The Gravel tråd

MEL F.AT

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Hittad e en fin ny grussträcka mellan Harva gård och Eds kyrka. Fick lite asfaltsleda , var på väg till Rosersbergs slottspark men insåg att det skulle bli en oändlig leda att köra på asfalt en längre sträcka. Så kom till insikt och vände om för att hitta den trevliga gravel anpassade sträcka.

Bilagor

• IMG_20230512_134923.jpg
    IMG_20230512_134923.jpg
    982.3 KB · Besök: 120
  • IMG_20230512_134932.jpg
    IMG_20230512_134932.jpg
    999.7 KB · Besök: 119

benham20

Ny medlem
The Gravel tråd
Stöd?! Nej, du lägger den på gruset när du skall ta en bild, eller mot ett träd.
Stänkskärmar - I Elastan och de sitter på din kropp.
Okej tänkte mer om man ska ha cykeln på jobb etc och behöver låsa fast den någonstans. Har de flesta inte stöd på sina cyklar numera? Om man kommer använda den ofta?
Förstod inte om ditt andra svar gällande stänkskärm var ett ja eller nej, kanske jag som är lite seg i huvet 🤪

ViktorBL

Medlem
The Gravel tråd
Hittad e en fin ny grussträcka mellan Harva gård och Eds kyrka. Fick lite asfaltsleda , var på väg till Rosersbergs slottspark men insåg att det skulle bli en oändlig leda att köra på asfalt en längre sträcka. Så kom till insikt och vände om för att hitta den trevliga gravel anpassade sträcka.

Det är fint där! Fortsätter du vidare kan du knyta ihop det med Järvafältet.

The Gravel tråd
Okej tänkte mer om man ska ha cykeln på jobb etc och behöver låsa fast den någonstans. Har de flesta inte stöd på sina cyklar numera? Om man kommer använda den ofta?
Förstod inte om ditt andra svar gällande stänkskärm var ett ja eller nej, kanske jag som är lite seg i huvet 🤪
De är klart du ska ha stänkskärmar om du ska pendla och ha en allt i allo cykel. Har du breda däck kan de va svårt att få skärmarna att täcka hela däckytan.
Föredrar å köra utan de dagar man bestämt sig för att bli lerig, men de finns sånna korta skärmar som kan spara kläderna från värsta leran. Typ ass savers.

Tänk på att allt med snabbfäste går snabbt och stjäla.

dogday

Aktiv medlem
The Gravel tråd
De är klart du ska ha stänkskärmar om du ska pendla och ha en allt i allo cykel. Har du breda däck kan de va svårt att få skärmarna att täcka hela däckytan.
Föredrar å köra utan de dagar man bestämt sig för att bli lerig, men de finns sånna korta skärmar som kan spara kläderna från värsta leran. Typ ass savers.

Tänk på att allt med snabbfäste går snabbt och stjäla.
Rekommenderar Win wing baktill för en liten och lätt stänka som faktiskt fungerar.

Re: cykelstöd så anses det töntigt. Skälen är en kombination av estetik och vikt. En dyr cykel låser man fast i något rejält som sitter o marlen och då kan man också luta cykeln mot detta något.

DarkMatter

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Stöd är töntigt och stänkskärmar stör estetiken.
Jag har båda delar på min. Jag tycker stöd är användbart. Då slipper jag lägga cykeln ner om det saknas något att luta den mot. Stänkskärmar skyddar lika bra från pendlingsstänk som mot nöjescyklingsstänk. Självklart har jag även egolapp på. Av vävtejp.

Sen ska sägas att jag sällan har nytta av stödet vid fastlåsning eller fotografering då jag oftast hittar något att luta den mot.

Om man tycker stödet är för tungt får man träna lite mer.

Roger_Edvinsson

Aktiv medlem
The Gravel tråd
20mil avverkade på hysteriskt sura ben i helgen.
Men nu vet jag iaf vart årets upplaga av UppsalaLoopen skall gå och inte gå.

Helt magiskt väder och totalt sönderbränd på armarna på köpet.
Vilka landskap vi har runt vår huvudstad ändå.

Bilagor

• 70574813535__E6662B3E-337D-43BE-9C54-32DD7DD3D507.jpeg
    70574813535__E6662B3E-337D-43BE-9C54-32DD7DD3D507.jpeg
    1.1 MB · Besök: 72
  • 70576046095__2C4D319F-D950-4D33-BDD3-7390F0B6D9E9.jpeg
    70576046095__2C4D319F-D950-4D33-BDD3-7390F0B6D9E9.jpeg
    722.9 KB · Besök: 72
The Gravel tråd
20mil avverkade på hysteriskt sura ben i helgen.
Men nu vet jag iaf vart årets upplaga av UppsalaLoopen skall gå och inte gå.

Helt magiskt väder och totalt sönderbränd på armarna på köpet.
Vilka landskap vi har runt vår huvudstad ändå.
Ser fint ut! Verkar som att vi har tur med vädret också. Hur är banan grusmässigt? Mycket fint grus som på din bild eller är det mycket partier med grövre underlag? Ser framemot helgen!

Roger_Edvinsson

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Ser fint ut! Verkar som att vi har tur med vädret också. Hur är banan grusmässigt? Mycket fint grus som på din bild eller är det mycket partier med grövre underlag? Ser framemot helgen!
Loopen utlovar verkligen en bra blandning av underlag.
Men flera ganska långa partier är betydligt mer ”rough” än vad denna bilden visar.
Framförallt en passage innan lunch där har de tyvärr inte riktigt hunnit packa ihop underlaget likt det var förra sommaren.

Skulle nog inte rekommendera att man gick under 42mm däck, och då absolut inga lättviktare gjorda i papp. :cool:

Det är ca 210km rena grusvägar på rutten.

mzi

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Finns det någon vettigt sätt att montera den på något annat än sadel/sadelstolpe? Jag tänker om man har massa bös där. Om man t ex sätter den nere vid navet så stör väl hjulet ut funktionen helt?

Froste

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Nej tyvärr, det var låst.

benham20

Ny medlem
The Gravel tråd
Rekommenderar Win wing baktill för en liten och lätt stänka som faktiskt fungerar.

Re: cykelstöd så anses det töntigt. Skälen är en kombination av estetik och vikt. En dyr cykel låser man fast i något rejält som sitter o marlen och då kan man också luta cykeln mot detta något.
Okej tack för svar. Har fått Win Wing och monterat men något känns fel. Den lägger sig på hjulet. Vad har jag gjort för fel? 😅

Bilagor

• 20230519_202231.jpg
    20230519_202231.jpg
    757.1 KB · Besök: 47
Topp