Återstår att sänka gaffeln till 130mm, byta till 170 mm vevar och skaffa ett 2.6 dissector att ersätta 2.8 rekon+ som sitter bak nu. Blir väl trevligare pedaler också var det lider.
Nukeproof Scout 275 2023 mullet

615A1F1C-52AC-4ECF-93A4-C9186ACFC8A9.jpeg

Det är ngt speciellt med en trampvänlig ht speciellt med dom för mig lättrullade ardent. Härligt att kunna klättra lätt, ståendes med tunnväggiga däck som formar sig efter terrängen. Bromsarna blir bra att byta ut, har inte tillräckligt starka nypor för branta partier.

Skönt att få med sig cykeln med så lite input, inte riktigt lika lätt med mer fs-kilon på 150mm fram o bak?

IMG_4106.jpeg

Omöjligt att ens komma nära kvaliteten av Campus bilder, men lägger ändå upp några till från dagens tur.

Sonen rekar linjer till en av de få hindrar vi ofta inte klarar. Två sista bilder är andra försöket som stannar precis på sista metern.

2023-04-16-22-36-27-828.jpg

2023-04-16-22-39-29-028.jpg

2023-04-16-22-40-45-827.jpg

Är det en Rescue TR du kör? Vart lite nyfiken på den.
Nöjd?
Är ute efter en kul cykel att bröta med i skogen, men också ta med till bikeparks. :)
Det är en XC. Det är till dottern och den är inte cyklad på ännu. Den ser fin ut. Lite jobbigt dragning specielt till dropper och i storlek small. Svårt att dra höljet fram och tillbaka. Ska testa att fetta in den....
Hade inte heller köpt den för att köra mullet som jag hade tankar på. Ramen är optimerad för 29 med lite speciell design

Igår gick hardtaildrömmen i uppfyllelse. En Specialized Epic HT. Var länge kluven till vilken cykel jag skulle välja. Tittade mkt på nya mb31 rescue men kom till slut fram till att jag ville ha nåt med lite tightare HTA och hjulbas och när jag fann denna för ett superbra pris så var jag bara tvungen att slå till.

Snabb som fan, klättrar otroligt bra och förvånansvärt trygg nedför! Och enligt mig den vackraste hardtailen som finns! Så otroligt glad över den!

Bilagor

• IMG_3394.jpeg
    IMG_3394.jpeg
    1,002.3 KB · Besök: 87
Det är bara ett dual och exo däck men dämpningen känns bra likt andra exo däck. Det mäter nu 65mm på 30 fälg vid 18psi

Tänkte framförallt på dämpningen av stommen. Min 2,6" Dissector verkar tjock och dämpar riktigt bra. Forekaster är lättare, men undrade om det är bara dobbarna eller också stommen.

65 mm är bra. Läste en test där 2,35 versionen var 2,2".

Tänkte framförallt på dämpningen av stommen. Min 2,6" Dissector verkar tjock och dämpar riktigt bra. Forekaster är lättare, men undrade om det är bara dobbarna eller också stommen.

65 mm är bra. Läste en test där 2,35 versionen var 2,2".
Ja stommen är stabil däcket står av sig självt när man har det löst och utrullat . Jag har även ett 2.4wt och det mäter 61mm men på 25 fälg.

Tillbaka
Topp