The Gravel tråd

• Trådstartare Trådstartare Paco
  • Start datum Start datum
The Gravel tråd
Är det dom som är ”stickade” à la lvg i varma länder?
Japp de är stickade och helt vattentäta.
Finns en LVG och en Gravelvariant.
Men tre lager betyder därmed också att de är ganska varma så hade bara tunna strumpor och sommarskor idag och det var inte kallt om fötterna om vi säger så. :LOL:

Men skorna var helt rena när jag kom hem vilket är skönt då jag även använder den inne under veckorna.

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Med en gravelhoj hittar man många smultronställen
1681205635154.png

The Gravel tråd
Efter en vinter med kaos, både psykiskt och fysiskt, så började jag cykla igen. Första passet på 149dagar. Gissa om man är tillbaka på ruta -345…? ?.
Ändå så oerhört skönt att kunna få frisk luft i lungorna och att kroppen får börja röra sig.
Det blev 26km när jag kom hem, men d kändes som ett 100km pass brukar kännas, så dålig är jag just nu :/

IMG_7141.jpeg

The Gravel tråd
Efter en vinter med kaos, både psykiskt och fysiskt, så började jag cykla igen. Första passet på 149dagar. Gissa om man är tillbaka på ruta -345…? ?.
Ändå så oerhört skönt att kunna få frisk luft i lungorna och att kroppen får börja röra sig.
Det blev 26km när jag kom hem, men d kändes som ett 100km pass brukar kännas, så dålig är jag just nu :/

Visa bilaga 619206
Du är stark som en oxe i grunden så du är snart tillbaka.

Och efter loopen har du milen i benen också. :love:

The Gravel tråd

Visa bilaga 619206
Bah tugga på.

Men...vad har hänt med headsetet?

The Gravel tråd

Visa bilaga 619206
Som de flesta av oss andra känner oss jämt med andra ord.
Men som jag alltid säger till de (och mig själv) som ursäktar sin "dåliga" förmåga, i klättring eller cykling?: Har du roligt? Det är det enda viktiga.

The Gravel tråd
Som de flesta av oss andra känner oss jämt med andra ord.
Men som jag alltid säger till de (och mig själv) som ursäktar sin "dåliga" förmåga, i klättring eller cykling?: Har du roligt? Det är det enda viktiga.
Mja nu har det varit psykisk ohälsa efter lite allvarliga grejer så jag har vart rätt djupt nere i skiten.
Såhär klen var jag nog när ja började hoja regelbundet för 10år sen.
Roligt ja!! Men jag är för klen för att köra Mtb än så länge, så jag ska träna upp mig på min Gravel är tanken.

The Gravel tråd
För någon som är ny och aldrig cyklat med "riktiga" pedaler så känns det här med SPD, SPD-SL, Kombi och vad det nu heter.. Men det ska jag göra nu när jag köper min gravel hade jag tänkt.

Jag vill gärna ha tips om vilka pedaler eller vilken sorts jag ska leta efter då jag vill kunna sätta fast mig med cykelsko när jag är ute och tränar men även använda vanliga skor när jag cyklar till jobbet och gymmet.

Edit: Visst är det typ något sånt här jag är ute efter, https://www.cykelkraft.se/pedaler-shimano-pd-t421-click-r-inkl-pedalklossar

The Gravel tråd
För någon som är ny och aldrig cyklat med "riktiga" pedaler så känns det här med SPD, SPD-SL, Kombi och vad det nu heter.. Men det ska jag göra nu när jag köper min gravel hade jag tänkt.

Jag vill gärna ha tips om vilka pedaler eller vilken sorts jag ska leta efter då jag vill kunna sätta fast mig med cykelsko när jag är ute och tränar men även använda vanliga skor när jag cyklar till jobbet och gymmet.

Edit: Visst är det typ något sånt här jag är ute efter, https://www.cykelkraft.se/pedaler-shimano-pd-t421-click-r-inkl-pedalklossar
Jag har crankbrothers’ kombipedal som heter double shot 1 som funkar bra för detta. De har ett eget system för att fästa skon, men det finns även kombipedaler av typ Shimano SPD som göra samma jobb, som de du länkade till.

The Gravel tråd
Jag har crankbrothers’ kombipedal som heter double shot 1 som funkar bra för detta. De har ett eget system för att fästa skon, men det finns även kombipedaler av typ Shimano SPD som göra samma jobb, som de du länkade till.
Behöver man speciella cykelskor som passar just crankbrothers system eller är det så att alla cykelskor passar i alla pedartyper? om du förstår min fråga :)

The Gravel tråd
Behöver man speciella cykelskor som passar just crankbrothers system eller är det så att alla cykelskor passar i alla pedartyper? om du förstår min fråga :)
När man köper Crankbrothers-pedaler ingår klossar (”hanen”) som man skruvar fast under cykelskon. Samma med Shimano, men de är inte kompatibla mellan märkena.

The Gravel tråd
Kanske gamla nyheter, men nytt för mig. SCF bjuder in till digitalt möte via Teams där de ska berätta om nya grengruppen gravel och vad det innebär för arrangörer:

(Om den heter gravel, borde inte landsvägsgruppen döpas om till road? :unsure:).

Arrangerar man idag som motionslopp innebär det nog ingenting skulle jag gissa. Om man däremot vill köra sitt arrangemang som tävling så är det nog ett bra möte att vara på.

The Gravel tråd
Kanske gamla nyheter, men nytt för mig. SCF bjuder in till digitalt möte via Teams där de ska berätta om nya grengruppen gravel och vad det innebär för arrangörer:

(Om den heter gravel, borde inte landsvägsgruppen döpas om till road? :unsure:).

Arrangerar man idag som motionslopp innebär det nog ingenting skulle jag gissa. Om man däremot vill köra sitt arrangemang som tävling så är det nog ett bra möte att vara på.
Tarmac

The Gravel tråd
Nu har jag (ännu en gång!) haft en aha-upplevelse som (ännu en gång!) visar hur stor skillnad hjul och inte minst däck gör.
Idag bytte jag från mina "vinterhjul"+"vinterdäck" till de väldigt mkt mer lättrullade sommardäcken och sommarhjulen.
Sedan var jag ju tvungen att cykla en runda och trots att jag nu har haft hjul+däck i flera år var det en löjligt stor skillnad som märktes redan under de första 200-500m. Jag cyklade i stort sett samma runda som igår och trots att det var väldigt mkt blåsigare idag och jag hade lägre puls blev snitthastigheten >1km/h högre!
Men oavsett prestationsförbättringen var skillnaden i upplevelse/känsla den stora behållningen.
Livet är för kort för att cykla på trista hjul med tröga däck!

The Gravel tråd
Nu har jag (ännu en gång!) haft en aha-upplevelse som (ännu en gång!) visar hur stor skillnad hjul och inte minst däck gör.
Idag bytte jag från mina "vinterhjul"+"vinterdäck" till de väldigt mkt mer lättrullade sommardäcken och sommarhjulen.
Sedan var jag ju tvungen att cykla en runda och trots att jag nu har haft hjul+däck i flera år var det en löjligt stor skillnad som märktes redan under de första 200-500m. Jag cyklade i stort sett samma runda som igår och trots att det var väldigt mkt blåsigare idag och jag hade lägre puls blev snitthastigheten >1km/h högre!
Men oavsett prestationsförbättringen var skillnaden i upplevelse/känsla den stora behållningen.
Roligt att dina vinterdäck är mina sommardäck fast i 700x50. Cyklade Skephult Gravel igår och kan berätta att de höll riktigt fint över stökig grusväg och bjöd på god komfort i kombination med min heldämpade Cannondale Scalpel.

The Gravel tråd
Samma här, cyklar genom hela vintern både vardags- och träning med vinterdäck på båda. Enorm skillnad när man byter till sommardäck, och det är inte bara underlaget som blir bättre, vinterdäck är väldigt mycket styvare och rullar mycket sämre, och så är de ju mer än dubbelt så tunga. Sen gör det skillnad när det är kallt också, vid -15 rullar det ännu trögare, dels blir väl gummit hårdare men gissar också att fett i lager blir hårdare så de rullar sämre.

Min erfarenhet är dock att efter 500 meter har jag vant mig vid den nya verkligheten, både åt det ena och andra hållet.

The Gravel tråd
Jag funderar på att köpa ett par sommarhjul till min grushoj som inte är så mycket racer utan mer tekniskt grus(Ghost fire road rage -kolfiberram, mullet apex/rival växlar med gx mtb kassett och vevar). Inköpt på xxl för halva priset, så väldigt billig för vad jag fick.

Funderar på att beställa från light bicycle och velat på hubval.
Är det dumsnålt att gå på bitex 312 hub? Då kan jag få hjulparet för ca 8500 inklusive allt.
Annars tänkte jag DT 350 eller 240exp.
Där är dt240 den enda som kan byggas med 24/28 ekrar (istället för 24/24) som kanske är bättre för mitt användningsområde(?) men då 3500 dyrare (kommer då upp i pris mer än vad cykeln kostade).
DT350 med 18T 2000 kr mer.

En bra sak att veta jag förvarar den i gemensamt förråd, så jag vill inte förlora för mycket när den blir snodd ;)

Tillbaka
Topp